Er det hysteri, eller...?
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-07-08 13:24

Jeg vil jo så nødigt skyde nogen noget i skoene, endsige fornærme
nogen. ,-)

Sagen er, at jeg i Mercedes'en kører op og ned ad svenske motorveje i
dage og uger, uden at der er nogen som helst der får ondt af det. Både
dag og nat.

Tillige kører jeg fra færgen i Helsingør og til Brøndby 2-3 gange om
ugen, ved nattetide.

Det er på denne forholdsvis korte strækning mit problem begynder.

På trods af den sparsomme trafik, er der et blinkeri af en anden
verden fra de modkørende. Ikke fordi det er gamle venner der lige vil
hilse, men mere sådan hen i retning af: Blænd dog ned, for satan!

Som sagt har det ikke været noget problem henne i Sverige,
overhovedet.

Mine lygter er justeret med korrekt apperatur på aut. Mercedes
værksted. Niveauregulering er checket og i orden. Altså intet i vejen
med lastbilen.

Jeg har kontaktet Vejdirektoratet, for at høre om der på strækningen
skulle være udlagt en speciel type asfalt, der måske er så blød, at
den ligefrem sådan kan hobe sig op foran forhjulene, og derved få
lyset til at lyse højere. Det er ikke tilfældet.

Jeg mener at have undersøgt det meste, med undtagelse af de chauffører
der sidder i de modkørende biler.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at anordningen til
op/nedblænding i danske biler har en så slap fjederbelastning, at den
blinker hysterisk ved passage af ujævnheder i vejbanen.

Tilbage er der så kun den mulighed, at danske bilister er mere
hysteriske end andre, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Men hvad er det så?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-07-08 14:17

"Folmer Rasmussen" skrev

> Men hvad er det så?

Har du fået tjekket at indikatoren til det lange lys ikke er gået :)

- Peter

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 11-07-08 14:55

Folmer Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Tilbage er der så kun den mulighed, at danske bilister er mere
> hysteriske end andre, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Den nationalkarakteristiske forskel er jeg ikke i stand til at gøre rede
for, men ellers er det jo simpelt nok: Især med ringe trafik vil synet
vænne sig til mørket og lyset, også nærlys, fra en modkørende vil
opleves mere blændende.

Et forslag til løsning på turen fra Helsingør til Brøndby kunne være at
give den fuld skrue, i stedet for at køre med nærlys. Det er vist
tilladt indtil ca 200 m, og så kan fjolserne jo nok fatte når der bliver
blændet ned.

--
Niels

Fra : OZ3BTO

Dato : 11-07-08 15:20

> [...]
>
> Tilbage er der så kun den mulighed, at danske bilister er mere
> hysteriske end andre, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Ved ikke hvad der er galt med de kan snydes .....

Dette kræver dog et sæt extra fjernlygter

Når der kommer en modkørende så slukker man for de extra fjernlygter og
bibeholder bilens eget fjern lys

Indse det Folmer .. Største delen af de danske billister burde ike havde
deres kørekort

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 15:48

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Tilbage er der så kun den mulighed, at danske bilister er mere
> hysteriske end andre, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Der er flere natteblinde danskere end svenskere?!

Eller:

"Jeg kommer her og du vover lige på at genere mig med det mindste, ellers
skal jeg dælmedytmemig?!..."

Man er ikke i tvivl, hverken når man kommer over den tyske eller svenske
grænse ind til DK.

--
/HB

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 11-07-08 18:32

Folmer Rasmussen formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> Tilbage er der så kun den mulighed, at danske bilister er mere
> hysteriske end andre, men det tror jeg simpelthen ikke på.

Meget ofte sidder lastbilers forlygter og nærmest dingler i
forkofangeren, så prøv at tjek hvordan dine lygter slasker rundt når du
er i fart, synsmanden kigger sikkert kun på dem mens de står stille.
Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så prøv at hold på tanken på
Islevdalvej en hverdag fra kl. 0630 til 0700 og kig på tosserne, når de
kommer buldrende.
Kai

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-07-08 20:41

On Fri, 11 Jul 2008 19:31:51 +0200, Fister Løgsovs <None@invalid.za>
wrote:

> [...]
>forkofangeren, så prøv at tjek hvordan dine lygter slasker rundt når du
>er i fart, synsmanden kigger sikkert kun på dem mens de står stille.

Nu er mine lygter ikke monteret i kofangeren, og tror du ikke
chaufføren er den første der opdager hvis de vibrerer?

> [...]

>Hvis du er i tvivl om hvad jeg mener, så prøv at hold på tanken på
>Islevdalvej en hverdag fra kl. 0630 til 0700 og kig på tosserne, når de

Ja, jeg er i tvivl om, hvorledes du har stillet diagnosen tosset? Har
du talt med hver enkelt, eller skulle der muligvis være tale om en
fordom?

