De nye kræver ind
Fra : Peter Carlsen

Dato : 17-05-08 22:00

Endelig noget fornuftigt fra beskæftigsministeren
Claus Hjort: De rige kræver ind
17. maj 2008 21.46 Politik Opdat.: 17. maj 2008 22.48
Venstres chefideolog, beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, lægger
op til et opgør med en stor del af regeringens eget vælgerkorps.

De har en tendens til at kræve alt for meget ind uden at spørge, hvad de
selv kan gøre, siger han til Politiken.

Regeringen præsenterer på mandag en kampagne om det personlige ansvar. I den
forbindelse opfordrer Claus Hjort samfundets bedst stillede borgere til at
tage ansvar og ikke opfatte det offentlige som et stort tagselvbord.

Socialdemokratisk standpunkt
- Der er en tendens i tiden, hvor det er samfundets mest velbjærgede, som
kræver ind. Den tendens skal vi have brudt, fastslår ministeren.

Samtidig erklærer Hjort Frederiksen sig fuldstændig enig i, at det er de
bredeste skuldre, som har det største ansvar over for samfundet. Et klassisk
socialdemokratisk standpunkt.

- Evner forpligter. Har man evner, skal man udvise et stort ansvar, så
personer med færre muligheder kan blive hjulpet. Det nytter ikke noget, at
vi alle sammen kræver, at der skal tages hånd om os, siger Claus Hjort
Frederiksen til Politiken.

Skrevet af: Hilmar Vester

lsesministeren

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-05-08 22:31

Peter Carlsen skrev den 17-05-2008 22:59:
> [...]
> Samtidig erklærer Hjort Frederiksen sig fuldstændig enig i, at det er de
> bredeste skuldre, som har det største ansvar over for samfundet. Et

Tja, hvis det er regeringens politik, så kan alle
"fjerntopskatten"-fortalere da godt gå hjem og lægge sig!

Topskatten er netop udtryk for, at de bredeste skuldre bærer mest!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-05-08 08:13

Carsten Riis wrote:
> Tja, hvis det er regeringens politik, så kan alle
> "fjerntopskatten"-fortalere da godt gå hjem og lægge sig!
>
> Topskatten er netop udtryk for, at de bredeste skuldre bærer mest!

Sikke noget sludder. Topskatten rammer almindelige lønmodtagere hårdest,
fordi beskatningsgrænsen er alt for lav.

--
Kurt Lund

Fra : E.M.

Dato : 18-05-08 08:53

> Sikke noget sludder. Topskatten rammer almindelige lønmodtagere hårdest,
> fordi beskatningsgrænsen er alt for lav.

Det har du ret i, når ufaglærte skal betale topskat, er der sgu noget helt
ravruskende galt.

E.M.

Fra : Egon Stich

Dato : 18-05-08 11:00

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Det har du ret i, når ufaglærte skal betale topskat, er der sgu noget helt
> ravruskende galt.
>
> E.M.

Hvad med om I interesserede jer mere for den virkelige årsag til miseeren?
Nemlig den, at de mest velbjergede jo ikke betaler nævneværdig skat.
Som følge af afskrivningsregler og selskabsformer.
Det er dette, der gør, at andre indkomstgrupper må betale mere.

Focuser på det egentlige problem, og ikke på topskatten.
denne er jo blot en følge af det virkelige problem.

Egon

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-05-08 13:25

Egon Stich wrote:

> [...]
>
> Focuser på det egentlige problem, og ikke på topskatten.
> denne er jo blot en følge af det virkelige problem.

Topskatten yder så lille en del af de samlede skatteindtægter, at den i
praksis ikke kan mærkes i samfundshusholdningen, så det er noget vrøvl du
skriver.

--
Kurt Lund

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-08 12:15

"Kurt Lund" <lund@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Topskatten yder så lille en del af de samlede skatteindtægter, at den i
> praksis ikke kan mærkes i samfundshusholdningen, så det er noget vrøvl du
> [...]

Du opfatter det som vrøvl, fordi du af en eller anden årsag ikke vil
gennemtænke sagen.
Hvert eneste fradrag en kapitalist får, modsvares af øget skattebetaling for
lønmodtagere.
Dette kan man ikke komme uden om.
Ligesom følgeslutningen:
For hvert fradrag kapitalisterne mister, kan skatten nedsættes tilsvarende.

Hvorfor tror du forøvrigt, at skattebøgerne er afskaffet?
Hvis ikke set er fordi "man" ikke ønsker offentlighed om de rigeste reelle
bidrag til samfundet?

Egon

Fra : Carsten Riis

Dato : 19-05-08 22:14

Egon Stich skrev den 19-05-2008 13:15:

> Hvorfor tror du forøvrigt, at skattebøgerne er afskaffet?
> Hvis ikke set er fordi "man" ikke ønsker offentlighed om de rigeste
> reelle bidrag til samfundet?

Der er også noget som hedder privatliv....måske derfor?

Derudover er de også satans dyre i drift, sådanne bøger.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 20-05-08 09:49

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er også noget som hedder privatliv....måske derfor?

Privatlivets "ret" til at undgå at offentligheden får oplysnionger om
virkeligheden for de rigeste?

> Derudover er de også satans dyre i drift, sådanne bøger.

Så det er forklaringen
Men nu er vi jo digitale?

Egon

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-05-08 17:55

Egon Stich skrev den 20-05-2008 10:49:

> Privatlivets "ret" til at undgå at offentligheden får oplysnionger om
> virkeligheden for de rigeste?

Og for alle de andre!

> Så det er forklaringen
> Men nu er vi jo digitale?

så du mener, at alle menneskers årsopgørelse skulle gøres tilgængelig
med søgefelter på indkomster og fradrag mv.?

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 21-05-08 12:05

> Og for alle de andre!

Jeg har da ikke noget imod at fortælle hvor lidt jeg betalte i skat, medens
jeg havde mit aps som "arbejdsgiver".
Det var på¨Glistrup niveau.
Nu, som pensionist, betaler jeg væsentligt mere.

> så du mener, at alle menneskers årsopgørelse skulle gøres tilgængelig med
> søgefelter på indkomster og fradrag mv.?

Absolut.
Ligesom i gamle dage, hvor de rige kappedes om at være sognets største
skattyder.

Nu er værdierne jo vendt på hovedet, og det drejer sig om at undslå sig
betalingen.
helst uden resten af befolkningen opdager det.
Jævnfør balladen med offentliggørelse af politikeres interesser.

Egon

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-05-08 17:40

Kurt Lund skrev den 18-05-2008 09:13:

> Sikke noget sludder. Topskatten rammer almindelige lønmodtagere hårdest,
> fordi beskatningsgrænsen er alt for lav.

Nåååååååååååå du mener, dem som lige sniger sig om op over
topskattegrænsen, hvor så selve topskatten kun udgør ganske få kroner i
det samlende skatteregnskab.

Fx en indtægt på 400000 kroner (uden nogen som helst fradrag af nogen
slags), der fylder topskatten kun 4546,64 kroner og kommuneskatten
90.347,80 kroner (Esbjerg kommune).

Og nu må du gerne finde ud af, hvor mange "almindelige lønmodtagere"
tjener over 400.000 kroner om året dvs. 33333,33 kr. pr. mdr.

Jf statistikbanken, så er der i 2006 kun 575.337 personer som tjener
mere end 399.999 kroner. Og der er i alt 4.387.083 personer med i den
optælling.
Og hvornår man holder op med at være "almindelig lønmodtager" det skal
jeg ikke sige, men måske har du en ide.

Husk på, at tallene kommer fra Danmarks Statistik!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-05-08 18:32

Carsten Riis wrote:

> Nåååååååååååå du mener, dem som lige sniger sig om op over
> topskattegrænsen, hvor så selve topskatten kun udgør ganske få kroner
> i det samlende skatteregnskab.

Nej, det mener jeg ikke.

> Fx en indtægt på 400000 kroner (uden nogen som helst fradrag af nogen
> slags), der fylder topskatten kun 4546,64 kroner og kommuneskatten
> 90.347,80 kroner (Esbjerg kommune).

Topskat i nævnte tilfælde er kr. 9630.

> Og nu må du gerne finde ud af, hvor mange "almindelige lønmodtagere"
> tjener over 400.000 kroner om året dvs. 33333,33 kr. pr. mdr.

Gu' vil jeg da ej.

> [...]
> optælling.
> Og hvornår man holder op med at være "almindelig lønmodtager" det skal

F. eks. når man har lederansvar udover mellemlederstatus.

> Husk på, at tallene kommer fra Danmarks Statistik!

Og de er jo forældede, når de er fra 2006.

Sagen er, at vi er blevet et forsørgersamfund, hvor /alle/ synes det er i
orden at kræve ind.
Jeg er f.eks. imod at betale ekstraskat for at en enlig mor kan have en
indtægt på (omregnet) 300.000-400.000 kr. om året baseret på en
arbejdsløshedsunderstøttelse.

--
Kurt Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-05-08 18:59

Kurt Lund skrev den 18-05-2008 19:32:

> Nej, det mener jeg ikke.

ok, rettelse: beskæftigelsesfradraget er med, men det har man ikke
indflydelse på udover at falde eller stige i løn.
Den type fradrag jeg nævnte var naturligvis renter, befordring,
fagforening, pension og hvad man ellers selv er herre over at trække fra
i skat.

