Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af kunstlysfilter?
Fra : Gert Kethmer

Dato : 20-07-01 20:42

Hejsa . . .

Jeg er lige lidt forvirret på dette område!

Bruger I kunstlysfilter når I tager billeder indendøre?

- og har fotolamper/flashanlæg normalt den rette farvetemperatur til
almindelige film, eller skal man bruge kunstlysfilm?

Gert

Fra : Rune Baess

Dato : 20-07-01 22:26

> [...]
>
> - og har fotolamper/flashanlæg normalt den rette farvetemperatur til
> almindelige film, eller skal man bruge kunstlysfilm?

Det kommer an på hvilken slags billede du vil have.

Nogle (herunder mig) ynder at skyde alt i det tilgængelige lys, og skal det
gøres i farve er det en god idé at rette farvetemperaturen op, og det kan
gøres de 2 måder du selv nævner, begge har dog fordele og ulemper.

Filter - en billig og fleksibel måde at korrigere farvetemperatur på, virker
med alle slags film, men jo mere der skal korrigeres, jo mere lys mister man
også, den i gruppen tidligere nævnte fuji 800 med et KR12, svarer pludselig
til 2-300 asa og så videre, så denne løsning lægger kraftigt op til enten at
speede sine film (dårligt for kontrast og korn), eller at bruge stativ og
lange lukketider (dårligt ved motiver i bevægelse fx. mennesker).

Kunstlysfilm - er i forvejen tempereret til 3200 ° kelvin, hvilket er noget
tættere på de fleste indendørs belysninger end aml. daglysfilm, men langt
fra helt nøjagtigt. Alminderlig husholdnings pærer er fx. langt
varmere... -men det er et langt skridt på vejen til bedre farver. Det eneste
problem med kunstlys film er at de hurtigste ligger 320 asa, og ikke kan
tåle særlig meget presning 400-500 asa (det er en dias film), men mht. korn
og kontrast klarer den sig meget bedre end fx. en fuji 800 @1600 med et
blåfilter.
320t (kodak) er en dias film, hvilket de fleste tilgængelige kunstlysfilm er
(i 135 format), men skal det være negativ findes der vist en FUJI 100 asa
(kan ikke huske hvad den hedder). Jeg bruger den selv til TV/teater og
koncerter hvor kameraet skal holdes i hånden, og hvor lyssætningen fortjener
en farvefilm... -ellers et det S/H for mit vedkommende.
Et andet minus med 320T er at det er en dyr film: 80-100 kr. rullen.

Flash - den mest populære løsning, en strobe med daglys der passer til
filmen, men det er der andre der ved mere om...

Rune