På omtalte tidspunkt sover jeg en tiltrængt skønhedssøvn. ,-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 22:32

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Nu er mine lygter ikke monteret i kofangeren, og tror du ikke
>chaufføren er den første der opdager hvis de vibrerer?

Ledende spørgsmål !

:)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 22:36

On Fri, 11 Jul 2008 23:31:48 +0200, jan_stevns wrote:

>Ledende spørgsmål !
>
> :)

Hamen altså - Folmer er bare så provokerende........tror jeg nok..og
så kører han koreansk..........*suk*................tror de her små
piller kan hjælpe ham )
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 22:38

Ivan Madsen <> skrev :

>Hamen altså - Folmer er bare så provokerende........tror jeg nok..og
>så kører han koreansk..........*suk*................tror de her små
>piller kan hjælpe ham )

Ja, jeg ved søreme ikke .......

Siden den blå ambulance er indstillet - er der jo blevet lidt mere
frit spil ;)

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 18:38

On Fri, 11 Jul 2008 14:23:46 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

<...>

Altså, Folmer!
Du ved jo godt, at når du kommer farende i den der godskaravane får du
det værste op i folk, ikke?
Og - selvfølgelig blænder du - du er en LKW, ikke?
MÅske skulle man virkelig finde tid til den tur nordpå, men .... det
holder helvedes hårdt pt. (noget med hundeparring, Fruen på sygehus og
så videre)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-07-08 20:47

On Fri, 11 Jul 2008 19:37:53 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>
><...>
>
>Altså, Folmer!
>Du ved jo godt, at når du kommer farende i den der godskaravane får du

Det har aldrig nogensinde strejfet mine tanker.

>--

>Og - selvfølgelig blænder du - du er en LKW, ikke?

>--

Nårh ja. Det kunne jeg sige mig selv.

> [...]

>MÅske skulle man virkelig finde tid til den tur nordpå, men .... det
>holder helvedes hårdt pt. (noget med hundeparring, Fruen på sygehus og

Skal du selv gøre gødyrene gravide? .o)) Det kan jeg godt se kan
opbyde visse vanskeligheder, når fruen ikke er til stede, til at
holde. Jeg går jo ud fra at den stakkels tæve ikke kan li' det.
) For det er vel en tæve, ikk' ?? )

Rigtig god bedring til fruen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 21:43

On Fri, 11 Jul 2008 21:47:16 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Det har aldrig nogensinde strejfet mine tanker.

nej, det tror jeg gerne!

>Nårh ja. Det kunne jeg sige mig selv.

ja!

> [...]
>opbyde visse vanskeligheder, når fruen ikke er til stede, til at
>holde. Jeg går jo ud fra at den stakkels tæve ikke kan li' det.

Jow, tak - nu handler det mere om at få styr på Fruens epilepsi -
så'eh.....de oøvrige noget afvigende tanker kan du godt stoppe op et
vist sted, som du normalt sidder på ) Men hvad, jeg har vel heller
aldrig været en smule flabet over for dig )

Fra : ShutEye

Dato : 11-07-08 22:45

> [...]
> vist sted, som du normalt sidder på ) Men hvad, jeg har vel heller
> aldrig været en smule flabet over for dig )

Åh hvad, må indrømme at jeg kom på samme (platte) tanke som Folmer da jeg
læste din tekst, men modsat ham tænker jeg mig om (?) før jeg skriver :)

God bedring til konen herfra også!

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 13:47

On Fri, 11 Jul 2008 23:45:11 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Åh hvad, må indrømme at jeg kom på samme (platte) tanke som Folmer da jeg
>læste din tekst, men modsat ham tænker jeg mig om (?) før jeg skriver :)

>--

Dette udsagn vil jeg have i erindring i uendelig lang tid. Gæt
selv hvad konsekvenserne af en forglemmelse vil blive. ;.-)

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : ShutEye

Dato : 13-07-08 01:18

> Dette udsagn vil jeg have i erindring i uendelig lang tid. Gæt
> selv hvad konsekvenserne af en forglemmelse vil blive. ;.-)

Åhr for pokker!
Ok bare for at komme dig i forkøbet, og for at slippe for mange, lange
søvnløse nætter:
Tænker mig sgu aldrig om før jeg skriver - det ville simpelthen ikke være
sjov :)
Men som den evigt fornuftige fyr jeg er komme der jo altid noget fornuftigt
ud af det alligevel ...
(Skod nu rodede jeg mig bare ud i noget nyt)

Bah ...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 13:43

On Fri, 11 Jul 2008 22:43:07 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>vist sted, som du normalt sidder på ) Men hvad, jeg har vel heller
>aldrig været en smule flabet over for dig )

Uha, det var ikke så godt. Så er det måske slut med at føre bil? Håber
det er et såkaldt lettere tilfælde.

