Hårdnakket pc-nørd bøjer sig for imac
Fra : Henrik Cort Larsen

Dato : 21-07-01 14:43

Ok efter min Sambo flyttede ind med sin Powerbook G4 er jeg belvet mere og
mere blød i knæne efter en Mac. Da jeg så lige idag var inde på apple.com og
se den nye ibook blev jeg totalt solgt. for fed for lækker for billig. Jeg
mener jeg har leget med x86 siden jeg var 14 og omend ikke afskyet apple så
syntes at der er var for dyrt og for langsomt ogfor propirtært. Men med den
nye product line er jeg næsten solgt. appletalk tænder jeg også på at kunne
sidde med ibook i sofan og køre på ADsl forbindelsen. Os X som jeg så på
arbejdet forleden sparker væsenligt røv over MS XP som jeg prøvekørte,
crackedselføli, for et par uger siden.
Right on Steve snart den eneste techWiz tilbage uden gråt hår og kedelige
jakkesæt.
Men hey overtal mig lige, hvordan er filudvekslingen mellem ofiice XP og
office til mac??? jeg vil stadig have min enorme og grimme pc alter stående
til de mere frække ting derhjemme.

Fra : Karl Antz

Dato : 21-07-01 15:02

Henrik Cort Larsen <daskino@get2net.dk> wrote:

> Men hey overtal mig lige, hvordan er filudvekslingen mellem ofiice XP og
> office til mac??? jeg vil stadig have min enorme og grimme pc alter stående
> til de mere frække ting derhjemme.

filformatet er identisk. Jeg flytter konstant frem og tilbage uden nogen
former for problemer. God fornøjelse

ka'l

--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-07-01 15:26

> [...]

> office til mac??? jeg vil stadig have min enorme og grimme pc alter stående

i mac OS X 10.1 update som kan hentes fra 1/9 vil linux og windows
netværk være integreret - dvs out of the box kan den håndtere alt.
pt skal man installere smaba + sharity under mac os x og dave eller
doubletalk under mac os 9

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

jeg har fået et sted at bo, men leder stadig efter en lejlighed

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-07-01 15:45

Hej Henrik

Henrik Cort Larsen wrote:

> [...]
> mener jeg har leget med x86 siden jeg var 14 og omend ikke afskyet apple så
> syntes at der er var for dyrt og for langsomt ogfor propirtært.

Hvis du nogen sinde får lov at bruge den bærbare G4 - altså 'rigtig' lege med
den, så vil du endda finde ud af, at den er endnu bedre end de nye iBooks.

Jeg synes tværtimod, at Mac'erne har været væsentlig hurtigere end x86
processorerne. - OK, hvis du tager en gammel Mac LC og den nyeste 486XD og
kører den i rent DOS, ja, så var den hurtigere, men ellers må du jo tænke på,
at Mac er et grafisk opbygget styresystem, - vel at mærke helt fra grunden,
mens selv Win95 jo for en stor dels vedkommende stadig bygger på en DOS-baseret
opbygning.

> Men med den nye product line er jeg næsten solgt. appletalk tænder jeg
> også på at kunne sidde med ibook i sofan og køre på ADsl forbindelsen.

Det kan du sagtens - endda trådløs, hvis du vil det. Og kører du Win95/98, så
er der i disse styresystemer muligt at installere i netværksdelene, så du
direkte kan koble to maskiner sammen - både via serielle porte og selvfølgelig
via Ethernet.

> Os X som jeg så på arbejdet forleden sparker væsenligt røv over
> MS XP som jeg prøvekørte, crackedselføli, for et par uger siden.

Helt klart! - Og så vil det komme til at gå endnu bedre, når den 'rigtige' OS X
kommer på markedet. Jeg - og en hel del andre - betragter faktisk kun den
nuværende version som - hm... - en god 'beta', der har potentialet til at blive
til noget rigtig stort, når først producenterne af software får øjenene op for
mulighederne.

Og hvis du kigger lidt på XP's interface, synes du så ikke, der er en hel del,
der til forveksling ligner OS X?

> Right on Steve snart den eneste techWiz tilbage uden gråt hår og kedelige
> jakkesæt.

- Har du tænkt på, at han jo kunne have farvet håret..-)) - Nå, men noget af
det, jeg godt kan lide ved ham,er, at han ikke lefler for nogen.

> Men hey overtal mig lige, hvordan er filudvekslingen mellem ofiice XP og
> office til mac??? jeg vil stadig have min enorme og grimme pc alter stående
> til de mere frække ting derhjemme.

JA! - Fra og med MS Office 98 er filformatet mellem Mac og Windows det samme. I
Mac versionerne af MSO helt ned til den gamle 4.3.1 og 4.2Pro til Mac findes
der konvertere, der oversætter selv Office 2000 Win-dokumenter til Mac _uden_
tab af nævneværdige formatteringsopsætninger. Det 'svage' led er tabeller og
Equation filer _fra_ Win MSO _til_ Mac - ikke modsat.

Fra og med MSO 98 er der stort set heller ikke de problemer. Med MS Office 2001
til Mac og 2000/2002 til Windows (her er Mac-versionen lidt forud for
Win-versionen) er filformatet 100% identisk, så der bliver ingen problemer med
at åbne og gemme hverken på Mac eller PC.

Jeg har selv både MSO 4.2.1, MSO 98 og MSO 2001 til Mac og til Windows har jeg
Word 97/98. Og jeg får jævnlig tekstfiler i Word format og de åbner upåklagelig
i Word 2001.

Og så er der jo lige et lille program, der hedder MacLinkPlus.... Med de to
seneste versioner 12 og 13, så er det muligt at konvertere 100% korrekt, mellem
stort set alle programmer på både Mac og Wintels. Ja, du kan endda konvertere
Filemaker databaser (Mac version) til MS Access!

Og så kan du jo sætte det hele op i et fælles netværk via ethernet og
PC/MacLan. Og hvis du så samtidig installerer et lille program - MacDrive 2000
- på din PC, så kan du endda bruge din PC til at læse og arbejde på Mac
disketter - eller gemme Mac filer på PC formatterede disketter uden at ødelægge
Mac filerne. - Mac'en har jo lige siden System 7.1 kunnet læse og bruge PC
disketter. Så hvad med at prøve et lille netværk med din sambo?

Arbejder du kun i Office - eller arbejder du også med grafik og multimedia, så
vil du også hurtigt finde ud af, at Mac på langt de fleste punkter er en Wintel
overlegen.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)

Fra : N/A

Dato : 21-07-01 23:07

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-07-01 23:07

Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:

> Er de nye Windows-systemer stadig afhængige af, at man på Mac'en skal huske
> at give sine dokumenter et suffix,

ja

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-07-01 13:55

Hej Morten

?? - Da sender jeg da ellers både Word 98 og 2001 filer til Wintel brugere med
MSOffice 2000 på Wind98 og ME og de har ingen problemer med at åbne og læse
dokumenter uden suffix....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-07-01 15:02

> ?? - Da sender jeg da ellers både Word 98 og 2001 filer til Wintel brugere med
> MSOffice 2000 på Wind98 og ME og de har ingen problemer med at åbne og læse
> dokumenter uden suffix....

mon ikke de selv tilføjer et suffix? Ellers kan det være at enten dit
eller deres email program selv tilføje det via MIME (du sender i al fald
MIME, også hvor du ikke må)

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 21-07-01 23:10

Martin Larsen <larsenlarsen@hotmail.com> wrote:

> Apropos Mac/Windows Office udvekslings-spørgsmålene i denne tråd:
>
> Er de nye Windows-systemer stadig afhængige af, at man på Mac'en skal huske
> at give sine dokumenter et suffix, f.eks. Word-dokumenter, som skal hedde
> .doc, for at kunne blive genkendt? Jeg har kun erfaringer med Windows98, og
> der her jeg i hvert tilfælde lært, at dokumenterne ikke kan åbnes korrekt
> uden suffix.

Generelt ja!

Suffix'et er simpelthen Windows' type-kode akkurat som type-koden på
Mac, blot er den normalt vist efter dokumentnavnet adskildt med et
punktum, hvor den på Mac normalt er skjult og kun vist gennem ikonet.

Hvis suffix'et mangler, så kan man tilføje det til navnet i Windows'
stifinder.

Hvis dokumentet overføres via e-post, så burde det tilføjes MIME-typen,
f.eks. 'application/msword', og så burde e-post-programmet i Windows
selv tilføje den rette suffix. Men regn ikke med, at det virker.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-07-01 07:51

> [...]

> der her jeg i hvert tilfælde lært, at dokumenterne ikke kan åbnes korrekt

Windows er helt afhængig af efternavne, en af mine venner der har Mac og
PC sendte mig en email med en word fil som attachment som han bad mig
forwarde tilbage, han sendte det fra Mac og modtog på PC, han kunne ikke
åben attechmentet, den så som rå base 64 kode i emailen på sin PC, så
prøvede jeg at forwarde med attachment i UUEncode, det gik lidt bedre,
der kom et rigtigt attachment ud af det på PC, men word filen kom
igennem som en PDF fil!
Jeg syntes det var ligodt besynderligt og da jeg kiggede nærmere på den
Word fil attachet havde den ingen efternavn! Det var det der skabte al
balladen!
--
Jesper Oersted.
"Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property

Fra : Anders

Dato : 21-07-01 16:11

Henrik Cort Larsen skrev:

> Da jeg så lige idag var inde på apple.com og
> se den nye ibook blev jeg totalt solgt. for fed for lækker for billig.

-Snip-

> Os X som jeg så på
> arbejdet forleden sparker væsenligt røv over MS XP som jeg prøvekørte,
> crackedselføli, for et par uger siden.

En af de sværeste ting ved at købe computerudstyr er at man ved, at om et
par måneder kommer der noget hurtigere/bedre/smartere. Og det bedste råd er
at lærer at leve med det og købe, når man har brug for det.

Men med lige præcis med hensyn til iBook og OSX, så er det altså fornuftigt
at vente til næste revision. iBook´en er lige underpowered nok til X, som
den er nu, men det retter sig nok op, hvor den f.eks. nok ikke mere er på en
66 bus og får mere end de 128 mb ram.

Fra : Niels Nielsen

Dato : 21-07-01 16:20

Velkommen til Henrik

Det varer nok ikke længe førend at du kun har Mac.

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 22-07-01 00:01

Henrik Cort Larsen <daskino@get2net.dk> wrote:

> Ok efter min Sambo flyttede ind...

Hov hov, det hedder en "farvet"

> Men hey overtal mig lige, hvordan er filudvekslingen mellem ofiice XP og
> office til mac??? jeg vil stadig have min enorme og grimme pc alter stående
> til de mere frække ting derhjemme.

Filudveksling er problemfri, og jeg har da hørt at en Mac også kan
bruges til frække ting. Det er naturligvis ikke noget jeg selv har
prøvet, men det siger alle de andre her i dk.edb.mac *fnis* :)

Mojn, Thomas

--
http://www.boelskifte.dk/

Nu med historien om TERMINATOR TORBEN