Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Ridser i film fra laboratoriet?
Fra : Per

Dato : 21-07-01 06:58

Jeg afleverede mine film i Fona og fik dem tilbage med ridser i
længderetningen, lab'et siger, det er kameraet/filmen den er gal med. Er der
andre der har lignende erfar.??

--
Per Kildeager

Tlf.: 43 64 75 70

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-01 09:32

Per wrote:

> Jeg afleverede mine film i Fona og fik dem tilbage med ridser i
> længderetningen, lab'et siger, det er kameraet/filmen den er gal med. Er der
> andre der har lignende erfar.??

Det er ikke usansynligt at snavs eller andet kan danne ridser i selve
kameraet, du kan teste det ved at indlevere en film på et proff.
fotolaboratorim (f.eks. ColorCopy - Sct. Peders Stræde - Kbh.), de
bruger nemlig ikke gennemløbs fremkaldemaskiner, de anvender en speciel
type fremkaldermaskiner, hvor filmen hænger ned i badet.

Hvis filmen er fremkaldt i et såkalt butiks minilab, så er der
overvejende sansynlighed for, at det er det der har lavet ridserne, og
hvis der ikke er ridser i en film fra et proff. fotolab, så skal du ikke
acceptere Fona's forklaring.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 21-07-01 11:02

> [...]
> bruger nemlig ikke gennemløbs fremkaldemaskiner, de anvender en speciel
> type fremkaldermaskiner, hvor filmen hænger ned i badet.

Spar en fremkaldelse: Køb en billig film og sæt den i kameraet. Hold knappen
nede og kør filmen igennem. Spol filmen tilbage. Tag toppen af
filmbeholderen med en knibtang eller en papegøjetange - pas på ikke at ridse
filmen når du tager den ud. Se filmen igennem for ridser i længderetningen.

Hilsen
Kenneth

Fra : Karsten Olesen

Dato : 21-07-01 09:45

"Per" <karper@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg afleverede mine film i Fona og fik dem tilbage med ridser i
> længderetningen, lab'et siger, det er kameraet/filmen den er gal med. Er
> [...]
_____________________________

Ja. Sandkorn mv. i apparatet.
Det er jo sommertid, og dyret
blir' brugt meget mere....(cameraet altså!)

MVH

Fra : Ole Kristian Bangås

Dato : 23-07-01 07:35

"Per" <karper@vip.cybercity.dk> wrote in

> Jeg afleverede mine film i Fona og fik dem tilbage med ridser i
> længderetningen, lab'et siger, det er kameraet/filmen den er gal med.
> Er der andre der har lignende erfar.??

Både jeg og en kamerat har opplevet det samme. Og det som er litt merkelig
er at det alltid har skjedd hos Japan Photo, aldri hos noen andre. Likevel
vil de ha det til at det er kameraene våre det er noe galt med. Vi går ikke
til Japan Photo lenger...

--
Ole Kristian

"What we call religion is too often a means of trickery in that we project
the self into "God," so it can, by association, live life everlastingly."

- Terrence Webster-Doyle.

Fra : Ketil Johansen

Dato : 24-07-01 00:19

"Ole Kristian Bangås" <ole.news@netconnect.no> wrote in message
> [...]
> er at det alltid har skjedd hos Japan Photo, aldri hos noen andre. Likevel
> vil de ha det til at det er kameraene våre det er noe galt med. Vi går

Jeg har og opplevd det samme hos Japan foto. Det hjelper å be om
slidesfilmen på rull, og dermed umontert. Har gjort det det siste året, og
har ikke sett noen riper på filmen.

Ketil