|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hjælp til Tydning af vielse Fra : Wildner
 | 
 Dato :  28-07-08 04:00
 | 
 |  | Kan nogen hjælpe mig med en tydning af en vielse i 1832.
 det er Præstø Amt, Hammer herred, Toksværd sogn, 1832, opslag 252 nr
 2.
 på forhånd tak.
 
 mvh  Wildner
 
 
 |  |  | 
  Arne Feldborg (28-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne Feldborg
 | 
 Dato :  28-07-08 13:31
 | 
 |  | 
 
            Wildner <bwy@webspeed.dk> skrev Mon, 28 Jul 2008 03:00:25 -0700 (PDT) 
 >Kan nogen hjælpe mig med en tydning af en vielse i 1832.
 >det er Præstø Amt, Hammer herred, Toksværd sogn, 1832, opslag 252 nr
 >2.
 >
 1832
 Anders Hansen 26 Aar gl. tjener i Gjøstrup
 Karen Jørgensdt. tjener Gjøstrup 27 aar gl.
 Gmd. Hans Andersen og Gmd. Rasmus Hansen, begge i Gjøstrup
 d. 11te Martii - i Kirken
 Brudens alder er en smule uskikker (21 eller 27?),  men iflg
 folketællingerne må det være 27.
  Fkt-1834; Toksværd - Ravnstrup; 90; en Gaard
 426; Lars Povelsen; m; 38; gift; Gaardmand
 427; Johanne Olsdatter; k; 35; gift; hans Kone
 428; Ole Larsen; m; 11; ugift; deres Barn
 429; Ane Sophie Larsdatter; k; 8; gift; deres Barn
 430; Niels Larsen; m; 4; gift; deres Barn
 431; Karen Marie Larsdatter; k; 1; gift; deres Barn
 432; Simon Olsen; m; 52; ugift; Konens Broder, har sit Ophold af Stedet
 433; Hans Christian Hansen; m; 19; ugift; Tjenestefolk
 434; Johanne Hansdatter; k; 18; ugift; Tjenestefolk
 435;-> Anders Hansen; m; 29; gift; Indsidder og Dagleier
 436; -> Karen Jørgensdatter; k; 29; gift; hans Kone
 437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn
 438; Maren Sophie Frantsdatter; k; 11; ugift; Barnepige
 -- 
 mvh, A:\Feldborg
 Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/ |  |  | 
  Wildner (29-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wildner
 | 
 Dato :  29-07-08 02:03
 | 
 |  | 
 
            On 28 Jul., 14:31, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
 > Wildner <b...@webspeed.dk> skrev Mon, 28 Jul 2008 03:00:25 -0700 (PDT)
 >
 > >Kan nogen hjælpe mig med en tydning af en vielse i 1832.
 > >det er Præstø Amt, Hammer herred, Toksværd sogn, 1832, opslag 252 nr
 > >2.
 >
 > 1832
 > Anders Hansen 26 Aar gl. tjener i Gjøstrup
 > Karen Jørgensdt. tjener Gjøstrup 27 aar gl.
 > Gmd. Hans Andersen og Gmd. Rasmus Hansen, begge i Gjøstrup
 > d. 11te Martii - i Kirken
 >
 > Brudens alder er en smule uskikker (21 eller 27?),  men iflg
 > folketællingerne må det være 27.
 >
 >  Fkt-1834; Toksværd - Ravnstrup; 90; en Gaard
 > 426; Lars Povelsen; m; 38; gift; Gaardmand
 > 427; Johanne Olsdatter; k; 35; gift; hans Kone
 > 428; Ole Larsen; m; 11; ugift; deres Barn
 > 429; Ane Sophie Larsdatter; k; 8; gift; deres Barn
 > 430; Niels Larsen; m; 4; gift; deres Barn
 > 431; Karen Marie Larsdatter; k; 1; gift; deres Barn
 > 432; Simon Olsen; m; 52; ugift; Konens Broder, har sit Ophold af Stedet
 > 433; Hans Christian Hansen; m; 19; ugift; Tjenestefolk
 > 434; Johanne Hansdatter; k; 18; ugift; Tjenestefolk
 > 435;-> Anders Hansen; m; 29; gift; Indsidder og Dagleier
 > 436; -> Karen Jørgensdatter; k; 29; gift; hans Kone
 > 437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn
 > 438; Maren Sophie Frantsdatter; k; 11; ugift; Barnepige
 >
 > --
 > mvh, A:\Feldborg
 >
 > Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjyllandhttp://hammerum-herred.dk/ Hej
 Endnu en gang tak.
 Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er deres
 alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år, så jeg
 kan ikke finde deres fødsel i Vesteregede sogn. Præstø, har du noget
 forslag.
 mvh Wildner
            
