Sådan!
Fra : Jesper

Dato : 07-05-08 19:25

Der er grænser for hvad man skal finde sig i, selv i Sverige, når man
bliver terroriseret:

http://jp.dk/udland/europa/article1336389.ece

Drab giver ingen straf
Af THOMAS HEINE, Jyllands-Postens korrespondent
Offentliggjort 07.05.08 kl. 16:17
Svensk familiefar frikendt i Blekinge byret, skønt han skød og dræbte en
15-årig dreng på én meters afstand, mens denne lå på knæ og bad for sit
liv.
Stockholm
Til mange svenskeres tilfredshed blev hovedpersonen frikendt, da
byretten i Blekinge i dag afsagde dom i en af årets mest omtalte
kriminalsager i Sverige. Dette selv om manden, kendt som "50-åringen",
med et haglgevær skød og dræbte en 15-årig dreng på ca. én meters
afstand, mens denne lå på knæ og bad for sit liv.
Grov chikane
Den 50-årige familiefar fra det lille samfund Rödeby i Blekinge vurderes
af byretten at have været utilregnelig på gerningstidspunktet i oktober
i fjor, hvorfor han ikke kan idømmes fængsel. Men han bedømmes ikke
længere at være alvorligt psykisk syg og kan derfor ikke sættes under
tvangsbehandling.
Familien var i længere tid blevet groft chikaneret af en lokal
ungdomsbande, og natten til den 6. oktober trængte banden ind på
familiens gårdejendom, bevæbnet med kæppe og baseballbat, og truede med
at dræbe en 19-årig, lettere psykisk handicappet søn i huset.
Drama på bånd
Sønnen ringede til alarmcentralen, men mens samtalen var i gang, vågnede
faderen, hentede sit haglgevær og begyndte at skyde. Forløbet er
dokumenteret på alarmcentralens bånd, hvor man hører den skræmte søn
sige, at »far skød dem«, hvorefter faderen selv kommer til telefonen.
»De er ... de har terroriseret os i et halvt år, og nu kom de og sagde,
at de ville dræbe drengen. Jeg har tre udviklingshæmmede børn her, ja,
ja, jeg mistede besindelsen ... og skød dem.«
Ladede tre gange
Familiefaderen ladede sit haglgevær tre gange undervejs og affyrede -
ifølge to af drengens kammerater, der var øjenvidner - det dræbende skud
mod den 15-årige Simon Söderberg, mens denne lå på knæ og råbte:
»Snälla, skyd ikke igen, jeg har ikke gjort noget.«
Den 50-årige mand forklarede i byretten, at han ikke huskede den del af
forløbet og ikke havde i sinde at dræbe nogen. Men han erkendte at have
skudt Simon Söderberg og en 17-årig bandeleder, der blev ramt i ryggen
og måtte tilbringe en måned på hospitalet.
Sympati for drabsmand
Sagen har affødt en omfattende debat om privatlivets fred og retten til
nødværge, og at dømme af indlæg på avisernes internetsider og i det
svenske blog-univers har sympatien altovervejende ligget hos den
50-årige mand og hans familie. Anklageren havde krævet 10 års fængsel
for mord og mordforsøg, men en enig byret bestående af to juridiske
dommere og fire domsmænd har fundet, at der ikke var tale om en bevidst
handling.
»Retten vurderer, at undersøgelsen af mandens psykiske tilstand viser,
at manden har været nærmest helt ude af stand til bevidst at overveje
sin handling og indse konsekvenserne af den, hvorfor tiltalen afvises,«
hedder det i en pressemeddelelse fra Blekinge byret.
Retten finder, at de unge bandemedlemmer og deres familier ikke har krav
på erstatning. Samt at den 50-årige mand skal have sit beslaglagte
haglgevær og ammunition tilbage.
--
Jesper
A dollar in aid to the third world not spend on

Fra : Brumle Måseegg

Dato : 09-05-08 04:44

On 7 Mai, 21:07, "Michael Laudahn eOpposition" <ch805...@yahoo.mil.ov>
wrote:

> Ja, den eneste skønhedsfejl er bare at offret ikke var en røvløfter.

Ja, for dermed kan du ikke bruke denne saken til å spre hat mellom
menneskegruppene.

Men hvordan ville du reagert om gjerningmannen hadde
innvandrerbakgrunn, hadde du da vært like henrykt????