MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hvis nu Vista, hvilken Vista ville så være~
Fra : Peter.

Dato : 20-07-08 08:48

Hej gruppe.

Jeg er endnu ikke fast besluttet på, om det skal være Vista, som får lov at
ligge på min nye pc, eller om jeg beholder XP og venter på Windows 7.
Men hvis nu jeg vælger Vista, hvilken udgave skal jeg så gå efter?
Det ligger fast, at det skal være 64bit.
Jeg er almindelig privatperson (hvad pc-brug angår ihvertfald), som nok
kommer til at spille en del, måske lave lidt amatørmusik, og ellers
almindelig brug.

Min kammerat forsøgte at overbevise mig om, at OEM faktisk havde visse
fordele, ud over prisen. Han kunne dog ikke rigtig underbygge dette.
Engelsk eller dansk er lige meget.

Hvilke udgaver er der gode argumenter for, og hvilke skal man bare gå lige
forbi?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-07-08 09:08

"Peter." skrev i en meddelelse:
> Men hvis nu jeg vælger Vista, hvilken udgave skal jeg så gå efter?

Vista Home Basic erstatter XP Home
Vista Home Premium erstatter XP MCE
Vista Buisiness erstatter XP Pro
Vista Ultimate erstatter alle XP versioner

> Det ligger fast, at det skal være 64bit.

Hvorfor ? - 64 bit versionen har problemer med en del "almindelige" 32
bit programmer især spil, der ikke er de allernyeste.

> Min kammerat forsøgte at overbevise mig om, at OEM faktisk havde visse
> fordele

OEM betyder blot at det er en version, der er bundet til en bestemt
hardware-dims - så den kan kun installeres lovligt på en PC i sin
levetid - når PC'en dør, så dør licensen også - og det er
hardware-forhandleren, der står for supporten og ikke Microsoft.

Ellers er der ingen forskel på selve funktionen af Windows om det er OEM
eller retail - det er kun licensen der er forskellen.

> Hvilke udgaver er der gode argumenter for, og hvilke skal man bare gå
> lige > forbi?

Efter min mening er Vista noget bras der har for mange problemer med
kompatibilietsproblemer med med ældre hardware og software,

Og så bryder jeg mig ikke om dens farvelade-farver - men de kan da
heldigvis slåes fra og køre i "klassisk visning" - så er den ikke så
slem.

Så hvis du har overvejende nyere hardware og software, så vil du
formentlig ikke opleve problemer med Vista.

Jan

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-08 13:39

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev

> Og så bryder jeg mig ikke om dens farvelade-farver -

Jeg synes nu at XP var værre på det punkt. Vi plejede at kalde den
"andeklaveret", fordi den indeholdt de samme stærke farver som børn er vilde
med.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-07-08 14:49

"Philip Nunnegaard" skrev i en meddelelse:
> Jeg synes nu at XP var værre på det punkt. Vi plejede at kalde den
> "andeklaveret", fordi den indeholdt de samme stærke farver som børn er
> vilde med.

Du har nok ret - der var skiftet fra 98/ME/2000 stort - men der lærte
man hurtigt at slå farvelade-farverne fra

Det gør man så også med Vista, men jeg synes at den har for mange andre
problemer - det havde XP også i starten - men JEG synes at Vista er
værre - derfor droppede jeg den efter en måned og gik tilbage til XP,
som efterhånden er kommet til at køre fornuftigt - det gør Vista måske
også i løbet af nogle år - hvem ved......

Jan

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-08 20:15

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev

> derfor droppede jeg den efter en måned og gik tilbage til XP, som
> efterhånden er kommet til at køre fornuftigt - det gør Vista måske også i
> løbet af nogle år - hvem ved......

Jeg droppede XP efter 6 dage og vendte tilbage til -98 (det var i sommeren
2002).
Først da jeg købte en ny computer med pre-installeret XP i foråret 2004,
lærte jeg at holde af XP.

