Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dybdeskarphed og opløsning
Fra : Hans Kruse

Dato : 25-06-08 18:42

Inspireret af indlægget om produktbilleder, der ikke var så skarpe, som
ønsket fandt jeg et stykke software, som kan kombinere flere billeder og
dermed opnå større dybdeskarphed. Under optagelsen stilles der skarpt på den
forreste del af motivet, der skal være skarpt og for hvert billede, der
tages flyttes fokus så lidt bagud indtil det bagerste, der skal være i fokus
er skarpt. Det gøres naturligvis på stativ og med manuel fokus og det
nemmeste er at bruge live view, hvis man har det på kameraet og zoomer ind
så langt det er muligt for at se eksakt fokus.

Jeg prøvede det med et æble og med et makroobjektiv (Canon 100mm f/2.8) og
et full frame kamera (Canon 1Ds mk3). Afstanden fra sensorplanet til
forreste del af æblet var ca. 46 cm. Billederne blev alle taget på f/8. Dvs.
den beregnede dof vil være 7,9mm. Afstanden fra den forreste kant af æblet
ind til stilken, som jeg ønskede i fokus er ca. 2,5cm. Dvs. at for at få
denne dybdeskarphed så skulle der blændes ned til omkring f/25 (dof=2,53cm).
Så stor en nedblænding vil reducere opløsningen temmelig meget, som det ses
af disse billeder med stigende f-værdi
http://www.pbase.com/hkruse/image/99235208/original (f/8) og indtil
http://www.pbase.com/hkruse/image/99235215/original (f/32). Jeg tog så 10
billeder (http://www.pbase.com/hkruse/combinezm_frames_used) og køre dem
igennem CombineZM programmet og fik flg. resultatet i fuld opløsning
http://www.pbase.com/hkruse/image/99234733/original og her resizet, så det
er lette at bedømme dybdeskarpheden
http://www.pbase.com/hkruse/image/99234644/original. Her er så til
sammenligning det samme udsnit ved f/22
http://www.pbase.com/hkruse/image/99236236/original og ved f/32
http://www.pbase.com/hkruse/image/99236239/original og til sammenligning det
kombinerede billede fra de ti f/8 billeder
http://www.pbase.com/hkruse/image/99234644/original.

Denne softwaremetode har selvfølgelig sine begrænsninger. Naturligvis kan
det kun benyttes til helt statiske motiver, men lyset kan nok heller ikke
skifte for meget og bookeh fra baggrund kan også komme til at se ganske
forfærdeligt ud, så der kan være brug for at skære i billederne og justere
en del i sådanne situationer. Hvis man overhovedet vil forsøge. Til
landskaber vil der jo være de samme problemer, som med HDR fra flere
optagelser med bevægelige skyer etc. Det sidste kan dog minimeres med
automatisk bracketing i kameraet med kontinuerlig billedtagning, f.eks. 5
billeder i en serie med 5fps, så er det klaret på et ca. et sekund. Der
findes dog ingen kameraer (så vidt jeg ved), der kan lave fokuserings
bracketing, som standard, se dog http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK!!

Der er også en artikkel her http://chdk.wikia.com/wiki/DoF_Stacking.

Selvfølgelig er det lidt mere besværligt, men det kunne nok bruges til
højkvalitetsproduktfotos i kontrolleret opsætning!

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Hans Kruse