Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Engangs kameraer ?
Fra : = BuFFer =

Dato : 20-07-01 17:59

Hej !

Kan man bruge engangs kameraer til noget ? (400 ISO)
Jeg synes tit billerne bliver for mørke og til tider grumsede.

/BuFFer
www.bufferz.net

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 20-07-01 19:34

= BuFFer = (no.sp@m.to.me) expressed in
<3b586357$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> Kan man bruge engangs kameraer til noget ? (400 ISO)
> Jeg synes tit billerne bliver for mørke og til tider grumsede.

Personligt er det dem jeg bruger når jeg er til af de dersens
man-drikker-sig-sikkert-totalt-fuld-fester og ikke tør tage mit eget kamera
med. Skulle engangskameraret gå i stykker gør det ikke de vilde. Gjorde mit
eget det ville jeg være meget ked af det.
Man får desuden nogle ganske sjove billeder ud af det og du har ret. De er
lidt grumsede. Men det betydder ikke det vilde da de er taget under stor
alkoholpåvirkning og det der med fototeknik er vasket ud for længst :)

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : emj

Dato : 20-07-01 20:07

Henrik Bøgh skrev i <1678049.miTtaCxCBe@willemoes>:

>Personligt er det dem jeg bruger når jeg er til af de dersens
>man-drikker-sig-sikkert-totalt-fuld-fester og ikke tør tage mit eget kamera
>med.
Jeg har hørt dem anvendt som bordkort til sjove fester
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : emj

Dato : 20-07-01 20:06

= BuFFer = skrev i <3b586357$0$360$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Kan man bruge engangs kameraer til noget ?
)

Jeg gav mit barnebarn på 4 år et engangscamera, så han kunne tage sine
egne feriebilleder.
Nogen af dem, ville han have på sin hjemmeside og dem har jeg så lagt
ud.
Klikbare tumber på
http://home1.stofanet.dk/emj/martin/tumber.html
Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : = BuFFer =

Dato : 20-07-01 20:42

Jammen, det ser da ganske flot ud... selv med engans kamera !

/buffer
www.bufferz.net

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-07-01 09:12

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg gav mit barnebarn på 4 år et engangscamera, så han kunne tage
> sine egne feriebilleder.

Jeg ved ikke, hvad engangskameraer koster, men jeg vil tro, de
er dyrere end en film. Før eller siden vil et kamera altså tjene sig
ind, da udgiften pr. film er lavere. Min søn på seks år har fået et
Konica U-Mini, som vi egentligt arvede efter min mor, da min far syntes,
hun skulle have et bedre kamera. Selv om et U-Mini bestemt ikke er noget
særligt, er hans billeder ofte forbløffende gode, og jeg er sikker på,
at de er langt bedre end dem fra et engangskamera. Da et U-Mini eller
tilsvarende kun koster nogle få hundrede, vil det relativt hurtigt tjene
sig hjem. Har man brug for et kamera, som man ikke er så øm over, vil
jeg altså anbefale, at man overvejer at købe et billigt et frem for et
engangskamera. Og så kan det give nogle sjove resultater at slippe små
børn løs med et kamera
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : emj

Dato : 23-07-01 11:27

Henrik Münster skrev i <1ewz02k.j30xx49lqlp1N%henrik@muenster.dk>:

> Jeg ved ikke, hvad engangskameraer koster, men jeg vil tro, de
>er dyrere end en film.

49 kr.

> Før eller siden vil et kamera altså tjene sig
>ind, da udgiften pr. film er lavere.

Sikkert.
Han skal nærmere have et billigt brugt digitalcamera, hvis han skulle
ønske sig at fortsætte med at fotografere.
Du kan se novicens billeder her
> [...]

>særligt, er hans billeder ofte forbløffende gode, og jeg er sikker på,
>at de er langt bedre end dem fra et engangskamera.

Selvfølgelig er det da det. Jeg har virkelig ikke tænkt mig at blive
ved med at indkøbe engangskameraer til knægten
Hilsen emj

Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-07-01 21:22

= BuFFer = wrote:

> Hej !
>
> Kan man bruge engangs kameraer til noget ? (400 ISO)
> Jeg synes tit billerne bliver for mørke og til tider grumsede.

