DR2 tema om autobahn
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 19-07-08 11:47

hej ng,

der er tema-aften i aften lørdag 19/7-08 fra kl. 20 på DR2 i anledningen af
at den tyske Autobahn fylder 75 år.

--
vh, Erik BH

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 21:21

Blir' det genudsendt ?
Min Ford bragte mig hjem ca. 1½ senere
end beregnet...

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-08 22:04

27.07.08 ifølge tvtid.dk

Kan ikke lige se starttidspunktet

Mikael

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 19-07-08 23:39

Mikael Rasmussen <m70265035snabelagmail.com> wrote:

>27.07.08 ifølge tvtid.dk
>
>Kan ikke lige se starttidspunktet

Det plejer at være midt på eftermiddagen.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-07-08 04:26

"Ove Kjeldgaard" <n3ws@hiker.dk> skrev i meddelelsen

> Det plejer at være midt på eftermiddagen.

Det er det også denne gang - kl. 15.00.

Der kommer også en film der handler om samkørsel på motorvejen - den er
faktisk heller ikke helt ueffen.

For os der savner Autobahnen (lige foran en forestående ferie :)) er de 2
udsendelser fra 15.00 til 16.00 en kærkommen anledning til at se hvordan
vejene Autobahnen blev lavet og facts om autobahnen.

F.eks. mister 1600 mennesker livet på de 10.400 km Autobahn ... om året. Så
for hver 6 km ligger der statistisk en død ... og så siger de autobanerne er
sikre at køre på?!

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-07-08 09:50

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse
> F.eks. mister 1600 mennesker livet på de 10.400 km Autobahn ... om året.
> Så for hver 6 km ligger der statistisk en død ... og så siger de
> autobanerne er sikre at køre på?!

De bor ca. 80 millioner i Tyskland, så vidt jeg ved? Det er 1 ud af 50000
indbyggere i Tyskland, som hvert år dør på autobahn.
Regner man ud med alle dødsulykker i Danmark, hvor jeg ca. har regnet med
5,5 millioner indbyggere, ca. 350 om året (hvilket er alle, også væk fra
motorvejen) så dør 1 ud af ca. 15700 indbyggere i Danmark, på vejene.

(Hvis der er fejl i mine tal må i meget gerne rette til. Både beregninger,
men også de tal de er taget ud fra.)

Jeg synes ikke, set ud fra lidt hurtig hovedregning, at deres tal er helt
vildt og voldsomt. Selvfølgelig er det rigtig mange mennesker der dør, men
det kan vi med dagens teknik altså ikke undgå.. Og set over hvor mange
mennesker der bor i Tyskland, sammenlignet med Danmark, så er deres tal da
pænere?

Mvh Anders

Fra : Fly Christensen

Dato : 20-07-08 11:12

On Sun, 20 Jul 2008 10:49:33 +0200, "Anders Houmark"
<no@email.available.dk> wrote:

> [...]
>motorvejen) så dør 1 ud af ca. 15700 indbyggere i Danmark, på vejene.
>
>(Hvis der er fejl i mine tal må i meget gerne rette til. Både beregninger,

Dit udgangspunkt er forkert. Du kan ikke udregne efter antal indbyggere,
men du skal bruge antal kørte kilometer. Tænk bare på alle de danskere,
som hvert år er med til at lave bilkøer. Eller alle hollænderne med
deres campingvogne. Desuden er der transittrafikken med lastbiler. Det
vil sige, at der er langt flere brugere til de tyske motorveje end de 80
mio. indbyggere.

Fly

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-07-08 15:09

"Anders Houmark" <no@email.available.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> 5,5 millioner indbyggere, ca. 350 om året (hvilket er alle, også væk fra
> motorvejen) så dør 1 ud af ca. 15700 indbyggere i Danmark, på vejene.

Det er muligt at min hukommelse har spillet mig et puds med de 1600 døde -
jeg læser her
http://www.gute-fahrt.de/gfo/gf_artikel/show.php3?id=2265&nodeid=93&subnav=2&PHPSESSID=8a8b23a024dda4b4c6d770c8ef4b2b25
at det er 600 ... det vil vise sig ved genudsendelsen :)

Det kan godt være at tallene er pænere i Tyskland, men det behøver ikke at
betyde at de er bedre til at køre bil - de kører jo i de fedeste biler med
de største stjerner og ringe og mærker på .. og i nyere biler ..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-08 14:38

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> F.eks. mister 1600 mennesker livet på de 10.400 km Autobahn

Var det ikke 1500 mennesker på 15.000km vej?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 20-07-08 15:11

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> "Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> wrote in

> Var det ikke 1500 mennesker på 15.000km vej?

Jeg vil gå i møde med dig ... 10.600 km ?
Men jeg var optaget af noget andet da jeg så udsendelsen, så jeg kan huske
forkert :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-08 16:27

> Men jeg var optaget af noget andet da jeg så udsendelsen, så jeg kan
> huske forkert :)

Samme her ;)

Fra : Karsten

Dato : 20-07-08 03:49

"Eque" <->skrev:

>Blir' det genudsendt ?
>Min Ford bragte mig hjem ca. 1½ senere
>end beregnet...

ellers kan man se det her lige når det passer dig:

http://www.dr.dk/TV/TV+forside.htm

mvh. Karsten