hvornår skal man sætte grænsen
Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 21-07-01 16:33

Jeg skriver dette indlæg fordi jeg nu siden i går aftes har prøvet at
fortælle min veninde at fordelen ved at være dyr fremfor menneske bl.
a. er at det er tilladt at yde aktiv dødshjælp på et dyr ...
Problemet er at hun for 3 uger siden opdagede to knuder på hendes hund
og i går eftermiddag altså var hos dyrlægen med hunden( der bliver 14
år i november) dyrlægen stillede diagnosen kræft, der måske kan have
bredt sig til lymfekirtlerne, da disse er hævede i højre side, hvor
knuderne også sidder . Dyrlægen gav hunden maks. 4-5 mdr. at leve i
hvis den ikke kom under behandling, men tilføjede dog at man
selvfølgelig kunne operere hunden, hvilket min veninde altså sagde ja
til .. og hunden skal opereres tirsdag morgen. Dyrlægen har sagt til
hende at han når hunden er bedøvet vil tage et røntgenbillede for at
se om kræften skulle have bredt sig til lungerne, idet han så synes
man skal overveje ikke at operere men lade hunden sove ind .... Og så
er det at jeg undres over at en dyrlæge i det hele taget kan foreslå
operation på en så gammel hund, idet jeg mener at det for mig at se
vil være mere human at lade hunden leve sit sædvanlige liv(den har det
godt nu, virker ikke syg, og ikke mere træt end normalt er for en
gammel hund) mens den har det godt og så når den begynder at skrante
stille hjælpe den over regnbuebroen ...eller et andet alternativ
stille lade den sove ind nu mens den har det godt ... er det mon mig
der er hård eller ...??

lørdagshils fra Ami

Fra : R. Ilsøe

Dato : 21-07-01 17:02

Hej Ami. Jeg er enig med dig. Rinnie

Fra : Nina El Falaki

Dato : 21-07-01 19:31

Jeg mener, at så længe hunden kan leve et værdigt hundeliv, skal man
operere, er der derimod størst chance for at dyret fortsat vil lide under
sygdommen efter operationen, ja så skal man aflive.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-07-01 11:00

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
under
> sygdommen efter operationen, ja så skal man aflive.

Jeg kan godt følge din tankegang og ville nok også hvis hunden var en
ung/yngre hund begynde at se på det som du er inde på, men der er tale
om en gammel hund ... og døden skal jo have en årsag ...der er ingen
garanti for at hunden hvis den bliver opereret får det bedre .. den
kan tværtimod risikere at få det værre .... og ligeledes er der stor
mulighed for at selvom hunden, måske kommer over denne operation, så
om få måneder måske får andre aldersrelaterede sygdomme, som på den
ene eller anden måde ender med døden. Hunden er døv og har meget
mælkede øjne på grund af grå stær .. så jeg mener at man i så sen et
tidspunkt i hundens liv bør tænke på hundens tarv og ikke ens egen
egoisme .. Jeg har selv haft en kat der som 12 årig fik kræft ... den
levede 2½ år uden operation og blev så da det gik ned af bakke med den
aflivet ... lige nu går min 11½ årige kat med en svulst og denne kat
skal bestemt heller ikke opereres .. den får lov at leve til der
bliver optræk til at den får det dårligt og så må også den over
regnbuebroen ... på den måde får den en værdig død .. hvilket den
muligvis ikke ville få hvis jeg lod den gennemgå en operation ....

Jeg er af den indstilling at livskvalitet må gå frem for livskvantitet
... og mener som sagt at dyr har den fordel at aktivdødshjælp er
lovligt ... og at det er vores pligt som ejer af et dyr at bruge denne
aktive dødshjælp og se på dyrets tarv fremfor egen egosime/følelser,
idet alt for mange mennesker efter min opfattelse af ren og skær
egoisme lader deres hund/andet kæledyr gennemgå alt alt for meget
inden de endelig tager sig sammen til at lade dyret få fred ... blot
min mening og så god søndag fra Ami

Fra : x Vuf x

Dato : 22-07-01 13:35

Sun, 22 Jul 2001 11:59:44 +0200, Anne-Marie Prange Madsen wrote:

> [...]
>egoisme lader deres hund/andet kæledyr gennemgå alt alt for meget
>inden de endelig tager sig sammen til at lade dyret få fred ... blot

Enig!