Afvigende tanker?? ,-)

Jeg svarer bare på dine skriblerier, så vend blikket indad og lær at
formulere dig på en forståelig måde. )

Mht. opbevaring af samme tanker, så kan jeg fortælle dig, at den af
dig anbefalede plads ikke er tilstrækkelig.

Mht. flabet. Hellere det end kedelig - anytime.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 16:04

On Sat, 12 Jul 2008 14:43:11 +0200, Folmer Rasmussen
> [...]

>dig anbefalede plads ikke er tilstrækkelig.
>
>Mht. flabet. Hellere det end kedelig - anytime.

Ved nærmere eftersyn kan jeg jo godt se, jeg fik lidt rigeligt kogt
ind i en sætning. )

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-08 00:55

Folmer Rasmussen wrote:
> Men hvad er det så?

Hmm, ja det lyder underligt. Men hvis folk blinker så meget, så vil jeg da
mene at der er et reelt problem. Det er vel også derfor du skriver her. At
svenskerne ikke gør, bekræfter blot min teori om deres kunnen bag et rat (se
anden tråd).
Du har vel ikke vendt pærerne forkert i parabolen? Kan huske noget om, at
pæreskift på Mercedes ikke var for børn. Men så ville lygtekontolmålingen jo
nok have opdaget det.
Kan den ene lygte (eller pære) sidde løs og vibrere når du kører?
Nu kører jeg godt nok kun personbil, men lygterne er justeret lige til
grænsen, for ikke at blænde. Så der skal ikke meget til, før at folk
blinker. Bløde højresving, bakketoppe, skrå lyskryds hvor niveauforskellen
er stor. Så jeg har gjort det, at jeg har sat lygtekegle-justeringen ned på
1 i stedet for 0. Så er jeg fri for alt det blinkeri fra modkørende, og jeg
ser stort set lige så meget af vejen alligevel. Men jeg ved ikke om sådan en
mulighed forefindes hos dig, når den har aut. niveauregulering. Ellers er
der vel ikke andet for end at få justeret lygterne ned. For det må da være
pisse træls at blive blinket af hele natten.

Og du er HELT sikker på at det er DIG de blinker af? Nogle modkørende
blænder også op for at se frakørselsskilte osv. Så lidt blinkeri vil der nok
altid være.

Mvh Ralf

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-07-08 13:49

On Sat, 12 Jul 2008 01:54:44 +0200, "Rolle" <---> wrote:

> [...]
>blænder også op for at se frakørselsskilte osv. Så lidt blinkeri vil der nok

Som jeg vist skrev, så er trafikken yderst begrænset på den tid af
døgnet, så det er nok mig der er målet.

Det jeg forholder mig til er, at samme lygteføring i Sverige ikke
forårsager nogen som helst reaktion.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Henning

Dato : 12-07-08 07:58

>På trods af den sparsomme trafik, er der et blinkeri af en anden
>verden fra de modkørende. Ikke fordi det er gamle venner der lige vil
>hilse, men mere sådan hen i retning af: Blænd dog ned, for satan!

Jeg oplever det samme i personbil. Jeg har vænnet mig til at ignorere
det, ligesom det ikke generer mig at modkørende har langt lys på. Jeg
vil nødig køre ~130km og kun kunne se ~100 meter frem pga. manglende
lys.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-07-08 19:29

Den Fri, 11 Jul 2008 14:23:46 +0200 skrev Folmer Rasmussen:

> [...]
>
> Mine lygter er justeret med korrekt apperatur på aut. Mercedes
> værksted. Niveauregulering er checket og i orden. Altså intet i vejen

Lygterne på danske personbiler lyser rent ud sagt som det passer dem.
Hvad enten det er "en op og en ned", der ikke har fået justeret
lygter i årevis (hvordan han så end har fået bilen synet), eller
de mange der får lygterne justeret korrekt, kører til syn, og et
par dage efter kommer tilbage til mekanikeren for at få lygterne
justeret tilbage igen for de ikke kan se noget. Det sidste har
jeg iøvrigt fra min mekaniker.

Folk kan ikke finde ud af - eller er for dovne til - at bruge
kontakten til fjernlyset (udover til at blinke af folk, de tror vel
det er det eneste den er til), så i stedet får de nærlystet
justeret til et sted midt imellem nærlys og fjernlys. Resultat:
De blænder de modkørende, og kan se et par meter længere (men
stadig ikke i nærheden af hvad vi andre kan med fjernlyset tændt).

Konklusion: Folk tror sg* du kører med positionslys.

Mvh
Kent

.... for katten.