Erik Hansen wrote:
> On Thu, 31 Jul 2008 22:14:07 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:
>
>>
>> Jeg har en båd med nogenlunde tilsvarende angivelser
>>
>> Altså en 40 hk 4t motor og ca. 25 knob max speed.
>>
>> Min båd er en Ørnvik 460.
>>
>> Ved fuld hane ca. 6000 omdr/min bruger den 15 liter i timen.
>>
>> Ved cruise speed 18-20 knob 4500 - 5000 omdr. bruger den 9-10 liter
>> i timen.
>
> Hvad så ved 15-20, 10-15 knob har du nogen indikation på dette. Jeg
> tror nu min 50 hk som er en 2takt bruger lidt mere.
Ja du skal nok regne med et merforbrug pga. kraftigere effekt og 2-takt....
Nu bliver det her så efter hukommelsen:
ved omkring 15 knob ca. 6-7 liter/timen.
Det er iøvrigt tydeligt, at den bruger forholdsvis mindre brændstof, når den
kommer op og planer.
Så den mindste hastighed du kan plane med = relativt mindst
brændstofforbrug.
>
>> Jeg har et instrument, der viser brændstof forbruget - og det er
>> temmelig nøjagtigt.
>
> Er det noget som måler på selve motoren eller gennemstrømningen i
> benzin slangen.?
Det er et elektronisk instrument, der er er koblet til den elektroniske
indsprøjtning og således måler på motoren.
Ligesom i moderne biler.
Men det passer meget godt med totale forbrug som instrumentet også viser, og
den mængde brændstof jeg rent faktisk kan fylde på.
Det er iøvrigt sådan en fætter her jeg har monteret
http://www.nrmotors.ca/marine/images/outboards/mercury_verado_7.jpg
det hedder en smartcraft.
Mvh. Per