| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Togrejse Chicago - LA Fra : Mort1s1 | 
  Dato :  28-07-08 13:51 |  
  |   
            Jeg har på et tidspunkt, det er nok et par år siden, læst om en togrejse fra 
 Chicago til LA, Turen var, som jeg husker det, med et specialtog, som kørte 
 nogle gange om ugen, hvorfor der var mulighed for at stå af og blive et par 
 dage under vejs, for derefter at stige på et følgende tog.
 
 Nogen her, som ved noget om det?
 
 Mort1s1 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kennet og Pernille (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kennet og Pernille | 
  Dato :  28-07-08 19:47 |  
  |   
            
 Hej
 
 Jeg har aldrig hørt om et sådant tog, men du kan altid tage de almindelige 
 Amtrak tog og stoppe undervejs. Den direkte tur tager også over 70 timer, så 
 en pause er nok tiltrængt.
 
 Kennet 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Kennet og Pernille (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kennet og Pernille | 
  Dato :  28-07-08 20:06 |  
  |   
            
 UPS! Så forkert.... 43 timer.
 
 Kennet 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Mort1s1 (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mort1s1 | 
  Dato :  28-07-08 20:55 |  
  |   
            
 "Kennet og Pernille" <ikke@nogen.dk> skrev i meddelelsen 
 news:488e1896$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 >
 > UPS! Så forkert.... 43 timer.
 >
 > Kennet
 >
 
 Tak skal I have - jeg har allerede kikket lidt på Amtrak's køreplaner, men 
 jeg mener stadig, at det jeg læste i "Tante Berlinger" for 2 - måske 3 år 
 siden omtalte netop denne rejse, som om den var med et "særtog"; men 
 selvfølgelig er det de samme skinner der køres på, så der har måske blot 
 været tale om at turen var tilrettelagt (blev solgt af) et rejsesebureau 
 over there.
 
 Mort1 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            N/A (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  28-07-08 22:49 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           saruman@ofir.dk (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : saruman@ofir.dk | 
  Dato :  28-07-08 13:58 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
           Armand (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Armand | 
  Dato :  28-07-08 22:49 |  
  |  
 
            saruman@ofir.dk skrev:
 > Det må være Texas Eagle I har hørt om.
 > 
 >  http://www.texaseagle.com/
> 
 Åh nej (endnu en til til "burde opleve -listen")   
-- 
 Armand.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (28-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  28-07-08 22:49 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           saruman@ofir.dk (29-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : saruman@ofir.dk | 
  Dato :  29-07-08 01:27 |  
  |  
 
            >
 > Åh nej (endnu en til til "burde opleve -listen")   
>
 > --
 > Armand.
 Så kan du passende føje disse til listen:
 Empire Builder. Fra Chicago til Seattle helt oppe langs den canadiske
 grænse. Det er en udpræget "scenic route" der tager 46 timer.
 California Zephyr. Fra Chicago til San Francisco på 53 timer. Ruten
 går tværs gennem midtvesten og via Denver og Salt Lake City.
 Southwest Chief kører fra Chicago til Los Angeles på 43 timer via
 Kansas City, Albuquerque, Flagstaff.
 Og endelig er der "ørkenruten", den barske Texas Eagle, der tager den
 sydligst mulige rute fra Chicago til Los Angeles. Fra Chicago køres
 der næsten stik syd helt ned til San Antonio, og herfra køres der
 nærmest langs den mexicanske grænse helt til LA. Men så tager det også
 70 timer! Det gennemgående tog kører 3 gange om ugen.
 Grunden til at alle togene udgår fra Chicago og ikke fra f.eks. New
 York, er iøvrigt at de togvogne der bruges er for store til en række
 af tunnellerne på østkysten.
 God tur   
Pizzaman
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Pernille (29-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Pernille | 
  Dato :  29-07-08 10:27 |  
  |   
            