             |  |  | 
  Poul E. Jørgensen (29-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Poul E. Jørgensen
 | 
 Dato :  29-07-08 10:02
 | 
 |  | "Wildner" <bwy@webspeed.dk> skrev i meddelelsen
 news:2d86b571-30c8-4fa7-835d-8672694b5ded@m45g2000hsb.googlegroups.com...
 
 >Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er
 >deres alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år
 
 Nu har jeg ikke tjekket dit tilfælde, men jeg så forleden noget tilsvarende
 fra ca. samme tid, nemlig at alderen på en person i en FT-protokol entydigt
 var angivet forkert.
 Gad vidst hvor almindeligt det er.
 
 --
 Poul E. Jørgensen
 
 Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 
 
 
 |  |  | 
   Arne Feldborg (29-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne Feldborg
 | 
 Dato :  29-07-08 13:29
 | 
 |  | 
 
            Poul E. Jørgensen <33@gvdnet.invalid> skrev Tue, 29 Jul 2008 11:02:25
 +0200 
 >Nu har jeg ikke tjekket dit tilfælde, men jeg så forleden noget tilsvarende 
 >fra ca. samme tid, nemlig at alderen på en person i en FT-protokol entydigt 
 >var angivet forkert.
 >Gad vidst hvor almindeligt det er.
 >
 Forsåvidt angår en enkelt tælling er det uhyre almindeligt. Ofte er det
 jo kun en enkelt person der har givet oplysninger om hele husstanden.
 Det er heller ikke ualmindeligt at især mænd bliver lidt mere end 5
 henholdsvis 10 år ældre for hver tælling. For kvinder er det derimod
 ofte modsat - intet nyt under solen hvad det angår.
 -- 
 mvh, A:\Feldborg
 Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/ |  |  | 
  Arne Feldborg (29-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Arne Feldborg
 | 
 Dato :  29-07-08 10:26
 | 
 |  | 
 
