MS Windows
briani 27239
Vista 32bit vs. 64bit?
Fra : JBJ

Dato : 16-07-08 13:27

Vista 32bit kan kun håndtere op til 4GB ram, mens 64bit kan håndtere meget
mere.

Men får man reelt noget ud af at skifte til 64bit, her mener jeg hvis ens
bærbar kører noget langsomt på 32bit med 2GB - 3GB ram, kommer den så til at
køre hurtigere med 64bit, altså uden at sætte flere ram i, eller kan det
slet ikke mærkes i daglig brug(ikke spil)?

Kan 32bit iøvrigt opgraderes til 64bit, så man bibeholder programmer og
data? Jeg mener ikke det kan lade sig gøre og at der skal en total nyinst.
til, men der kan jo være noget jeg ikke ved:)

Hvordan er det iøvrigt nu med 32bit programmer i 64bit windows, fungerer de
stadig 100% eller er der mange problemer?

Bruger 64bit Vista mindre ram på processer end 32bit udgaven gør? Jeg mener
sådan at der er mere ram til rådighed for andre programmer.

Min bærbar har 64bit cpu, godt nok en 1.6Ghz Celeron M 520, men den er 64bit
så Vista 64bit burde kunne køre på denne.

Min bærbar kan håndtere op til 4GB ram(video ram er ikke dedikeret, men
delt). Ville Vista64bit køre bedre på min bærbar end Vista 32bit gør med
samme konfiguration og 4GB ram - altså i teorien?

Jeg spiller ikke på min bærbar så der er ikke noget at tage hensyn til.

JBJ

Fra : Kim

Dato : 16-07-08 20:25

"JBJ" <SPØRG@MIG.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> at køre hurtigere med 64bit, altså uden at sætte flere ram i, eller kan
> det slet ikke mærkes i daglig brug(ikke spil)?
Nej

> Kan 32bit iøvrigt opgraderes til 64bit, så man bibeholder programmer og
> data? Jeg mener ikke det kan lade sig gøre og at der skal en total nyinst.
> til, men der kan jo være noget jeg ikke ved:)
Der skal ny-installation til.

> Hvordan er det iøvrigt nu med 32bit programmer i 64bit windows, fungerer
> de stadig 100% eller er der mange problemer?
Ikke mange, men nogen. For mit vedkommende noget Canon-software og
mit Sony videokamera.

> Bruger 64bit Vista mindre ram på processer end 32bit udgaven gør? Jeg
> mener sådan at der er mere ram til rådighed for andre programmer.
Nej.

> Min bærbar har 64bit cpu, godt nok en 1.6Ghz Celeron M 520, men den er
> 64bit så Vista 64bit burde kunne køre på denne.
Ja.

> Min bærbar kan håndtere op til 4GB ram(video ram er ikke dedikeret, men
> delt). Ville Vista64bit køre bedre på min bærbar end Vista 32bit gør med
> samme konfiguration og 4GB ram - altså i teorien?
Ved ikke med teorien, men i praksis nej,

Mvh, Kim

Fra : Frandsen

Dato : 17-07-08 09:29

> [...]

> Hvordan er det iøvrigt nu med 32bit programmer i 64bit windows, fungerer
> de stadig 100% eller er der mange problemer?

Jeg har Vista64 og ikke et eneste 64bit-program, og de kører alle sammen
fint nok. Men, nogle programmer kunne jeg ikke installere, da der ikke var
64bit-drivere - og det ser jeg som det største problem ved Vista64.

> [...]

> Min bærbar har 64bit cpu, godt nok en 1.6Ghz Celeron M 520, men den er
> 64bit så Vista 64bit burde kunne køre på denne.

Ja

> Min bærbar kan håndtere op til 4GB ram(video ram er ikke dedikeret, men
> delt). Ville Vista64bit køre bedre på min bærbar end Vista 32bit gør med
> samme konfiguration og 4GB ram - altså i teorien?

Hverken i teori eller praksis.

> Jeg spiller ikke på min bærbar så der er ikke noget at tage hensyn til.

WinXP eller en Linux vil nok give dig en "hurtigere" computer.

Fra : JBJ

Dato : 18-07-08 13:46

"Frandsen" <a@b.c> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Ja

> Hverken i teori eller praksis.

> WinXP eller en Linux vil nok give dig en "hurtigere" computer.

Hvis jeg nu lavede en backup af Windows Mail(kopierede mappen over på et
andet drev), og derefter lavede en nyinstallation af Vista 64bit, ville jeg
så kunne lægge min backup tilbage sådan at jeg ville få adgang til min mails
eller ville der blive et problem fordi filerne er lavet i en 32bit udgave?

Samme spørgsmål til andre programmer?

Hvis der skulle XP på ville jeg få et problem med mine mails, da man godt
kan hente gamle mails/mapper ind i Windows mail da den er bagudkompatibel,
men Outlook express ikke er kompatibel med Windows mail. Det er sådan set
det eneste kritiske problem.

Jeg kan dog godt lide brugergrændefladen på Vista, har slået alt det
unødvendige fra:) Og efter et par Tweaks kører den nu også fint.

Men jeg spekulerer på udskifte mine nuværende 2GB ram med nogle nye 2x2GB
ram mens de er billige, senere hen når der kommer nyere på markedet stiger
de jo betydeligt i pris:)
Som det har været vendt før både her og i bærbar gruppen, ville de fleste
bærbare med 32bit vista ikke kunne klare 4GB, men det ville de med 64bit. De
kan måske klare 3GB, men det er som jeg kan forstå udfra div. diskussioner
lidt usikkert om det ville gavne noget.

Det ville nok give lidt mere ydelse når jeg konverterer videoklip:) Men
under all omstændigheder ville det gå bedre med 4GB ram på en 64bit Vista.
Eller har jeg overset noget?

Jeg er stadig lidt usikker på dette og tænker tit på, når nu min bærbar ikke
har dedikeret video ram men deler ram med resten af systemet, ville jeg så
kunne bruge 4GB i den på vista 32bit? Eller er der nogen faldgrubber jeg har
overset?

JBJ