Musikdatabase...arkivering alfabetisk
Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 19:21

Jeg er ved at samle mine CD'er på en harddisk, men inden jeg for alvor går i
gang vil jeg lige have løs "problemet" med sorteringen alfabetisk.
Hvad er mest korrekt? At Anne Linnet står under L eller A? Hvis hun skal stå
under L, så kræver det at man ikke kan søge under 'Anne Linnet' men under
'Linnet, Anne'. Det er lidt dumt, synes jeg.
Og hvad med fx. The Beatles? Under B eller T? 'Die Krupps' skal vel under D
selvom Die svarer til The.
Der er tonsvis af bands der begynder med The og derfor vil det muligvis
blive noget rod at sætte dem under T.
Alternativt vil The Beatles komme til at stå under Beatles, The. Heller ikke
smart.

Nogen der har erfaringer med dette eller som har en mening?

Mvh Steen

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 23:04

"Steen" <nothanx> skrev i en meddelelse
> [...]
ikke
> smart.
>
> Nogen der har erfaringer med dette eller som har en mening?

Brug aldrig "the" i forbindelse med grupper. Kald dem Beatles, Rolling
Stones etc.
Omkring solister er det selvfølgelig en smagssag...men uanset hvad du
vælger, så gør det konsekvent.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 19-07-08 23:15

On Sat, 19 Jul 2008 20:21:27 +0200, "Steen" <nothanx> wrote:

> [...]
>smart.
>
>Nogen der har erfaringer med dette eller som har en mening?

Tja, hvad der er mest rigtigt ved jeg ikke, men når jeg fører mine ind
i MusicCollector, skriver jeg Efternavn, Fornavn.

Når jeg søger efter noget, søger jeg oftest i hele databasen, og så
finder den alle forekomster, der opfylder kriteriet, uanset om det er
i fornavn, efternavn eller i albummets / sangens titel. Ja sågar i
kommentarerne dertil.

Men egentlig kan man gøre som man vil. Gør hvad du føler er rigtisk /
logisk.

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : fix

Dato : 20-07-08 09:59

Poul Erik Lindaa wrote:

> [...]
> kommentarerne dertil.
>
> Men egentlig kan man gøre som man vil. Gør hvad du føler er rigtisk /
Man kan selvfølgeligt gøre som man vil i sin egen base.
Men det vil da imho være smart at følge de bibliografiske regler på området,
som har været gældende i rigtig mange år.
Disse regler foreskriver bl.a. at ubestemte kendeord ikke indgår i
søgning/katalogisering.
"Det lille hus på prærien" står under "Lille hus", "The Beatles Century"
står under "Beatles Century" og "Das leben der Anderen" står under "Das
leben der Anderen" ha... (Das Leben er her bestemt: andres liv), hvorimod
"Die neue Gesinnung"
står under Neue Gesinnung

finn

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 16:48

fix wrote:
> [...]

Sådan står mine CD'er også i stuen, men efter at jeg er begyndt at kigge på
Windows Media Player 11 som "musikjukebox"/arkiv, så vil den konsekvent
skrive fx. Anne Linnet og ikke Linnet, Anne. Dette forekommer selvfølgelig
kun når jeg vælger den automatiske søgning af albummets oplysninger via WMP
fra nettet. Men så får jeg også album-cover o.lign oplysninger med. Så den
feature kan jeg næsten ikke unvære at bruge.
Her får man iøvrigt samme søgeresultat, når man søger på Linnet. Altså
uvæsenligt om der står Linnet, Anne eller Anne Linnet i databasen. Så det er
næsten til at leve med nu

> [...]
> under "Das leben der Anderen" ha... (Das Leben er her bestemt:
> andres liv), hvorimod "Die neue Gesinnung"

Dette er taget til efterretning. Men én ting er jo, om The Beatles fysisk
står placeret under B, så står der dog stadigvæk THE Beatles på omslaget til
pladen. Det gør der ikke hvis jeg udelader The i min database. Og mange
bands kalder sig jo The (Killers, Cult, Beatles...).

Mvh Steen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-07-08 12:56

> [...]
ikke
> smart.
>
> Nogen der har erfaringer med dette eller som har en mening?

Da mine baser havde sin start tilbage i 80'erne, bruger jeg stadig en gammel
Paradox... Ulempen ved denne, er at den ikke, som mange af de nyere, selv
kan snuppe indholdet af en CD, så man skal selv skrive det hele.

Men da den indeholder en masse LP'er også, er dette for mig, uden betydning.

Jeg skriver Anne Linnet, som Anne Linnet... Og gruppenavne, som starter med
The, der udelades The.
Dette tages dog med, hvis grupper hedder F.eks Mott the hoople.

Men okay, min datadase er også et håbløst gammeldags Dos program. Men det
har ikke mistet data, siden 1988.

M.V.H....Benny..

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 20-07-08 17:26

On Sun, 20 Jul 2008 13:56:08 +0200, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.inv> wrote:

> [...]
>The, der udelades The.
>Dette tages dog med, hvis grupper hedder F.eks Mott the hoople.

Ja, s¨fristets man jo næsten til at spørge om, hvordan du vil skrive
gruppen "The The".

Fra : fix

Dato : 20-07-08 22:48

Poul Erik Lindaa wrote:

> Ja, s¨fristets man jo næsten til at spørge om, hvordan du vil skrive
> gruppen "The The".
LOL

i et "rigtigt" bibliotekssystem (som det på det lokale bibliotek) er der
"katalogiseringsregler" både om hvordan titler skal skrives generelt, samt
hvordan det håndteres i det aktuelle system. En måde jeg har brugt skal de
ubestemte kendeor indrammes. Dette ses ikke af brugeren, kun af
katalogisatoren. Det Lille hus på prærien skrives således: <<Det>> lille hus
på prærien. Således findes eksakt resultat både af "Lille hus$" og "Det
lille hus$" men når posten vises står der altid "Det lille hus på prærien"
men bogen står på hylden under "Lille hus på prærien"
ud fra eksempel på dette bibliotekssystem skal der i posten stå <<The>> The
resultat af søgningerne "The The" og "The" vil så begge give posten "The
The"

finn

finn

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-07-08 11:58

"Poul Erik Lindaa" <poulerik@lindaa.cykeldk> skrev i en meddelelse

> Ja, s¨fristets man jo næsten til at spørge om, hvordan du vil skrive
> gruppen "The The".

Meget meget enkelt.....

The

M.V.H....Benny..