Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nu må i altså hjælpe mig folkens
Fra : Michael

Dato : 21-07-01 14:23

Hey igen...

Jeg får ikke den store respons på mine spørgsmål omkring indeksering af
billeder, men med alle de talentfulde folk og glade amatører her i
gruppen, så må da der være nogen som har fundet løsningen.

Og da især inden for de sidste par dage hvor jeg hører folk snakke om at
de har tget 2000 billeder på et par måneder. Hvordan indeksere i dem så
i kan finde dem igen uden at rode det hele igennem?

Jeg synes ikke jeg kan finde noget software der virker ordentligt til
dette? Og det kan da ikke være rigtigt at jeg skal igang med at
programmere en løsning selv?

Så folkens, del ud af jeres vidne omkring dette, fordi i må da absolut
vide noget om det.

- Michael

Fra : Karsten Olesen

Dato : 21-07-01 15:15

"Michael" <michael@mlykke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmere en løsning selv?
>
> Så folkens, del ud af jeres vidne omkring dette, fordi i må da absolut
___________________________________

Hvordan indeksere ??
Jeg nyder godt af min stifinder i W2k,
og den fungerer helt fint...jeg har en mappe
som hedder billeder, igen underdelt efter
familie, arbejde, bil, osv....som igen
er under inddelt efter kort mappebeskrivelse + dato...
I hver mappe lægger jeg en .txt fil fra Notepad,
som kort beskriver formålet med netop denne mappe...
Og så er der jo miniature funktionen, så man kan se billederne
i mappen.
Hvad mere kan man forange ?
Tænker du i database baner hvor du kan hive
billeder ud med bestemt indhold osv ???

MVH

Fra : Michael

Dato : 21-07-01 16:16

In article <9jc2pi$1fm4$1@news.cybercity.dk>, gakke@email.dk says...

> [...]
> i mappen.
> Hvad mere kan man forange ?
> Tænker du i database baner hvor du kan hive

Ja lidt. Synes for det første det er for besværligt det andet. For det
første fordi man skal lave den ene mappe efter den anden, for derefter
at lave txt filer i notepad. Og når man så skal se billederne så skal
man dobbeltklikke på den, istedet for man har en thumbnail oversigt over
dem.

Og igen er problemet at jeg vil kunne søge på nøgleord for at finde
billeder, og et billede har som regel brug for flere ord.

Og for at gøre det hele endnu være, så har jeg brug for at indeksere
billeder som ikke ligger lokalt på harddisken men som er spredt over
flere diske og CD-Rom'er.

- Michael

Fra : Dragon

Dato : 03-08-01 00:48

> Og igen er problemet at jeg vil kunne søge på nøgleord for at finde
> billeder, og et billede har som regel brug for flere ord.

Jeg har ikke selv opbygget et billedindeks endnu, men jeg ved at cPicture
kan tilføje en kommentar til et billede. Så vidt jeg kan forstå bliver de
samlet i én stor csv-fil, men det er jeg ikke sikker på. I så fald kræver
det at alle dine billeder har forskellige navne.

> Og for at gøre det hele endnu være, så har jeg brug for at indeksere
> billeder som ikke ligger lokalt på harddisken men som er spredt over
> flere diske og CD-Rom'er.

CD-Catalog http://www.diginvent.com/cdcatalog/ er knaldgodt til at lave en
oversigt over hvad der er på dine cd'er. Du giver hver cd et navn og trykker
Scan cd, hvorefter du har et indeks over alle mapper og filer. Du kan endda
ordne cd'erne i grupper efter indhold.
Hvis dine billeder har forskellige navne - fx sekventiel nummerering - kan
du åbne csv-filen i Excel og finde de billednumre du skal bruge. Bagefter
kan du så søge efter filerne i cd kataloget.

Jeg tror det er den metode jeg selv vil bruge.

--
Kasper

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 21-07-01 15:18

> Jeg får ikke den store respons på mine spørgsmål omkring indeksering af
> billeder, men med alle de talentfulde folk og glade amatører her i
> gruppen, så må da der være nogen som har fundet løsningen.

