lerkugler...
Fra : Thomas

Dato : 21-07-01 13:57

Hejsa.
Har ladet mig fortælle det skulle være en fin ide, at lave nogle små
lerkugler og så lade dem ligge i flydende akva. gødning ( feks Tropica ) i
et døgn. De skulle så være gode at putte i gruset omkring planter. ?? Er der
nogen der har erfaringer med dette ?? Umidelbart synes jeg ikke ler virker
som et materiale der " suger til sig ". Spørger fordi jeg altid anvender det
flydende i akvariet, men hvis dette med lerkugler virker er det da en god
ide....eller hvad ???
MVH Thomas.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 21-07-01 15:01

"Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
det
> flydende i akvariet, men hvis dette med lerkugler virker er det da en god

Hejsa

Hvis du hentyder til min opskrift, så kan jeg kun sige at jeg bruger dem i
tre af mine fire akvarier med planter. Det sidste akvarie har udelukkende
Anubias på rødder.
Det der suger i min opskrift, er spaghnum'en. Desuden er det ikke vandet i
den flydende gødning man skal ha' fat i, men de nærringsstoffer som er
opløst i vandet.

Hovedgrunden til at jeg bruger lerkuglerne (og bundlagsgødning i det hele
taget), er at de fleste af de planter vi har i akvarierne, ikke er ægte
vandplanter og er som sådan ikke gearet til at optage store mængder gødning
gennem bladene. Algerne, som jo lever i vand, har derfor bedre muligheder
for at optage gødningen, før planterne kommer til.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Thomas

Dato : 21-07-01 21:43

Hejsa.
Det var nu i den lokale akva. handel at jeg hørte det , men tak for
tippet.
Thomas.

Fra : Arild Madsen

Dato : 21-07-01 23:02

Thomas wrote:

> [...]
> flydende i akvariet, men hvis dette med lerkugler virker er det da en god
Det en må huske på her er at leiren er en vesentlig del av gødningen.
Jeg foretrekker å blande in akva. gødning in i leiren for så å tørke
den. Dette for at ikke leiren skal løse seg opp før jeg dytter
leirkulene ned i grusen.
Det finnes selvfølgelig andre ting man kan ha i grusen men ikke alt er
like lett å innføre i et akvarie som er i gang.
sender med en link som viser hvilke stoffer som finnes i blant annet
leire.
http://home.infinet.net/teban/jamie.htm

Arild Madsen