Mille er voldsom
Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 21-07-01 17:18

Py ha. Så blev her ro. Vores gæster er lige gået og hunden faldet til ro.
Det starter, når de ringer på døren. Så bliver Mille lukket ud i sit
bryggers.
Når gæsterne er blevet bænket, bliver hun lukket ind og går fuldstændig
grassat. Styrter rundt om spisebordet, springer op af folk og er fuldstændig
overstadig. Uanset om vi råber nok så meget af hende eller ignorerer
hende. Hun er en etårig retriever, så der er vægt bag. OK hun falder til
ro efterhånden. Men ingen bryder sig om sådan en stormende modtagelse.
Hvad stiller vi op.
Mvh. Margit

Fra : Preben Ipsen

Dato : 21-07-01 21:25

hej.
lad hende dog blive inde når de kommer......så falder hun meget hurtigere
til ro.

preben

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 22-07-01 09:23

Det hjælper overhovedet ikke! Har prøvet.
Margit

Preben Ipsen <prebenipsen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b59e467$0$338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tina Holtz Uhre

Dato : 22-07-01 13:19

Margit & Sv. Aa. Jensen <saaj@esenet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b59aaea$0$69648$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> hende. Hun er en etårig retriever, så der er vægt bag. OK hun falder til
> ro efterhånden. Men ingen bryder sig om sådan en stormende modtagelse.

Hej Margit

Jeg ved ikke om det er løsningen. Men jeg har set et program med en såkaldt
"hundehvisker". Det var en hund med et lignende problem. Han gjorde det at
han kom og ringede på, ejeren lukkede op med hunden i line. Og ellers stod
de bare i døren og ignorerede hundens anstrengelser for at gøre sig
bemærket. Linen var der for at holde hunden i nærheden. Da hunden så var
faldet til ro, så hilste de på den og roste den. Det var selvfølgelig en
øvelse, der skulle gentages mange gange og med mange mennesker, men tilsidst
havde han fået en rolig hund ud af det.

Jeg håber, du kan bruge det til noget.

Hilsen Tina

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 22-07-01 20:14

Jeg så også den udsendelse. Han var bare fantastisk. Ham ville jeg godt have
på besøg. Øvelsen er bare svær at føre ud i livet. Mille når aldrig så
langt.
Den hopper og springer som en gummibold. Og ødelægger gæsternes tøj.
Når vi er alene er den sød og nem
Margit

Tina Holtz Uhre <lily@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9jegga$27o7$1@news.cybercity.dk...

Fra : Pia

Dato : 23-07-01 08:07

Øvelsen er bare svær at føre ud i livet. Mille når aldrig så
> langt.
> Den hopper og springer som en gummibold.

Naturligvis kan hun det- men ikke på en weekend. Det kan tage måneder, men
så lange tv-programmer eksisterer ikke.

Jeg har ret meget held med at vende ryggen til og holde mine hænder på
brystet, når jeg sådan bliver overfaldet. Nægte at se på hunden. Jeg bruger
det også, når min hvalp er for morgenkåd og allerede på vej ned af trappen
prøver at få mig til at trække pind så jeg næsten vælter. Jeg er ikke særlig
morgenfrisk og gider ikke, så jeg går simpelthen med bortvendt ansigt indtil
han holder op, det virker glimrende. Det er så irriterende med alle de blå
mærker på lårene... :)

Jeg synes I skal starte med at have Mille i snor, hver gang der kommer
nogen, bede hende sætte sig på plads inden I åbner døren og derefter gøre
som på tv. Øv jer hver dag, instruer jeres gæster. Det skal blive så normalt
for hende at folk går ind og ud, at hun ikke gider gøre noget ved det.

Hvis I ikke prøver, bliver det ikke bedre, så hvorfor ikke? Måske en dag I
opdager, at det rent faktisk er blevet bedre. Sådan helt af sig selv. Det er
som at holde op med at ryge (tror jeg, har aldrig røget), det tager tid at
vænne sig til nye vaner.

:Pia

Fra : Pia

Dato : 23-07-01 08:09

PS - når hunden så dæmper sig og venter pænt, skal den naturligvis have den
opmærksomhed den fortjener som belønning, så lærer den det endnu hurtigere.

:Pia

Fra : Praxis©

Dato : 23-07-01 11:25

Hej Margit

Selve den øvelse, er ikke så svær, hvis I har tålmodighed og kan alierer jer
med hundevenner med hundeforståelse. I inviterer simpelthen een ad gangen på
besøg, har hunden i snor, allerede inden det ringer på døren. Så går du
stille og roligt, mens du taler meget lavmælt og roligt til hunden, ud og
åbner døren.
Og så gør I bare som i udsendelsen........taler roligt sammen men ignorerer
hunden, så længe hun prøver at påkalde sig opmærksomhed.
Lige præcis den øvelse behøver man nemlig ikek en hundepsykolog til. Men
sørg for at gæsten ved hvad der forgår og at vedkommende har tøj der kan
tåle behandlingen på.
Og gentag øvelsen med flere forskellige mennesker, men altid een ad gangen,
indtil hun kan opfører sig pænt og hilse lige så pænt.

--
VH Pernille Lauridsen

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op"

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-07-01 13:25

Hvad med at træne selvbeherskelse med hende?? Der er flere øvelser i
Abrantes bog: Hunden vor ven

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 22-07-01 20:17

Muligvis. Jeg kender ikke øvelserne eller bogen, men vil se efter den.
Margit

Nina El Falaki <cats@feca.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rzz67.4239$oH6.399418@news010.worldonline.dk...

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-07-01 13:47

> [...]
> bryggers.
> Når gæsterne er blevet bænket, bliver hun lukket ind og går fuldstændig

Her ville jeg tage hunden i hoved og r... og lukke den ud i bryggerset igen.
Gentag med ½-1 times mellemrum til den har fattet pointen. Skal selvfølgelig
have en godbid, når den hilser ordentlig på gæsterne - og ikke før.

Mvh Maria

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 23-07-01 14:47

..

> [...]
selvfølgelig
> have en godbid, når den hilser ordentlig på gæsterne - og ikke før.

<> det er straf du bruger og straf har ikke nogen varig
indlæringseffekt så hvad vil du opnå med det du foreslår ??

MVH Ami

Fra : H.M.

Dato : 23-07-01 20:49

Hej

jeg er ikke klar over om det er en "formel 1" du har, men hvis det er, så
kan jeg trøste dig med at det bliver bedre i løbet af det næste halve år,
jeg har haft en del af disse på hold og de er meget aktive/glade, ja,
nærmest overdrevet, men opgiv ikke, bliv ved -- det lønner sig til sidst.

når den når de ca. 3 år, så er de faldet meget ned.

måske kan det trøste dig lidt.

venligst hanne

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 24-07-01 18:46

Tak for alle Jeres gode råd. Nu må vi prøve dem af.
Mvh. Margit