SSL og sessions - Hvorfor ikke?
Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 20-07-01 20:46

Hejsa!

Jeg håber der er nogen derude der kan kaste lidt lys over et problem
der så småt er ved drive mig til vanvid.

Til et intra-/extranet projekt er jeg bla. ved at lave noget
dokumentstyring i PHP og til det har jeg valgt at benytte SSL for
kryptering og sessions til brugerstyring, etc.

Mit problem kommer når jeg benytter SSL og sessions på samme tid. Ved
almindelig surfen rundt på siderne er der ingen problemer, men hvis
man f.eks. højre-klikker for at gemmet et dokument bliver man mødt med
en grim fejlbesked fra browseren (IE siger "...could not be written to
cache").

Også en helt almindelig HREF link til en .JPG fil kan den godt vise,
men højre-klikkes der for at gemme billedet kommer samme grimme
besked.

Dette betyder også at på en standard installation af IE og Office
pakken, hvor f.eks. Word dokumenter åbnes i browseren, ikke virker.
Ligeledes .PDF, etc.

Hvis jeg så kører uden om SSL eller undlader at starte en session
virker alt fint - De kan bare ikke sammen?!

I desperationens mørke timer er der forsøgt med alle tænkelige
indstillinger mht. sessions i PHP og nye certifikater til SSL uden
videre held.

Selve serveren er en Redhat æske med Apache.

*VRÆL* :)

/Jesper

Fra : Thomas L. Kjeldsen

Dato : 21-07-01 08:50

In article Jesper Juul-Mortensen wrote:

> [...]
> man f.eks. højre-klikker for at gemmet et dokument bliver man mødt med
> en grim fejlbesked fra browseren (IE siger "...could not be written to

Det lyder underligt. Oplever du det samme i alle browsere?

mvh Thomas

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 21-07-01 11:07

On 21 Jul 2001 07:49:32 GMT, tlk@tigerdyr.wheel.dk (Thomas L.
Kjeldsen) wrote:

>Det lyder underligt. Oplever du det samme i alle browsere?

Ja, jeg har prøvet med IE 4.01, 5.0 og 5.5 i henholdsvis 40 og 128 bit
udgaver.
Jeg har dog ikke prøvet Netscape eller Opera.

/Jesper

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 22-07-01 18:15

"Jesper Juul-Mortensen" <na@na.na> wrote in message

> [...]
> man f.eks. højre-klikker for at gemmet et dokument bliver man mødt med
> en grim fejlbesked fra browseren (IE siger "...could not be written to

Ja, det er fordi der er en indstilling der hedder "gem ikke krypterede sider
på disken", vil jeg skyde på.

> Hvis jeg så kører uden om SSL eller undlader at starte en session
> virker alt fint - De kan bare ikke sammen?!

??

Hvis du lader være med at bruge sessions (hvilket vil sige at den eneste
forskel er at du ikke skriver cookies til klienten), så kan du godt
højreklikke osv. på dokumenter? Det er sært!

Jeg synes du skal prøve i en anden browser som Thomas allerede har
foreslået, men.. det løser jo stadig ikke problemet i IE..:/

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Jesper Juul-Mortense~

Dato : 22-07-01 19:02

On Sun, 22 Jul 2001 19:14:48 +0200, "Nezar Nielsen" <tumpen@fez.dk>
wrote:

>Ja, det er fordi der er en indstilling der hedder "gem ikke krypterede sider
>på disken", vil jeg skyde på.

Det var også min første indskydelse, men så prøvede jeg at slå
sessions fra og så faldt min teori til jorden....

> [...]
>forskel er at du ikke skriver cookies til klienten), så kan du godt
>højreklikke osv. på dokumenter? Det er sært!

Ja... og særdeles irriterende :)
Jeg har også prøvet at slå cookies helt fra og istedet overføre
session ID'en i linken uden dog at komme et skridt videre.

>Jeg synes du skal prøve i en anden browser som Thomas allerede har
>foreslået, men.. det løser jo stadig ikke problemet i IE..:/

Nej, og det er hovedsagligt IE der vil møde de sider her. Men jeg vil,
bare for forsøgets skyld, lige forsøge mig med en Netscape og se hvad
den skulle sige.

/Jesper