MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Rediger system variable?
Fra : rufus

Dato : 13-07-08 11:15

Findes der en mere overskuelig måde at redigere sine system variable på i
windows XP end den boks der popper op hvor de alle står på én linie. Tænker
de ligger i en tekstfil et sted som man kunne redigere i med fx notepad.

Fra : Fietsenmaker

Dato : 14-07-08 06:17

rufus skrev:
> [...]
> de ligger i en tekstfil et sted som man kunne redigere i med fx notepad.

Højreklik på denne computer -> egenskaber -> avanceret.... Nederst ser
du en knap Miljøvariabler og der står de ikke på en linie.

Fra : rufus

Dato : 14-07-08 08:27

"Fietsenmaker" <klap@band.com> skrev i en meddelelse
> Højreklik på denne computer -> egenskaber -> avanceret.... Nederst ser du
> en knap Miljøvariabler og der står de ikke på en linie.

Jo for variablen "Path" gør de. Men de befinder sig måske ikke andre steder?

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-07-08 15:22

Hej rufus, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> Jo for variablen "Path" gør de.

Der er noget specielt der. Da jeg startede med Windows XP (dec. 2004
og derfor med en "født" SP2-cd), lavde jeg en ændring i autoexec.nt'ens
PATH for at mit G:\bat med og det rette sted.

Resultatet var (lidt overraskende), at det ikke virkede i Windows, men
det gjorde fint nok med en kommandoprompt.

Jeg ved ikke, om der også er forskel den anden vej (dvs. hvis noget er
med i "Miljøvariable", er det måske ikke ved en kommandoprompt?).

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : rufus

Dato : 14-07-08 16:36

"Rudi Stegen" <newsnospam@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg ved ikke, om der også er forskel den anden vej (dvs. hvis noget er
> med i "Miljøvariable", er det måske ikke ved en kommandoprompt?).

Hvad snakker du om? Det jeg leder efter en tekst ligende fil som indeholder
alle ens systemvariable så man er fri for sidde og redigere i én line. Fx
som .bashrc i linux der blot er en tekstfil med fx alle ens systemvariable.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 14-07-08 17:35

> Hvad snakker du om?

En sidebemærkning/oplysning om at "PATH" (fra en tekstfil - typisk
autoexec.nt - eller som direkte kommando eller...) og samme begreb
under "Miljøvariable" ikke er identiske med Windows XP.

> Det jeg leder efter en tekst ligende fil som indeholder alle ens
> systemvariable så man er fri for sidde og redigere i én line.

Det ved jeg godt. Men jeg ved ikke, om den findes i Windows XP eller i
givet fald hvor. Det var derfor, at jeg ikke svarede på dét.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm