Hvorfor har man ikke...
Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 16:36

Mange af jer kender det sikkert, når man roder med bilen tænker man
instiktivt hvordan det hele kunne have været lidt lettere. Så får man ideer,
som andre sikkert har fået før, men som af en eller anden grund aldrig er
blevet omsat til virkelighed. Af og til tænker man såmænd nok også en tanke
som _ikke_ er tænkt før, og som måske kunne bruges til noget. For eksempel
"opfandt" jeg P-Watch mindst 5 år tidligere end den egentlig blev
lanceret... Ideen blev dog i mit hovede og det blev andre der lavede den.
Denne tråd kan bruges til at lancere sådanne ideer og tanker hvis i gider.
Jeg starter med et par tanker afledt af... ja gæt selv hvad jeg lavede i
søndags...

Hvorfor har man ikke integreret et elektrisk eller hydraulisk donkraftben i
hvert hjørne af bilen? Det skal selvfølgelig kun kunne virke når bilen
holder stille, men det ville da være en lettelse, både hvis man punkterer på
vejen, men også når man af en eller anden grund skal under bilen derhjemme.

Hvorfor har man ikke lavet det sådan, at bremsekalibrene kan skrues af
udefra? Man skal altid bøvle med at få værktøjet ind i hjulkassen og løsne
med centimetersmå bevægelser fordi der ikke er odentlig plads. Desuden er
det svært at lægge tilstrækkeligt kraft i værktøjet i den besværlige
stilling.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Lars

Dato : 18-07-08 16:45

On Fri, 18 Jul 2008 17:35:41 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]
>vejen, men også når man af en eller anden grund skal under bilen derhjemme.

Hehe... Smart ide... Mon ikke det er noget med vægten sådan en
anordning vil føje til - og så er det nok relativt teknisk kompliceret
at lave ift hvor mange der vil betale for det.

Apropros sådan noget automatisk lir så var jeg alligevel lidt
imponeret over det aftageligt anhængertræk i min nye bil. Eller det er
faktisk ikke aftageligt som i den gamle hvor man skulle rode og bakse
med håndtag og løse trækkroge. Næh - der er en knap i baggagerummet,
hvis man trykker på den siger det *click* så falder trækket ganske
magisk ud fra bunden af bilen og man kan lige vride det ud på plads.
Når det skal væk igen trykker man på samme knap, *click* hænger krogen
løs igen og man kan klikke den op på plads i bunden af bilen.

Se dét syntes jeg nu alligevel var smart fundet på...

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 17:49

Martin Bak skriver:

> [...]
> vejen, men også når man af en eller anden grund skal under bilen derhjemme.

Hvor meget vil du betale for sådan en "feature" ?
Specielt med 180 % afgift oveni.

Hvor tit er det lige at der er brug for sådan en feature på
gennemsnitsbilen?

> [...]
> med centimetersmå bevægelser fordi der ikke er odentlig plads. Desuden er
> det svært at lægge tilstrækkeligt kraft i værktøjet i den besværlige

Fordi bremsecalibrene skal skrues fast i noger der sidder på bagsiden.
På forsiden sidder der kun en bremseskive......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 18:06

> Martin Bak skriver:

> Hvor meget vil du betale for sådan en "feature" ?
> Specielt med 180 % afgift oveni.

Vi kan skyde alle ideer ned med henvisning til pris eller vægt. Det var ikke
mit ærinde, nærmere sådan en slags idebank eller brainstorm.

> Fordi bremsecalibrene skal skrues fast i noger der sidder på bagsiden.
> På forsiden sidder der kun en bremseskive......

Øh njah? Calibrene som regel er skruet fast med 2 bolte der går i gevind i
noget kraftigt metal i forbindelse med hjulets ophæng. At ændre denne
befæstigelese kan ikke kræve meget. Enten at lave gevindet i caliberen, der
så skal være forsvarligt kraftigere, eller også at lave caliberens flancer
så de går lidt anderledes.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 18:17

Martin Bak skriver:

> Vi kan skyde alle ideer ned med henvisning til pris eller vægt. Det var ikke
> mit ærinde, nærmere sådan en slags idebank eller brainstorm.

Du spurgte selv til, hvorfor man ikke lavede det - jeg svarede blot.

> Øh njah? Calibrene som regel er skruet fast med 2 bolte der går i gevind i
> noget kraftigt metal i forbindelse med hjulets ophæng.

Jeps

> [...]
> så skal være forsvarligt kraftigere, eller også at lave caliberens flancer

Altså vil du lave befæstigelsespladen langt større og lade caliberen
sidde på forsiden af pladen, så boltene kan nås fra forsiden over og
under bremseskiven?

Det lyder smart.....jeg har efterhånden haft bremsekalibre af en del
biler, man kan nu ikke nikke genkendende til problematikken omkring
manglende plads. Måske fordi jeg tager hjulena af først og derefter
drejer på rattet

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 18:23

> [...]
> biler, man kan nu ikke nikke genkendende til problematikken omkring
> manglende plads. Måske fordi jeg tager hjulena af først og derefter

Det gjorde jeg også, men til min store overraskelse ændrede det ikke på
baghjulenes stilling.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-08 19:25

Martin Bak skrev:
> "Klaus D. Mikkelsen"
>>
> Det gjorde jeg også, men til min store overraskelse ændrede det ikke på
> baghjulenes stilling.

LOL

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 18:43

> Altså vil du lave befæstigelsespladen langt større og lade caliberen
> sidde på forsiden af pladen, så boltene kan nås fra forsiden over og
> under bremseskiven?

Ja, noget i den retning. Og som du kan forstå er det jo især på baghjulene
at problemet er stort. Og på min bil var der desuden håndbremsekablets
befæstigelse der også var skruet fast bagfra.

Men nu vi er ved bremserne... Hvorfor har man ikke sat en form for ballofix
på bremseslangen. Når man man ikke lige har hele værkstedet ved hånden, så
er det sgi lidt besværligt at få klemt skidtet sammen med hvad man nu kan
finde af skruetvinger og pindestumper osv.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 19:32

Martin Bak skriver:

> Ja, noget i den retning. Og som du kan forstå er det jo især på baghjulene
> at problemet er stort. Og på min bil var der desuden håndbremsekablets
> befæstigelse der også var skruet fast bagfra.

Okay
På dem jeg har rodet med har der været tromler bagpå

> Men nu vi er ved bremserne... Hvorfor har man ikke sat en form for ballofix
> på bremseslangen.

Kan du se katastrofen når et værksted "glemmer" at tænde for ventilen?

> Når man man ikke lige har hele værkstedet ved hånden, så
> er det sgi lidt besværligt at få klemt skidtet sammen med hvad man nu kan
> finde af skruetvinger og pindestumper osv.

Det har jeg så heller ikke gjort noget i. Vi skruede slangerne fra og
lod dem være slanger. Alternativet er da en prop man kan skrue slangen
end i, hvis man er bage for at væsken løber ud.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 19:52

> [...]
> lod dem være slanger. Alternativet er da en prop man kan skrue slangen
> end i, hvis man er bage for at væsken løber ud.

Ja, det er da en mulighed, men hele ideen er jo at gøre det nemmere. Hvis
man lader slange være slange får man et større bøvl med at lufte ud
efterfølgende. Hvis der var en ventil der kunne lukkes for et strategisk
sted, så ved man at luften kun er i caliberen. en simpel ting, som ville
gøre tingene nemmere. Jeg ved godt at man ikke tænker på selvskruere når man
designer biler, man forudsætter at service og reperationer skal foretages på
værksted, i mange tilfælde også på aut. værksted fordi der kræves
specialværktøj. Men det er jo helt unødvendigt. Man kunne jo vælge løsninger
der mulliggjorde reparation og service på en logisk og enkel måde. Det er jo
ikke raketvidenskab. Det meste er simpel mekanik.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 20:03

Martin Bak skriver:

> Ja, det er da en mulighed, men hele ideen er jo at gøre det nemmere. Hvis
> man lader slange være slange får man et større bøvl med at lufte ud
> efterfølgende.

Det er nu ikke min erfaring.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-08 19:24

Martin Bak skrev:

> Vi kan skyde alle ideer ned med henvisning til pris eller vægt. Det var ikke
> mit ærinde, nærmere sådan en slags idebank eller brainstorm.

Langt hen af vejen vil mange af de ting man kan bygge ind i en bil,
f.eks. dine "støtteben", ikke koste meget ekstra.

Det er kun et spørgsmål om at have dem med fra designfasen.

Men noget jeg har overvejet er en generator der er fastmonteret i bilen.

Den simple udgave vil kun lige være stor nok til at lade batteri op til
en enkelt start inden for 10-20 min.

Den udvidede udgave vil kunne holde en bil og CV med strøm i længere tid.

Jeg har også overvejet hvorfor man ikke indretter aircondition så det
virker uden at motoren er igang. (Teknikken til det findes vist, men
bliver ikke brugt.)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 19:34

Finn Guldmann skriver:

> Langt hen af vejen vil mange af de ting man kan bygge ind i en bil,
> f.eks. dine "støtteben", ikke koste meget ekstra.

Du drømmer vidst.

> Den simple udgave vil kun lige være stor nok til at lade batteri op til
> en enkelt start inden for 10-20 min.

Ud fra hvilket grundlag?

Hvornår har din bil sidst været løbet tøt for strøm?

> Den udvidede udgave vil kunne holde en bil og CV med strøm i længere tid.

Åååh, du vil have generator på campingvognen. Hvorfor skulel bilen
blandes ind i det?

> Jeg har også overvejet hvorfor man ikke indretter aircondition så det
> virker uden at motoren er igang. (Teknikken til det findes vist, men
> bliver ikke brugt.)

Vidst? Ja det tror jeg på. Mit køleskab nede i køkkenet kræver så vidt
jeg ved ikke en benzinmotor.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-08 20:57

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Du drømmer vidst.

Hvorfor skulle det forholde sig anderledes med biler end så mange andre
steder?

> Ud fra hvilket grundlag?

At hvis det tager længere tid er man derhenne at vejhjælp kan gøre det
hurtigere.

> Hvornår har din bil sidst været løbet tøt for strøm?

Lastbilen løb tør for strøm i sidste uge. (Efter 1½ uge med de ting i
gang jeg havde glemt at slukke da jeg stillede den fra mig til ferien.)

> Åååh, du vil have generator på campingvognen. Hvorfor skulel bilen
> blandes ind i det?

Hvis du altid parkerer din bil lige ved din CV på de kolde
vintermorgner, hvor du kunne få brug for ekstra strøm, så ja.

Men jeg kunne da få øje på lidt andre ting det også kunne være rart at
kunne bruge strøm til i/ved bilen uden at skulle slæbe CV'en med.

> Vidst? Ja det tror jeg på. Mit køleskab nede i køkkenet kræver så vidt
> jeg ved ikke en benzinmotor.

Men det kræver strøm et eller andet sted fra.

Er det så en bil du skal køle ned skal du vist nok bruge en anelse mere
strøm end et køleskab bruger.

(Og så er vi tilbage ved den ovenfor.)

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:08

Finn Guldmann skriver:

> Hvorfor skulle det forholde sig anderledes med biler end så mange andre
> steder?

180%'s afgift og sikkerhedsissuet.

Hvor skal kompressoren til luften sidde ?

> At hvis det tager længere tid er man derhenne at vejhjælp kan gøre det
> hurtigere.

Hvor tit er det lige at du løber tøt for strøm?

Nok gange til at du gider slæbe rundt på en ekstramotor du skal starte
med håndsving ?

> Lastbilen løb tør for strøm i sidste uge. (Efter 1½ uge med de ting i
> gang jeg havde glemt at slukke da jeg stillede den fra mig til ferien.)

Altså det er fordi du dummer dig du vil have en ekstra generator med?

> Hvis du altid parkerer din bil lige ved din CV på de kolde
> vintermorgner, hvor du kunne få brug for ekstra strøm, så ja.

Hvis du har problemer emd strøm i din bil en kold vintermorgen skulel du
nok se at få bilen på værksted i stedet.......

> Men jeg kunne da få øje på lidt andre ting det også kunne være rart at
> kunne bruge strøm til i/ved bilen uden at skulle slæbe CV'en med.

Eksempler ?

> Men det kræver strøm et eller andet sted fra.

Jeps

> Er det så en bil du skal køle ned skal du vist nok bruge en anelse mere
> strøm end et køleskab bruger.

Det er nok derfor de bliver drevet af en brændstofmotor og ikke af strøm
skal du se......

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 01:37

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> 180%'s afgift og sikkerhedsissuet.
> Hvor skal kompressoren til luften sidde ?

Luften til hvad?

> Hvor tit er det lige at du løber tøt for strøm?

Det sker - i lastbilen.

> Nok gange til at du gider slæbe rundt på en ekstramotor du skal starte
> med håndsving ?

Hvis nu den var indbygget - fra starten?

Men sådan en "træk-og-slip" som på plæneklipperen kanvel også gøre det?

> Altså det er fordi du dummer dig du vil have en ekstra generator med?

Hvis vi snakker om lastbilen vil det da tit være praktisk, også for
andre, at jeg kan holde i længere tid uden at skulle starte motoren.

F.eks. en hel weekend i det vinterkolde Sverige. Uden ekstra
strømforsyning bliver det til at starte motor og lade den gå en time i
tomgang mindst to gange om dagen.

Til lastbiler ER der så fundet en løsning. Den hedder "Mopac" og løser
både problemet med strøm om vinteren og med afkøling om sommeren. Den
koster bare en del mere end de flest vognmænd vil være med til at betale.

> Hvis du har problemer emd strøm i din bil en kold vintermorgen skulel du
> nok se at få bilen på værksted i stedet.......

Og hvad skulle det hjælpe? Du forbruger måske ikke gamle biler?

> Eksempler ?

"Brian" der kan holde hele stranden med musik uden at skulle trækkes derfra.

Rullende værksteder. (Bare sådan for at blive lidt seriøs.)

> Jeps
> Det er nok derfor de bliver drevet af en brændstofmotor og ikke af strøm
> skal du se......

Men det løser jo ikke problemet med at holde dem i gang når du holder
stille i længere tid, og føler dig nødsaget til at stoppe motoren -
f.eks. af hensyn tildender er omkring dig.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 07:12

Finn Guldmann skriver:

> Luften til hvad?

Støttebenene

> Det sker - i lastbilen.

Fordi lastbilen er defekt, eller fordi du dummer dig?

> Hvis nu den var indbygget - fra starten?
>
> Men sådan en "træk-og-slip" som på plæneklipperen kanvel også gøre det?

Det er et meget specielt behov som du og meget få andre har. Os med
vedligeholdte biler og os der har fået monteret vores ekstraudstyr
ordentligt kan sagtens klare os uden. Derfor er det ikek standard i
biler.

> [...]
> både problemet med strøm om vinteren og med afkøling om sommeren. Den
> koster bare en del mere end de flest vognmænd vil være med til at betale.

Nå for satan, det er derfor det ikke er bygget i fra standard - du har
jo selv givet svaret der.

> Og hvad skulle det hjælpe? Du forbruger måske ikke gamle biler?

Sidst jeg havde gammel bil, var den 15 år gammel da jeg solgte den. Den
kunne starte kolde vintermorgeneer uden problemer. Batteriet var også
skitet da den var 11 år gammel. Altså er din bil vedligeholdt har du
ikke batteriproblemer, med mindre at du kører ganske korte ture.

> "Brian" der kan holde hele stranden med musik uden at skulle trækkes derfra.

Han har jo i forvejen benzinmotoren med der kal slæbe elværket der i
forvejen er i bilen

> Rullende værksteder. (Bare sådan for at blive lidt seriøs.)

Se ovenstående.

Jeg har tidligere haft en transportabel 230 volts generator med i
firmaslæden, når vi kørte til "langtbortistan" for at teste vindmøller.
Men det er så specifikt et bhov at vi købte en løs, fremfor at sådan
noget er standardmonteret fra fabrik.

> Men det løser jo ikke problemet med at holde dem i gang når du holder
> stille i længere tid, og føler dig nødsaget til at stoppe motoren -
> f.eks. af hensyn tildender er omkring dig.

Altså vil du have en anden benzinmotor med for at erstatte den du har i
forvene?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 08:28

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Støttebenene

Hvem, udover dig, har sagt at støttebenene behøver at have luft?

> Fordi lastbilen er defekt, eller fordi du dummer dig?

Det er muligvis noget der ligger ud over din fatteevne men i mit erhverv
lever vi faktisk i de biler i op til flere uger i træk.

Men som jeg nævnte, problemet er der, så meget at nogen har fundet en,
godt nok dyr, løsning til lastbilerne.

> [...]
> vedligeholdte biler og os der har fået monteret vores ekstraudstyr
> ordentligt kan sagtens klare os uden. Derfor er det ikek standard i

Ganske lige som så mange andre ting ved biler ville det sikkert falde
helt naturligt at have det, hvis det blev almindeligt at lave bilerne
med det.

> Nå for satan, det er derfor det ikke er bygget i fra standard - du har
> jo selv givet svaret der.

Jeg forventer faktisk at lastbilfabrikkerne begynder at bygge det ind
som standard. Det vil forøvrigt bringe prisen betragteligt ned.

> [...]
> skitet da den var 11 år gammel. Altså er din bil vedligeholdt har du
> ikke batteriproblemer, med mindre at du kører ganske korte ture.

Nu kan du jo ganske nemt sidde og afgøre at sådan og sådan er
forholdene, men havde du ret tror jeg ikke der havde været plads til
både Falck, DAH og Totempo.

> Han har jo i forvejen benzinmotoren med der kal slæbe elværket der i
> forvejen er i bilen

Da han jo sandsynligvis bruger lydpotter fra Tsvansen dur den løsning jo
ikke. De vil jo overdøve musikken.

> [...]
> firmaslæden, når vi kørte til "langtbortistan" for at teste vindmøller.
> Men det er så specifikt et bhov at vi købte en løs, fremfor at sådan

Den strøm brugte I vel lige så meget udenfor bilen som inde i den?

> Altså vil du have en anden benzinmotor med for at erstatte den du har i
> forvene?

Kan en der bruger 3-5 l diesel i timen afløses af en der bruger 3-5 l
diesel i døgnet vil en hel del da være opnået på den front.

Tallene er relative, men dertil kommer at en standardmonteret generator
sandsynligvis vil være så lyddæmpet at man, næsten, ikke hører den.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 17:00

Finn Guldmann skriver:

> Det er muligvis noget der ligger ud over din fatteevne men i mit erhverv
> lever vi faktisk i de biler i op til flere uger i træk.

Uden at have startet motoren ?

> Ganske lige som så mange andre ting ved biler ville det sikkert falde
> helt naturligt at have det, hvis det blev almindeligt at lave bilerne
> med det.

Nej.

> Nu kan du jo ganske nemt sidde og afgøre at sådan og sådan er
> forholdene, men havde du ret tror jeg ikke der havde været plads til
> både Falck, DAH og Totempo.

Korrekt, de lever af defekte biler.

> Da han jo sandsynligvis bruger lydpotter fra Tsvansen dur den løsning jo
> ikke. De vil jo overdøve musikken.

Sludder, sådanne har ikke svagpiseranlæg i belen.

> Den strøm brugte I vel lige så meget udenfor bilen som inde i den?

Kun udenfor.

> Kan en der bruger 3-5 l diesel i timen afløses af en der bruger 3-5 l
> diesel i døgnet vil en hel del da være opnået på den front.

0,8 liter i timen tak.

> Tallene er relative, men dertil kommer at en standardmonteret generator
> sandsynligvis vil være så lyddæmpet at man, næsten, ikke hører den.

I en personbil?

Du drømmer som sædvanligt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 18:58

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Uden at have startet motoren ?

Nej men op til flere dage i træk uden at have motor i gang undtagen for
at skaffe strøm

> Nej.

Det syntes du så. Syntes du det samme om; Elrudehejs, elspejle, elvarme
i bagrude, automatgear, servostyring,og meget andet der findes i biler i
dag, men som også engang har været nyt?

> Korrekt, de lever af defekte biler.

Eller biler som ikke, endnu, kan opfylde de krav folk har til deres brug.

> Sludder, sådanne har ikke svagpiseranlæg i belen.

Hvad ved jeg om det, jeg er ikke forbruger af nogen af delene.

Kan blot høre en vis sammenhæng når "Brian'erne" ruller forbi på vejen.

> Kun udenfor.

> 0,8 liter i timen tak.

for bilen eller for generatoren?

> I en personbil?

Er det ikke dem vi snakker om?

> Du drømmer som sædvanligt.

Ovennævnte ting til biler var også drømme engang. Det er det man kalder
udvikling.

Heldigvis er der flere om at bestemme hvilken vej udviklingen går.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 19:19

Finn Guldmann skriver:

> Nej men op til flere dage i træk uden at have motor i gang undtagen for
> at skaffe strøm

Altså du bor i din lastbil i flere dage i træk uden at motoren er
startet?

> Det syntes du så. Syntes du det samme om; Elrudehejs, elspejle, elvarme
> i bagrude, automatgear, servostyring,og meget andet der findes i biler i
> dag, men som også engang har været nyt?

Ovennævnte er god sikkerhed og lidt luksus der afhjælper problemer som
mange har. Mangel på strøm er der kun ganske få (med vedligeholdte
biler) der har.

> for bilen eller for generatoren?

Bilen.

> Heldigvis er der flere om at bestemme hvilken vej udviklingen går.

Jeps og de er heldigvis ikke som dig...

http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 19:28

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Altså du bor i din lastbil i flere dage i træk uden at motoren er
> startet?

Som tingene er nu, så nej. Men det er det jeg ville kunne gøre hvis jeg
havde en generator til at forsyne mig med strøm i weekenden.

Mange kommuner bruger at indføre forbud mod mere end 1 minuts
tomgangskøren. Det kan jeg ikke overholde hvis jeg også skal holde varmen.

Ved så ikke hvor meget myndighederne går op i det når de godt kan se at
alternativet er en frysende chauffør.

> Ovennævnte er god sikkerhed og lidt luksus der afhjælper problemer som
> mange har. Mangel på strøm er der kun ganske få (med vedligeholdte
> biler) der har.

Hæng nu den der vedligeholdte bil op på knagen.

> Bilen.

Hvor stor (lille) motor taler vi om?

> Jeps og de er heldigvis ikke som dig...

Nogen af den er endda ikke så "bagstræberiske" som dig.

Heldigvis er din holdning ikke fremherskende. Havde den været det op
gennem tiderne havde vi sikkert stadig siddet og slået to sten mod
hinanden for at få ild.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 19:43

Finn Guldmann skriver:

> Som tingene er nu, så nej. Men det er det jeg ville kunne gøre hvis jeg
> havde en generator til at forsyne mig med strøm i weekenden.

Du er eddermanme forelsket i den bil....

> [...]
>
> Ved så ikke hvor meget myndighederne går op i det når de godt kan se at

Uha, hvor synd......

Hvad med at tage noget varmt tøj på ?

> Hæng nu den der vedligeholdte bil op på knagen.

Jeg kan forstå at din bil trænger til reperation?

Jeg har 1 fucking gang i min "bilkarriere" (18 år) haft en bil, hvor
batteriet løb tør. Det var min egen kyld, da jeg havde efterladt bilen
med baggerumslyset tændt i en uge, hvor bilen stod i garagen og jeg ikke
var derovre. Eller ikke. Den kunne startes med en lader på efter 10
minutters laden.

> Hvor stor (lille) motor taler vi om?

1,9TDI.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 19-07-08 20:16

On Sat, 19 Jul 2008 20:42:56 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Finn Guldmann skriver:

>Du er eddermanme forelsket i den bil....

>--

Har du nogensinde hørt om arbejdstidsregler, køre- og
hviletidsbestemmelser og forbud mod kørsel om lørdagen og søndagen?

Denne stilstand behøver ikke at foregå i nærheden af ens hjem.

>--

>Uha, hvor synd......
>
>Hvad med at tage noget varmt tøj på ?

>--

Din sympati er der ikke brug for her.

Varmt tøj?? Mener du i ramme alvor, at man kan tilbringe op til 2 døgn
i et førerhus om vinteren, og i takt med faldende temperaturer bare
øge mængden af tøj??

Og lad nu være med dit sædvanlige fis med, at man bare kan vælge en
anden levevej osv. osv.

Det er ikke det, det handler om.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-07-08 06:26

Folmer Rasmussen skriver:

> Har du nogensinde hørt om arbejdstidsregler, køre- og
> hviletidsbestemmelser og forbud mod kørsel om lørdagen og søndagen?
>
> Denne stilstand behøver ikke at foregå i nærheden af ens hjem.

Har man ikke mulighed for at overnatte på hotel eller lignende ?

> Varmt tøj?? Mener du i ramme alvor, at man kan tilbringe op til 2 døgn
> i et førerhus om vinteren, og i takt med faldende temperaturer bare
> øge mængden af tøj??

Seriøst ville jeg ikke kunne holde ud at bruge 2 døgn uden at komme ud
af den lukkede container amn skulle bo i.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-07-08 11:54

On Sun, 20 Jul 2008 07:26:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Folmer Rasmussen skriver:

>Har man ikke mulighed for at overnatte på hotel eller lignende ?

>--

Det kan man da godt, men der er ingenting i vejen med at bo i
lastbilen, bare du vil give mig lov til at starte fyret. Men for at
batteriet ikke skal blive fladt, skal motoren lige køre et stykke tid,
et par gange i døgnet, og det gør den, uanset du kan li' det eller ej.

>--

>Seriøst ville jeg ikke kunne holde ud at bruge 2 døgn uden at komme ud
>af den lukkede container amn skulle bo i.

>--

Det skal du heller ikke bekymre dig om, det skal vi nok finde ud af
selv. Du skal bare lære ikke at blande dig i ting og sager der ikke
kommer dig ved.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-08 16:52

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Har man ikke mulighed for at overnatte på hotel eller lignende ?

Vil du betale for det? Vognmanden vil ikke. Han har købt en bil med
køjeplads.

Og jeg vil s*u heller ikke.

> Seriøst ville jeg ikke kunne holde ud at bruge 2 døgn uden at komme ud
> af den lukkede container amn skulle bo i.

Slukker du for varmen i dit hus hvergang du tager ud at handle, eller
skal en tur ud og svinge med benene en aften?

Vi bor altså i de biler mere end vi bor herhjemme.

Og det er ikke altid vi holder steder hvor der lige er en kollega der
kan komme og give os strøm til at starte med.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 16:54

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-08 16:14

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Du er eddermanme forelsket i den bil....

Jeg får løn for at være der.

> Uha, hvor synd......

Ja ikke?

> Hvad med at tage noget varmt tøj på ?

Har du noget du kan holde varmen i i 5-10 grd frost og i 45-60 timer?

> Jeg kan forstå at din bil trænger til reperation?

I alvorlig grad, jeg har ingen. Jeg klarer mit kørselsbehov med den
lastbil jeg bliver betalt for at køre i.

> [...]
> med baggerumslyset tændt i en uge, hvor bilen stod i garagen og jeg ikke
> var derovre. Eller ikke. Den kunne startes med en lader på efter 10

Jeg kan forstå at du ikke kender til at man rent faktisk kan opholde sig
i sin bil uden at den kører.

> 1,9TDI.

Det må være en meget økonomisk bil du har dig. En Honda generator med en
98 cc motor på 3hk bruger 1 l/t.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 16:54

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 16:54

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 16:54

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 16:54

Fra : Kent Friis

Dato : 20-07-08 11:10

Den Fri, 18 Jul 2008 23:08:29 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:

> Hvis du har problemer emd strøm i din bil en kold vintermorgen skulel du
> nok se at få bilen på værksted i stedet.......

Hvad skulle det hjælpe?

Jeg har haft problemer med at starte bilen de sidste par år[1], henad i
februar. Batteriet er skiftet for et par år siden, og holder fint strøm
restenaf året, men selv et nyt batteri er ikke glad for frostvejr.

Havde carporten ikke været så langt væk (bor i lejlighed), ville
jeg nok have købt sådan en lader beregnet til at sidde på i længere
tid (opti et eller andet hedder de vist).

Men hvad skulle værkstedet kunne gøre?

Mvh
Kent

[1] Hvorfor det kun har været de sidste par år? Enten har det været
koldere, eller også har jeg nok haft brug for bilen i januar.

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-08 20:43

Kent Friis skriver:

> Hvad skulle det hjælpe?

At holde bilen oppe

> [...]
> jeg nok have købt sådan en lader beregnet til at sidde på i længere
> tid (opti et eller andet hedder de vist).

Se om din generator er ved at være træt, om der mangler stel eller
plusforbindelser - eller blot om du kører for lidt.....

Fra : Kent Friis

Dato : 25-07-08 21:43

Den Fri, 25 Jul 2008 21:42:59 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:
> Kent Friis skriver:

> At holde bilen oppe

> Se om din generator er ved at være træt, om der mangler stel eller
> plusforbindelser - eller blot om du kører for lidt.....

Jeg behøvede sg* ikke et værksted til at fortælle mig at jeg kørte
for lidt.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 20-07-08 11:32

On 20 Jul., 12:54, Folmer Rasmussen <fol...@rasmussen.mail.dk> wrote:
> [...]
> batteriet ikke skal blive fladt, skal motoren lige køre et stykke tid,
> et par gange i døgnet, og det gør den, uanset du kan li' det eller ej..

Så længe det tillades at holde og forurene er der jo ikek noget at
gøre ved det.

> Det skal du heller ikke bekymre dig om, det skal vi nok finde ud af
> selv. Du skal bare lære ikke at blande dig i ting og sager der ikke
> kommer dig ved.

De kommer mig ved. Men på den anden side lover jeg mig at holde mig
fra truckerne, så lover du og guldfinn at holde jer fra
personbilstrafikken?

Klaus

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 20-07-08 18:47

On Sun, 20 Jul 2008 10:31:54 -0700 (PDT), "Klaus D. Mikkelsen (google
groups)" <moppemail@gmail.com> wrote:

>Så længe det tillades at holde og forurene er der jo ikek noget at
>gøre ved det.

>--

Sådan en Euro 5 motor forurener ikke alverden, sammenlignet med ældre
modeller.

For min skyld kunne hver parkeringsplads også være udstyret med
el-udtag, men det flytter bare forureningen et andet sted hen.

> [...]

>De kommer mig ved. Men på den anden side lover jeg mig at holde mig
>fra truckerne, så lover du og guldfinn at holde jer fra

Du skal ikke love noget du ikke kan holde, og det skal jeg heller
ikke.

Da jeg holder meget af at deltage i debatten, når specifikt trafik og
afviklingen af denne er på tale, så involverer det både person- og
lastbiler.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-07-08 22:43

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in

> For min skyld kunne hver parkeringsplads også være udstyret med
> el-udtag, men det flytter bare forureningen et andet sted hen.

Men mon ikke et kraftværk forurener mindre end en lastbil pr energienhed?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-08 16:54

Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:
> De kommer mig ved. Men på den anden side lover jeg mig at holde mig
> fra truckerne, så lover du og guldfinn at holde jer fra
> personbilstrafikken?

Glem det!

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : N/A

Dato : 21-07-08 16:54

Fra : Niels Stoltze

Dato : 18-07-08 20:01

Finn Guldmann skrev den 18-07-2008:
> Jeg har også overvejet hvorfor man ikke indretter aircondition så det virker
> uden at motoren er igang. (Teknikken til det findes vist, men bliver ikke
> brugt.)

Tjah.. Faktisk et godt spørgsmål..
Peugeot's konceptbil Oxia fra 80'erne (mener faktisk det var 1988),
havde indbygget solceller foran forruden, netop til at sikre en kølig
bil at returnere til på en varm sommerdag..

http://www.peugeot.com/en/design/concept-cars/the-1980's/oxia.aspx

Hvis en eller anden ligger inde med bladet Motor fra dengang, er der en
artikel om bilen..

Så ja, hvorfor ser vi ikke det på biler nu 20år senere...???

PS: Så lige på samme side, at Peugeot havde en konceptbil ved navn
Touareg i 90'erne.. Den er bare liige en anelse mindre end hvad vi i
dag forbinder med en Touareg..
http://www.peugeot.com/en/design/concept-cars/the-1990's/touareg.aspx

--
/Stoltze

Fra : martin bjerre

Dato : 18-07-08 18:36

> [...]
> holder stille, men det ville da være en lettelse, både hvis man punkterer
> på vejen, men også når man af en eller anden grund skal under bilen

De findes skam allerede
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=MSPORT&pcode=KRNLL-32
Til en bagatel af ca 1000 pund...og læg dertil registreringsafgift hvis
bilen skulle være "født" med dem.

Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-08 19:56

martin bjerre skrev:
> [...]
> Til en bagatel af ca 1000 pund...og læg dertil registreringsafgift hvis

Er de ikke lidt "overkill"?

Hvilke privatbilister har lige brug for at få løftet deres bil på 0,3
sec.?

Med en lidt mere moderat hastighed ville prisen nok også blive lidt mere
moderat.

Hvem var det forøvrigt, herinde, der viste noget om aktuatorer?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 20:06

Finn Guldmann skriver:

> Hvilke privatbilister har lige brug for at få løftet deres bil på 0,3
> sec.?

Det er nu at få den sænket igen på den tid.

> Med en lidt mere moderat hastighed ville prisen nok også blive lidt mere
> moderat.

Nej. Men overvej lige hvor luftpumpen skal sidde og hvor mange
sikkerhedsanordninger der skal til for at sikre at bilen ikke skvatter
ned igen over manden der ligger under den

> Hvem var det forøvrigt, herinde, der viste noget om aktuatorer?

Hvad vil du vide ?

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 20:24

> Finn Guldmann skriver:
>
> Nej. Men overvej lige hvor luftpumpen skal sidde og hvor mange
> sikkerhedsanordninger der skal til for at sikre at bilen ikke skvatter
> ned igen over manden der ligger under den

Er du lidt demotiverende? Jeg skrev oprindeligt "elektrisk eller
hydraulisk". Det må såmænd gerne tage lidt tid, det væsentlige er, at man
ikke skal rode rundt med en manuel donkraft. En hydraulisk pumpe tager vist
ikke så meget plads, det er jo trods alt en begrænset vægt den skal løfte.
Hvis jeg punkterer på vejen vil det tage mig en del tid at finde min
donkraft frem, for mit varerum er fyldt med værktøj som jeg først skal have
ud af bilen. Derefter skal jeg "worst case" kravle rundt i en mudret
grøftekant i pisseregnvejr og sort nat med en lommelygte der er ved at være
færdig, for at finde det rigtige sted at placere denne latterlige
indretning. Måske er jeg så heldig at have min værkstedsdonkraft i
varerummet, men det er langt fra sikkert.
Ideen er at vi skal finde måde hvorpå vi gør det lettere, smartere og mere
bekvemmeligt for os der af og til skruer på bilen.
De der ikke skruer på egne biler vinder også, hvis det bliver nemmere for
deres mekaniker bliver regningen måske mindre eller mekanikeren bliver i
bedre humør

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-08 21:23

Martin Bak skrev:
> [...]
> deres mekaniker bliver regningen måske mindre eller mekanikeren bliver i

Jeg kiggede lidt på aktuatorer.

For nogen af dem allerfald er det sådan nogle dimser der blot skal have
strøm. Resten er indbygget.

Jeg har bare ikke kunnet finde et sted hvor jeg kunne læse mig til om
sådan 4 kunne løfte en bil. (Jeg har i øvrigt heller ikke fundet en
konkret pris. (Det var bl.a. den slags jeg håbede vi kunne finde ud af
fra ham, herinde, der vistnok arbejde med det. Eller havde arbejdet med
det.))

Jeg har i øvrigt overvejet nogenlunde det samme som det du er inde på i
forbindelse med støttebenene på en (lastbil)trailer.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:15

Martin Bak skriver:

> Er du lidt demotiverende?

Nej, realistisk. Jeg prøver at forklare dig hvorfor sådanne ting ikke er
indbyget i din bil.

> [...]
> ikke så meget plads, det er jo trods alt en begrænset vægt den skal løfte.

Altså 4 faste cylindre og rør rundt til hver til både løft og sænke fra
en hydraulikpumpe, samt ventiler dertil?

Har du set Taxi ?

> Hvis jeg punkterer på vejen vil det tage mig en del tid at finde min
> donkraft frem, for mit varerum er fyldt med værktøj som jeg først skal have
> ud af bilen.

Samme værktøj skal du have ud for at finde hjulnøglen. Der var der så
ingen tid sparet.

> [...]
> grøftekant i pisseregnvejr og sort nat med en lommelygte der er ved at være
> færdig, for at finde det rigtige sted at placere denne latterlige

Samme grøftekant du skal kravle rundt i for at finde det sted du skal
placere pladen som støttebenet skal ned på (og fucking ramme, eller
synker benet ned i jorden).

Måske du skulle bruge 5 minutter til at læse, hvor donkraften skal
placeres. På begge mine biler er der en lille 3kant i sidepanelet, hvor
donkraften skal placeres i længderetningen. Det behøves man ikek en
lommelygte for at finde

> Ideen er at vi skal finde måde hvorpå vi gør det lettere, smartere og mere
> bekvemmeligt for os der af og til skruer på bilen.

Det er også fint. Men det er faktisk lette løsninger dem der findes i
dag.

> De der ikke skruer på egne biler vinder også, hvis det bliver nemmere for
> deres mekaniker bliver regningen måske mindre eller mekanikeren bliver i
> bedre humør

Mekanikeren kører alligevel bilen på lift. Så har han den rette
arbejdshøjde.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 22:22

> Martin Bak skriver:
>>

> Det er også fint. Men det er faktisk lette løsninger dem der findes i
> dag.

Ok. Så det kan ikke gøres bedre. Så skal man jo bare drage et lettelsens suk
og være tilfreds og ikke ønske sig mere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:26

Martin Bak skriver:

> Ok. Så det kan ikke gøres bedre. Så skal man jo bare drage et lettelsens suk
> og være tilfreds og ikke ønske sig mere.

Du skal altid opveje det imod:

1. Vil du betale for det?

2. Er der virkeligt relevans for den almindelige forbruger?

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 22:38

> Martin Bak skriver:

> Du skal altid opveje det imod:
>
> 1. Vil du betale for det?
>
> 2. Er der virkeligt relevans for den almindelige forbruger?

nej, så har du misforstået intentionen med tråden. Intentionen var at alle
kunne fyre deres vilde ideer og spacede tanker om forbedringer af vores
allesammens kære køretøjer, tekniske såvel som komfortmæssige. Dit bidrag
har hidtil været at skyde alle forslag i sænk. det er da fint at debatere de
enkelte ideer, men helt at afvise dem ved jeg af erfaring er dumt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:47

Martin Bak skriver:

> nej, så har du misforstået intentionen med tråden.

Nej, jeg forstod udemærket hvad dit første indlæg gik ud på.

> [...]
> har hidtil været at skyde alle forslag i sænk. det er da fint at debatere de
> enkelte ideer, men helt at afvise dem ved jeg af erfaring er dumt.

Du starter også med at spørge hvorfor dine 2 ideer ikke er indført i
biler nu til dags. Det er forklaringen herpå jeg giver dig.

Se på motorsport, her har de indbygget "donkrafte" i bilen. En
trykluftsslange i røven og bilen hæver sig. Ud mes slangen igen og den
falder ned igen.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 22:56

> Martin Bak skriver:

> Nej, jeg forstod udemærket hvad dit første indlæg gik ud på.

ok

> Du starter også med at spørge hvorfor dine 2 ideer ikke er indført i
> biler nu til dags. Det er forklaringen herpå jeg giver dig.

yep. Min sproglige fejl. Overskriften var ment som en indledning til de
indlæg der måtte komme, mere end et spørgsmål.

Altså hvorfor har man ikke gjort ditten og hvorfor har man ikke gjort
datten, ment som indlæg, ikke som spørgsmål der ventede svar. Den form for
sprogbrug duer måske ikke på usenet. Men det var det der var tanken.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Finn Guldmann

Dato : 18-07-08 21:13

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Det er nu at få den sænket igen på den tid.

Og hvem skulle lige have brug for det,udover i pitten på en racerbane?

> Nej. Men overvej lige hvor luftpumpen skal sidde og hvor mange
> sikkerhedsanordninger der skal til for at sikre at bilen ikke skvatter
> ned igen over manden der ligger under den

Nu snakker vi vist ikke om indbygget værkstedshejs. Kun om at kunne
løfte bilen nok til at skifte dæk. Og i den situation er det vist
begrænset hvor mange der kravler ind under bilen.

> Hvad vil du vide ?

Hvad er "kraft" udtrykt som 10.000 N omsat til løfteevne i kg?

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-07-08 22:12

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> mange der kravler ind under bilen.

> Hvad er "kraft" udtrykt som 10.000 N omsat til løfteevne i kg?

~ 1 ton

- Martin

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 01:39

Martin Petersen skrev:
> ~ 1 ton

Så skulle sådan 4 jo nok kunne løfte en bil fra vejen, så man kan skifte
hjul.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:17

Finn Guldmann skriver:

> Nu snakker vi vist ikke om indbygget værkstedshejs. Kun om at kunne
> løfte bilen nok til at skifte dæk. Og i den situation er det vist
> begrænset hvor mange der kravler ind under bilen.

Men ikke desto mindre skal den kunne løfte rimeligt højt. Så højt at
hjul med udstrakt fjederben går fri af jorden. Når min privatbil er
løftet så højt med den manuelle donkraft er det altså ikek noget problem
selv fom mig at komme et stykke ind under bilen.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=newton+kg&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 22:24

> [...]
> løftet så højt med den manuelle donkraft er det altså ikek noget problem
> selv fom mig at komme et stykke ind under bilen.

Du kravler vel heller ikke ind under bilen hvis den står på en almindelig
gammeldags donkraft?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:27

Martin Bak skriver:

> Du kravler vel heller ikke ind under bilen hvis den står på en almindelig
> gammeldags donkraft?

Der kan jeg kun løfte 1 hjul af gangen. Har man en løftecylinder i hvert
hjørne, skal de nok blive aktiveret alel 4 på 1 gang.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 01:55

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
> løftet så højt med den manuelle donkraft er det altså ikek noget problem
> selv fom mig at komme et stykke ind under bilen.

Fordi du KAN kravle ind under bilen er der jo ingen der siger du SKAL.
Det er jo ikke United Bluff vi lever i.

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=newton+kg&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

Det siger mig noget med at xx N er den kraft der skal til for at flytte
en given vægt en given distance på en given tid.

Lidt alá HK. "1 kg 1 m på 1 sekund"

Og ikke så meget om hvor meget den enkelte aktuator kan løfte fra jorden.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 07:15

Finn Guldmann skriver:

> Fordi du KAN kravle ind under bilen er der jo ingen der siger du SKAL.
> Det er jo ikke United Bluff vi lever i.

Nej, men bilfabrikanterne skal også sælge deres biler ems
standardmonteret løftegerj mointeret i USA.

> [...]
>
> Lidt alá HK. "1 kg 1 m på 1 sekund"
>
> Og ikke så meget om hvor meget den enkelte aktuator kan løfte fra jorden.

Klikkede du nu på link nummer 2 og læste bare mere end det allerføreste
afsnit stod der:

"1 N is the force of earth's gravity on an object with a mass of about
102 g (1/9.8 kg) (such as a small apple)."

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 08:33

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Finn Guldmann skriver:
> Nej, men bilfabrikanterne skal også sælge deres biler ems
> standardmonteret løftegerj mointeret i USA.

Er det problem ikke løst, der ovre, ved at skrive det i manualen?

> [...]
> "1 N is the force of earth's gravity on an object with a mass of about
> 102 g (1/9.8 kg) (such as a small apple)."

Det kan jeg ligesom bare ikke få til at passe med den viste formel, for
det tryk på æblet vil jo ikke ændre sig uanset hvor længe æblet ligger
stille. Formlen har jo en tidskonstant med. Det er nok mest den der
forvirrer mig.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-07-08 09:19

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> det tryk på æblet vil jo ikke ændre sig uanset hvor længe æblet ligger
> stille. Formlen har jo en tidskonstant med. Det er nok mest den der

Newton er den kraft fx. du udøver på dit sæde i lastbilen, som følge af
tyngdeaccelerationen (ikke tyngdekraften mind you) og formlen siger at
man tager din "masse" (din vægt i kg) og ganger med tyngde
accelerationen (i m/s2)der hvor du nu befinder dig

Eks:
Et styk lastbilchauffør 'a 112 [kg]
Tyngdeaccelerationen i fjordehorde 9,81 [m/s2]

Den kraft der trykker på sædet: 112*9,81 = 1098,72[kg*m/s2] eller [N]
(newton)

Tyngdeaccelerationen træder i karakter når du springer ud af kabinen, så
vil du opleve at du "accelererer" mod jorden, der af kommer det du
kalder tidskonstanten ind i billedet (den er i "2" (anden) så den er
ikke konstant, men lad nu det ligge)

håber det hjalp lidt

--
Dun@nt
"Ansvarlighed fjerner risikoen"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 10:22

J.C.Kløve skrev:
> [...]
> man tager din "masse" (din vægt i kg) og ganger med tyngde
> accelerationen (i m/s2)der hvor du nu befinder dig

Hov, der kom noget der hjalp på forståelsen. TyngdeACCELERATIONEN.

> Eks:
> Et styk lastbilchauffør 'a 112 [kg]

(Svækling)

> [...]
> vil du opleve at du "accelererer" mod jorden, der af kommer det du
> kalder tidskonstanten ind i billedet (den er i "2" (anden) så den er

Men det hjælper mig bare ikke en skidisse til at afgøre om en aktuar der
opgives til 6- 8- eller 10.000 N kan løfte en bil.

Så spørgsmålet er hvor mange N (Newton) skal en aktuar være opgivet til
for at kunne løfte 800 kg 40 cm? (800 x 4 = 3200 = vist dækkende for de
fleste biler, med evt. last.)

Og det supplerende spørgsmål bliver så; Hvor mange N skal en aktuar være
opgivet til for, sammen med en anden,at kunne løfte de op til 20 tons
der kanhvile på støttebenene på en trailer?

For begge gælder det at det ikke behøver at være med F1 hastighed, men
dog så man ikke skal bruge afrivningskalender for at måle tiden.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 17:29

Finn Guldmann skriver:

> Og det supplerende spørgsmål bliver så; Hvor mange N skal en aktuar være
> opgivet til for, sammen med en anden,at kunne løfte de op til 20 tons
> der kanhvile på støttebenene på en trailer?

Fuck, det er ikke studenterhuen der tykker, det kan jeg da se.

20 tons trykker 200kN

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 19:06

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Fuck, det er ikke studenterhuen der tykker, det kan jeg da se.

Har aldrig bekymret mig om den slags hovedtøj.

Det ser lidt for teoretisk ud for mig. Jeg vil hellere have noget der
fungerer i praksis.

> 20 tons trykker 200kN

Vil det sige at en aktuar skal være opgivet til 100kN for at to af dem
kan løse den opgave?

Bare sådan for at være sikker på at jeg får det rigtig ind.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 19:23

Finn Guldmann skriver:

> Har aldrig bekymret mig om den slags hovedtøj.

Samme her, men har beskæftiget mig med matematik i 9. klasse. Og så har
jeg lært engelsk, så jeg kan læse det link jeg gav dig. Det er så også i
folkeskolen jeg lærte det.

> Vil det sige at en aktuar skal være opgivet til 100kN for at to af dem
> kan løse den opgave?

Ja, altså med mindre at vognen er lastet skævt, så det ene ben får hele
trykket.

> Bare sådan for at være sikker på at jeg får det rigtig ind.

Jeg er sku ræd for at det kommer til at tage noget længe....

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-07-08 19:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Samme her, men har beskæftiget mig med matematik i 9. klasse. Og så har
> jeg lært engelsk, så jeg kan læse det link jeg gav dig. Det er så også i
> folkeskolen jeg lærte det.

Blev da udsat for noget de kaldte matematik, men havde problemer med at
få det til at passe ind i noget der kunne bruges til noget praktisk.

(Skal lige huske at sige at det altså er lige lidt mere end et par dage
siden de forsøgte. (Ordet matematik har en ret anderledes betydning i
dag end dengang.))

> Ja, altså med mindre at vognen er lastet skævt, så det ene ben får hele
> trykket.

Det kan forekommer men er ikke videre almindelig.

> Jeg er sku ræd for at det kommer til at tage noget længe....

At omsætte det til noget der kan bruges i praksis ville nok hjælpe.

At kende løfteevnen på en aktuar ville være mere relevant end i et tal
at vide hvor meget, hvor langt og hvor hurtig den kan flytte noget.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 20:02

Finn Guldmann skriver:

> Blev da udsat for noget de kaldte matematik, men havde problemer med at
> få det til at passe ind i noget der kunne bruges til noget praktisk.

Nogen gange skal man bare høre efter og lære.

Jeg kan se flere eksempler på at det vilel have gjort dig godt.
Procentregning er vidst også noget du skulle have læst op på igen.

> Det kan forekommer men er ikke videre almindelig.

Bestem selv om du vil tage højde for det....

> At kende løfteevnen på en aktuar ville være mere relevant end i et tal
> at vide hvor meget, hvor langt og hvor hurtig den kan flytte noget.

Det er også netop løfteevnen du får. Men da løfteevnen (i kg) varierer
med den hastighed som du forsøger at løfte med, ja så ogiver man det i
newton

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-07-08 16:47

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Nogen gange skal man bare høre efter og lære.

Ser du, det var noget andet de også havde problemer med at lære mig.

> Jeg kan se flere eksempler på at det vilel have gjort dig godt.
> Procentregning er vidst også noget du skulle have læst op på igen.

Vi prøver:
Du holder med en forvogn med en påhængsvogn efter. De vejer nøjagtig så
du har 20% af samlet (faktisk) vægt på trækkende aksel. Du får nu 1 ton
på hængeren. Hvor meget skal du have på forvognen for stadig at have 20%
på trækkende aksel?

> Bestem selv om du vil tage højde for det....

Jeg passer.

> Det er også netop løfteevnen du får. Men da løfteevnen (i kg) varierer
> med den hastighed som du forsøger at løfte med, ja så ogiver man det i
> newton

Jamen det er det jeg ikke kan bruge til noget.

Giv mig nu bare et tal i kg.

--
MVH Finn Guldmann

www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk

Fra : Niels Bengaard

Dato : 18-07-08 19:18

> [...]
> med centimetersmå bevægelser fordi der ikke er odentlig plads. Desuden er
> det svært at lægge tilstrækkeligt kraft i værktøjet i den besværlige

Hvor tit afmonterer du da kalibre? Det er da kun når man skal skifte skiver
de skal af og der går da mange år imellem.
Jeg vil hellere fabrikanterne bruger tid på noget der er mere relevant for
kunderne, som eks. interiør, karakteristik på motor, økonomi, sikkerhed osv.

Mvh Niels

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 20:54

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor tit afmonterer du da kalibre?
For sjældent åbenbart, for slæden er altid groet fast _når_ jeg gør det.
Hvis det var lidt lettere, så ville jeg nok gøre det mindst 2 gange om året,
og det ville bremserne have godt af.

Det er da kun når man skal skifte skiver de skal af og der går da mange år
imellem.

Jeg kan ikke skifte klodser uden ar afmontere caliberen.

> Jeg vil hellere fabrikanterne bruger tid på noget der er mere relevant for
> kunderne,

Servicelethed er bestemt relevant for kunderne. uanset om de selv skruer
eller betaler nogen for at gøre det.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:18

Martin Bak skriver:

> Jeg kan ikke skifte klodser uden ar afmontere caliberen.

Hvilken bil har du ?

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 22:28

> Martin Bak skriver:

> Hvilken bil har du ?

626 2.0i 1992 gv og Camry 2.2 1994. Gamle slæder, -ja det ved jeg godt.
Problemet er som omtalt før, at slæden sætter sig, derfor kan man ikke ude
videre få plads til at skifte klodserne, ligesom man selvfølgelig gerne vil
sikre sig at caliberen virker som den skal i forbindelse med operationen.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 22:44

Martin Bak skriver:

> [...]
> sikre sig at caliberen virker som den skal i forbindelse med operationen.

Okay, de biler jeg har skiftet klodser på har det aldrig været et
problem at tage caliperen af, løsne 2 skruer og til side med den. Så er
man også fri for at tage slangerne af.

Haynes manualen sige 3 i sværhedsgrad på en Golf 2 og 2 i sværhedsgrad
på en Polo (til og med årgang 94) for at skifte klodser.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 23:03

> Martin Bak skriver:

> Okay, de biler jeg har skiftet klodser på har det aldrig været et
> problem at tage caliperen af, løsne 2 skruer og til side med den. Så er
> man også fri for at tage slangerne af.

Jamen så har du jo også haft caliperen afmonteret, ikke? Og det er jo netop
de 2 bolte som jeg gerne så en bedre løsning på, specielt hvad baghjulene
angår. At jeg så vælger at tage caliperen helt af (altså også slangen og
håndbremsekablet) for at kunne servicere den og sikre mig at den går godt er
en anden ting. Af den skal den altså. Det er ikke svært, det er bare unødigt
besværligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-07-08 23:07

Martin Bak skriver:

> Jamen så har du jo også haft caliperen afmonteret, ikke?

I følge haynes bogen ja - i følge min hukommelse - nej

> Og det er jo netop
> de 2 bolte som jeg gerne så en bedre løsning på, specielt hvad baghjulene
> angår.

Okay, jeg har ind til videre kun har "fornøjelsen" af at servicere
skivebremser på forhjulene

> [...]
> en anden ting. Af den skal den altså. Det er ikke svært, det er bare unødigt

Nu vi har gang i spørgsmålene: Hvorfor sætter man skivebremser bagpå
helt ordinære biler?

Det er fuldstændigt overkill og giver kun grobund for ekstra regninger
fra mekanikeren.

Fra : Martin Bak

Dato : 18-07-08 23:17

> Martin Bak skriver:
>
> Nu vi har gang i spørgsmålene: Hvorfor sætter man skivebremser bagpå
> helt ordinære biler?

Kalder du min bil for ordinær

> Det er fuldstændigt overkill og giver kun grobund for ekstra regninger
> fra mekanikeren.

Bortset fra at det er ekstremt bøvlet at skrue lortet fra hinanden, så er
det de bedste bagbremser jeg nogensinde har haft. Det fungerer upåklageligt
og håndbremsen virker bare. Og man slipper for alle de forbandede fjedre og
problemer som tromlebremser eller giver. Så faktisk synes jeg, i trådens
ånd, at det er en klar forbedring at der er skiver hele vejen rundt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-07-08 07:20

Martin Bak skriver:

> Kalder du min bil for ordinær

Sammen med min egen - ja

> Bortset fra at det er ekstremt bøvlet at skrue lortet fra hinanden, så er
> det de bedste bagbremser jeg nogensinde har haft. Det fungerer upåklageligt
> og håndbremsen virker bare.

Igen kan jeg regferer til de biler jeg har fikset bremser på. Af med den
lille gummiprop, ind med en skruetrækker og skubbe til palen til
autojustering af bakkerne. Af med tromlen og efterse bakkerne. Så det
skal samles igen pumper man lige bremsen (eller var det håndbremsen) en
håndfuld gange og så er de på plads igen.

> Og man slipper for alle de forbandede fjedre og
> problemer som tromlebremser eller giver.

Ja, fjedrene kunne der være noget sjov i, men så slemt husker jeg det
ikke.

> Så faktisk synes jeg, i trådens
> ånd, at det er en klar forbedring at der er skiver hele vejen rundt.

Da bagbremse sjældent bliver brugt særligt meget, er det faktisk grobund
for rust og skidt, med mindre at man vedligeholder dem ofte (for ikek
GDS folket betyder det større værkstedsregninger) skiverne rust og har
man så virkeligt brug for det, er noget af bremseevne måske væk

Ikke at min bil med skiver hele vejen rundt ikke bremser ordentligt -
tvært imod.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 18-07-08 21:01

> [...]
> kunderne, som eks. interiør, karakteristik på motor, økonomi, sikkerhed

Ja eller bare det at skifte forlygtepære
Der er biler hvor man skal demontere en masse
førend man kan skifte den.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 19-07-08 10:42

Martin Bak formulerede spørgsmålet:
> [...]
> Ideen blev dog i mit hovede og det blev andre der lavede den.
> Denne tråd kan bruges til at lancere sådanne ideer og tanker hvis i gider.
[klip]

Ikke nogen ny opfindelse, men tråde i _alle_ ruder på alle biler, det
ville virkelig være rart om vinteren, både for en selv, og ens
medmennesker.
Jeg mener at findes på nogen dyrere mærker, men end ikke som tilvalg
(burde være fravalg) på alm. fam. DK biler.
Kai

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 19-07-08 10:43

Fister Løgsovs forklarede:
> [...]
> Jeg mener at findes på nogen dyrere mærker, men end ikke som tilvalg (burde

Der menes selvfølgelig tråde til at fjerne dug.
Kai

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 19-07-08 11:35

Martin Bak wrote:

> Jeg starter med et par tanker afledt af... ja gæt selv hvad jeg lavede i
> søndags...

* niveaumåling af sprinklervæske som standardudstyr på standardmodeller
* dæktryksmåling som standardudtyr på standardmodeller
* ny fælles monteringsstandard for autoradio/navigation (om det så skal
være dobbelt-DIN ved jeg ikke - men nej tak til sugekopper og lignende)
* standard for rat-fjernbetjening (ja - du kan godt købe den her radio
til 1000,- kroner, men for at fjernbetjene den skal du lægge 1500,-
ekstra - hvis dimsen kan skaffes)
* indbygget 230V inverter

Knus
Regnar

Fra : Tom

Dato : 19-07-08 19:03

> Denne tråd kan bruges til at lancere sådanne ideer og tanker hvis i gider.
> Jeg starter med et par tanker afledt af... ja gæt selv hvad jeg lavede i
> søndags...

- At pæreskifte kan foretages uden at fjerne lygten
- At bilen anvender stadard ISO stik og dobbelt højde radioer
- At der er ekstra plads i instrumentpanelet til et GPS modul til en mere
fornuftig pris end bilfabrikkernes egne.
- At bilen får nogle flere strømstik til alt det isenkram man slæber med.
- At man placerer oliefilteret så det er til at skifte uden besvær
- At man afskaffer tromlebremser, Skidtet ruster jo alligevel sammen og
cylindre bliver utætte.
- At man begynder at bruge andre metaller end messing til
udluftningsskruerne på bremserne. De er jo KRONISK ødelagte.
- At man anvender bolte som ikke kan ruste eller ødelægges ved alm.
afmontering....det ville eder... være en hjælp.
- At man standardiserer bilerne noget mere så mere ekstraudstyr passer på
forskellige modeller.
- At man konstruerer et bremsesystem så bremsestøvet IKKE permanent ligger
sig på alufælgene
-

- At værkstederne anskaffer sig en lift der kan anvendes til både sænkede
biler samt til biler med skørter. FCK hvor er det sørgeligt at se en mekker
rode rundt med alverdens donkrafte i et ynkeligt forsøg på at hejse bilen.

--
Tom

Fra : Mikael

Dato : 22-07-08 11:51

On 19 Jul., 20:03, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> - At pæreskifte kan foretages uden at fjerne lygten

God idé. Det burde være et lovkrav.

> - At bilen anvender stadard ISO stik og dobbelt højde radioer

Bliver der ikke anvendt ISOstik til radioer i dag? Men designerne vil
jo gerne lave en pæn bil

> - At der er ekstra plads i instrumentpanelet til et GPS modul til en mere
> fornuftig pris end bilfabrikkernes egne.

Du kan jo ikke regne med priser i DK, da alt bliver latterligt dyrt
med 180% oven i. Jeg mener at SEAT har lavet et samarbejde med Garmin,
så man kan knalde en Garmin i bilen og ha samme fordele som en
fabriksmonteret

> - At bilen får nogle flere strømstik til alt det isenkram man slæber med.

