/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
hvis billede ikke er tilgængelig. vil da e~
Fra : EL-Trikker


Dato : 12-07-08 14:42

Hejsa..

Jeg er ude i en løsning hvor jeg gerne vil have vist et lille billede, det
er i så fald ikke så svært. men hvis nu dette billede ikke er tilgængeligt.
kan man så lave så den ikke bare viser det røde kryds. men viser et andet
fast definerer billede. Eks. et billede med teksten Error eller lign..
den skal så kontrollere hvet 5 minut.. men det er jo bare en generel reload.
og ingen problem.

Kan det laves i html, eller evt. noget java script, og hvordan? jeg vil
helst ikke ud i serverside sprog, da der skal køre lokalt.

Mvh Brian



 
 
Jørgen Farum Jensen (12-07-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Farum Jensen


Dato : 12-07-08 17:28

EL-Trikker skrev:
> Hejsa..
>
> Jeg er ude i en løsning hvor jeg gerne vil have vist et lille billede, det
> er i så fald ikke så svært. men hvis nu dette billede ikke er tilgængeligt.
> kan man så lave så den ikke bare viser det røde kryds. men viser et andet
> fast definerer billede. Eks. et billede med teksten Error eller lign..
> den skal så kontrollere hvet 5 minut.. men det er jo bare en generel reload.
> og ingen problem.
>
> Kan det laves i html, eller evt. noget java script, og hvordan? jeg vil
> helst ikke ud i serverside sprog, da der skal køre lokalt.

Hvis det ene billede ikke kan vises, kan det andet
vel heller ikke?
Den eneste grund til at et billede ikke vises er
at serveren er neden. Og så kan resten af siden
jo heller ikke vises, eller hur?

Du kan sikkert sagtens lave noget JavaScript,
der tjekker for forekomsten af et bestemt img-element,
men det nytter jo ikke meget, for HTML-elementet
er på siden, selvom biledet ikke er indlæst.

Jeg formoder at man kan lave noget serverside script, der
tjekker for om billedet er på serveren, men jeg må
indrømme, at jeg ikke kan se nytten af det.


--

Med venlig hilsen
Jørgen Farum Jensen
Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

EL-Trikker (12-07-2008)
Kommentar
Fra : EL-Trikker


Dato : 12-07-08 18:17

> Hvis det ene billede ikke kan vises, kan det andet
> vel heller ikke?

Det kommer jo helt an på hvor billedet ligger, hvis billedet ligger på en
server, og den er nede.. så er det jo ikke ens betydende med at den server
der har scriptet liggende er nede..

> Den eneste grund til at et billede ikke vises er
> at serveren er neden. Og så kan resten af siden
> jo heller ikke vises, eller hur?

Jo. hvis det ligger på en anden server

> Du kan sikkert sagtens lave noget JavaScript,
> der tjekker for forekomsten af et bestemt img-element,
> men det nytter jo ikke meget, for HTML-elementet
> er på siden, selvom biledet ikke er indlæst.
>
> Jeg formoder at man kan lave noget serverside script, der tjekker for om
> billedet er på serveren, men jeg må
> indrømme, at jeg ikke kan se nytten af det.

jeg kan fint se nyttet at det. hvis man eks. skal lave en tilbudsside, hvor
flere forretninger kan ligge en tilbudsside op i form af billeder, som
ligger på deres egen server.. så er det jo smart at hvis en af de servere
der ligger et billeder på, er nede eller ikke tilgængelig. så kommer det et
billede med en fejl istedet for det der røde kryds...
>
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> .


P.S. Desuden henvender jeg mig ikke i newsgroup for at høre andres mening om
mine projekter, jeg henvender mig for at få et konkret svar, kan det lade
sig gøre, ja eller nej, og hvordan gør man det.



ib petersen (12-07-2008)
Kommentar
Fra : ib petersen


Dato : 12-07-08 19:35


> P.S. Desuden henvender jeg mig ikke i newsgroup for at høre andres mening om
> mine projekter, jeg henvender mig for at få et konkret svar, kan det lade
> sig gøre, ja eller nej, og hvordan gør man det.

Sikkert det helt rigtige skrive, for at få andre til at bruge deres kostbare
fritid på at svare på dit problem !!!

Kunne være at de ville forstå problemet lidt bedre før de svarede !!!

Men - held og lykke - med dit projekt.

Venlig hilsen og god dag

Ib


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Dude (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Dude


Dato : 15-07-08 14:54

ib petersen skrev:
>
>> P.S. Desuden henvender jeg mig ikke i newsgroup for at høre andres mening om
>> mine projekter, jeg henvender mig for at få et konkret svar, kan det lade
>> sig gøre, ja eller nej, og hvordan gør man det.
>


Ja, - det var godt nok ikke den mest positive opfordring til svar.
Husk at vi alle er her for at få hjælp og hjælpe - af interesse og i
vores fritid.
Men altså, - hvis du har adgang til php (eller asp - men der kender jeg
ikke lige formuleringen) - så kan du bruge:

if (file_exists("billedet.jpg")) { print'<img src="billedet.jpg" alt=""
title="">'; } else { print'<img="src="dit_standard_billede.jpg" alt=""
title="">'; }

- På den måde tjekkes om filen eksisterer, inden html'en skrives.