            Wildner <bwy@webspeed.dk> skrev Tue, 29 Jul 2008 01:03:29 -0700 (PDT) 
 >Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er deres
 >alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år, så jeg
 >kan ikke finde deres fødsel i Vesteregede sogn. Præstø, har du noget
 >forslag.
 >
 Jeg tror Anders' alder i 1845 må være forkert. Iflg. de andre tællinger
 bør de begge være født omkring 1805. (+/- et par år)
 Mere mystisk er det, at konen skiftevis hedder Jørgensdatter og
 Pedersdatter, men det kan naturligvis være en fejl i afskriften (jeg har
 ikke checket på AO).
 Fkt-1834; Toksværd - Ravnstrup; 90; en Gaard
 435; Anders Hansen; m; 29; gift; Indsidder og Dagleier
 436; Karen Jørgensdatter; k; 29; gift; hans Kone
 437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn
  Fkt-1840; Toksværd - Gjøstrup By ; 90; et Huus m. 1 fam
 436; Anders Hansen; ; 35; gift; Huusmand og Dagleier
 437; Karen Pedersdatter; ; 36; gift; hans Kone
 438; Jørgen -; ; 8; ugift; deres Børn [Andersen !!]
 439; Hans -; ; 5; ugift; deres Børn [Andersen !!]
 440; Niels -; ; 3; ugift; deres Børn [Andersen !!]
  Fkt-1845; Toksværd - Gjøstrup; 113.fam.; nr.93, et hus
 481; Anders Hansen; m; 46; gift; Vester Egede, Præstø amt; indsidder og
 daglejer
 482; Karen Marie Pedersdatter; k; 41; gift; Vester Egede, Præstø amt;
 hans kone
 483; Jørgen Andersen; m; 13; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 484; Hans Andersen; m; 10; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 485; Niels Andersen; m; 8; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 486; Christen Andersen; m; 5; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 487; Ane Cathrine Andersdatter; k; 5; ugift; her i sognet, Toxværd;
 deres børn
 488; Ole Andersen; m; 2; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 fkt 1850:
 Anders Hansen; m; 45; gift; Vester Egede
 Karen Marie Jørgensdatter; k; 46; gift; Vester Egede
 Børnene kommer på næste opslag.
 Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818:
 Jeg tror Anders kan være ham der er døbt øverst på opslag 69 og Karen
 næstøvest på opslag 60. Ihvertfald værd at se nærmere på.
 -- 
 mvh, A:\Feldborg
 Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/ |  |  | 
  Wildner (30-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wildner
 | 
 Dato :  30-07-08 04:31
 | 
 |  | On 29 Jul., 11:02, Poul E. Jørgensen <3...@gvdnet.invalid> wrote:
 > "Wildner" <b...@webspeed.dk> skrev i meddelelsennews:2d86b571-30c8-4fa7-835d-8672694b5ded@m45g2000hsb.googlegroups.com...
 >
 > >Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er
 > >deres alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år
 >
 > Nu har jeg ikke tjekket dit tilfælde, men jeg så forleden noget tilsvarende
 > fra ca. samme tid, nemlig at alderen på en person i en FT-protokol entydigt
 > var angivet forkert.
 > Gad vidst hvor almindeligt det er.
 >
 > --
 > Poul E. Jørgensen
 >
 > Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 > Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 
 jeg har stødt på det før, men ikke med 5 år i mellem, det forvirrede
 mig.  jeg tror at folk ser forkert på deres alder i forhold til
 tidspunktet, de blir spurgt i folketællingen, fordet meste er der kun
 et år forkert?
 Wildner
 
 
 |  |  | 
  Wildner (30-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wildner
 | 
 Dato :  30-07-08 04:40
 | 
 |  | 
 