Omvendt var det med Vista.
Her fik jeg hurtigt has på problemerne, og i dag kunne jeg f.eks. slet ikke
forestille mig en start-menu uden søgefunktion.
Dejlig bekvemt bare at indtaste de første par bogstaver i programmets navn,
og så dukker det op, hvor man før skulle lede hele start-menuen igennem for
at finde det.

Fra : Svenskeren

Dato : 21-07-08 09:59

> [...]
> efterhånden er kommet til at køre fornuftigt - det gør Vista måske også i

Er gået på Vista SP1 efter at have installeret XP SP3 på min pc. XP SP3
lagde min pc ned.
Jeg er tilfreds med Vista, selvom den er lidt irriterende for avancerede
brugere med al sin spørgen.
Har dog efterhånden fået slået det meste fra, men til almindelige pc'brugere
på en ny pc, er vista klar bedre en xp.

Mvh Svenskeren.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 20-07-08 10:25

"Peter." <x@x.x> wrote in news:g5uqk3$jpo$1@newsbin.cybercity.dk:

> [...]
> lov at ligge på min nye pc, eller om jeg beholder XP og venter på
> Windows 7. Men hvis nu jeg vælger Vista, hvilken udgave skal jeg så gå

Glem Home Basic. Den er simpelthen for skrabet. En stor del af multimedia
funktionaliteten mangler.

Home Premium er versionen der passer de fleste private brugere, og sikkert
også dig.

Business versionen mangler også lidt af multimedia funktionaliteten (bl.a.
MediaCenter), så den er næppe interessant for ret mange privatbrugere i
forhold til Home Premium.

Ultimate har det hele og lidt til, men er dyr. Den er værd at overveje hvis
man har svært ved at undvære nogle af dens ekstra funktioner, men generelt
er den overkill for de fleste brugere.

Ultimate plusser i forhold til Home Premium:

Understøtter mere RAM, bedre backup funktioner, fax og scan funktionalitet,
disk kryptering, fuld Remote Desktop funktionalitet, offline browsing af
netværk, ISS webserver, mulighed for flere sprog på samme installation,
Rights Management Services og så selvfølgelig Microsofts "Ultimate Extra"
funktioner, der løbende skulle dukke op.

Extra funktionerne er dog ret begrænsede og omfatter indtil videre ting som
et poker spil, bevægelige skrivebordsbaggrunde og ekstra lydtemaer.

Desuden skulle der være et fotoredigeringsprogram på vej.

> Det ligger fast, at det skal være 64bit.
> Jeg er almindelig privatperson (hvad pc-brug angår ihvertfald), som
> nok kommer til at spille en del,

Lige p.t. er 32 bit versionen ellers oftest at foretrække hvis man spiller,
af kompatibilitetshensyn. Tjek lige om de spil du ønsker at spille også kan
sammen med 64 bit versionen.

> Hvilke udgaver er der gode argumenter for, og hvilke skal man bare gå
> lige forbi?

Undgå Home Basic. Koncentrér dig om Home premium og Ultimate. Vælg Home
Premium.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-08 13:37

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev

> Ultimate plusser i forhold til Home Premium:
> (...)
> ISS webserver,

Alle Vistaer undtagen Home Basic kan køre IIS (går ud fra at IIS - og ikke
ISS - var det du mente).

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-08 13:41

"Peter." <x@x.x> skrev

> Jeg er endnu ikke fast besluttet på, om det skal være Vista, som får lov
> at ligge på min nye pc, eller om jeg beholder XP og venter på Windows 7.
> Men hvis nu jeg vælger Vista, hvilken udgave skal jeg så gå efter?

Som Kent Oldhøj skriver: Home Premium er nok det der passer til dine behov.

Fra : Peter.

Dato : 21-07-08 17:37

"Peter." <x@x.x> wrote in message news:g5uqk3$jpo$1@newsbin.cybercity.dk...
> [...]
> Engelsk eller dansk er lige meget.
>
> Hvilke udgaver er der gode argumenter for, og hvilke skal man bare gå lige

Tak for alle jeres svar, jeg er blevet klogere.