Thought manager program ??
Fra : jagge

Dato : 06-07-08 08:05

Ville lige høre om nogen af jer kender et godt program til at
strukturere tanker/skitser/ideer på maccen ?

Jeg gør det staig på papir fordi det føles mere "frit" men det ville
være fedt hvis der eksisterede et digitalt alternativ :0)

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 11:51

Hej Jakob

jagge wrote:
> [...]
>
> Jeg gør det staig på papir fordi det føles mere "frit" men det ville
> være fedt hvis der eksisterede et digitalt alternativ :0)

Det, du skal have fat i, er et 'outliner' program. - Der medfølger
faktisk en sådan i Leopard - 'OmniOutliner', men hvorvidt det er en demo
eller ej, aner jeg ikke, - den har aldrig været åbnet..-)

Et andet program i samme kategori kunne være 'DEVONThnk' - 'Personal'
eller 'Pro', - 'Office' er nok lidt overkill...
DEVONthink Pro, http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/27104
DEVONthink Personal, http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14221
DEVONthink Pro Office,
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/31508

iLiner kunne være en mulighed. - Det er en af de få outliners, jeg har
brugt, - egentlig ganske god, og til trods for, den ikke har været
opdateret i 3 år nu, virker den fint på Leopard
iLiner 2.0.2, http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/23518

Og så er der klassikeren over dem alle - 'Inspiration'. - Det er den
eneste outliner, jeg stadig jævnligt bruger på OS 9.x. Den er fulgt med
hele vejen siden System 6.x og er nu opd. til Leopard for ganske få
måneder siden...
Inspiration 8.0b, http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/2168
Beskrivelse,
http://www.inspiration.com/freetrial/index.cfm?fuseaction=insp_qual_form
- Og så findes Inspiration til både Mac, Win, Palm, PocketPC/PDA...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 06-07-08 15:31

> Beskrivelse,
> http://www.inspiration.com/freetrial/index.cfm?fuseaction=insp_qual_form
> - Og så findes Inspiration til både Mac, Win, Palm, PocketPC/PDA...
>
> mvh. Erik Richard

Fedt tak for tippene Erik, jeg vil kigge det igennem.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jon

Dato : 06-07-08 17:02

> Det, du skal have fat i, er et 'outliner' program. - Der medfølger
> faktisk en sådan i Leopard - 'OmniOutliner', men hvorvidt det er en demo
> eller ej, aner jeg ikke, - den har aldrig været åbnet..-)

Mon Omni Outliner starter og avslutter så i løpet av sekunder, så hvis
du skal bruke den til å tenke, så må du tenkte hurtig!

Men det kan være andre typer programmer også som er mulige. Outlining er
vel strengt tatt kun én måte å tenke på papir på, og relativt lineær.
For de somm tenker mer i retning av "mind maps", så er kanskje
DevonThink noe å se på? Eller gjør et søk på versiontracker.com på "mind
map" e.l. Jeg bruker kun outlining selv, så jeg kan ikke vurdere mind
map-programmene.

Faktisk bruker jeg helst outline-funksjonen i Word. Den er langt fra
perfekt, men den fungerer, og så er det så enkelt å få det til å bli et
strukturert Word-dokument med riktige header-styles etterpå. Eller - det
er jo faktisk det hele tiden.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-08 17:20

Jon wrote:

> Mon Omni Outliner starter og avslutter så i løpet av sekunder, så hvis
> du skal bruke den til å tenke, så må du tenkte hurtig!

Så er det nogle laaaaange sekunder. - Den kører fint her på min
MacPro med 10.5.4...

> [...]
> DevonThink noe å se på? Eller gjør et søk på versiontracker.com på "mind
> map" e.l. Jeg bruker kun outlining selv, så jeg kan ikke vurdere mind

Så skulle det vel være DEVONthink pro. - den har både otlining og mind
mapping funktioner OG project planning...

> [...]
> perfekt, men den fungerer, og så er det så enkelt å få det til å bli et
> strukturert Word-dokument med riktige header-styles etterpå. Eller - det

Uha.! - Den har jeg prøvet *én* gang. - det var alt rigeligt for
mig. - Er Word dårlig, så er outlining i Word rædselsfuldt.! - så
hellere den i OpenOffice 3.0.0beta, selvom den er utrolig simpel...

mvh. Erik Richard

Fra : jagge

Dato : 06-07-08 17:51

> Så er det nogle laaaaange sekunder. - Den kører fint her på min
> MacPro med 10.5.4...

De her omni programmer ser ret brugervenlige ud. Jeg kigger lige på dem.
Har lige set demo af omni fokus det virker lidt smart.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-07-08 11:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
>
> Jeg gør det staig på papir fordi det føles mere "frit" men det ville
> være fedt hvis der eksisterede et digitalt alternativ :0)

jeg bruger:

<http://www.circusponies.com/store/index.php?main_page=notebook&sub=orga
nize>

men den kan meget mere end bare lave outlines ... der er en 30dages demo

Fra : jagge

Dato : 06-07-08 15:31

> <http://www.circusponies.com/store/index.php?main_page=notebook&sub=orga
> nize>
>
> men den kan meget mere end bare lave outlines ... der er en 30dages demo

Fedt thomas

Det vil jeg lige kigge på.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 06-07-08 17:50

On Sun, 6 Jul 2008 09:05:19 +0200, <jagge> wrote:
> [...]
>
> Jeg gør det staig på papir fordi det føles mere "frit" men det ville
> være fedt hvis der eksisterede et digitalt alternativ :0)

noen forslag:
http://www.zengobi.com/products/curio/
http://www.eastgate.com/Tinderbox/
http://flyingmeat.com/voodoopad/

best of both worlds?
http://www.paperium.com/

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"