            On 29 Jul., 11:25, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
 > Wildner <b...@webspeed.dk> skrev Tue, 29 Jul 2008 01:03:29 -0700 (PDT)
 >
 > >Ja, jeg har problemer med deres alder, i Ft 1845 opsl 19 er deres
 > >alder 46 - 41 år, i Ft 1850 opsl 18 er deres alder 45 - 46 år, så jeg
 > >kan ikke finde deres fødsel i Vesteregede sogn. Præstø, har du noget
 > >forslag.
 >
 > Jeg tror Anders' alder i 1845 må være forkert. Iflg. de andre tællinger
 > bør de begge være født omkring 1805. (+/- et par år)
 >
 > Mere mystisk er det, at konen skiftevis hedder Jørgensdatter og
 > Pedersdatter, men det kan naturligvis være en fejl i afskriften (jeg har
 > ikke checket på AO).
 >
 > Fkt-1834; Toksværd - Ravnstrup; 90; en Gaard
 > 435; Anders Hansen; m; 29; gift; Indsidder og Dagleier
 > 436; Karen Jørgensdatter; k; 29; gift; hans Kone
 > 437; Jørgen Andersen; m; 2; ugift; deres Søn
 >
 >  Fkt-1840; Toksværd - Gjøstrup By ; 90; et Huus m. 1 fam
 > 436; Anders Hansen; ; 35; gift; Huusmand og Dagleier
 > 437; Karen Pedersdatter; ; 36; gift; hans Kone
 > 438; Jørgen -; ; 8; ugift; deres Børn [Andersen !!]
 > 439; Hans -; ; 5; ugift; deres Børn [Andersen !!]
 > 440; Niels -; ; 3; ugift; deres Børn [Andersen !!]
 >
 >  Fkt-1845; Toksværd - Gjøstrup; 113.fam.; nr.93, et hus
 > 481; Anders Hansen; m; 46; gift; Vester Egede, Præstø amt; indsidder og
 > daglejer
 > 482; Karen Marie Pedersdatter; k; 41; gift; Vester Egede, Præstø amt;
 > hans kone
 > 483; Jørgen Andersen; m; 13; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 > 484; Hans Andersen; m; 10; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 > 485; Niels Andersen; m; 8; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 > 486; Christen Andersen; m; 5; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 > 487; Ane Cathrine Andersdatter; k; 5; ugift; her i sognet, Toxværd;
 > deres børn
 > 488; Ole Andersen; m; 2; ugift; her i sognet, Toxværd; deres børn
 >
 > fkt 1850:
 > Anders Hansen; m; 45; gift; Vester Egede
 > Karen Marie Jørgensdatter; k; 46; gift; Vester Egede
 > Børnene kommer på næste opslag.
 >
 > Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818:
 > Jeg tror Anders kan være ham der er døbt øverst på opslag 69 og Karen
 > næstøvest på opslag 60. Ihvertfald værd at se nærmere på.
 >
 > --
 > mvh, A:\Feldborg
 >
 > Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjyllandhttp://hammerum-herred.dk/ Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818 opslag 60 og 69.
 Det kune godt tyde på at Karen blir født 1803 og Anders i 1807, er der
 nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
 er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.
 mvh Wildner
            
             |  |  | 
  Kirsten Bjorneboe (02-08-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kirsten Bjorneboe
 | 
 Dato :  02-08-08 19:50
 | 
 |  | On Wed, 30 Jul 2008 03:39:52 -0700 (PDT), Wildner <bwy@webspeed.dk>
 wrote:
 
 >Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818 opslag 60 og 69.
 >Det kune godt tyde på at Karen blir født 1803 og Anders i 1807, er der
 >nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
 >er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.
 
 Opslag 60: (1803)
 Karen Marie huusmand Jørgen Andersens datter i Vester Egede blev
 hjemmedøbt søndag d. 26de Augusti. Daaben confirmeredes 17. søndag
 efter trinitatis [2. oktober]. Hun blev baaren af hussmand Anders
 Jensens hustru Dorthe? i Vester Egede og ... desuden er foruden
 faddere.
 
 Opslag 69 (1807):
 Anners, huusmand og Udflytter af Vester Egede Hans Johansens Søn blev
 hjemmedøbt Løverdag den 4de april. Daaben confirmeredes 3die søndag i
 Trinitatis [14. juni]. Han blev baaren til Daaben af huusmand Ole
 Hansens hustru i Vester Egede og hendes? ... foruden? faddere.
 
 Venlig hilsen
 Kirsten
 
 
 |  |  | 
  baskholm (30-07-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : baskholm
 | 
 Dato :  30-07-08 08:10
 | 
 |  | 
 