Hvad forventer du egenlig af en papæske, med et sprøjtestøbt plastik
objektiv og en primtiv lukker...?

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 22:40

On Fri, 20 Jul 2001 22:21:38 +0200, Niels Ebbesen
<info@niels-ebbesen.net> wrote:

>Hvad forventer du egenlig af en papæske, med et sprøjtestøbt plastik
>objektiv og en primtiv lukker...?

Mon ikke det er fuldt på højde med et Lomo, eller bedrer ?

>Med venlig hilsen
>Niels Riis Ebbesen

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-07-01 00:37

"U. Pedersen" wrote:

> Mon ikke det er fuldt på højde med et Lomo, eller bedrer ?

Der er nok ikke den store forskel, jeg synes at Lomo og engangskameraer
er regulært spild af god film - man kan faktisk lave bedre og hundrede
gange skarpere billeder med en skotøjsæske (kamra obskure).

Hvis nogen vil prøve bygge et kamera obskure, så handler det om at
hullet skal være præcist cirkelrundt, og så lille som muligt, helt under
en kvart millimeter i diameter, og det materiale man laver hullet i skal
være så tyndt som muligt.

At lave et præcist rundt hul i f.eks. allufolie, er sværre end man
skulle tro, der dannes flosser som vil ødelægge lysbrydningen, men når
det lykkedes, så har man et kamera med et ekstremt dybdeskarphedsområde,
den går nemlig fra 0 mm til uendligt.

Man skal bruge langsomme grafiske line film (ikke lith film), de er
tilpas hårde, de fås i æsker som planfilm, og de er ikke vildt dyre, de
skal fremkaldes i en halvtone fremkalder, man skal blot være opmærksom
på, at grafiske film er orthochromatiske, d.v.s. at de ikke er
rødfølsome, det kan være en ulempe ved motiver med rødt i, men det er
til gengæld en fordel når der skal fremkaldes, det kan nemlig ske i
meget svagt rødt lys.

Det svære er eksponeringstiderne, der kan variere fra lige under et
minut til mange minutter, alt efter hvor stort/lille hullet er, og
mængden af lys på motivet.

Hvis man er dygtig til "papsnedkeri", så kan man lave sit kamera
obskure, så bagenden / filmplanet kan erstattes med en matskive af
pergamentpapir, det gør at man kan beskære motivet, ved at man f.eks.
mærker op på en bordplade hvordan kameraet skal placeres, og så går man
i mørkekammer og loader filmen.

Jeg har har set nogle helt fantastiske billeder, som en kvindlig
fotograf har lavet med et oversize kamera obskure oppe på Grønland, det
var en skibscontainer, der var kamera obskure og mørkekammer i et, hun
arbejdede simpelthen inde kameraet, der kunne hun lave negativer i
kæmpeformat, de kunne så kontaktkopieres direkte over på fotopapir.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Virak

Dato : 21-07-01 07:02

> Hvad forventer du egenlig af en papæske, med et sprøjtestøbt plastik
> objektiv og en primtiv lukker...?

Nikon F50?

Fra : Kim Østrup

Dato : 21-07-01 07:39

Hej Virak

F50 har jo intet optik og ej heller en primitiv lukker - så medmindre
spejlet fejlagtigt henregnes til optik fatter jeg ikke din pointe. Hvis
du derimod prøvede at være morsom/ironisk, så kan smileys eller lignende
følelsestilkendegivelser i ny og næ sørge for, at man undgår
misforståelser. Det kunne også have hjulpet på forståelsen, hvis du
istedet for F50 (den billigste) havde skrevet F5 (den dyreste) - så var
det lige før der ikke var behov for en smileyes og der kunne være set
bort fra misforståelsen omkring det manglende optik.

Nu har jeg helt bevidst holdt mine følelsesangivelser ude af denne
mail - så take that.

Mvh

Kim

Virak <ingen@mail.su> skrev i en