Strafafgift ved gule plader
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-08 20:18

Er der et fast "strafbeløb" for at bruge en gulpladebil til 100%
privatbefordring? Jeg hørte noget om 5000 kr. om året. Det drejer sig om en
ny Opel Corsa Van til 123.000 kr. inkl. moms.

Steen

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-08 20:24

On Fri, 18 Jul 2008 21:17:44 +0200, "Steen" <nothanx> wrote:

>Er der et fast "strafbeløb" for at bruge en gulpladebil til 100%
>privatbefordring? Jeg hørte noget om 5000 kr. om året. Det drejer sig om en
>ny Opel Corsa Van til 123.000 kr. inkl. moms.

Yep - den løber op i 5040 om året for ren privat benyttelse, udover at
vægtafgiften formodentlig er højere end den tilsvarende ejerafgift på
hvide skilte - så den reelle "straf" for gule skilte nærmer sig nok
6000-7000 om året *suk* (hertil kommer så, at en del
forsikringsselskaber har den mærkelige ide, at private biler på gule
skilte er dyrere at forsikre end tilsvarende biler på hvide skilte -
så det er en jungle derude )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-07-08 20:59

On Fri, 18 Jul 2008 21:17:44 +0200, Steen wrote:

> [...]
> privatbefordring? Jeg hørte noget om 5000 kr. om året. Det drejer sig om
> en ny Opel Corsa Van til 123.000 kr. inkl. moms.

Ja:

http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5

fx. 7560 - 2520 = 5040

(forskellen er den samme i alle vægtklasser under 3 ton)

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-08 21:07

On 18 Jul 2008 19:59:17 GMT, Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk>
wrote:

>Ja:
>
>http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5
>
>fx. 7560 - 2520 = 5040
>
>(forskellen er den samme i alle vægtklasser under 3 ton)

Når nu man sammenligner med afgift for privat benyttelse, bør man
måske skele til den tilsvarende afgift på hvide skilte!
Og så bliver 7560-1040 lige pludselig ikke 5040 af en eller anden
grund ) Systemet er så viseligt indrettet, at jo mere
miljøsvinsk/forbrugende gulpladeøsen er, jo større er fordelen ved at
køre "gult". *suk* Det var ganske tydelig i gamle dage, da ejerafgift
på hvide plader for Cayenne var større end den tilsvarende afgift for
vægtafgift plus privatbenyttelse. Gjaldt også XC90 o. l.

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-07-08 23:04

> [...]
> på hvide plader for Cayenne var større end den tilsvarende afgift for
> vægtafgift plus privatbenyttelse. Gjaldt også XC90 o. l.

Ja det er tydeligt på min LC, den koster 200 kr. mindre om året på hvide
plade end på gule.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-07-08 21:36

On Fri, 18 Jul 2008 22:06:55 +0200, Ivan Madsen wrote:

> Når nu man sammenligner med afgift for privat benyttelse, bør man måske
> skele til den tilsvarende afgift på hvide skilte! Og så bliver
> 7560-1040 lige pludselig ikke 5040 af en eller anden grund )

Nu var det jo specifikt straffen for privat brug af gulpladebil der blev
spurgt om. Når man sammenligner med hvide plader så skal man vel også
medregne forskellen i pris.

Men vi har tæsket det igennem et par gange før og det er bare en skidt
forretning med små gulpladevans til privat brug. Måske acceptabelt til
delvist erhvervsbrug, og i hvert fald til rent erhverv -- det er ikke så
dum en ide at bruge sådan en "hatch-van" til at køre land og rige rundt
med en mindre varekollektion, eller for den sags skyld til mindre
elektriker- eller blikkenslagerjobs (de skal jo alligevel altid tilbage
til værkstedet efter den dims der skal skiftes).

> [...]
> var større end den tilsvarende afgift for vægtafgift plus
> privatbenyttelse. Gjaldt også XC90 o. l.

Ja det er lettere debilt. Har de der store maskiner overhovedet en
erhvervsmæssig relevans? Rigtig morsomt er det at se en sportsvogn med
lige knap bagageplads nok til 200 gram stenbiderrogn fra Rungsted havn
registreret som varebil.