MS Windows
briani 27239
3 x xp på samme disk?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-07-08 17:16

Hey

Er der nogen, som har praktisk erfaringer med at have tre winXp installeret
på samme disk og så med en boot menu?

Jeg vil gerne have selvstændige installationer til lyd, grafik og
videoproduktion. Fungerer det problemløst, når man f.eks. skal installere
programmer osv?

Hvad er proceduren, er det bare at installere tre gange i rap eller hvad?

Claus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-07-08 20:48

Claus Tersgov skrev:

> Er der nogen, som har praktisk erfaringer med at have tre winXp installeret
> på samme disk og så med en boot menu?

Ikke lige tre XP'er, men jeg svarer nu alligevel.

> Jeg vil gerne have selvstændige installationer til lyd, grafik og
> videoproduktion. Fungerer det problemløst, når man f.eks. skal installere
> programmer osv?

Helt problemløst, hvis du ikke ændrer noget under
installation af programmer, placeres de automatisk på
styresystemdrevet, og det er ikke noget de andre XP'er
bliver generet af.

> Hvad er proceduren, er det bare at installere tre gange i rap eller hvad?

Ja. Du skal dog være opmærksom på, at du måske ikke kan
oprette boot-bare partitioner på hele harddisken. De skal
sandsynligvis ligge inden for de første X GB på disken.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Really Slick Screeensavers: Flotte pauseskærme - med

Fra : Bjarne K.

Dato : 13-07-08 02:57

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
> programmer osv?
>
> Hvad er proceduren, er det bare at installere tre gange i rap eller hvad?

Det bliver noget rod. Lav istedet 3 partitioner og installer en XP på hver
af dem (det er måske også det du mener)

Men selv det kan blive rod med XP, hvis du ikke har prøvet det før. Prøv det
eventuelt først på et virtuelt system (f.eks Virtual PC fra MS er gratis),
med mindre selvfølgelig, at du har en "tom" maskine til at teste på. Måske
det er lige ud af landevejen med XP, men hvis man prøver at ligge en XP på
et system hvor der i forvejen er Vista, er det ikke en triviel opgave.

Bjarne K.

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 13-07-08 08:10

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> programmer osv?
>
> Hvad er proceduren, er det bare at installere tre gange i rap eller hvad?

Jeg bruger BootIt og kan have forskellige OS på hver sit C-drev. BootIt
har indbygget image-funktion, så man kan oprette nye systempartitioner
fra et "jomfrueligt" image, eller lave backup til USB-disk.
Man skal kun være opmærksom på, at al oprettelse/sletning/resize af
partitioner skal gøres fra BootIt så den opdaterer sine boot-tabeller.

http://www.terabyteunlimited.com/bootit-next-generation.htm

--
/klaus

Brug ikke din rigtige email-adresse på Usenet
- lav en falsk der slutter på ".invalid".
http://tools.ietf.org/html/rfc2606

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 13-07-08 08:19

Klaus Jørgensen wrote:
> [...]

Glemte lige:
Jeg installerer altid først en normal XP på en blank disk. Derefter
BootIt, som så bruges til at lave et image af den første XP, som så
bliver grundlaget for de efterfølgende.
Hvis maskinen er i domæne, skal man lige lave nogle ekstra ting for at
holde de forskellige OS adskilt på netværket - f.eks. køre SysPrep
inden man laver master image.

Fra : Rado

Dato : 13-07-08 14:41

On Sun, 13 Jul 2008 09:19:16 +0200, Klaus Jørgensen
<kj@address.invalid> wrote:

> [...]
>Hvis maskinen er i domæne, skal man lige lave nogle ekstra ting for at
>holde de forskellige OS adskilt på netværket - f.eks. køre SysPrep

Hvordan er det med aktivering af de forskellige systemer på den måde -
kan MS se forskel på dem?

Synes det er urimeligt at man skal betale licens for hvert enkelt
system hvis de er ens, ligger på samme maskine og bliver brugt af
samme person, så det ville være smart (og rimeligt) hvis man kunne
omgå det.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 13-07-08 22:03

Rado wrote:

> Hvordan er det med aktivering af de forskellige systemer på den måde -
> kan MS se forskel på dem?

Jeg har ikke prøvet med aktivering af flere. Hjemme bruger jeg BootIt
til backup og reinstallation af en enkelt XP. På arbejde bruger jeg den
til skift mellem XP og 2003 på nogle udviklermaskiner.

> [...]
> system hvis de er ens, ligger på samme maskine og bliver brugt af
> samme person, så det ville være smart (og rimeligt) hvis man kunne

VLK skal jo ikke registreres (jeg siger bare til chefen hvor mange jeg
bruger). OEM fra mærkevareleverandører preaktiverer jo deres XP.