Jeg gør det på en meget simpel måde. Hvis jeg f.eks. har taget et billede
af en fodboldspiller i Haderslev den 12. juni 2001, kalder jeg filen for

fodboldspiller_haderslev_120601.jpg

Herefter kan jeg blot bruge funktionen "Søg" til at lede efter filnavne,
hvor f.eks. "fodboldspiller" indgår.

Simpelt og funktionelt.

--
Jacob W. Jensen | Mit galleri:
web: http://jacobwaage.dk | -> http://boca.dk/galleri/

Fra : Michael

Dato : 21-07-01 16:21

In article <9jc33k$50c$1@egon.worldonline.dk>, jensen@jacobwaage.dk
says...

> [...]
>
> fodboldspiller_haderslev_120601.jpg
>
> Herefter kan jeg blot bruge funktionen "Søg" til at lede efter filnavne,

Jeps, det virkede også fint med de første par hundrede billeder, men når
der nu er så mange at der ligger på flere CD-rom'er, Diske osv.
Det er ikke særlig sjovt at skulle have 30 CD-rom'er igennem puteren
hver gang man skal finde et billede.
Og det med et enkelt keyword eller to er ikke nok synes jeg.

Men jeg kan heller ikke finde noget der kan bruges. Ikke endnu i
hvertfald. Selv de store dyre løsninger har forskellige problemer. Det
er godt nok irriterende det her :)

- Michael

Fra : Karsten Olesen

Dato : 21-07-01 21:04

"Michael" <michael@mlykke.dk>

> [...]
> hver gang man skal finde et billede.
> Og det med et enkelt keyword eller to er ikke nok synes jeg.
_______________________

Jamen så køber man en ekstra harddisk og lægger
ALT på denne.

Ellers er du nødt til at jonglere med disks.

MVH

Fra : Erik Aalund

Dato : 22-07-01 09:23

Spørgsmålet er om du ikke kan lave henvisninger til alle filerne på de
forskellige cd-rom'er, og dernæst gemme henvisningerne i mapper indelte
efter katagorier, som f.eks familie, sport osv. En henvisning vil vel også
give dig en thumbnail i stifinder, og når du så klikker på henvisningen
burde windows bede om den cd-rom hvor orginalen findes.
Metoden virkede ihvertifald på min machintosh.

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 09:57

In article <3b5a8c3f$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
aalund@esenet.dk says...
> [...]
> burde windows bede om den cd-rom hvor orginalen findes.
> Metoden virkede ihvertifald på min machintosh.

Nope, det kan man desværre ikke på windows.

Det kunne selvfølgelig være jeg hellere skulle investere i en Mac
istedet :)

- Michael

Fra : PER BRUUS

Dato : 23-07-01 01:26

"Michael" <michael@mlykke.dk> skrev i en meddelelse

> Det kunne selvfølgelig være jeg hellere skulle investere i en Mac
> istedet :)
>
> - Michael

God Ide
og så skulle du tage og kigge på
http://www.iview-multimedia.com/danish/

Alternativt -
Kunne det ikke være en hjælp til indeksering af
eksterne medier hvis du navngav dine billedfiler
F.eks. 101-25-tittel, Så ville du altid vide
at det pågældende billede befandt sig på
Cd No 101/ billede 25
Hvis du så i Fotostation lavede en html side,
med keyword som metatags,
eller endnu bedre lavede en lavopløst jpg med itpc
og gemte på din lokale harddisk har du jo et
lavtopløst katalog med itpc, med angivelse
(via filnavn) af placeringen med det højopløste billede.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Søren Petersen

Dato : 21-07-01 16:36

Hej Michael

Jeg ved ikke om du kan bruge dette men her er hvad jeg gør:
Jeg har scannet alle min fotos ind på CD'erer - foreløbig er det blevet til
33 af slagsen og der kommer mange til endnu.

Jeg har selvfølgelig sorteret lidt i mapper - f.eks. 2-.3-.4- stk efter
behov på hver CD - men har så udprintet en oversigt af CD'ens indhold med
thumbnails (48 stk thumbnails i farver pr side med angivelse af CD nummer
nederst på siden - ved hjælp af et program der hedder GrafCat - kan sende
dig link hvis du er int) - har så sat alle disse sider med print i en mappe
og selvfølgelig en kort indholdfortegnelse forrest. Du kan så i ro og mag
kigge din mappe igennem og se hvad der er på alle CD'erne - og mine
billeder? ja de hedder såmænd bare image 1 - image 2 etc

hilsen

Fra : Michael

Dato : 21-07-01 16:58

In article <9jc7a2$1mn1$1@news.cybercity.dk>, no@spam.dk says...
> [...]
> kigge din mappe igennem og se hvad der er på alle CD'erne - og mine
> billeder? ja de hedder såmænd bare image 1 - image 2 etc

Ja, men problemet er at det tager en krig at skulle bladrer igennem jeg
ved ikke hvor mange sider for at finde et eller flere billeder man skal
bruge.

Jeg er interesseret i at kunne søge på nogle af de keywords jeg giver
billederne så jeg hurtigt kan finde relevante billeder.

Det kan da ikke passe at man i vores tid hvor alt består af databaser
med søgefunktioner, ikke kan finde et simpelt program der kan gemme lidt
keywords og beskrivelse af billeder på en standardiseret måde, samt
holde styre på billeder som ligger offline på CD-Rom'er. Det er jo ikke
fordi vi taler om et voldsomt stort system eller noget.

- Michael

Fra : Karsten Olesen

Dato : 21-07-01 21:07

> [...]
> holde styre på billeder som ligger offline på CD-Rom'er. Det er jo ikke
> fordi vi taler om et voldsomt stort system eller noget.
__________________________________

Jamen så har vi jo afdækket dit behov.
Du skal igang med en gang database studeren.
Her kan du gi' hver billed flere søgeord og sortere
herefter mv.

Det er jo ligemeget hvor billederne ligger,
blot du via programmet hurtigt blir' istand
til fysisk at få at vide, HVOR de er...resten
er manuelt arbejde med at få pics'ene ind i maskineriet.

MVH

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 09:57

In article <9jcneb$2hu1$1@news.cybercity.dk>, gakke@email.dk says...

> [...]
> blot du via programmet hurtigt blir' istand
> til fysisk at få at vide, HVOR de er...resten
> er manuelt arbejde med at få pics'ene ind i maskineriet.

Jeps, men det har jeg allerede været igang med. Jeg kan bare ikke finde
noget ordentligt.

- Michael

Fra : U. Pedersen

Dato : 21-07-01 23:05

On Sat, 21 Jul 2001 17:58:27 +0200, Michael <michael@mlykke.dk> wrote:

>Jeg er interesseret i at kunne søge på nogle af de keywords jeg giver
>billederne så jeg hurtigt kan finde relevante billeder

Jammen det kunne du jo bare ha sagt, så er det vist dette program du
skal have.

Advanced Disk Catalog

Super hurtigt, bruger det til mine mp3, den læser selv indholdet på en
cd, programmet laver en dat fil, som du kan gemme hvor du har lyst.

Næste gang du skal bruge noget med fx. hav eller hvad du leder efter,
taster du blot ordet ind i søgeren, og vupti, får du straks de
relevante cd'er der er noget der passer med dit søgeord.

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 09:58

In article <rvujlto1dlkaiv7q6b349bf3lrhas7n6tt@4ax.com>,
ulf.pedersen@it.dk says...

> Advanced Disk Catalog

Den vil jeg prøve at tjekke ud. Thanks :)

- Michael

Fra : U. Pedersen

Dato : 22-07-01 12:18

On Sun, 22 Jul 2001 10:57:42 +0200, Michael <michael@mlykke.dk> wrote:

>In article <rvujlto1dlkaiv7q6b349bf3lrhas7n6tt@4ax.com>,
>ulf.pedersen@it.dk says...