Mvh
John

Jørn Andersen (16-07-2008)
Kommentar
Fra : Jørn Andersen


Dato : 16-07-08 05:25

On Tue, 15 Jul 2008 15:53:41 +0200, Dude
<mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> wrote:

>Ja, - det var godt nok ikke den mest positive opfordring til svar.

Enig.


>Men altså, - hvis du har adgang til php (eller asp - men der kender jeg
>ikke lige formuleringen) - så kan du bruge:
>
>if (file_exists("billedet.jpg")) { print'<img src="billedet.jpg" alt=""
>title="">'; } else { print'<img="src="dit_standard_billede.jpg" alt=""
>title="">'; }
>
>- På den måde tjekkes om filen eksisterer, inden html'en skrives.

Nu kender jeg kun meget lidt til PHP, men forudsætter det ikke, at filen
ligger på samme server/domain?
Så jeg tror ikke det vil virke.

For at få fat i en fil på en anden server, skal der nok laves et HTTP
request - svaret på dette kan så afgøre, hvilket billede, der skal
vises.
(Sådan ville jeg lave det i ASP, og det er sikkert det samme i PHP.)



Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Dude (17-07-2008)
Kommentar
Fra : Dude


Dato : 17-07-08 13:21

Jørn Andersen skrev:

> Nu kender jeg kun meget lidt til PHP, men forudsætter det ikke, at filen
> ligger på samme server/domain?
> Så jeg tror ikke det vil virke.
>
> For at få fat i en fil på en anden server, skal der nok laves et HTTP
> request - svaret på dette kan så afgøre, hvilket billede, der skal
> vises.
> (Sådan ville jeg lave det i ASP, og det er sikkert det samme i PHP.)

John:
jo, - det er vist faktisk rigtigt for PHP også.

Leif Neland (20-07-2008)
Kommentar
Fra : Leif Neland


Dato : 20-07-08 08:37

Jørn Andersen skrev:
> On Tue, 15 Jul 2008 15:53:41 +0200, Dude
> <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> wrote:
>
>> Ja, - det var godt nok ikke den mest positive opfordring til svar.
>
> Enig.
>
>
>> Men altså, - hvis du har adgang til php (eller asp - men der kender jeg
>> ikke lige formuleringen) - så kan du bruge:
>>
>> if (file_exists("billedet.jpg")) { print'<img src="billedet.jpg" alt=""
>> title="">'; } else { print'<img="src="dit_standard_billede.jpg" alt=""
>> title="">'; }
>>
>> - På den måde tjekkes om filen eksisterer, inden html'en skrives.
>
> Nu kender jeg kun meget lidt til PHP, men forudsætter det ikke, at filen
> ligger på samme server/domain?
> Så jeg tror ikke det vil virke.
>
> For at få fat i en fil på en anden server, skal der nok laves et HTTP
> request - svaret på dette kan så afgøre, hvilket billede, der skal
> vises.
> (Sådan ville jeg lave det i ASP, og det er sikkert det samme i PHP.)
>

Hvis man alligevel laver et http-request til den anden server for at se
om billedet der, så kam man jo lige så godt downloade det, så man ved,
at det ikke forsvinder igen. Desuden stjæler man ikke andres båndbredde.

Så burde man checke med "if modified since" om billedet er det samme på
den fremmede server, som det man har cachet, så man ikke faktisk skal
downloade det hver gang.

Vil man være virkelig venlig, så cacher man også det svar, så man ikke
spørger to sekunder senere om det stadigvæk er der, men sætter et
minimum-interval.

Og så har du vel checkket med original-siden at det er ok at bruge deres
billeder? (Dette spørgsmål er til trådstarteren...)

Leif

Allan Vebel (15-07-2008)
Kommentar
Fra : Allan Vebel


Dato : 15-07-08 22:43

EL-Trikker skrev:

> P.S. Desuden henvender jeg mig ikke i newsgroup
> for at høre andres mening om mine projekter, jeg
> henvender mig for at få et konkret svar, kan det lade
> sig gøre, ja eller nej, og hvordan gør man det.

Sådan er det altså her, ordet er frit, vi har den berømte
ytringsfrihed, alle har ret til at kommentere alt, og det
gør vi normalt på en sober måde.

Jeg kan ikke se noget i Jørgens indlæg der kan udløse
den kritik du kommer med. Hvad er der galt?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk
http://vebel.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste