layout i css
Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 01-08-08 16:07

Er der en der kan hjælpe med hvordan man laver dette layout i css? Se
www.olgajacobsen.dk

Med top og bund på samme måde på samme side.

Jacob

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-08-08 17:06

Jacob Jacobsen wrote:
> Er der en der kan hjælpe med hvordan man laver dette layout i css? Se
> www.olgajacobsen.dk

Siden er lavet i frames, hvilket medfører en række ulemper og
uhensigtsmæssigheder:

http://html-faq.dk/2009.asp

Laver du det med include, kan du på samme måde som i frames genbruge samme
top og bund på flere sider, uden at få de med frames forbundne ulemper:

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Hvis du insisterer på at toppen og bunden skal være synlige altid, kan de
fastholdes med position:fixed:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fixed.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Henny Stewart

Dato : 01-08-08 17:08

"Jacob Jacobsen" <webmaster@stepsystem.dk> skrev i meddelelsen
> Er der en der kan hjælpe med hvordan man laver dette layout i css? Se
> www.olgajacobsen.dk
>
> Med top og bund på samme måde på samme side.

Du skal bruge noget serverside include i stedet for frames for at få alle
elementer med. Du kan google dig frem til masser af opskrifter på fast hoved
og fod - jeg fandt lige denne
http://limpid.nl/lab/css/fixed/header-and-footer

Om det så er en god idé ved jeg ikke. Du gør i praksis omkring en fjerdedel
af skærmen ubrugelig. Hvis jeg skulle lave den side, ville jeg hellere bruge
skærmpladsen til at vise Olga Jacobsens værker. Jeg synes kun, det er en
fordel, at hoved og fod kan flytte sig.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 01-08-08 18:53

"Henny Stewart" <spam@stewart.tk> wrote in message
> [...]
>
> Du skal bruge noget serverside include i stedet for frames for at få alle
> elementer med. Du kan google dig frem til masser af opskrifter på fast

Hvilken streng søgte du på?
Hvad betyder @media screen..?

Fra : Henny Stewart

Dato : 01-08-08 19:40

> Hvilken streng søgte du på?

fixed header and footer, såmænd.

> Hvad betyder @media screen..?

Der bliver jeg dig svar skyldig, men jeg mener, at det kan have noget at
gøre med et af de fiksfakserier, man er nødt til at ty til for at få det til
at virke i diverse browsere. Det er ikke noget, jeg har været nødt til at
skrive i en css-fil nogensinde, men det kan selvfølgelig godt være en
tilfældighed.

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-08 21:04

Henny Stewart skrev:

> [...]
> til at virke i diverse browsere. Det er ikke noget, jeg har været nødt
> til at skrive i en css-fil nogensinde, men det kan selvfølgelig godt

@media screen{
body>div#header{
position:fixed;
}
body>div#footer{
position:fixed;
}
}
* html body{
overflow:hidden;
}
* html div#content{
height:100%;
overflow:auto;
}

1. @media screen betyder at de stylesheet formdeklarationer,
der følger, kun skal benyttes til skærmvisning.

2. Disse to formdeklarationer har forældre-
barn selektoren (>), som alle moderne browsere
tolker, undtagen IE5 og IE6/IE7 i quirks modus,
som altså heller ikke fortolker position:fixed.

3. De to sidste selektorer benytter det
berømte star hack, læs om dette i artiklen
http://webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

4. Formålet med disse to formdeklarationer
er at gøre nogle kunster med HTML- og
BODY-markørernes egenskaber, så ældre IE
versioner kan fortolke position:absolute
som position:fixed.

5. Prøv lige at læse den allerøverste
linje i det eksempel, du linker til. Artiklen
er forældet. IE7 fortolker position:fixed
udmærket, så du har kun problemer med IE6 og
ældre.

6. I afsnittet "Sidefodens placering" i artiklen
http://webdesign101.dk/cssbog/kildekode.php
kan du finde nogle oplysninger om disse problemer,
samt et par links til nogle løsningsforslag.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 02-08-08 14:23

Der går nok et stykke tid inden jeg for taget mod til mig og fjerner den
frame.

Det er godt kunstkøbere ikke har forstand på html..!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-08-08 17:25

Jacob Jacobsen skrev:
> Der går nok et stykke tid inden jeg for taget mod til mig og fjerner den
> frame.

Det kræver ikke mod, men blot en smule indsigt i det
håndværk, man påtager sig at udføre for andre.

> Det er godt kunstkøbere ikke har forstand på html..!

Det var dog en mærkelig reaktion. Du har vel lavet
Olgas hjemmeside for at flest muligt skal have mulighed
for at se hendes værker? Det er i hvert fald det, hun
forventer, går jeg ud fra.

Om kunstkøbere har forstand på HTML eller kernefysik
eller regnormes sexliv har ikke det bitterste med sagen
at køre. Hvis Olgas hjemmeside ikke fungerer i 20-30
eller flere procent af brugernes browsere, indskrænker
du jo hendes afsætningsmuligheder.

Jeg sidder og bliver helt harm, og får lyst til at
skrive til Olga, at du er komplet ligeglad med kvaliteten
af det arbejde du laver for hende.

Men navnesammenfaldet er måske ikke tilfældigt? Så
jeg overlader dig til stegepandens slag fra en højere
magt...

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-08-08 00:04

Jacob Jacobsen skrev:

> Der går nok et stykke tid inden jeg for taget
> mod til mig og fjerner den frame.

Det kan du ikke mene? Frames er en håbløst
forældet teknologi.

Nu spørger du efter layout i css, og får serveret
flere muligheder (og begrænsningerne i frames),
og så viger du alligevel tilbage

Fat mod, mand, vi skal nok hjælpe dig videre.

> Det er godt kunstkøbere ikke har forstand på
> html

Jeg kender da en del - og de kommer ikke på din
side

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jacob Jacobsen

Dato : 03-08-08 12:29

Jeg er vist rigtigt kommet i krudthuset...uha

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-08 21:22

Jacob Jacobsen wrote:
> Jeg er vist rigtigt kommet i krudthuset...uha

Tjah, hvis du nu fulgte de råd, du har fået, vil du snart være i kridthuset.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-08 17:12

Jacob Jacobsen skrev:
> Er der en der kan hjælpe med hvordan man laver dette layout i css? Se
> www.olgajacobsen.dk
>
> Med top og bund på samme måde på samme side.

Nu er CSS i sig selv ikke nok, du skal
også lave en eller flere skabelonsider i
i HTML.

Det er til gengæld simpelt:

[Indholdet i toppen af siden]
[Artikel/galleri/billeder]
[Sidefod]

og det tilhørende stylesheet:
* {
margin:0;
padding:0;
border:0;
}
#top, #footer {
background-color:#rrggbb;
color:#rrggbb;
height:75px;
}
#indhold {
background-color:white;
color: #555;
}

#top, #indhold, #footer {
width:100%; /*bare for en sikkerheds skyld*/
}
..topindhold, .midtindhold, .footerindhold {
width: 750px;
}

Lad i øvrigt indholdet bestemme højden,
så slipper du for den upassende rulleskakt
i højre side af browservinduet.

Dine websider har en frygtelig masse
fejl, så jeg vil meget anbefale dig
at starte med én skabelonside i tråd
med ovenstående og putte noget
mumletekst ind i de tre hovedelementer.

På den måde er du også sikker på at
kunne får hurtig og god respons i denne
gruppe, når du render ind i problemer.

Her er vi nemlig glade for folk der prøver
at vænne sig af med frames.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-08-08 11:18

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nu er CSS i sig selv ikke nok, du skal
> også lave en eller flere skabelonsider i
> i HTML.

Og OBS! OBS! OBS! det er virkelig en DØDSSYND
at lave et navigationsapparat i Flash alene.
Især når nøjagtigt det samme kan laves med en
smule HTML og CSS.

Det er først i dag jeg har kigget på siden med
Flash Player aktiveret.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-08-08 15:54

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev

> Og OBS! OBS! OBS! det er virkelig en DØDSSYND
> at lave et navigationsapparat i Flash alene.

Ligesom det heller ikke er smart at lave det så selv brødtekst er billeder
og ikke tekst.
Især når skrifttypen ser meget "normal" ud.

Udover det så kan jeg ikke se hvor i menuen der er anvendt flash.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 02-08-08 17:15

Philip Nunnegaard skrev:

> Ligesom det heller ikke er smart at lave det så selv brødtekst er
> billeder og ikke tekst.
> Især når skrifttypen ser meget "normal" ud.

Ok, det så jeg slet ikke. Det bli'r værre og
værre...
> Udover det så kan jeg ikke se hvor i menuen der er anvendt flash.

Nej, det kan jeg heller - det var en fejlslutning,
eftersom jeg ikke kan se menubjælken i Firefox,
som ikke har en plugin, gik jeg ud fra at det
var årsagen.

Det gør jo kun sagen værre - der er vel mange
flere folk der bruger Firefox end bonderøve som
mig der ikke vil vide af Flash.

Jørgen Farum Jensen
..