Selv når vi siger, at man har en indtægt som ikke giver ret til
beskæftigelsesfradrag fx hvis nu sygedagpenge var på 400.000, så ville
den topskattens andel i skattebudgettet være minimal i forhold til totalen.
Fx ved lønindtægt betaler man ialt: 135.417 kroner i Skat. Topskatten
ville udgøre 4.546,64 kroner.
Ved en ikke beskæftigelsesfradrags-berettiget indkomst i 400.000 kroners
klassen ville man betale 158.764 kroner i skat.
Topskatten ville udgøre 9065,04 kroner.

> Topskat i nævnte tilfælde er kr. 9630.

Jf. hvem

Jeg har brugt SKATs skatteberegner for 2008

Resultat af skatteberegningen med de indtastede tal
Personoplysninger   Skatteyder
Civilstand   Enlig
Fødselsdato og -år   01.01.1970
Medlem af folkekirken   Ja
Bopælskommune pr. 5-9-2007   Esbjerg Kommune

Ved Lønindkomst:

Indkomst og fradrag

Lønindkomst mv.   400.000
AM-bidrag A-indkomst   32.000
Personlig indkomst i alt   368.000
Beskæftigelsesfradrag   12.300
Ligningsm. fradrag i alt   12.300
Skattepligtig indkomst   355.700

BEREGNEDE SKATTER

Bundskat 5,48 %   20.166,40
Mellemskat 6,0 %   5.292,00
Topskat 15,0 %   4.546,64
Sundhedsbidrag 8%   28.456,00
Kommuneskat   90.347,80
Kirkeskat   2.881,17

Skatteværdi bund. pers.fr.   2.246,80
Skatteværdi sundh. pers.fr.   3.280,00
Skatteværdi komm. pers.fr.   10.746,10
Samlet skat   135.417,11

Ved ikke-beskæftigelsesfradrag-berettiget indkomst:

Resultat
Mask. gyldigh.dato 366   01.01
Trækprocent   44
Månedsfradrag   3.189
14-dagsfradrag   1.471
Ugefradrag   735
Dagfradrag   104

Indkomst og fradrag
Sygedagpenge og arbejdsløshedsdagpenge   400.000
Personlig indkomst i alt   400.000
Skattepligtig indkomst   400.000

BEREGNEDE SKATTER
Bundskat 5,48 %   21.920,00
Mellemskat 6,0 %   7.212,00
Topskat 15,0 %   9.065,04
Sundhedsbidrag 8%   32.000,00
Kommuneskat   101.600,00
Kirkeskat   3.240,00
Skatteværdi bund. pers.fr.   2.246,80
Skatteværdi sundh. pers.fr.   3.280,00
Skatteværdi komm. pers.fr.   10.746,10
Samlet skat   158.764,14

[[[[[[[[[bemærk: syge- og arbejdsløshedsdagpengene er naturligvis ikke
på 400.000 kroner, men jeg satte indkomsten under den postering, da
dagpenge ikke giver beskæftigelsesfradrag]]]]]]]]]]]]

> Gu' vil jeg da ej.

Det er selvfølgelig også meget nemmere at påstå en fandens masse og når
man så bliver mødt med konkrete informationer, så trække halen mellem
benene og lege fornærmet.

> F. eks. når man har lederansvar udover mellemlederstatus.

Og hvad tjener man så som leder udover mellemlederstatus?

> Og de er jo forældede, når de er fra 2006.

Tja, det er de nyeste tal som er fra Danmarks Statistik i den tabel.

Hvis du kan fremskaffe noget som er nyere og ligeså overskuelig, jamen
så sig frem.

tabellen viser også tallene fra 2004 og 2005 og det ser ikke ud til, at
det er nogen store hop fra år til år.
Der er en udvikling i både antallet af personer i opgørelsen og
indkomstmæssigt er der også et nyk i opadgående retning, men noget stort
hop som gør, at tallene ikke kan bruges er der ikke.

> Sagen er, at vi er blevet et forsørgersamfund, hvor /alle/ synes det er i
> orden at kræve ind.

ja, særlig topskatteydernes piveri om, at topskatten fylder meget i
skattebudgettet, men overser lige at den største post på skattebudgettet
faktisk er kommuneskatten.

> Jeg er f.eks. imod at betale ekstraskat for at en enlig mor kan have en
> indtægt på (omregnet) 300.000-400.000 kr. om året baseret på en
> arbejdsløshedsunderstøttelse.

Omregnet? Hvem omregner og hvordan?

Og tror du selv, at det er fedt at vide, at en indtægt på fiktivt (du
kalder det: omregnet) niveau er 300.000-400.000 kroner, når man ikke har
råd til at sende sine unger på lejrskole eller på anden måde bliver nød
til at regne i de penge man rent faktisk har!

