|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hastighedsbegrænsninger/benzin/forurening. Fra : Pernille
 | 
 Dato :  20-05-08 15:11
 | 
 |  | Spørgsmål.
 Der er mange meninger om, hvorvidt hastighedsbegrændsningen på landets
 motorveje, er for høj eller for lav...
 Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
 oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til 100km/t
 alle steder.
 Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
 130km/t end hvis den kører 100km/t.
 
 (Når hastighedsbegrænsningen er 100, så kører folk jo alligevel 110...)
 
 Er der nogen, der kan komme med et regnestykke, der fortæller noget om, hvor
 meget benzin en gennemsnitsbil bruger, hvis den kører 500 km med en
 hastighed på 100 km/t i forhold til hvis den kører samme strækning, men med
 130 km/t.
 Måske er det ikke alene færdselssikkerhed vi skal tænke på, men også
 miljøet..., når vi sætter hastighedsbegrænsninger på motorvejene.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Ralph (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ralph
 | 
 Dato :  20-05-08 15:31
 | 
 |  | "Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse
 news:4832dbf1$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
 > oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til
 > 100km/t alle steder.
 > Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
 > 130km/t end hvis den kører 100km/t.
 
 Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og 170
 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 Jeg kører jævnligt fra Mors til Århus, der foretrækker både min GPS og jeg
 at tage motorvejen fra Hobro, hvis grænsen bliver sat ned til f.eks. 100 så
 ville jeg nok vælge den kortere vej over Silkeborg eller Viborg, men de
 mange byer på ruten vil sende brændstofforbruget ned omkring de 12-13 km/l.
 Så der er ikke så sort/hvidt.
 
 Ford S-Max 1,8 diesel
 
 --
 Ralph
 
 
 
 
 |  |  | 
  Henrik V Blunck (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik V Blunck
 | 
 Dato :  20-05-08 15:37
 | 
 |  | 
 
            Den 20.05.2008 kl. 16:31 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:
 > "Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse
 > news:4832dbf1$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >> Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
 >> oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til
 >> 100km/t alle steder.
 >> Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
 >> 130km/t end hvis den kører 100km/t.
 >
 > Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og  
 > 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...    > Jeg kører jævnligt fra Mors til Århus, der foretrækker både min GPS og  
 > jeg
 > at tage motorvejen fra Hobro, hvis grænsen bliver sat ned til f.eks. 100  
 > så
 > ville jeg nok vælge den kortere vej over Silkeborg eller Viborg, men de
 > mange byer på ruten vil sende brændstofforbruget ned omkring de 12-13  
 > km/l.
 > Så der er ikke så sort/hvidt.
 Enig. Der er heller ikke sket de ventede ekstrauheld da vi rettede farten  
 fra 110km/t til 130km/t i sin tid på motorvejene.
 Skrækkampagnerne var ellers i gang, men heldigvis kører de fleste måske  
 endda mere opmærksomt ved den højere hastighed - som så fordrer at de  
 sk*de lastbiler holdt sig til højre når man kommer forbi med 130 og  
 opdager, at folk foran holder stille i overhalingsbanen på grund af en  
 lastbil som skal sløve sig forbi en anden lastbil for at spare to minutter  
 men koster os andre en masse ventetid.
 Der mangler nuancer i debatten. Ganske enig.    -- 
 Med venlig hilsen
 Henrik Blunck - Dianalund
 Learn More About Spyware => http://www.blunck.dk/consulting/spyware/ Overview of blogs etc => http://blunckmeister.googlepages.com/ |  |  | 
   Ralph (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ralph
 | 
 Dato :  20-05-08 16:41
 | 
 |  | 
 
            "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse 
 news  .ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
 >> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og 
 >> 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 >
 > Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...    Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på min 
 næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han rørte ved 
 speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt fordi han skulle 
 røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde han at han ikke havde 
 bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg er flot af en 20 årig.
 -- 
 Ralph 
            
             |  |  | 
    Kim Larsen (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Larsen
 | 
 Dato :  20-05-08 17:41
 | 
 |  | 
 
            "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:4832f112$0$90270$14726298@news.sunsite.dk
 > "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
 > news  .ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
 >>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml.
 >>> 150 og 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 >>
 >> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...    >
 > Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på
 > min næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han
 > rørte ved speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt
 > fordi han skulle røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde
 > han at han ikke havde bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg
 > er flot af en 20 årig.
 Det er ikke mange steder at man her på Kjøwenhavns Westegn kan køre ret 
 stærkt på motorvejen. Derfor er det en befrielse når man endelig kommer ud 
 på en strækning hvor benzinslugeren får lejlighed til at spadsere de 130 
 km/t (+ moms).    Lad os beholde muligheden for at kunne køre rimelige hastigheder. Nogle af 
 os har prøvet de tider hvor åndsforsnottede politikere mente at vi skulle 
 køre 100 km/t på motorvejen. Det var dødens pølse, det var rimeligt 
 ulideligt. Med verdens dyreste biler (betal for tre og få én) og en 
 pissedyre misundelsesafgifter (grønne afgifter) må vi bilejere sgu da have 
 lidt fornøjelser eller det skal måske også tages fra os...
 -- 
 Kim Larsen
 Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
 Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com 
            
             |  |  | 
     Pernille (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Pernille
 | 
 Dato :  20-05-08 18:42
 | 
 |  | 
 "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:abDYj.54059$66.52099@newsfe20.ams2...
 > "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:4832f112$0$90270$14726298@news.sunsite.dk
 >> "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
 >> news  .ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
 >>>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml.
 >>>> 150 og 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 >>>
 >>> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...    >>
 >> Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på
 >> min næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han
 >> rørte ved speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt
 >> fordi han skulle røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde
 >> han at han ikke havde bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg
 >> er flot af en 20 årig.
 >
 > Det er ikke mange steder at man her på Kjøwenhavns Westegn kan køre ret 
 > stærkt på motorvejen. Derfor er det en befrielse når man endelig kommer ud 
 > på en strækning hvor benzinslugeren får lejlighed til at spadsere de 130 
 > km/t (+ moms).    >
 > Lad os beholde muligheden for at kunne køre rimelige hastigheder. Nogle af 
 > os har prøvet de tider hvor åndsforsnottede politikere mente at vi skulle 
 > køre 100 km/t på motorvejen. Det var dødens pølse, det var rimeligt 
 > ulideligt. Med verdens dyreste biler (betal for tre og få én) og en 
 > pissedyre misundelsesafgifter (grønne afgifter) må vi bilejere sgu da have 
 > lidt fornøjelser eller det skal måske også tages fra os...
 >
 Jeg tænkte bare, at det kunne være, at det var en idé at spare på olien, på 
 den måde.
 Hvad biler angår, så er jeg ingen engel. Min mand og jeg har hver sin 
 benzin-sluger.
            
             |  |  | 
      Peter Bang (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Bang
 | 
 Dato :  20-05-08 19:42
 | 
 |  | Pernille <Hovedst@den> skrev:
 
 >>
 >Jeg tænkte bare, at det kunne være, at
 >det var en idé at spare på olien, på
 >den måde.
 >Hvad biler angår, så er jeg ingen
 >engel. Min mand og jeg har hver sin
 >benzin-sluger.
 
 Så var det måske et sted at begynde?!?
 
 
 
 |  |  | 
       S. A. Thomsen (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : S. A. Thomsen
 | 
 Dato :  20-05-08 20:53
 | 
 |  | 
 
            On 20 May 2008 18:41:47 GMT, Peter Bang <peterbang@QEO8Yprivat.dk>
 (slet QEO8Y) wrote:
 >>Jeg tænkte bare, at det kunne være, at
 >>det var en idé at spare på olien, på 
 >>den måde.
 >>Hvad biler angår, så er jeg ingen
 >>engel. Min mand og jeg har hver sin 
 >>benzin-sluger.
 >
 >Så var det måske et sted at begynde?!?
 Kom det fra Peter Bang, der overhovedet ikke har fattet formålet med
 tråden...    |  |  | 
        Peter Bang (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Bang
 | 
 Dato :  20-05-08 21:10
 | 
 |  | 
 
            S . A . Thomsen <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev:
 >On 20 May 2008 18:41:47 GMT, Peter Bang 
 <peterbang@QEO8Yprivat.dk>
 >(slet QEO8Y) wrote:
 >
 >>>Jeg tænkte bare, at det kunne være, at
 >>>det var en idé at spare på olien, på 
 >>>den måde.
 >>>Hvad biler angår, så er jeg ingen
 >>>engel. Min mand og jeg har hver sin 
 >>>benzin-sluger.
 >>
 >>Så var det måske et sted at begynde?!?
 >
 >Kom det fra Peter Bang, der overhovedet ikke har fattet 
 formålet med
 >tråden...    Du mener ikke at det kunne lette på Pernilles dårlige 
 samvittighed over olieforbruget, at spare en bil væk?!?
            
             |  |  | 
         S. A. Thomsen (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : S. A. Thomsen
 | 
 Dato :  20-05-08 21:49
 | 
 |  | 
 
            On 20 May 2008 20:10:27 GMT, Peter Bang <peterbang@MCVWKprivat.dk>
 (slet MCVWK) wrote:
 >>>Så var det måske et sted at begynde?!?
 >>
 >>Kom det fra Peter Bang, der overhovedet ikke har fattet 
 >formålet med
 >>tråden...    >
 >Du mener ikke at det kunne lette på Pernilles dårlige 
 >samvittighed over olieforbruget, at spare en bil væk?!?
 Prøv at læse trådstarten 10 gange... Så kan det være at du fanger
 meningen....
            
             |  |  | 
    Henrik V Blunck (21-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Henrik V Blunck
 | 
 Dato :  21-05-08 03:33
 | 
 |  | 
 
            Den 20.05.2008 kl. 17:41 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:
 > "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
 > news  .ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
 >>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og
 >>> 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 >> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...    >
 > Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på min
 > næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han rørte  
 > ved
 > speederen - fartpilot. PÃ¥ et tidspunkt bandede han lidt fordi han skulle
 > røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde han at han ikke  
 > havde
 > bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg er flot af en 20 årig.
 Jeps, det er en knægt som kan køre bil. Hatten af for det. Sjældent, men  
 glædeligt.    -- 
 Med venlig hilsen
 Henrik Blunck - Dianalund
 Learn More About Spyware => http://www.blunck.dk/consulting/spyware/ Overview of blogs etc => http://blunckmeister.googlepages.com/ |  |  | 
     Kim Larsen (21-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Kim Larsen
 | 
 Dato :  21-05-08 11:54
 | 
 |  | 
 
            "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
 news  .ubhf1sjgn1el4e@macintosh.local
 > Den 20.05.2008 kl. 17:41 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:
 >> "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
 >> news  .ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
 >>>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml.
 >>>> 150 og 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
 >>> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...    >>
 >> Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør
 >> på min næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget
 >> han rørte ved
 >> speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt fordi han
 >> skulle røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde han at
 >> han ikke havde
 >> bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg er flot af en 20 årig.
 >
 > Jeps, det er en knægt som kan køre bil. Hatten af for det. Sjældent,
 > men glædeligt.    Det er vel heller ikke så svært hvis man kører under 100 km/t men hvis man 
 kører mere så skal man forcere det massive opbud af lastbiler som desværre 
 huserer på motorvejene til trods for at det ville være væsentlig mere 
 hensigtsmæssigt at få lasten over på togskinner i stedet for. En af de ting 
 som lastbiler laver af numre og som der burde slås hårdt ned i mod, er at de 
 lægger sig op på siden af hinanden (lastbil ved siden af anden lastbil) på 
 2-sporede motorveje og spærrer trafikken i flere minutter hvorefter at den 
 overhalende lastbil beslutter sig for langsomt for at fortsætte overhalingen 
 i slowmotion. Den slags bevidste chikanerier af den øvrige trafik fra 
 lastbilernes side sker meget meget ofte og det er noget forbandet svineri 
 som burde koste kørekortet omgående efter min mening.
 -- 
 Kim Larsen
 Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
 Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com 
            
             |  |  | 
  Ukendt (20-05-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  20-05-08 16:37
 | 
 |  | "Pernille" <Hovedst@den> wrote in message
 news:4832dbf1$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Spørgsmål.
 > Der er mange meninger om, hvorvidt hastighedsbegrændsningen på landets
 > motorveje, er for høj eller for lav...
 > Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
 > oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til
 > 100km/t alle steder.
 > Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
 > 130km/t end hvis den kører 100km/t.
 >
 
 Den bruger som regel en smule mindre ved 100 end ved 130. Hvad vi gør her i
 Danmark er dog uinteresant i den forbindelse. Det er hvad USA, Indien og
 Kina gør, der er afgørende for hvornår oliemangelen for alvor sætter ind.
 Indtil videre er olien rekorddyr, men der har ikke været decideret mangel
 endnu. Hvis vi vil udsætte oliemangelen lidt endnu, skal vi have lagt Kina
 og Indiens økonomier ned. Det kan bl.a. gøres ved at acceptere at tingene
 koster lidt mere at fremstille i Vesten... men så bruger vi selvfølgelig
 selv mere energi. Der er ingen endelig løsning på problemet, desværre.
 
 mvh.
 Kim Frederiksen
 
 
 
 |  |  | 
 |  |