hvordan fanger man levende tobis ?
Fra : Poul Erik Hubert

Dato : 20-07-01 14:08

hej i gruppen

er der nogle der har gode tips i hvordan man fanger levende - jeg har
tænkt mig at prøve at hav-mede efter ørred.

hilsen hubert

Fra : Erik Munck

Dato : 20-07-01 14:24

Du fanger dem ved hjælp af et håndvod - det vil nok blive lidt besværligt
for dig, men kontakt en af de lokale fritidsfiskere og spørg om du ikke må
få en håndfuld. På Bornholm er du velkommen til at få hvad du skal bruge af
levende tobis - vi er ikke så frygtelige som visse personer udråber os til.

med fiskeri af lyst hilsen
Erik Munck

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-07-01 14:48

Poul Erik Hubert wrote:

> hej i gruppen
>
> er der nogle der har gode tips i hvordan man fanger levende - jeg har
> tænkt mig at prøve at hav-mede efter ørred.

De kan fanges på et sildeforfang med et blylod i enden. Fisk lodret
rykvis, gerne i hjørner mellem moler.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 20-07-01 17:35

Hej Alex

Er rykfiskeri tilladt i Danmark?

Knæk&Bræk

Jan Bang Jensby

Fra : Alex Linaa

Dato : 20-07-01 18:58

Jan Bang Jensby wrote:

> Hej Alex
>
> Er rykfiskeri tilladt i Danmark?
>
> Knæk&Bræk

Nej det erdet ikke!
Jeg skulle måske have skrevet: "Fiskes lodret med små nøk", men er det ikke 2
alen af et stykke?
Hvorom alting er, så bider tobiserne på sildeforfanget, fordi de små nøk
giver krogene liv, og de bliver IKKE kroget alle mulige andre steder. Så er
det vist slået fast.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 28-07-01 16:34

"Poul Erik Hubert" <pe.hubert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> hej i gruppen
>
> er der nogle der har gode tips i hvordan man fanger levende - jeg har
> tænkt mig at prøve at hav-mede efter ørred.

Som de andre siger, kan de fanges på små kroge som med sild. Det har jeg
selv prøvet fra molen i Rønne havn. Derefter har jeg så prøvet at "mede"
efter havørred på samme måde som efter gedder, men _aldrig_ med noget
resultat. Derimod har jeg fanget en hel del havørreder med orm. Både ved at
fiske rigtigt langt ude med bobleflod eller med prop ved sten 10-15 meter
fra land. Uanset dybden er det mit indtryk, at ormen skal ligge ca 1 m under
vandet, og man må gerne "hive" lidt i den en gang imellem. Og det
allervigtigste : Uanset hvor meget dit flåd/prop hopper og danser og dykker
ned under overfladen skal du have tålmodighed. Tilslag skal først gives så
snart flåddet er gået helt ned, og har bevæget sig et par meter under
vandoverfladen - det er nemlig først her ørreden reelt har "spist" ormen,
dvs taget den helt ind i munden.

hilsen,

Fra : Brian Møllerskov

Dato : 06-08-01 13:25

David A. D. Konrad <konrad@dadk.dk> skrev i en
> "Poul Erik Hubert" <pe.hubert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
Snip
det er nemlig først her ørreden reelt har "spist" ormen,
> dvs taget den helt ind i munden.

Det er ikke nemt at genudsætte en undermåler/farvet fisk der har slugt en
krog, husk i det mindste at fjerne modhageren på krogen og at fiske med
enkeltkrog.

BM

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 07-08-01 17:35

"Brian Møllerskov" <bm@scoutshop.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke nemt at genudsætte en undermåler/farvet fisk der har slugt en
> krog, husk i det mindste at fjerne modhageren på krogen og at fiske med
> enkeltkrog.

Med den teknik jeg beskriver kroges de altid yderligt. Mit gæt er, at der
først nappes voldsomt til ormen/ormene, dernæst tages den helt, hvorefter
ørreden søger ned mod bunden for at sluge den - her er der allerede givet
tilslag.