            On 29 Jul., 13:28, Arne Feldborg <feldb...@haunstrup.dk> wrote:
 > Det er heller ikke ualmindeligt at især mænd bliver lidt mere end 5
 > henholdsvis 10 år ældre for hver tælling. For kvinder er det derimod
 > ofte modsat - intet nyt under solen hvad det angår.
 >
 > --
 > mvh, A:\Feldborg
 >
 > Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjyllandhttp://hammerum-herred.dk/ Det var Sigurd Hoel der - vistnok i "Møte ved Milepelen" - skrev: "Da
 vi var yngre var vi jævnaldrende, nu er hun vist en halv snes år
 yngre..."
 :  ) Børge
            
             |  |  | 
  Wildner (03-08-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wildner
 | 
 Dato :  03-08-08 02:26
 | 
 |  | On 2 Aug., 20:49, Kirsten Bjorneboe <varpelev-del...@tdcadsl.dk>
 wrote:
 > On Wed, 30 Jul 2008 03:39:52 -0700 (PDT), Wildner <b...@webspeed.dk>
 > wrote:
 >
 > >Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818 opslag 60 og 69.
 > >Det kune godt tyde på at Karen blir født 1803 og Anders i 1807, er der
 > >nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
 > >er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.
 >
 > Opslag 60: (1803)
 > Karen Marie huusmand Jørgen Andersens datter i Vester Egede blev
 > hjemmedøbt søndag d. 26de Augusti. Daaben confirmeredes 17. søndag
 > efter trinitatis [2. oktober]. Hun blev baaren af hussmand Anders
 > Jensens hustru Dorthe? i Vester Egede og ... desuden er foruden
 > faddere.
 >
 > Opslag 69 (1807):
 > Anners, huusmand og Udflytter af Vester Egede Hans Johansens Søn blev
 > hjemmedøbt Løverdag den 4de april. Daaben confirmeredes 3die søndag i
 > Trinitatis [14. juni]. Han blev baaren til Daaben af huusmand Ole
 > Hansens hustru i Vester Egede og hendes? ... foruden? faddere.
 >
 > Venlig hilsen
 > Kirsten
 
 Mange tak for hjælpen.
 Lidt mærklig at moderens navn ikke er med? må jeg spørge hvad betyder
 udflytter, flytter han fra sognet?
 mvh Wildner
 
 
 |  |  | 
  Kirsten Bjorneboe (03-08-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kirsten Bjorneboe
 | 
 Dato :  03-08-08 10:33
 | 
 |  | On Sun, 3 Aug 2008 01:26:09 -0700 (PDT), Wildner <bwy@webspeed.dk>
 wrote:
 
 >On 2 Aug., 20:49, Kirsten Bjorneboe <varpelev-del...@tdcadsl.dk>
 >wrote:
 >> On Wed, 30 Jul 2008 03:39:52 -0700 (PDT), Wildner <b...@webspeed.dk>
 >> wrote:
 >>
 >> >Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818 opslag 60 og 69.
 >> >Det kune godt tyde på at Karen blir født 1803 og Anders i 1807, er der
 >> >nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
 >> >er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.
 >>
 >> Opslag 60: (1803)
 >> Karen Marie huusmand Jørgen Andersens datter i Vester Egede blev
 >> hjemmedøbt søndag d. 26de Augusti. Daaben confirmeredes 17. søndag
 >> efter trinitatis [2. oktober]. Hun blev baaren af hussmand Anders
 >> Jensens hustru Dorthe? i Vester Egede og ... desuden er foruden
 >> faddere.
 >>
 >> Opslag 69 (1807):
 >> Anners, huusmand og Udflytter af Vester Egede Hans Johansens Søn blev
 >> hjemmedøbt Løverdag den 4de april. Daaben confirmeredes 3die søndag i
 >> Trinitatis [14. juni]. Han blev baaren til Daaben af huusmand Ole
 >> Hansens hustru i Vester Egede og hendes? ... foruden? faddere.
 >>
 >> Venlig hilsen
 >> Kirsten
 >
 >Mange tak for hjælpen.
 >Lidt mærklig at moderens navn ikke er med? må jeg spørge hvad betyder
 >udflytter, flytter han fra sognet?
 >mvh Wildner
 
 Tja... ufflytter kan jeg ikke rigtig finde en nøjagtig forklaring på,
 men min intuition siger mig, at det er gårde/husmandssteder, der
 flytter uden for selve landsbyen, men stadig inden for sognet. Måske
 efter udskiftningen omkring 1800?
 
 At moderens navn ikke er nævnt i ældre kirkebøger er vist en kilde til
 frustration for mange af os. Men sådan er det. Både ved børnefødsler,
 dåb, moderens kirkegang/introduktion efter fødslen! og sågar ved
 hendes død er hun "kun" mandens hustru. Det har da heldigvis ændret
 sig, allerede ved kirkebøgerne 1814 og frem blev præsterne pålagt at
 skrive moderens navn.
 
 Venlig hilsen
 Kirsten
 
 
 |  |  | 
  Wildner (04-08-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Wildner
 | 
 Dato :  04-08-08 08:07
 | 
 |  | On 3 Aug., 11:33, Kirsten Bjorneboe <varpelev-del...@tdcadsl.dk>
 wrote:
 > On Sun, 3 Aug 2008 01:26:09 -0700 (PDT), Wildner <b...@webspeed.dk>
 > wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > >On 2 Aug., 20:49, Kirsten Bjorneboe <varpelev-del...@tdcadsl.dk>
 > >wrote:
 > >> On Wed, 30 Jul 2008 03:39:52 -0700 (PDT), Wildner <b...@webspeed.dk>
 > >> wrote:
 >
 > >> >Tybjerg, Præstø, Vester Egede, 1760-1818 opslag 60 og 69.
 > >> >Det kune godt tyde på at Karen blir født 1803 og Anders i 1807, er der
 > >> >nogen chance for en tydning af de 2, så ville jeg være taknemlig, jeg
 > >> >er ikke den bedste til at læse de kravetæer, de skriver med.
 >
 > >> Opslag 60: (1803)
 > >> Karen Marie huusmand Jørgen Andersens datter i Vester Egede blev
 > >> hjemmedøbt søndag d. 26de Augusti. Daaben confirmeredes 17. søndag
 > >> efter trinitatis [2. oktober]. Hun blev baaren af hussmand Anders
 > >> Jensens hustru Dorthe? i Vester Egede og ... desuden er foruden
 > >> faddere.
 >
 > >> Opslag 69 (1807):
 > >> Anners, huusmand og Udflytter af Vester Egede Hans Johansens Søn blev
 > >> hjemmedøbt Løverdag den 4de april. Daaben confirmeredes 3die søndag i
 > >> Trinitatis [14. juni]. Han blev baaren til Daaben af huusmand Ole
 > >> Hansens hustru i Vester Egede og hendes? ... foruden? faddere.
 >
 > >> Venlig hilsen
 > >> Kirsten
 >
 > >Mange tak for hjælpen.
 > >Lidt mærklig at moderens navn ikke er med? må jeg spørge hvad betyder
 > >udflytter, flytter han fra sognet?
 > >mvh Wildner
 >
 > Tja... ufflytter kan jeg ikke rigtig finde en nøjagtig forklaring på,
 > men min intuition siger mig, at det er gårde/husmandssteder, der
 > flytter uden for selve landsbyen, men stadig inden for sognet. Måske
 > efter udskiftningen omkring 1800?
 >
 > At moderens navn ikke er nævnt i ældre kirkebøger er vist en kilde til
 > frustration for mange af os. Men sådan er det. Både ved børnefødsler,
 > dåb, moderens kirkegang/introduktion efter fødslen! og sågar ved
 > hendes død er hun "kun" mandens hustru. Det har da heldigvis ændret
 > sig, allerede ved kirkebøgerne 1814 og frem blev præsterne pålagt at
 > skrive moderens navn.
 >
 > Venlig hilsen
 > Kirsten- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 endnu en gang tak for hjælpen.
 mvh Wildner
 
 
 |  |  | 
 |  |