Scalare adfærd
Fra : John Faurholt

Dato : 21-07-01 09:12

Hejsa alle

Jeg har et par scalare hvor hunnen har meget lyst til at l‘gge ‘g, ind imellem
ser det ogs† ud til hannen er med p† ideen men s† g†r han bananos og ‘der alle
‘ggene.
Kan man g›re noget for at ‘ndre denne uhensigtsm‘ssige adf‘rd ??

mvh John

Fra : Karsten Plesner

Dato : 21-07-01 10:14

> [...]
> ‘ggene.
> Kan man g›re noget for at ‘ndre denne uhensigtsm‘ssige adf‘rd ??

Det kan være flere grunde til, at æggene bliver ædt: hvis æggene er ubefrugtede,
hvis der går svamp i æggene, hvis forældrene er 'uerfarne eller hvis de bliver
forstyrret (af for meget trafik i og omkring akvariet eller af at lyset tændes og
slukkes lige pludselig).

Du kan prøve flere ting. Hvis problemet er svamt, så tilsæt et antisvampemiddel
(bare i halv anbefalet dosis som forebyggelse) til akvarievandet. Prøv at lade der
være ro i akvariet ved at fjerne evt. andre fisk. Prøv at dække akvariet til eller
undlad for meget trafik omkring det. Lad evt. ganske lidt lys være tændt over
akvariet døgnet rundt. Nogle scalarepar æder de første 2-3 kuld æg, så det kan
også være nok bare at være tålmodig.

Jeg kan ikke med sikkerhed sige om adfærden skyldes en af ovenstående ting, men
det er i hvert fald muligheder, som du kan overveje at prøve af.

Jeg kommer selv lige fra vores akvariekælder, hvor et scalarepar havde ædt
samtlige ca. 150 æg ganske få timer før, de klækkede. Det er deres 2. kuld
æg, så de får et par forsøg til.

M.v.h.
Karsten

Fra : John Faurholt

Dato : 21-07-01 17:17

On Sat, 21 Jul 2001 09:14:09, Karsten Plesner <plesner@mail1.stofanet.dk> wrote:
> ogs† v‘re nok bare at v‘re t†lmodig.

Jeg tror det er min t†lmodighed der skal udvikles

> Jeg kommer selv lige fra vores akvariek‘lder, hvor et scalarepar havde ‘dt
> samtlige ca. 150 ‘g ganske f† timer f›r, de kl‘kkede. Det er deres 2. kuld
> ‘g, s† de f†r et par fors›g til.

Surt

mvh John

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-07-01 17:49

Hej John

Kunne du ikke ændre dit karaktersæt fra US Ascii til dansk?

mvh
Jan

Fra : John Faurholt

Dato : 22-07-01 08:11

On Sat, 21 Jul 2001 16:48:35, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote:

> Kunne du ikke ændre dit karaktersæt fra US Ascii til dansk?

Jeg prøver lige ÆæØøÅå, og undskylder.

mvh John