Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
105mm Micro Nikkor + en mellemring, nogen ~
Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-08 10:19

Jeg har fået behov for at lave nogle makrobilleder af gamle oldtidsfund,
mønter - redskaber - detaljer på en ske og andet i den størrelsesorden.
I den forbindelse har jeg tænkt mig at kombinere min 105mm Micro Nikkor
(gammel model uden VR) med en mellemring af en given størrelse. Spørgsmålet
er nu, hvad vil være fornuftigt at kigge efter.
På Nikons hjemmeside er der PK11 12 og 13, samt en PN11.

Hvis jeg f.eks ønskede at opnå 2x forstørrelse på mit objektiv, hvilken
skulle man så vælge?
Jeg er helt klar over at dybdeskarpheden bliver minimal, det er ok.

Jeg har to sensorformater til rådighed, det giver mig samtidig en vis
fleksibilitet.
Nikon D200 med Dx og et D3 med Fx

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-06-08 11:22

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Jeg er helt klar over at dybdeskarpheden bliver minimal, det er ok.
>
> Jeg har to sensorformater til rådighed, det giver mig samtidig en vis

Der er en gruppe specielt til den slags spørgsmål, nemlig
dk.fritid.foto.indkoeb. Ved ikke om du har set det, men foto gruppen er
opsplittet i 4 grupper.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-08 11:32

> Der er en gruppe specielt til den slags spørgsmål, nemlig
> dk.fritid.foto.indkoeb. Ved ikke om du har set det, men foto gruppen er
> opsplittet i 4 grupper.

OK, så må jeg derover. Hvad er så emnet for fritid.foto ?
Er det kun selve slutresultatet ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-06-08 15:24

Johnny Christensen wrote:
> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>

> OK, så må jeg derover. Hvad er så emnet for fritid.foto ?
> Er det kun selve slutresultatet ?

Se http://usenet.dk/dk.fritid.foto

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Sack [6630]

Dato : 27-06-08 12:32

> Der er en gruppe specielt til den slags spørgsmål, nemlig
> dk.fritid.foto.indkoeb. Ved ikke om du har set det, men foto gruppen er
> opsplittet i 4 grupper.

Har du læst hvad han skriver ??
han spørger om råd i forbindelse med indkøb ?
hvis det ikke er tilladt her, så forstår jeg ikke denne gruppes formål

Prøv nu lige at at løsne slipset og slap af

Sack
som sikker er i forkert gruppe

Fra : Sack [6630]

Dato : 27-06-08 12:36

> Har du læst hvad han skriver ??
> han spørger om råd i forbindelse med indkøb ?
> hvis det ikke er tilladt her, så forstår jeg ikke denne gruppes formål
>
> Prøv nu lige at at løsne slipset og slap af

bare for at være helt på tværs

3. Fundats:
I gruppen kan alt omkring fotografering diskuteres. Det kan være
elementer omkring det færdige billede som komposition og billedsyn,

Fra :    ab©

Dato : 27-06-08 13:44

"Sack [6630]" <sacketts@gmail.c0m> skrev i en meddelelse

> han spørger om råd i forbindelse med indkøb ?

Jeg har også ofte spekuleret over, hvad gruppens navn
_dk.fritid.foto.indkoeb_ står for - man kan da slet ikke forestille sig, at
der menes _indkøb_ LOL

> Sack
> som sikker er i forkert gruppe

- ja, nu når du selv skriver det

ab©

Fra : Hans Kruse

Dato : 27-06-08 16:16

"Sack [6630]" <sacketts@gmail.c0m> wrote in message

> Har du læst hvad han skriver ??
> han spørger om råd i forbindelse med indkøb ?
> hvis det ikke er tilladt her, så forstår jeg ikke denne gruppes formål

Det er måske også på grænsen og iøvrigt er jeg ikke reliøs mht. opdelingen i
grupper. Men da han er ny, så var det måske en idé at gøre opmærsom på
opdelingen.

> Prøv nu lige at at løsne slipset og slap af

Bare rolig, jeg har lagt slipset

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-06-08 12:16

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg er helt klar over at dybdeskarpheden bliver minimal, det er ok.
>
> Jeg har to sensorformater til rdighed, det giver mig samtidig en vis

Husk lige at Dx giver dig 1,5x. 24x36 afbildes som jo, så det fylder hele
formatet på Fx!
Har du prøvet med D200. 2x kræver lidt ekstra crop, men der bliver omk. 6Mp
tilbage.
Er det ikke nok?
2:1 kræver langt udtræk og voldsomt lystab.
Gert

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-08 12:52

"Gert Nielsen" <gn_abf@Nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6Mp tilbage.
> Er det ikke nok?
> 2:1 kræver langt udtræk og voldsomt lystab.

Det er jeg klar over
Dx formatet har jeg skudt siden introduktionen af D200. Det er kun 4-5
måneder siden at jeg fik Fx, det financielle skulle lige på plads.

Målet er her at skyde gode billeder af noget som har det samme areal som
f.eks en 25 øre. At jeg har både 10 mpxl Dx format via min D200 og et 12
mpxl Fx format via D3 betyder jo bare en valgfrihed for mig når der skal
vælges om man skal RIGTIG tæt på - eller "bare" tæt på.

Dvs at det som jeg fisker efter, er erfaringerne fra folk som laver
spektakulære makrobilleder af f.eks bier, mariehøns, insekter osv osv. Hvad
er den magiske løsning der?

mvh
Johnny

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-06-08 13:19

> [...]
> mpxl Fx format via D3 betyder jo bare en valgfrihed for mig når der skal
> vælges om man skal RIGTIG tæt på - eller "bare" tæt på.

Går du tættest på en 25 øre med din 105, vil den netop fylde hele billedet
med D200!
Bare prøv.

> Dvs at det som jeg fisker efter, er erfaringerne fra folk som laver
> spektakulære makrobilleder af f.eks bier, mariehøns, insekter osv osv.
> Hvad er den magiske løsning der?

Teknik
Optagevinkel, korrekt blænde til den ønskede dof - og lid held.
I analogdagene brugte jeg tit et fuldt sæt mellemringe med en 30mm.
Det gav tæt på 2:1. Men focusering var held.
Gert

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-06-08 14:02

> Går du tættest på en 25 øre med din 105, vil den netop fylde hele billedet
> med D200!
> Bare prøv.

Jeg skal bruge mere forstørrelse, det er derfor jeg spørger om råd til
mellemringe. Jeg kender grænserne af min 105'ers formåen og har behov for at
gå tættere endnu.

Fra : ab©

Dato : 27-06-08 14:52

> Jeg skal bruge mere forstørrelse, det er derfor jeg spørger om råd til
> mellemringe. Jeg kender grænserne af min 105'ers formåen og har behov for
> at gå tættere endnu.

PN-11 (52,5 mm) er designet til at give 1:1 på ældre 105 mm - virker fint
med min 105 mm 4.0 ...

- Du kan se her hvor meget de forskellige mellemringe giver
http://www.cse.yorku.ca/~oz/nikon/macro/macro_adapter.htm umiddelbart vil
jeg mene, at et Micro 60 mm ville være fint til småting, hvor en
forholdsvis lang arbejdsafstand ikke er nørvendigt - du kan få et brugt af
slagsen til det samme som en PN-11 koster
http://mpixfoto.dk/group.asp?group=237

ab©

Fra : Gert Nielsen

Dato : 27-06-08 15:05

> [...]
>

> Jeg skal bruge mere forstørrelse, det er derfor jeg spørger om råd til
> mellemringe. Jeg kender grænserne af min 105'ers formåen og har behov for

Det er sørme små detaljer du søger
Du får ikke nok udtræk til 105'eren med mellemringe. Så skal du have fat i
en bælg.
Måske bedst med bælg og vendering til en 50mm.
Gert

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-06-08 22:26

I meddelelse: 4864d477$0$90267$14726298@news.sunsite.dk
skrev Johnny Christensen bl.a. (kan være lidt forkortet) :
> [...]
>
> Dvs at det som jeg fisker efter, er erfaringerne fra folk som laver
> spektakulære makrobilleder af f.eks bier, mariehøns, insekter osv

For mig er det ikke så magisk - spørgsmålet er så om det er spektakulært

Jeg har skruet en gammel Nikkor P 55 3,5 på min D200. Der er masser af lys i
søgeren og der fokuseres ved at rokke lidt frem og tilbage.

http://picasaweb.google.com/p.herholdt/Macro/photo#5190982387193266882

Lyssætningen har rigtig meget at sige (også) for et godt macrobillede. Jeg
har mellemringe, men synes det er noget biks at arbejde i mørke

--
MVH Per, Herringe

http://picasaweb.google.com/p.herholdt/Fugle

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-06-08 15:42

Johnny Christensen wrote:
> [...]
> På Nikons hjemmeside er der PK11 12 og 13, samt en PN11.
> Hvis jeg f.eks ønskede at opnå 2x forstørrelse på mit objektiv,

Hvis der er tale om simple objektiver, skal du jo sådan set bare have den
samme forlængelse i forholdt til brændvidden som den forstørrelse, du vil
opnå. Dvs. at en brændvidde på 100 mm kræver en forlængelse på 200 mm for at
opnå en forstørrelse på 2 gange. I praksis ville jeg lede efter en makro,
hvis jeg skulle op i den størrelse - og da al automatik er stået af
undervejs, ville jeg nok droppe 100 mm'eren og benytte et andet objektiv -
en 50 mm med omvendering eller endnu bedre et gammelt højkvalitetsobjektiv
til et forstørrelsesapparat.

> Jeg har to sensorformater til rådighed, det giver mig samtidig en vis
> fleksibilitet.
> Nikon D200 med Dx og et D3 med Fx

Tjae pixeltætheden på d200 er vel større end på D3, så hvis du vil have
flest muligt pixel at gøre med, vil du få det på d200 med samme forstørrelse
(udtræk.

Men er lys et issue (og ved den slags fotografering er det nok ikke, da det
er muligt at kontrollere situationen med al det lys, man ønsker) er din d3
nok bedre.

Fra : JH

Dato : 27-06-08 16:45

Med en konverter 52mm gevind til gevind har jeg opnået fantastiske
forstørrelser med flot skarphed ved at montere min 50mm 1.4 omvendt på min
105mm. Det fungerer ganske fortrindeligt og jeg har set eksempler på omkring
8:1 forstørrelse ved at montere andre opjektiver end 50'eren omvendt på
105'eren.