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Kurt Lund

Dato : 18-05-08 20:08

Carsten Riis wrote:

> Det er selvfølgelig også meget nemmere at påstå en fandens masse og
> når man så bliver mødt med konkrete informationer, så trække halen
> mellem benene og lege fornærmet.

JEG har ikke postuleret "en fandens masse".
Jeg har ikke noget at bruge det tal til, som du efterlyser. Det er dig der
trækker det ind i diskussionen.
Og at du beder mig om at dokumentere en oplysning, du skal bruge - som du så
kalder informationer, det er da helt hen i vejret.
Tag lige at diskutér på et ordentligt niveau.

> Og hvad tjener man så som leder udover mellemlederstatus?

Og hvad har det tal med noget at gøre? Jeg har defineret, hvad jeg forstår
ved almindelig lønmodtager. Punktum.

> ja, særlig topskatteydernes piveri om, at topskatten fylder meget i
> skattebudgettet, men overser lige at den største post på
> skattebudgettet faktisk er kommuneskatten.

Næh. Det overses ikke, hvorfor kommer du med en så udokumenteret påstand?

> [...]
> har råd til at sende sine unger på lejrskole eller på anden måde
> bliver nød til at regne i de penge man rent faktisk har!

Slå op i din ordbog og se forskellen på omregnet og fiktiv.
Din diskussionsmetode er forkastelig.

--
Kurt Lund

Fra : Carsten Riis

Dato : 18-05-08 22:46

Kurt Lund skrev den 18-05-2008 21:07:

> [...]
> kalder informationer, det er da helt hen i vejret.
> Tag lige at diskutér på et ordentligt niveau.

Tja, på en eller anden måde skal jo bringe dig ud af din vildfarelse om,
at det er almindelige lønmodtagere som er hårdest ramt af topskatten.

Her er din påstand:

--------------
Topskatten rammer almindelige lønmodtagere hårdest, fordi
beskatningsgrænsen er alt for lav.
--------------

Og Danmark Statistik er en udemærket kilde at hente nogen neutrale tal
fra! Eller er du uenig i det?

Derudover kan du på en hvilken som helst forskudopgørelse som indeholder
topskat se, at det er kommuneskatten som er den "hårdeste postering" på
skattebudgettet.

> Og hvad har det tal med noget at gøre? Jeg har defineret, hvad jeg forstår
> ved almindelig lønmodtager. Punktum.

Du snakker om topskatten rammer almindelige lønmodtagere hårdest.

Men du vil ikke fortæller hvad en almindelig lønmodtager tjener.
Hvad vedkommende laver er for så vidt hamrende ligegyldig for
skattelovgivningen. Der kigger på lønindtægten!

Jeg viser dig så, at det er forholdsvis få personer som har indtægter
som bliver ramt af topskatten.

Og alligevel snakker du udenom ved at snakke om jobfunktioner.

> Næh. Det overses ikke, hvorfor kommer du med en så udokumenteret påstand?

Du nævner ikke kommuneskatten! Men du nævner kun topskatten.
Det samme gælder alle andre som piver omkring topskatten!

Hvordan kan man tro andet andet end du/I ikke har set kommuneskatten på
din/jeres forskudsopgørelse?

> Slå op i din ordbog og se forskellen på omregnet og fiktiv.
> Din diskussionsmetode er forkastelig.

Hvad med at du så bare fortæller hvordan du omregner eller hvem det er
gjort det.
Kom nu med noget substans istedet for løse påstande!

Og så kan du fortælle mig, hvad det er for nogen kroner som er nogen som
man kan gå ud og købe brød for eller lægge over i en
pensionsopsparing. De tal du (for omregnet) omregner til: De er
fantasipenge.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Egon Stich

Dato : 19-05-08 12:19

> [...]
> Jeg er f.eks. imod at betale ekstraskat for at en enlig mor kan have en
> indtægt på (omregnet) 300.000-400.000 kr. om året baseret på en

Ligesom du er med til at betale "extraskat" for alle de, der bor til leje i
eget firmas hus, kører i firmaets bil, osv-osv.
det er der, dine skattekroner går hen.

Egon

Fra : Frank Leegaard

Dato : 17-05-08 22:33

Peter Carlsen wrote:
> [...]
> personer med færre muligheder kan blive hjulpet. Det nytter ikke
> noget, at vi alle sammen kræver, at der skal tages hånd om os, siger

Hvor kommer "de nye" ind i billedet?

/F

Fra : Maz Spork

Dato : 18-05-08 04:38

On May 17, 10:59 pm, "Peter Carlsen" <carlsenpe...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Venstres chefideolog, beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, lægger
> op til et opgør med en stor del af regeringens eget vælgerkorps.

Men hvad har det med muhamedaaaaaaaaanere at gøre?