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de tre *
http://www.sonpet.com

Fra : Praxis©

Dato : 23-07-01 11:12

Helt og adeles enig.

--
VH Pernille Lauridsen

"Tænk hvis der blev krig
-Og ingen mødte op"

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 22-07-01 11:48

> [...]
> skal man operere, er der derimod størst chance for at dyret
> fortsat vil lide under sygdommen efter operationen, ja så

Hej
Min gamle mis på 13 år har haft svulter "under maven" de sidste 2 år.
Det seneste halve år er de vokset meget, men hun virker ikke til at have
ondt. Vi har besluttet os til at lade hende leve i fred så længe hun
kan. Får hun ondt eller pludselig besvær med at hoppe op er der kun en
udvej (aflivning). Ikke fordi jeg ikke vil betale for behandling af
hende, men fordi jeg ikke kender konsekvensen af en operation. Det
eneste jeg kan forholde mig til er at hun nu og her har det fint, og jeg
vil ikke gøre noget som muligvis forværrer hendes livskvalitet.
Hun er jo ikke er nogen ung dame længere.

--
Ghita Cecilie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-07-01 13:03

"Ghita Cecilie Jallow" <get2ghitacecilie@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:P6y67.193$Cj3.6310@news.get2net.dk...
> [...]
jeg
> vil ikke gøre noget som muligvis forværrer hendes livskvalitet.
> Hun er jo ikke er nogen ung dame længere.

<> nøjagtigt som jeg tænker og handler/handlede med min perser og nu
handler med min anden kat .. og helt sikkert også vil handle hvis det
sker med mine hunde når de er oppe i alderen .. .og ud fra nøjagtigt
samme tankegang som du ligger for dagen i dit indlæg .. .
Godsøndag fra Ami

Fra : Preben Ipsen

Dato : 21-07-01 21:24

hej
lige meget hvad man synes...så er det vel op til din veninde hvor grænsen
går..så kan vi være enige eller ej...
Jeg ved hvor min grænse går....og det ved hun sikkert også...at det så måske
går ud over hunden....tjaaa....hvem kan overbevise hende om det hvis du ikke
kan??

preben

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 22-07-01 11:05

"Preben Ipsen" <prebenipsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hej
> lige meget hvad man synes...så er det vel op til din veninde hvor
grænsen
> går..så kan vi være enige eller ej...

<> du har helt ret selvfølgelig ... men ville du ikke selv i sådan en
situation lad din personlige holdning komme frem og måske prøve på en
forsig måde at lave en holdningsændring hos hende ....?? altså tænke
på dyret først og fremmest ...

> [...]
så måske
> går ud over hunden....tjaaa....hvem kan overbevise hende om det hvis

<> du har helt ret .... men grunden til at jeg skrev dette indlæg var
i og for sig ikke for at overbevise hende .... det kan jeg ikke (synd
for hunden) men for at få dette emne bragt frem til debat .... da alle
dyrejere jo kommer i den situation hvor der skal vælges mellem liv/død
hos et dyr ....

Godsøndagshilsfra Ami

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 11:37

Hej Ami

Kan kun give dig ret!! hundens alder gør at det er helt absurd ikke bare
give den fred nu eller når den begynder at blive mærket af sygdommen.