<saruman@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:5bba4e9c-f2ed-4a1a-be7e-22fbf71a1859@x35g2000hsb.googlegroups.com...
 >
 > Åh nej (endnu en til til "burde opleve -listen")   
>
 > --
 > Armand.
 Så kan du passende føje disse til listen:
 Empire Builder. Fra Chicago til Seattle helt oppe langs den canadiske
 grænse. Det er en udpræget "scenic route" der tager 46 timer.
 --
 Har du mon et bud på, hvor meget den tur koster?
 Kan man hoppe af / gøre ophold, undervejs?
 Den tur tror jeg kunne være rigtig spændende.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           saruman@ofir.dk (29-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : saruman@ofir.dk | 
  Dato :  29-07-08 05:19 |  
  |   
            
 > Empire Builder. Fra Chicago til Seattle helt oppe langs den canadiske
 > grænse. Det er en udpræget "scenic route" der tager 46 timer.
 > --
 > Har du mon et bud på, hvor meget den tur koster?
 > Kan man hoppe af / gøre ophold, undervejs?
 > Den tur tror jeg kunne være rigtig spændende.
 
 Selve billetten er forbavsende billig. En enkeltbillet koster kun ca.
 120 dollars, men det er så med siddeplads hele vejen. For ca. 300
 dollars tillæg kan man købe en mini-kupe(meget lille) med soveplads
 til to personer. Prisen er for hele kupeen og altså ikke pr. person.
 Og for ca. 1.000 dollars tillæg kan man købe en rigtig kupe til to
 personer med eget bad og toilet. Og hvis man betaler for en af
 ovennævnte kupeer er alle måltider og alkoholfrie drikkevarer
 inkluderet.
 
 Så rejser man to personer kan man altså få to døgns togrejse i privat
 kupe med eget bad og toilet og alle måltider undervejs for ca. 600
 dollars pr. person. Det synes jeg faktisk er ret billigt.
 
 Man rejser med Amtraks "Superliner"-tog med både restaurantvogn,
 udsigtsvogn, snackbar mv. Man kan godt "splitte" rejsen op og stige af
 og på undervejs, men det vil jeg ikke anbefale. Turen bør opleves
 sammenhængende, og der opstår meget hurtigt et nærmest socialt
 fællesskab mellem passagererne på toget, hvilket også er en del af
 oplevelsen.
 
 Og så er togpersonalet en oplevelse for sig selv. Hvert tog har sit
 eget "crew", et fast hold bestående af lokoførere, konduktører,
 tjenere, kokke, assistenter mfl., og hvert crew har sit helt eget
 særpræg, traditioner, fællessange mv. Det er som regel en fornøjelse
 at opleve. Sidst kørte jeg med "Crew 10" der er baseret i Los Angeles,
 og de var voldsomt underholdende, drillede konstant hinanden, jokede
 med passagererne osv.
 
 Empire Builder er nok den naturmæssigt flotteste af ruterne, mens
 Texas Eagle er den mest stemningsfulde. Men alle langruterne er en
 oplevelse. Der kører også et tog fra New Orleans til Los Angeles, men
 det kan jeg ikke lige huske hvad hedder.
 
 Pizzaman
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Mort1s1 (31-07-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Mort1s1 | 
  Dato :  31-07-08 09:51 |  
  |   
            
 "Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> skrev i meddelelsen 
 news:488dc0b9$0$56796$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Jeg har på et tidspunkt, det er nok et par år siden, læst om en togrejse 
 > fra Chicago til LA, Turen var, som jeg husker det, med et specialtog, som 
 > kørte nogle gange om ugen, hvorfor der var mulighed for at stå af og blive 
 > et par dage under vejs, for derefter at stige på et følgende tog.
 >
 > Nogen her, som ved noget om det?
 >
 > Mort1s1
 
 Ja nu kom der jo virkelig noget "på banen" (undskyld) og også den jeg 
 efterlyste.
 Tak for det, og for de øvrige oplysninger, nu er der noget at gå i gang med.
 
 Mort1s1 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |