Kan man nedveje en trailer?
Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-07-08 17:31

Hej

Har kig på en god stor trailer, men den må totalt tage 400 mere end bilen må
trække, så kan man nedveje sådan en?

Stef

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-07-08 18:25

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Har kig på en god stor trailer, men den må totalt tage 400 mere end bilen
> må trække, så kan man nedveje sådan en?

Du kan bare køre med den. Sålænge du ikke fylder den mere end bilen må
trække sker der ikke noget.

- Martin

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 14-07-08 20:13

> Du kan bare køre med den. Sålænge du ikke fylder den mere end bilen må
> trække sker der ikke noget.
>
> - Martin

Mener nu da at man får en bøde hvis man kører med en trailer der har større
tilladt vægt end bilen må trække, men det er da ikke noget jeg har
undersøgt.

Stef

Fra : Ivan, Århus

Dato : 14-07-08 20:25

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse

> Mener nu da at man får en bøde hvis man kører med en trailer der har
> større tilladt vægt end bilen må trække, men det er da ikke noget jeg har
> undersøgt.

Nej, det er den faktiske totalvægt, som gælder.
Så du skal blot sørge for at lade være med at læsse mere end det, bilen må
trække.
Selvom du kører med en trailer med totalvægt på 2000kg og din bil kun må
trække 1500kg, så er det ok blot du max læsser traileren op til totalvægt på
1500kg.

Hilsen Ivan

Fra : Tom Jensen

Dato : 14-07-08 20:33

"Ivan, Århus" <bakkehegnetSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> trække 1500kg, så er det ok blot du max læsser traileren op til totalvægt

hej ivan
det er da sjovt at jeg har fået en bøde for at køre med trailer .
gulplade bil på 2425 totalvægt , trailer 1100 kg total , den var kun læsset
med ca 100 kg.
totalvægten var over 3500 kg så det gav mig en bøde på 3000kr for jeg
havde ikke trailerkort eller lastbilkort .

mvh tom

Fra : Klaus G.

Dato : 14-07-08 21:02

> [...]
> totalvægten var over 3500 kg så det gav mig en bøde på 3000kr for jeg
> havde ikke trailerkort eller lastbilkort .
Ja, det skulle jeg også lige til at sige :)

Har f.eks. en 3500kg firmabil, der må jeg kun køre med en trailer som har en
totalvægt på 750kg, med eller uden læs. Smider jeg en 1200kg trailer efter,
uden læs på, så jeg faktisk kun trækker 500kg efter bilen, så får jeg en
bøde... Har nemlig ikk trailer kort, endnu.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : alexbo

Dato : 14-07-08 21:18

"Tom Jensen" <t-j@adslhome.dk> skrev

> det er da sjovt at jeg har fået en bøde for at køre med trailer .
> gulplade bil på 2425 totalvægt , trailer 1100 kg total , den var kun
> læsset med ca 100 kg.

Vældig sjovt, det har bare ikke noget med sagen at gøre.
Det er den faktiske totalvægt der gælder med hensyn til hvad bilen må
trække.

At du ikke har kørekort til det du kører med er noget andet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Tom Jensen

Dato : 14-07-08 21:59

> [...]
> trække.
>
> At du ikke har kørekort til det du kører med er noget andet.

hej alex
prøv lige at læse igen hvad der blev skrevet

citat
[...]
citat slut.

den bil jeg kørte i måtte trække 1800 kg , så jov det har noget med sagen at
gøre ,da i ikke har fået nogle oplysninger af stefan om hvor stor bil og
trailer der var snak om.

mvh tom

Fra : alexbo

Dato : 14-07-08 22:08

"Tom Jensen" skrev

> den bil jeg kørte i måtte trække 1800 kg , så jov det har noget med sagen
> at gøre ,da i ikke har fået nogle oplysninger af stefan om hvor stor bil
> og trailer der var snak om.

Det er også ligegyldigt, Stefan spurgte ikke om kørekortregler men om hvad
bilen må trække.

Du har ikke fået en bøde for ulovlig sammenkobling eller overlæs, men for
ikke at have et gyldigt kørekort til dit vogntog.

mvh
Alex Christensen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-07-08 08:13

> den bil jeg kørte i måtte trække 1800 kg , så jov det har noget med sagen
> at gøre ,da i ikke har fået nogle oplysninger af stefan om hvor stor bil
> og trailer der var snak om.

Hej
Det en passat på 1200+trailer på 1600 total, max læsset op til 1200 så det
er 2400 så det burde gå uden trailer kort

Stef

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 17-07-08 08:39

> Hej
> Det en passat på 1200+trailer på 1600 total, max læsset op til 1200 så det
> er 2400 så det burde gå uden trailer kort

Hvad må bilen trække?

Hvad vejer bilen totalt?

Først der er vi ved at kunne svare.

Trailerreglerne er i øvrigt til grin. Køb af større bil kan gøre det
unødvendigt at erhverve sig B/E-kørekort. Er det meningen med loven?

Hvad _er_ egentlig meningen med loven? :)
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-07-08 09:55

> [...]
> unødvendigt at erhverve sig B/E-kørekort. Er det meningen med loven?
>
> Hvad _er_ egentlig meningen med loven? :)

At der er et passende forhold i mellem bil og trailer.
Er der ikke det skal man vide hvad man har med at gøre, ikke at BE kort
lærer dig det,

jeg tror ikke at stefan kommer med de vægte, jeg har prøvet.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 17-07-08 17:47

> jeg tror ikke at stefan kommer med de vægte, jeg har prøvet.

Jo det skrev jeg 2 indlæg oppe en passat på 1200 kg og den må jo så trække
1250 med bremser

Stef

Fra : Jørgen L.

Dato : 17-07-08 23:19

> Jo det skrev jeg 2 indlæg oppe en passat på 1200 kg og den må jo så trække
> 1250 med bremser

Nej du skrev ikke hvad din bil må trække, kun hvad bilen vejer og totalvægt
på trailer.
Nå pyt.

Du har ingen problemmer så længe trailer ikke vejer mere end 1250 kg, så alt
er godt.

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 20:53

Hej

Prøv at se hos FDM :

http://www.fdm.dk/public/biler/lovereglerrettigheder/fardselsloven/trailer/

Mvh

Bjarne

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-07-08 08:16

"Bjarne Kjær Rimdal" <rimdalfiskstofanetdotdk> skrev i en meddelelse
> Hej

> [...]
KANON lige det jeg havde brug for, takker.

Stef

Fra : Ulrik Friis

Dato : 15-07-08 22:57

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> wrote in message

> "Bjarne Kjær Rimdal" <rimdalfiskstofanetdotdk> skrev i en meddelelse

> KANON lige det jeg havde brug for, takker.
>
> Stef

Du spurgte oprindeligt om man kan nedveje en trailer. Svaret er ja. Men det
er unødvendigt.

Ulrik
- kan man kalde en skibsmotor for en skruetrækker?

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-08 21:38

On Mon, 14 Jul 2008 18:30:35 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

>Hej
>
>Har kig på en god stor trailer, men den må totalt tage 400 mere end bilen må
>trække, så kan man nedveje sådan en?

Det er normalt ikke noget problem at køre med en trailer med større
totalvægt end man må trække, hvis man ikke overskrider trækkøretøjets
maximale påhængsvægt. Og så kommer det store men, hvis man ikke lige
kommer i konflikt med nogle totalvægtsregler, som indbefatter det
samlede vogntog passerer 3500 kg i totalvægt. (for detaljer slå dem
op, de regler er så bøvlede jeg ikke tør forklare dem) Så vil en
nedvejning være en god ide. Så vidt jeg ved kan den slags klares i en
synshal.
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-07-08 01:27

> Hej
>
> Har kig på en god stor trailer, men den må totalt tage 400 mere end bilen
> må trække, så kan man nedveje sådan en?
>
> Stef

Hej Steffan

Som du nok kan se af de andres indlæg skal vi have lidt info.

Bilens egenvægt
totalvægt
Tilladte trailer vægt

Trailer egenvægt
og totalvægt

For umidelbart må du gerne, da det er faktisk vægt for hvad bilen må trække
mens for kørerkortet er det er enten egenvægt + 50 eller samlet totalvægt på
over 3500 kg., med undtagelse af trailere på mindre end 750 totalvægt.

Så kom med tallene, så du kan få et heldheds svar.