Hilsen Myr

Fra : Ann Pettersson

Dato : 22-07-01 12:28

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i

Jeg ser at de aller fleste her mener det ikke er riktig å operere en 13 år
gammel hund. Det kan være de har rett, men det er store individuelle
forskjeller på 13-åringer. Er hunden ellers frisk og rask ser jeg egentlig
ikke helt problemet. Noen raser har betydelig lengre forventet levetid enn
andre. Jeg har selv en meget sprek og ganske nyoperert 12-åring i huset. Hun
har hatt jursvulster i årevis og jeg har vært av den oppfatningen at jeg
ikke gjør noe med det på en såpass gammel hund. En av disse begynte så å
vokse meget raskt og var rett og slett i veien (i den bakerste kjertelen
slik at det var et tidsspørsmål før det ble gnagsår). Skulle jeg så avlive
en hund full av livsgnist eller skulle jeg operere? Hun har foreldre og
besteforeldre som har levd til de var 15-16 år, og det var hunder som
arbeidet hardt. Så jeg valgte å operere, tiden får vise om det var et riktig
valg, men om hun får noen flere gode år så mener jeg at mitt valg var det
rette.
AnnP

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-07-01 13:23

Hej Ann

Det er jo netop der jeg vil hen. Man kan ikke bare sige, at fordi
hunden/katten er over en vis alder, skal den ikke opereres. Det må komme an
på en individuel vurdering og ens kendskab til hunden.

(Katte bliver i dag let mere end 15 år, så hvorfor opgive op fordi katten er
13.)

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : R. Ilsøe

Dato : 22-07-01 13:54

> (Katte bliver i dag let mere end 15 år, så hvorfor opgive op fordi katten
er
> 13.)

Det kommer jo også an på hvilken race der er tale om. Nogen hunderacer
lever længere end andre. Jeg mener med flattere, at man siger, at alle år
over 8 skal man være glad for (yes yes, den sætning KAN gå hen og blive til
en debat, men det er ikke ment som at man ikke skal være glad for de 1. 8
år

Derfor er der så intet i vejen for at OP på en 9 årig-flatter, som Ciko der
fik fjernet sin livmoder. (Hun er iø. bare i hopla og er blevet friskere end
hun har været længe nu!)

Som i siger, så skal man ta' stilling til hvor frisk man selv mener dyret
er, men desværre er der mange, der ikke kan det når det drejer sig om deres
kære lille vovse.

Jeg har oplevet en gammel 14-årig tæve der knap kunne stå på benene og
skulle rejses op om morgenen... Hun skulle ha' været aflivet IMO. Hun havde
ikke længere et værdigt hundeliv!!

Rinnie

Fra : Ann Pettersson

Dato : 22-07-01 15:51

R. Ilsøe <gizmo@vejen-net.dk> skrev i
> Som i siger, så skal man ta' stilling til hvor frisk man selv mener dyret
> er, men desværre er der mange, der ikke kan det når det drejer sig om
deres
> kære lille vovse.

Neida, det er klart det kan være vanskelig å være objektiv når det er ens
egen hund. De fleste av oss er forhåpentligvis så heldige å ha en god dialog
med en veterinær vi stoler på og respekterer vurderingen til. En god vet.
bør kunne gi veiledning og om nødvendig sette foten ned for videre
behandling.
AnnP

Fra : Nina El Falaki

Dato : 22-07-01 16:23

Hej Rinni

Det har du ret i. Så snart hunden/katten ikke kan leve som en hund/kat og
dyrlægen ikke mener den kan få et godt liv, så må man glemme sig selv og
aflive dyret, alt andet er ren egoisme - Men hvor kan det være svært.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Aino

Dato : 23-07-01 09:34

> [...]
> fortælle min veninde at fordelen ved at være dyr fremfor menneske bl.
> a. er at det er tilladt at yde aktiv dødshjælp på et dyr ...

Egentligt et mærkeligt dilemma:
En syg og uhelbredelig hund vil kæmpe for sit liv. Her er det inhumant
ikke at hjælpe den til at dø. Et sygt og uhelbredeligt menneske kan selv
vælge og give udtryk for, at det ønsker at dø. Her er det ulovligt at
hjælpe det til at dø.

Jeg er i øvrigt enig i, at man kun skal operere på et dyr, hvis man
oprigtigt tror, at den vil få et godt liv efter operationen.

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley