problemer med nyt design
Fra : David Buus

Dato : 01-08-08 11:30

Hej med jer...

Fik lidt kritik på mit første design, hvorfor jeg har valgt at
ændre nogle ting. I kan se hjemmesiden her:

http://www.ernaeringscoach.dk/nyt-design/ny.html

og mit css:

http://www.ernaeringscoach.dk/nyt-design/style/ernaeringscoach.cs

Jeg har dog nogle ting jeg gerne vil have hjælp til / kritik af:

1. Jeg vil gerne have den hvide kasse til at støde helt op til
headeren.

2. Er det fornuftigt/hensigtsmæssigt/pænt osv. at have menuen til
at være vandret under headeren, eller er det bedre at oprette den
i venstre side af min hvide boks?

3. Hvis jeg skal have flere "kasser" i den hvide boks, skal jeg
så bruge en tabel, eller kan jeg klare den med div?? (Hvis div,
hvordan gør jeg så det, float?)

På forhånd tak

David Buus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : David Buus

Dato : 01-08-08 11:32

rettet link til css:

http://www.ernaeringscoach.dk/nyt-design/style/ernaeringscoach.css

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-08-08 17:38

David Buus wrote:
> rettet link til css:
>
> http://www.ernaeringscoach.dk/nyt-design/style/ernaeringscoach.css

Helt unødvendigt. Kan vi se siden, kan vi også finde css-filen - det er bare
kigge i kildekoden.

Erik Ginnerskov

Fra : David Buus

Dato : 01-08-08 20:13

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Helt unødvendigt. Kan vi se siden, kan vi også finde css-filen - det er bare
> kigge i kildekoden.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk - http://ginnerskov.dk
> http://vestfynswebdesign.dk - http://html-faq.dk

Blot at betragte som en ekstra service fra mig ;)

Fra : jopa

Dato : 01-08-08 11:51

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev

> 1. Jeg vil gerne have den hvide kasse til at støde helt op til
> headeren.

Prøv med:padding-top: 0px;
> 2. Er det fornuftigt/hensigtsmæssigt/pænt osv. at have menuen til
> at være vandret under headeren, eller er det bedre at oprette den
> i venstre side af min hvide boks?

Syntes det er fint med vandret menu

> 3. Hvis jeg skal have flere "kasser" i den hvide boks, skal jeg
> så bruge en tabel, eller kan jeg klare den med div?? (Hvis div,
> hvordan gør jeg så det, float?)

Du kunne lave 2 stk <div>
#kolonne1
med float: left;

#kolonne2
float: right;

Se en af mine sider her:
http://cms.jp-web.dk/
Check evt kildekode.
--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-08 12:05

David Buus skrev:
> [...]
>
> Jeg har dog nogle ting jeg gerne vil have hjælp til / kritik af:
>
> 1. Jeg vil gerne have den hvide kasse til at støde helt op til

Du har (fortsat?) en del valideringsfejl, se
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.ernaeringscoach.dk%2Fnyt-design%2Fny.html

Det /kan/ have betydning for, hvordan siden ser ud.

Indsæt
* {
margin:0;
padding:0;
border: 0;
}
i dit stylesheet - så forsvinder alle
marginer, padding og borders.
Derefter sætter du de ønskede marginer og den
ønskede padding og border på de elementer, der
skal have sådanne.

> 2. Er det fornuftigt/hensigtsmæssigt/pænt osv. at have menuen til
> at være vandret under headeren, eller er det bedre at oprette den
> i venstre side af min hvide boks?

I modsætning til John vil jeg anbefale et lodretstillet
menupanel. Med den fikserede bredde du har på siden
bliver linjelængden for stor i brødteksten.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : jopa

Dato : 01-08-08 12:13

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev> skal have sådanne.

> I modsætning til John vil jeg anbefale et lodretstillet menupanel. Med den
> fikserede bredde du har på siden
> bliver linjelængden for stor i brødteksten.

Det er korrekt og derfor han bør dele den op i 2.
Kan selvfølgelig også vælge at bruge den ene til at have sin menu i.
Det er et ? om smag og behag.

Jeg syntes som sagt om den vandrette så længe der ikke er flere menupunkter
end der er plads til

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Birger

Dato : 01-08-08 13:04

jopa wrote:
> [...]
> Det er et ? om smag og behag.
>
> Jeg syntes som sagt om den vandrette så længe der ikke er flere

Der er såmænd plads til både en menu og to spalter tekst, hvis det skulle
være.

Nutidens skærme, giver rigelige muligheder, for at få tingene til at se ud
som man foretrækker.
Selvfølgelig, kan det øvrige indhold diktere eller begrænse, på den ene
eller anden måde.

Så det må være Davids eget valg ;>)

Vandrette menuer, kan have et problem med, at der ikke er plads til alle dem
man gerne vil have.
Det kan løses med drop down menuer, eller dedikerede menuer på undersider.

Smag og behag er jo forskellig. Siden kan ikke ses på en fronuftig måde, af
folk der har 800x600 skærme.

Birger
--
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt.

Fra : jopa

Dato : 01-08-08 13:17

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev
> Smag og behag er jo forskellig.
Jepper

>Siden kan ikke ses på en fronuftig måde, af folk der har 800x600 skærme.

Korrekt den er 900px men det bør kunne rettes uden problemer

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-08 13:20

Birger skrev:

> Nutidens skærme, giver rigelige muligheder, for at få tingene til at se ud
> som man foretrækker.

Måske, men Davids design tager ikke skade af at laves flydende så
det kan tilpasse sig mindre skærme.

--
Bertel

Fra : David Buus

Dato : 01-08-08 15:31

Tak til alle for nogle gode svar, som jeg vil fifle lidt med. :)

> Måske, men Davids design tager ikke skade af at laves flydende så
> det kan tilpasse sig mindre skærme.

Hvad mener du med at lave designet flydende og hvordan gøres dette?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-08 16:27

David Buus skrev:

> Hvad mener du med at lave designet flydende og hvordan gøres dette?

Erstat din dødulovlige <center>...</center>
markør med en

og sørg for at *alt* indhold er inden i den div.

Lav nu en formdeklaration i dit stylesheet,
sålydende:

div#helesiden {
width:95%;
max-width:30em;
margin:0 auto;
position:relative;
}

max-width indretter du sådan at linjelængden
i din brødtekst ikke overstiger 65-75 tegn,
selvom læserens browservindue øges.
Det svarer til en em-bredde på 30em hvis
brødskriften er 100% georgia eller arial,
25em hvis times, 34em hvis verdana.

Side 130 og flg. i "Webdesign med stylesheets",
se også
http://webdesign101.dk/design/eksempler/eksempel_13.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : David Buus

Dato : 02-08-08 11:49

> Side 130 og flg. i "Webdesign med stylesheets",

Har just nu lånt bogen på biblioteket og kastet mig frådende over den!
Vil gå igang med læsningen... :)

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-08-08 17:44

Birger wrote:

> Nutidens skærme, giver rigelige muligheder, for at få tingene til at
> se ud som man foretrækker.

> Smag og behag er jo forskellig. Siden kan ikke ses på en fronuftig
> måde, af folk der har 800x600 skærme.

To udsagn, der er i direkte modstrid med hinanden.

Selvfølgelig skal man lave et design, der tager hensyn til dem, der stadig
sidder med en skærm på kun 800×600 px - og til dem, der foretrækker ikke at
have browservinduet maksimeret på den større skærm.

Et fleksibelt design, der ikke giver vandret scrollbar ved vinduesbredde på
kun 800 px må være det ideelle.

Erik Ginnerskov

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 01-08-08 16:14

jopa skrev:

> [...]
>
> Det er korrekt og derfor han bør dele den op i 2.
> Kan selvfølgelig også vælge at bruge den ene til at have sin menu i.

Ja, det kan du nok have ret i. Men
2-spaltet tekst er sjældent nogen
god idé, hvis det er det du tænker på.

Derimod kan jeg tænke mig en situation,
hvor man dels har en navigationsbjælke,
og dels en smal og bred spalte i artikel-
delen, hvor den smalle spalte er dedikeret
til resuméer, tidbits om andre sider eller
undermenuer (sektionsmenuer), eller såmænd
annoncer.

Smag og behag rækker langt, men for så
vidt angår linjelængde er der masser af
belæg for at læsbarheden nedsættes mærkbart,
jo længere linjerne er, når længden er over
40-50 tegn. Jeg selv bruger 65 tegn som
en rettesnor, med en linjeskydning på
120-125 procent.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : David Buus

Dato : 03-08-08 15:18

> [...]
> marginer, padding og borders.
> Derefter sætter du de ønskede marginer og den
> ønskede padding og border på de elementer, der

Jeg har nu indsat dette, men uden det ønskede resultat. Jeg har stadig den uønskede skillelinje mellem
header og indholdet... Nogle der kan svare på hvorfor?

Jeg har valideret både html fil og css fil og begge er valide...

Fra : Henny Stewart

Dato : 03-08-08 16:04

"David Buus" <buus.mac@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> header og indholdet... Nogle der kan svare på hvorfor?
>
> Jeg har valideret både html fil og css fil og begge er valide...

Hvad sker der, hvis du fjerner den <hr />, som du har i menuen?

--
Henny Stewart
http://fjern-uv.dk

Fra : David Buus

Dato : 03-08-08 16:21

> Hvad sker der, hvis du fjerner den <hr />, som du har i menuen?

Ingen ting :)

Fra : Henny Stewart

Dato : 03-08-08 17:27

> Ingen ting :)

Nå. Men din side er en helt simpel ting, og det tager længere at gennemgå
koden for at finde fejlene end at skrive det om forfra, hvilket jeg har
gjort. Har også tilføjet lidt forbedringer

Studér og lær:
http://hennystewart.com/sandkasse/

--
Henny Stewart
http://mitford.dk

Fra : David Buus

Dato : 03-08-08 18:12

> Studér og lær:
> http://hennystewart.com/sandkasse/

Mange tak Henny! Jeg vil sætte mig ned og se på det.

Overvejer dog at lave menuen placeret i venstre side. Men det skulle ikke
give mig de store problemer.

Har lånt Jørgen Farum Jensen's bog "Webdesign med stylesheets" og tror den
også kan hjælpe mig :)

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-08-08 16:11

David Buus <buus.mac@hotmail.com> skrev :

>Jeg har nu indsat dette, men uden det ønskede resultat. Jeg har stadig den uønskede skillelinje mellem
>header og indholdet...

Indsæt vertical-align: bottom på din header.jpg.
--
Kerim

Fra : David Buus

Dato : 03-08-08 16:20

Kerim Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Indsæt vertical-align: bottom på din header.jpg.
> --
> Kerim

Det har jo intet med den vertikale alignment at gøre, da elementet "menu" kommer umiddelbart efter
"header". Har dog, for god ordens skyld forsøgt, uden resultat.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-08-08 17:41

David Buus <buus.mac@hotmail.com> skrev :

>Det har jo intet med den vertikale alignment at gøre, da elementet "menu" kommer umiddelbart efter
>"header". Har dog, for god ordens skyld forsøgt, uden resultat.

Det burde det og det virker, når jeg henter din side og sætter
det ind.

http://home13.inet.tele.dk/smedpark/images/e.jpg
--
Kerim

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-08-08 21:20

David Buus wrote:

> 1. Jeg vil gerne have den hvide kasse til at støde helt op til
> headeren.

Kun få linjers ekstra kode fjerner den uønskede sorte streg:

div#header {
margin-bottom:0; /* tilføjet definition */
}

#header img { /* tilføjet selector */
vertical-align:bottom /* tilføjet definition */
}

div#menu {
margin-top:0; /* tilføjet definition */
width: 900px;