Strøm til bærbar PC
Fra : ALAIN GUNTHER

Dato : 21-07-01 14:24

Er der nogen der ved hvordan man kan nemt og billigt koble en bærbar PC til
bådens 12 V batteri.

Fra : Bjarne Kristensen

Dato : 21-07-01 21:39

On Sat, 21 Jul 2001 15:24:27 +0200, "ALAIN GUNTHER"
<alain.gunther@mail.tele.dk> wrote:

>Er der nogen der ved hvordan man kan nemt og billigt koble en bærbar PC til
>bådens 12 V batteri.

Ja direkte til båden batt. de fleste bærbar pc'er kan sagtens køre
direkte på 12 volt

Venlig Hilsen bjarne

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-07-01 07:42

Bjarne Kristensen <bjarne@thjalfe.dk> wrote in
<BOhZOxKiPccWGyf4d6djhN+xzLbO@4ax.com>:

>Ja direkte til båden batt. de fleste bærbar pc'er kan sagtens køre
>direkte på 12 volt

Du skal bare huske at koble den af før du lader op - der kan komme grimme
spændingsspidser ved til/frakobling af laderen. Og hvis du har generator på
din bådmotor kan den også give lidt for høj spænding under opladning.

Den sikre metode er at købe en 12V cigar-tænder-forsyning til din PC og
bruge den - indholdet af den kasse er bla. overspændingsbeskyttelse.

Mvh. NKJensen

Fra : Gaarde

Dato : 31-07-01 19:46

Det er ikke alle Pc'er der kan "nøjes" med 12Vdc. Jeg har feks. en IBM
ThinkPad T22 og den skal forsynes med 15-16,5 Vdc. Jeg har selv lavet en
step-up converter hvor der er komponenter for ca. 50 kr. Så hvis du selv
kender lidt til elektronik, kan jeg sende dig et diagram. Send en mail hvis
du er interesseret

Mvh
Mogens

Fra : Kenn Nørreriis

Dato : 02-09-01 11:37

Du kan købe en adapter der omformer de 12 Volt til 220 Volt AC med en effekt
på 150 Watt, den kan købes i Tele Danmark butikken for en pris på 499.00
DKK.
Der er også et sted i Jylland hvor du kan købe bedre og kraftigere omformere
og som er sikret med henblik på at forsyne specielt PC´er, jeg har selv
brugt en sådan under min tur til middelhavet og har kun haft gode erfaringer
med den, adressen på leverandøren ligger på min båd så hvis du er
interesseret kan du skrive til mig på norreris@post4.tele.dk