Isang tao pinangalanan, Karsten Andersen nagsulat:
>Fri, 18 Jul 2008 21:58:30 +0200, skrev TKL, på 16 linier, i
><g5qsl5$5ul$1@news.net.uni-c.dk>, :
>
>
>>Jeg må derfor konkludere, at også konverteren er tom for olie. Mit spørgsmål
>>er nu - når jeg har fyldt 7 liter ny olie på gearkassen, hvordan "starter"
>>jeg så gearkassen op? Tænder man fx for motoren og lader bilen gå i tomgang
>>og flytter så gearvælgeren gennem alle positioner eller hvad? Er der en
>>speciel "opstartsprocedure", når en automatgearkasse har været (næsten) helt
>>tømt for olie?
>>
>
>Hvad tænder du motoren med?
>
Måske sådan her:
En kammerat havde for en del år siden købt en gammel ombygget
Vesterhav-kutter, med en oldnordisk hundestedmotor.. Det var en
en-cylindrede petroleumsdrevne tingest med et svinghjul på 900kg. Det
var for øvrigt gevaldigt spændende, at se motormanden starte
sjoveren...(Motoren altså) Det foregik med startpatron og trykluft.
Først skulle patronen sættes i holderen på toppen af cylinderen,
dernæst skulle man åbne for trykluften og endelig skulle man pumpe
tryk på brændstofpumpen..... Når så det hele var OK, råbte man meget
højt:
"HOOOOOLD FAAAAAASSSTT NUUUUU STARRRTERRRR JEEEEGGGG"
Så knaldede man patronen en på goddagen med en mukkert og skyndte sig
at holde fast med næb og kløer
"PUUUF" sagde den og så vippede
skivet 25 grader til bagbord. (Der skulle jo gang i svinghjulet) Det
spændende kom så, hvis Jungmanden havde glemt at fjerne spanden over
skorstenen. Jeg har een gang set sådan en zink spand flyve flere
hundrede meter til vejrs.. Og man ved aldrig hvor den lander...
Sådan lidt i stil med Jans mobilkast.
--
Dette er en signatur.
Læs den ikke.