>Den vil jeg prøve at tjekke ud. Thanks :)

Velbekomme

Fra : Dragon

Dato : 03-08-01 00:54

> Advanced Disk Catalog
>
> Super hurtigt, bruger det til mine mp3, den læser selv indholdet på en
> cd, programmet laver en dat fil, som du kan gemme hvor du har lyst.

Kan det læse ID3 tags?

--
Kasper

Fra : U. Pedersen

Dato : 03-08-01 14:08

On Fri, 3 Aug 2001 01:53:44 +0200, "Dragon"
<downloaddragon@softhome.net> wrote:

>Kan det læse ID3 tags?

ØH ID3 tags det må du forklarer hvad er

Fra : Dragon

Dato : 03-08-01 17:29

> ØH ID3 tags det må du forklarer hvad er
> --
Inde i de fleste mp3 filer ligger der et ID3 tag, som kan indeholde
oplysninger om fx kunstner, titel, album, udgivelsesår, genre mm. lidt
ligesom EXIF oplysningerne om billedfiler.

I bl.a. winamp kan man se de informationer, men jeg har stadig ikke fundet
et ordentligt katalogprogram, der kan sortere og søge ud fra dem. Det ville
være smadder lækkert, hvis man fx lige skal bruge et par timers popmusik til
en fest

--
Kasper

Fra : U. Pedersen

Dato : 03-08-01 18:09

On Fri, 3 Aug 2001 18:29:03 +0200, "Dragon"
<downloaddragon@softhome.net> wrote:

>Inde i de fleste mp3 filer ligger der et ID3 tag, som kan indeholde
>oplysninger om fx kunstner, titel, album, udgivelsesår, genre mm. lidt
>ligesom EXIF oplysningerne om billedfiler.
ja det ved jeg ikke, men prøv dig frem

Fra : Lyrik

Dato : 21-07-01 18:48

"Michael" <michael@mlykke.dk> wrote in message
> [...]
> de har tget 2000 billeder på et par måneder. Hvordan indeksere i dem så
> i kan finde dem igen uden at rode det hele igennem?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja det kan blive et rod. Men jeg har fået en del hjælp af:
http://www.imagedisk.com/vueicons.htm

Vueicons giver alle billeder "en tommelfingernegl". Man kan så lige overskue
en mappe, og finde billedet.
Men en egentlig indeksering, har jeg ikke.

Hilsen
Jens

Fra : Kim Østrup

Dato : 21-07-01 19:16

Hej Michael

Kender du programmet ACDSee eller Picaview. Jeg bruger dem ikke selv,
men prøv dog at downloade ACDSee fra Tucows - en af mine venner bruger
den og han er eget tilfreds - men om den helt opfylder dine behov -
tjaee... det kan du jo prøve.

I PSP er der mulighed for at browse - og gemme browserfilen på cd´en,
men det er ikke rigtig muligt med kommentarer - men det mener jeg man
kan i ACDSee - lad os endelig høre hvis du finder ud af det - det kunne
være man selv skulle prøve at få styr på alle billederne (og jeg er
endda analog .

Mvh

Kim

Fra : Michael

Dato : 21-07-01 19:56

In article <mHj67.90$FO2.13262@news.get2net.dk>, kojphoto@get2net.dk
says...
> [...]
> kan i ACDSee - lad os endelig høre hvis du finder ud af det - det kunne
> være man selv skulle prøve at få styr på alle billederne (og jeg er

Jeps. Har brugt Acdsee i en del år snart. Men det er kun til at browse
med og ikke decideret til indeksering.

Men det lader tilsyneladende ikke til at der findes noget godt software
til det, så jeg tror sørme jeg har undskyldningen til at begynde og
programmere det selv.

- Michael

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 21-07-01 20:40

Hej

Jeg har scannet alle mine negativer ind, ca. 370 ark, og har skrevet søgeord
til dem alle. Det har været et stort arbejde, men det tager kun ganske få
sekunder at finde dem med ACDsee. Kan klart anbefales. Kender ikke noget
andet system der er lige så godt.

Tim Lerche Sørensen

Fra : Pia

Dato : 21-07-01 21:00

hvad med thumbsplus? jeg har ikke indekseret mine billeder, så jeg har ikke
styr på funktionerne, men den kan i hvert fald gemme cache info om mapper så
den næste gang viser dem hurtigere.

http://www.cerious.com/

:Pia

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 10:38

In article <3b59dea1$0$942$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
cantering@yahoo.com says...
> [...]
> styr på funktionerne, men den kan i hvert fald gemme cache info om mapper så

Den vil jeg da lige prøve og kigge på. Tak for linket :)

- Michael

Fra : Pia

Dato : 22-07-01 17:55

jeg har lige kigget, og der er en funktion der hedder "tilføj keyword" - man
kan også gemme indexfiler over de forskellige mapper/drev som indeholder
thumbnail cache mm.

:Pia

Fra : Erik Christensen

Dato : 21-07-01 22:06

> [...]
>
> Men det lader tilsyneladende ikke til at der findes noget godt software
> til det, så jeg tror sørme jeg har undskyldningen til at begynde og

Er det en gammel version du har brugt?, prøv med version 3.1.
Jeg smider alle billeder i samme bibliotek med beskrivelse til hvert billede
og bruger søgefunktionen, virker perfekt.
Programmet er meget hurtigt at bruge, bla.a. på grund af de mange
genvejstaster som f.eks. Beskrive ALT+D, Copiere ALT+C, Flytte
ALT+M, osv - hvis man tænker en smule på engelsk kan man næsten
gætte sig til hvilke genvejstaster man skal bruge.
Programmet kan registreres ved den danske forhandler Prosoft.
Det er helt klart pengene værd.

Mvh
Erik

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 10:14

In article <3b59ed50$0$368$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
erikac@post.tele.dk says...

> [...]
> gætte sig til hvilke genvejstaster man skal bruge.
> Programmet kan registreres ved den danske forhandler Prosoft.

Jeps, har 3.1'eren. Dejligt værktøj. Men det hjælper ikke på at jeg skal
kunne indeksere billeder på CD-Rom'er med mulighed for at tildele
søgeord m.m.

- Michael

Fra : Kim Biledgaard

Dato : 21-07-01 20:52

Jeg bruger Extensis Portfolio.
Programmet laver 'thumbnails' af billederne. Til hvert billede kan der knyttes søgeord efter eget valg. Man kan også lave en liste over 'master keyword', så man får stavet rigtigt hver gang. Der kan indsættes valgfri felter i databasen, f.eks. oplysninger om billedet (dato, udstyr o.s.v.)
Der er mulighed for meget avancerede søgninger på et eller flere nøgleord.
Programmet har ingen billedbehandlingsmuligheder - det skal man klare andre steder. Heldigvis kan man starte sit billedbehandlingsprogram direkte fra Extensis.

Måske er det, et program du kan bruge?
Du kan læse mere om det på Extensis hjemmeside: www.extensis.com
Selv har jeg købt programmet hos Ravenholm: www.ravenholm.dk
--
Kim Biledgaard
email: biledgaard@get2net.dk

Fra : U. Pedersen

Dato : 21-07-01 23:00

On Sat, 21 Jul 2001 15:23:25 +0200, Michael <michael@mlykke.dk> wrote:

>Jeg synes ikke jeg kan finde noget software der virker ordentligt til
>dette? Og det kan da ikke være rigtigt at jeg skal igang med at
>programmere en løsning selv?

Jammen jeg bruger et prg. som hedder ThumbsPlus og det virker til mit
behov.

Jeg laver en mappe med hver dag, hvor jeg så hælder alle mine skud ned
i, når jeg så har til en cd, bliver de lagt over på den.

Så er det ThumbsPlus kommer i arbejde, da laver jeg det andrer ville
kalde kontaktkopier af alle mine dir, sætter dem i plastlommer og
derefter i et ringbind.

Så har jeg styr på mine billeder, og kan "tror" jeg finde dem igen.

Og er sikker på der findes mange andrer programmer der kan det samme,
prøv en tur med Google eller tucows så finder du sikkert også det
program du mangler.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-07-01 02:19

Michael wrote:

> Så folkens, del ud af jeres vidne omkring dette, fordi i må da absolut
> vide noget om det.

Jeg bruger flere løsninger:

1). Aldus Fetch (gammel software), den kan atomatisk lave et søgebart
index med thumbnails over alle de billeder den kan finde i et bestemt
direktory, eller på en hel harddisk / CD-ROM, den er meget lig det der
bruges på photo stock CD'er som f.eks. PhotoDisc.

2). GraphicConverter, med den kan man browse indholdet i et bestemt
direktory, eller på en hel harddisk / CD-ROM på no time, den genererer
en oversigt med thumbnails på få sekunder.

3). FileMaker er et avanceret database program, hvor man kan placere et
lille billede på hver records i databasen, den løsning kræver
naturligvis at man manuelt opretter og indskriver hvert billede som en
record i databasen, men oplysninger om fill-navn og hvilken CD-ROm det
er arkiveret på, samt en stribe relevante søge- og stikord.

Denne løsning er super stærk, fleksibel og 100% søgbar, så arbejdet kan
godt svare sig, man får virkelig et brugbart og funktionelt index.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-01 09:05

Der findes også en decideret media-database fra Canto Software som hedder
Cumulus 5.
Se på http://www.canto.com

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-07-01 11:29

Michael Bothager wrote:

> Der findes også en decideret media-database fra Canto Software som hedder
> Cumulus 5.
> Se på http://www.canto.com

FileMaker er hundrede gange mere fleksibel, den er platforms uafhængig,
den fås både til Mac og PC, man kan eksportere databasen i en version,
der kan bruges på maskiner hvor der ikke er installeret FileMaker, der
indbygges automatisk en viewer version af programet i database filen.

Fra FileMaker kan der også eksportere en søgbar database, der kan lægges
ud på Internettet.

FileMaker er nok en af de stærkeste database løsninger, databasen kan
tilpasses til ethvert behov uden kendskab til programering.

Jeg kan oplyse at FileMaker er kernen i Røde Kors'es edb system, og det
fungerer i et globalt netværk, det siger vel en del om fleksibiliteten.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-01 22:25

Niels, jeg er da enig, FileMaker, Access, Oracle, DB2 o.m.a. er meget mere
fleksible, da de alle i en vis udstrækning er database-engines, som man selv
skal bygge sine applikationer på.

Men hvis man har et specifikt behov (media-styring som billeder) og man ikke
selv har den fornødne lyst/viden/tid/erfaring til selv at give sig i kast
med at udvikle sit eget system, er Cumulus i en høj grad valid løsning, lige
som flere af de andre lignende produkter der sikkert findes.

Mvh
Michael

Fra : EGON STICH

Dato : 21-07-01 16:52

Michael <michael@mlykke.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.15c3a0b5eb648cd89896b8@news.worldonline.dk...
> Hey igen...
>

> Så folkens, del ud af jeres vidne omkring dette, fordi i må da absolut
> vide noget om det.
>
> - Michael

Løsningen kunne hedde "Fotostation".
Koster ca. 1000,- hos Foto C.

MVH
Egon

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 09:59

In article <_mv67.14$Cj3.2180@news.get2net.dk>, stich@get2net.dk says...

> Løsningen kunne hedde "Fotostation".
> Koster ca. 1000,- hos Foto C.

Desværre ikke. Den kan ikke engang finde ud af at lave IPTC i Tiff
filer. Har rodet rundt med Pro versionen i en uges tid, men er ikke
noget jeg synes synderligt meget om.

- Michael

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 22-07-01 09:58

> [...]
> programmere en løsning selv?
>
> Så folkens, del ud af jeres vidne omkring dette, fordi i må da absolut

- Michael

Hej Michael

Prøv at læse her om det er noget for dig
http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageId=170466

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Michael

Dato : 22-07-01 11:20

In article <3b5a9627$0$69742$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
niels.k.jacobsen@oncable.dk says...

> Hej Michael
>
> Prøv at læse her om det er noget for dig
> http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageId=170466
>
> Med venlig hilsen
> Niels

Det vil jeg kigge nærmere på :)