Du kan bare købe det fra fabrikken, så er alt også sikkerhedsmæssigt i
orden. De fleste nu biler i dag har vel også strømstik både for og
bag.

> - At man placerer oliefilteret så det er til at skifte uden besvær

Det er vist et spørgsmål om at finde den rigtige bil.

> - At man afskaffer tromlebremser, Skidtet ruster jo alligevel sammen og
> cylindre bliver utætte.

Har ikke haf en bil med tromlebremser i lang tid.

> - At man begynder at bruge andre metaller end messing til
> udluftningsskruerne på bremserne. De er jo KRONISK ødelagte.

Skift bremsevædske efter forskrifterne og lad være med at spænde
skruen som var det en 12mm bolt.

> - At man anvender bolte som ikke kan ruste eller ødelægges ved alm.
> afmontering....det ville eder... være en hjælp.

Det er slet ikke meningen at din bil skal holde så længe, så køber du
jo aldrig en ny.

> - At man standardiserer bilerne noget mere så mere ekstraudstyr passer på
> forskellige modeller.

Så går fabrikkerne glip af enorme summer, og det er svært at skille
sig ud design mæssigt. Vi vil jo ikke alle sammen futte rundt i noget
der ligner en Mondeo.

> - At man konstruerer et bremsesystem så bremsestøvet IKKE permanent ligger
> sig på alufælgene

Nanobehandling det dur. Gav mine aluer da de var sprit nye og her
55kkm senere har jeg endnu ikke brugt fælgrens på dem, kun en blød
svamp og vand og sæbe.

> [...]
> rode rundt med alverdens donkrafte i et ynkeligt forsøg på at hejse bilen.

Du må finde et andet værksted eller lade være med at skam sænke
din bil og knalde div. plastictingeltangel på den

Mikael

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-08 20:45

Tom skriver:

> - At pæreskifte kan foretages uden at fjerne lygten

Se den var god.

> - At der er ekstra plads i instrumentpanelet til et GPS modul til en mere
> fornuftig pris end bilfabrikkernes egne.

GPS modul, som modtager, eller ?

> - At bilen får nogle flere strømstik til alt det isenkram man slæber med.

Overflødigt, man får fastmonteret sit grej.

Fra : Tom

Dato : 25-07-08 21:11

> Tom skriver:

> Se den var god.

> GPS modul, som modtager, eller ?

Ja modtager....til navigation. Er for nærrig til at ofre 20.000 Kr for Ford
egen nav. når man kan få en tomtom til en helt anden pris.

> Overflødigt, man får fastmonteret sit grej.

Jeg vil ikke have min 12-230V konverter fat i bilen, ej heller min tomtom
eller køletasken eller laderen til mobilen osv. Synes der kommer mere og
mere isenkram der skal have strøm fra det ene sølle cigaretstik der findes i
de fleste biler.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-08 21:14

Tom skriver:

> Ja modtager....til navigation. Er for nærrig til at ofre 20.000 Kr for Ford
> egen nav. når man kan få en tomtom til en helt anden pris.

Jo, men det du har brug for, er vel at der sendes et GPS signal frem til
din headunit og ikek andet, så vælger du selv headunit og "plopper" den
i, da alt er standardiseret.

> [...]
> mere isenkram der skal have strøm fra det ene sølle cigaretstik der findes i

Køletasken forsynes ved at stikket i bagagerummet ?

12-230 har jeg til gode at skulle have brug for.

TomTom bliver lige herover integreret i headuniten

Mobilen bliver da ladet op i sin holder.

Fra : Tom

Dato : 25-07-08 21:35

> Tom skriver:

> Jo, men det du har brug for, er vel at der sendes et GPS signal frem til
> din headunit og ikek andet, så vælger du selv headunit og "plopper" den
> i, da alt er standardiseret.

Jo jeg har ind imellem også brug for at se på kortet og ikke kun høre
signalet. Det skér at man kommer til kringlede veje hvor de talte
instruktioner er mangelfulde, såsom når der kommer to afkørsler lige efter
hinanden.
Ellers synes jeg nu det er så som så, med standarder, jeg behøver bare se
hos Ford der bruger deres egne stik (ikke ISO), deres egen højde for en
radio osv osv.

I øvrigt er Ford egne radio'er enten utidssvarende eller for dyre. De kan
ikke læse DVD skiver med MP3, iPod's og lign. Godt nok har de vist nok fået
lidt blåtand, men verden er kommet temmelig meget længere end til blåtand
kommunikation og så ikke mere.

> Køletasken forsynes ved at stikket i bagagerummet ?

Hvis et sådan haves.

> 12-230 har jeg til gode at skulle have brug for.

Laptop som kun kører 1-1½ time på en opladning :)

> TomTom bliver lige herover integreret i headuniten

vel ikke så mange biler der supporterer dette. Ret beset er det endda
ULOVLIGT at smide GPS enheden op i forruden, så bilfabrikanterne burde snart
erkende at der er et behov for enten billigere navigation eller at folk
bruger andet end fabrikkens.

> Mobilen bliver da ladet op i sin holder.

Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg siger at i min omgangskreds er der kun
omkring 10-20% som har en holder til mobilen. Ud fra observationer kan jeg
se at holde i mobil er stadig et udbredt fænomen lov eller ej.
Meget burde vel på sin vis integreres i bilerne når nu sikkerheden betyder
så meget og vi ofrer tusinder af kroner på esp, abs osv. så kunne
fabrikkerne vel også erkende hvordan verden rent faktisk ser ud i dag og
hjælpe til med bedre løsninger.
I øvrigt så passer mange mobil holdere ad h...til i bilerne, hvor passageren
ofte kommer til at skubbe mobilen ud af holderen ved indstigning i bilen.

--
Tom

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-07-08 22:37

Tom skriver:

> [...]
> signalet. Det skér at man kommer til kringlede veje hvor de talte
> instruktioner er mangelfulde, såsom når der kommer to afkørsler lige efter

Kortet vises da på headunit'en......

> Ellers synes jeg nu det er så som så, med standarder, jeg behøver bare se
> hos Ford der bruger deres egne stik (ikke ISO), deres egen højde for en
> radio osv osv.

Det er vel også ønsketænkning vi har gang i her ?

Ønsker:
GPS modtager og pulser fra hjulomdrejninger skal altid være til stede i
standardstikket bag radioen

> [...]
> lidt blåtand, men verden er kommet temmelig meget længere end til blåtand

Netop derfor ønsker vi os en standard, så der kan ploppes hvad som helst
i huller....

> Hvis et sådan haves.

Så det er et sådan du ønsker dig

> Laptop som kun kører 1-1½ time på en opladning :)

Okay, jeg har en lader til den bærbare der også kan køre på 12 volt

> [...]
> erkende at der er et behov for enten billigere navigation eller at folk

I privatøsen har jeg kun "hjernenavigation", i firmaslæden ligger GPS
modtageren inde i isntrumentpanelet og holderen til PDA'en (som også er
navigation) sidder tæt op ad instrumentpanelet, men er skruet fat.

> Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg siger at i min omgangskreds er der kun
> omkring 10-20% som har en holder til mobilen.

I firmaslæden er der fast holder med ladeelektronik til. I privatøsen er
der "lommeholder" og opladeren er til 230 volt (og placeret på
køkkenbordet derhjemme).

> I øvrigt så passer mange mobil holdere ad h...til i bilerne, hvor passageren
> ofte kommer til at skubbe mobilen ud af holderen ved indstigning i bilen.

Det er da kun fordi folk insisterer på de der latterlige ekstraholdere
og mærkelige monteringer. I firmaslæden (Touran) sidder PDA øverst og
mobilen lige nedenunder. De sidder lige til højre for rattet så de er i
umiddelbar nærhed af mig og ikke mine eventuelle medpassagerer - det er
altså mig der skal bruge udstyret og ikke andre.

Til gengæld voldte montagen lidt problemer for det firma der skulle lave
det. De var også vant til holdere på den anden side af midterkonsollen.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 19-07-08 20:50

On Sat, 19 Jul 2008 20:40:08 +0200, Finn Guldmann wrote:

> At kende løfteevnen på en aktuar ville være mere relevant end i et tal
> at vide hvor meget, hvor langt og hvor hurtig den kan flytte noget.

Øhm, en aktuar er en forsikringsmatematiker... Ifølge min erfaring er
deres løfteevne i almindelighed stærkt begrænset. Indtjeningsevne noget
større.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-08 17:13

On Fri, 18 Jul 2008 17:35:41 +0200, Martin Bak wrote:

> Hvorfor har man ikke lavet det sådan, at bremsekalibrene kan skrues af
> udefra?

Ka' Du sige Xantia

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc