"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
news:48839c57$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Vi overvejer ovennævnte sejlads; men har ikke tidligere sejlet i
> tidevandsområder og har derfor nogle spørgsmål.
>
> 1: Hvor meget tidevand er der normalt i vadehavet?
>
> 2: Er de angivne vanddybder på kortene middel vanstand?
>
> 3: Hvor er den sidste sluse på vej ud af Eideren?
>
> 4: Hvad sker der hvis man bliver fanget af Ebbe? Synker kølen så
> bare ned i mudderet? Vi sejler i en 37 fods sejlbåd med en dybgang
> på 2,05 meter.
>
> 5: Noget vi absolut skal se på turen?
>
> 6: Gode råd modtages gerne!
>
> 7: Hvor finder jeg en tidevanstabel?
>
> MvH
> Flemming
>
Hej Flemming. Her lidt hvad en "Jhon" skrev 6/8-05
""
> Nogen steder, man særligt skal undgå - eller steder man absolut skal
> opleve?
> Går ud fra, "vi" pludelig "får lyst" til at "vi" gerne vil ind og
> voldshoppe, men det er der sagkundskab nok til stede til at
> planlægge
Hej Kurt
Jeg prøver at videregive mine erfaringer med området.
Selve Kieler kanalen er jævnt kedelig og 55 sømil lang. En oase er
Rendburg,
der ligger ved en naturlig sø. Der er en hyggelig sejlklub, med
rimelig
afstand til indkøb - også mulighed for power shopping!!!
På selve Kielerkanalen må man ikke overnatte, og kun sejle fra
solopgang til
solnedgang (i lystbåd), men der er forskellige muligheder udover
Rendsburg
(som ligger ca 1/3 inde fra Kiel). Der er et par søer, hvor man kan gå
ind
for natten, og så er der på sydsiden et gammelt sluseanlæg der fører
op på
en sidekanal. Om det er i funktion stadigvæk ved jeg ikke, men med din
lave
dybgang vil det helt klart være værd at undersøge nærmere.
Ca. 2/3 af vejen fra Kiel kommer så Eider Seitenkanal, der via en
sluse
fører over i Eideren. Med lav dybgang vil man kunne sejle "tilbage" af
den
gamle del af Eideren, og komme bag ind til Rensburg. Ellers går turen
ud af
Eideren til Friedrichsstadt (der er meget pæn, men lidt af et hul i
jorden
sådan rent shoppingmæssigt) hvor havnen ligger inde bag en sluse og
dermed
beskyttet mod tidevand. Videre ud til Tönning der "løber tør" ved
ebbe.
Derfra er der kun relativt kort ud til Eider Sperrwerk, der er et
imponerende dæmnings og sluseanlæg ud til Nordsøen.
Jeg kender ikke turen fra Eidern Seitenkanal på egen krop, da vi med
vores
dybgang ikke med sikkerhed kunne passere, så derfor tog vi turen i bil
efterfølgende!!!
Med godt vejr - og Jeres lave dybgang - vil en tur ind gennem
vadehavet og
ned til Elben ved Cuxhafen være mulig - Igen har vi ikke selv haft
muligheden, men jeg har savlet over søkortets muligheder!!!
Som Hans skrev, så er der heller ikke langt til Helgoland fra Eideren.
Helgoland er en oplevelse! Det er en Lo.... havn med et stort bassin,
hvor
man ligger i lag - rigtig mange lag i højsæsonen - men det er en
spændende
ø, med en facinerende historie, og der kan SHOPPES!!. Det er toldfrit
område, og jeg har aldrig set så meget spiritus og andre gode sager på
så
lidt plads som derovre.
Det er Samtidig tysk "kurort" med hvad det indebærer af "kur skat"
etc. men
er muligheden der så snyd ikke Jer selv for et besøg.
Derfra går turen så til Cuxhafen - en spændende by ved indgangen til
Elben,
rimelige shoppingmuligheder, men langt fra lystbådehavnen og op til
centrum.
Ca. 15 sm inde ad Elben ved Brunbüttel starter Kieler kanalen igen, og
på
det tidspunkt vil I nok betragte de 55 sømil som ren transport. Der er
hastighedsbegrænsning i kanalen på (såvidt jeg lige husker) 8 knob, og
I kan
risikere at blive holdt tilbage på vigepladserne hvis der er modgående
trafik. Med vores marchfart for motor på 5.5 knob er det lige sådan en
10
timers dagtur!!
Alternativet til denne rundtur er som jeg tidligere skrev de
forskellige
sidekanaler til Elben. Der er masser af dem, og de fører alle mulige
steder
hen, men igen har vores dybgang forhindret en nærmere undersøgelse.
Lige et par løsrevne bemærkninger til sidst.
Betaling for passage af Kielerkanalen betales i slusetårnet i Holtenau
(Kiel) - også når man kommer fra vest.
På Eideren skal man derudover betale for passage af de enkelte sluser.
Hvis
man er flere der sluser sammen, så er det billigere.
På Kielerkanalen kommer man rigtig tæt på de erhevervstrafikken, så
godt ind
til siden, og fornuftig opførsel. Men indrømmet, de første gange man
blive
roverhalet af en af de igtig store, så suger det - dels i vandet, og
dels i
maven!
På Elben er det de RIGTIG STORE lastfartøjer og krydstogtskibe man
møder, og
der er en intens trafik, så somme tider er det næsten som at skulle
krydse
en motorvej, men med forudseenhed og respekt er der ikke de store
problemer.
Det yderste af Eideren, Helgoland og hele Elben er tidevandsområde,
med ca.
3 meters forskel på høj og lavvande. Det er facinerende, men det
kræver
tilvending, og frem for alt planlægning, så man sejler på det
gustigste
tidspunkt i forhold til strømmen, der i Elben nemt løber 3. Alle
sidekanalerne på Elben kan man kun komme ind i ved højvande, ligeom
havnen i
Friederiksstadt. Havnen i Tönning løber simpelt hen tør ved lavvande,
så der
kommer man altså hverken ind eller ud!!!
Senest i Rendburg skal i derfor sørge for at få fat i en
tidevandstabel -
Havnemesteren i sejlklubben har den tl salg for et beskeden beløb, og
den er
simpelthen bibelen i tidevandsområdet.
I øvrigt har tyskerne udgivet specialkort over Kielrkanalen, Elben,
Elbmundignen og Helgolandsbugten, Helgoland samt over Eideren og Eider
mundingen. Det er et must - og husk at læse det der står med småt. -
blandt
andet har det der bliver tørt ved lavvande en anden farve på kortet!.
Ja og endelig, Kielrkanalen og Eideren er defineret som "hav" d.v.s.
der er
ikke behov for kanalskipper bevis. Når man forlader Elben og går ind i
sidekanalerne, så komer man ind i "indre tyske vandveje" og der kræves
principielt kanalskipperbevis.
Og så husk lige Tyskernes lidt specille forhold til Schengen
samarbejdet.
Når man anløber Tyskland fra Internationalt farvand, så SKAL man
henvende
sig til toldvæsenet, vise pas og blive registreret. Hvis man ikke gør
det,
og bliver stoppet af en af deres utallige kontrol organer, så er
helvede
løs.
En sidste ting - tyskerne HAR indført faste promillegrænser. 0,5
promille er
max, OGSÅ NÅR MAN LIGGER FOR ANKER.
Go' tur, det er et utroligt spændende farvand, og faktisk meget tæt
på!!
""
Mvh "Thulfen"