Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billede backup - DVD / HD ?
Fra : SpookiePower

Dato : 12-06-08 06:44

Jeg har i længere tid taget backup af alle mine billeder,
så jeg har dem liggende på to forskellige HD'er. Indtil videre
fylder samtlige billeder 63Gb, og jeg har overvejet om de også
skulle ligges over på DVD'er, bare for en sikkerheds skyld.

Ville i mene at to forskellige HD'er er nok, eller er det overkill
at smide dem på DVD også ?

--
My photogallery
www.anothermasterpiece.com

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 13:58

SpookiePower skrev bl.a.:

> [...]
> skulle ligges over på DVD'er, bare for en sikkerheds skyld.
> Ville i mene at to forskellige HD'er er nok, eller er det overkill

Hvis du bare har diskene hjemme i stuen, så kan det være fløjtende
ligegyldigt. Brand eller indbrud, og alle dine billeder er væk!

www.mozy.com

Alle mine videooptagelser ryger direkte derover. Foreløbig er jeg oppe på
over 280 Gb og det for kun fem dollars om måneden.

Du har *ingen* backup hvis du ikke har en backup liggende uden for dit hjem.
Husk det!

Claus

Fra : SpookiePower

Dato : 12-06-08 07:00

On 12 Jun., 14:57, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> over 280 Gb og det for kun fem dollars om måneden.
>
> Du har *ingen* backup hvis du ikke har en backup liggende uden for dit hjem.

Ideen er god nok, og jeg forstår din pointe. Men jeg bryder mig ikke
meget om
at have mine private billeder liggende ude i byen.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 18:28

SpookiePower skrev bl.a.:

> Ideen er god nok, og jeg forstår din pointe. Men jeg bryder mig ikke
> meget om
> at have mine private billeder liggende ude i byen.

Hvis du er bange for, at et stort specialfirma inden for datasikkerhed skal
misbruge dine private billeder, så må jeg være hudløs ærlig og sige, at så
burde du tale med en terapeut

Kan du ikke selv høre, hvor "far out" den tanke skulle være.....

Claus

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 06:38

Fra : Bo Hellum

Dato : 12-06-08 14:43

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Spookie

Jeg har alle mine billeder på 2 pc'ere. En derhjemme og en på mit kontor,
derudover har jeg en extern disk på 2TB som ligger i en brandboks et helt 3.
sted.

Jeg skal have sikkerheden pga det er en del af mit levebrød, så det er altid
en vurderingssag. I gamle dage(få år hehe) hvor vi alle havde skuffevis af
papirbilleder og ikke andet tog vi jo ikke en kopi af dem og lagde et andet
sted, men det var selvfølgelig også mere besværligt.

Men som Claus siger så kan du have 50 kopier af alle dine billeder, men er
de på samme lokation og lokummet brænder ja så er de alle væk alligevel. Jeg
vil nok anbefale dig at smide dem over på en go extern disk og gemme den et
andet sted.

Hygge

Bo

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-06-08 18:38

"Bo Hellum" skrev i en meddelelse
> Jeg vil nok anbefale dig at smide dem over på en go extern disk og
> gemme den et andet sted.

Det er jeg enig i - det mest sikre er selvfølgelig at gemme den eksterne
i en anden bygning - så kan de ikke brænde begge to.

Selvfølgelig er en web-disk et udemærket sted - men overførsel af større
mængder tager en pokkers tid - og hvis firmaet lukker af den ene eller
anden grund, så er alle data væk.

Jeg ved så ikke om det er mest sandsynligt at huset brænder eller at
web-fortagendet krakker

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 19:38

Jan Vestergaard skrev bl.a.:

> [...]
> ene eller anden grund, så er alle data væk.
> Jeg ved så ikke om det er mest sandsynligt at huset brænder eller at

Der er intet her i verden bortset fra døden og skatter som er 100%
sikkert....

Men man kan jo selv gøre en indsats og sætte sig lidt ind i, hvad det er for
et firma man gør forretninger med og som man betror sine data..

Man kommer rimelig langt med almindelig sund fornuft!

Men hensyn til " en pokkers tid", så er det noget vrøvl. De fleste har
hurtigt bredbånd i dag (vel navnlig fotografer), og hvis man laver en rutine
med daglig backup, så tager det ikke længe. Det hele kører automatisk og kan
evt gøres om natten.

Claus

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-08 10:42

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> med daglig backup, så tager det ikke længe. Det hele kører automatisk og kan

Hurtig bredbånd dækker over at data kommer hurtigt fra nettet til PC'en.
Den anden vej er meget langsommere.

Bo //

Fra : Sack [6630]

Dato : 13-06-08 11:20

> Hurtig bredbånd dækker over at data kommer hurtigt fra nettet til PC'en.
> Den anden vej er meget langsommere.

det kommer da an på din udbyder
jeg har samme opload som download

-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-08 11:30

Sack [6630] wrote:

> det kommer da an på din udbyder
> jeg har samme opload som download

Hvem kan tilbyde 8Mbit/s begge veje til en rimelig pris ?

Bo //

Fra : Sack [6630]

Dato : 13-06-08 15:13

> Hvem kan tilbyde 8Mbit/s begge veje til en rimelig pris ?
>
> Bo //

det kommer jo an på hvor du bor, og hvad du kalder en rimelige pris
jeg har 10/10 Mbit/s til 399.-
virker fint for mig

-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-08 16:51

Sack [6630] wrote:

> det kommer jo an på hvor du bor, og hvad du kalder en rimelige pris
> jeg har 10/10 Mbit/s til 399.-
> virker fint for mig

Men du vil ikke fortælle HVEM det er ????

Bo //

Fra : Sack [6630]

Dato : 13-06-08 21:38

> Men du vil ikke fortælle HVEM det er ????
>
> Bo //

joda, det var en smutter
sydenergi <--> www.sebredbaand.dk

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 21:11

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 21:11

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 21:11

Fra : Per

Dato : 12-06-08 15:31

Hvis du blot har den ene HD liggende på en anden lokation og så tager den
hjem en gang i mellem og kører backup, så er det fint. Du kan jo også køre
en scandisk en gang i mellem for at tjekke der ikke er fejl på diskene.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 18:25

Per skrev bl.a.:

> [...]
> den hjem en gang i mellem og kører backup, så er det fint. Du kan jo
> også køre en scandisk en gang i mellem for at tjekke der ikke er fejl

Man kan næsten være sikker på, at den dag der er indbrud eller brand, det er
når udedisken er hjemme....

Claus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 12-06-08 18:41

"Claus Tersgov" skrev i en meddelelse
> Man kan næsten være sikker på, at den dag der er indbrud eller brand,
det er
> når udedisken er hjemme....

Og den dag web-backup foretagende drejer nøglen om, får man fejl på sin
egen harddisk, så alle date er væk......

Ny version af Murphy's lov

Jan

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 19:50

Jan Vestergaard skrev bl.a.:

> Og den dag web-backup foretagende drejer nøglen om, får man fejl på
> sin egen harddisk, så alle date er væk......

Vrøvl....
Man kan jo sætte sig ind i, hvad det er for et firma man gør forretninger
med.

Firmaet bag mozy.com omsætter for fjortentusinde millioner dollars årligt! -
og har været i branchen i over 30 år...

Jeg er ikke nervøs for, at de drejer nøglen om!

Claus

Fra : Clevin

Dato : 13-06-08 08:17

Claus Tersgov wrote:

> [...]
> og har været i branchen i over 30 år...
>
> Jeg er ikke nervøs for, at de drejer nøglen om!

Ja, se nu f.eks. http://www.computerworld.dk/art/45963 - IBM stoler alle
jo - de er jo et stort selskab som omsætter for mange millioner om året.
Bullshit, siger jeg bare. Hvis man skal have noget gjort ordentligt,
skal man gøre det selv. Tag backup på din egen harddisk og lad være med
at sende det ud i byen.

Fra : SpookiePower

Dato : 12-06-08 12:16

On 12 Jun., 19:28, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> [...]
> burde du tale med en terapeut
>
> Kan du ikke selv høre, hvor "far out" den tanke skulle være.....

Jeg kender intet til det firma. Jeg aner ikke om det er et lille
eller stor ankendt firma inden for dette fag, Så derfor min "far out"
tankegang.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-06-08 19:54

SpookiePower skrev bl.a.:

> Jeg kender intet til det firma. Jeg aner ikke om det er et lille
> eller stor ankendt firma inden for dette fag, Så derfor min "far out"
> tankegang.

Det er ellers oplysninger, der er dødnemme at tilegne sig..

Så hellere være paranoid end oplyst?

Jeg forstår ikke den tankegang...

Claus

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 06:38

Fra : SpookiePower

Dato : 12-06-08 14:51

On 12 Jun., 20:53, "Claus Tersgov" <nospamn...@tersgov.dk> wrote:

> Det er ellers oplysninger, der er dødnemme at tilegne sig..

Kigger jeg nærmere på hjemmesiden, kan jeg se en masse god reklame for
dem selv. Det ser ud til at være et af de bedre til den slags, når man
søger på nettet.

> Så hellere være paranoid end oplyst?

Jeg vil altid være skeptisk når jeg skal lægge "personlige
oplysninger"
på nettet, også selvom et firma omsætter for 14 millioner dollars om
året
og har været 30 år i branchen. Store firmaer, såvel som små, laver
fejl på
et eller andet tidspunkt. Den sidste idiot er desværre ikke født
endnu.

> Jeg forstår ikke den tankegang...

Jeg kalder det sund fornuft.

Men mange tak for hjælpen, jeg vil klart undersøge Mozy nærmere.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 13-06-08 06:38

<http://en.wikipedia.org/wiki/Mozy>
<http://en.wikipedia.org/wiki/EMC_Corporation>

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : N/A

Dato : 13-06-08 06:38

Fra : lars

Dato : 13-06-08 09:14

[...]

Du kan evt leje en bankboks og havde billederne liggende i på dvd

Fra : Henning

Dato : 18-06-08 04:47

"lars" <levithannSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> at smide dem på DVD også ?
>

> Du kan evt leje en bankboks og havde billederne liggende i på dvd

Har lige været ude for at flere (mange) af mine billedfiler er blevet
ødelagte. Dette samtidig med min USBdisk til backup er blevet defekt.

Den eneste redning jeg har er mine DVDbackups.

Selvom du gemmer dine fotos på forskellige HDs kan de blive ramt af den
samme virus/fejl.

Min anbefaling er helt klar - tag den endelige backup på DVD, der både er
billig og stabil. Glem CD'er der ofte fejler og er fysisk udsatte for
skader.

mvh Henning

Fra : Nicolai Lang

Dato : 18-06-08 16:00

On Wed, 18 Jun 2008 05:47:00 +0200, "Henning" <anders@nd.dk> wrote:

>Min anbefaling er helt klar - tag den endelige backup på DVD, der både er
>billig og stabil. Glem CD'er der ofte fejler og er fysisk udsatte for
>skader.

Jeg forstår ikke der er forskel - det burde være det samme, jeg har
selv oplevet DVD'ere som mere ustabile.

Men jeg turde ikke belave mig på den form for opbevaring. Jeg bruger
online backup (Mozy) og brænder derudover mine billeder på 2 sæt
mærke-DVD'ere en gang hvert år. Det ene sæt opbevares derhjemme, det
andet off site.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Henning

Dato : 18-06-08 23:12

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke der er forskel - det burde være det samme, jeg har
> selv oplevet DVD'ere som mere ustabile.

På en CD er det kun undersiden der er beskyttet af plastic på en DVD er der
også plastic beskyttelse på oversiden.

mvh Henning

Fra : Bo Bjerre

Dato : 18-06-08 21:00

Henning wrote:

> Har lige været ude for at flere (mange) af mine billedfiler er blevet
> ødelagte. Dette samtidig med min USBdisk til backup er blevet defekt.
>
> Den eneste redning jeg har er mine DVDbackups.

Jeg ville aldrig forsøge at lave DVD'er af mit fotoarkiv. Det fylder
p.t. ca 900Gby, svarende til lidt under 200 DVD'er

Fornuftig styring af harddiske er den eneste mulighed ved store arkiver.

En disk i maskinen, een i brandskabet og een ude af huset over netværk

Bo //

Fra : SpookiePower

Dato : 13-06-08 13:11

Jeg kan se at man kun kan tage backup fra een computer via mozy.
Jeg har to computere med en netværks HD som de deler. Ville jeg
kunne uploade fra begge computere til mozy på denne måde, da
det er den samme HD jeg uploader fra, uanset computer ?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 13-06-08 21:11

SpookiePower wrote:
> [...]
> kunne uploade fra begge computere til mozy på denne måde, da
> det er den samme HD jeg uploader fra, uanset computer ?

Øh... jeg tror du skal spørge et andet sted i tråden ?

-jeg kan ikke svare

Bo //

Fra : Nicolai Lang

Dato : 13-06-08 21:28

On Fri, 13 Jun 2008 12:10:59 -0700 (PDT), SpookiePower
<boxjunk2600@gmail.com> wrote:

> [...]
>kunne uploade fra begge computere til mozy på denne måde, da
>det er den samme HD jeg uploader fra, uanset computer ?

Mozy home til 5$ flatrate kan kun tage af en computer og kun lokale
harddiske. Men du kan tilkøbe en computer mere (det gør jeg snart).
Som jeg læser det, kan du ikke tage backup af en netværks harddisk med
det produkt. Dér skal du have deres prof version, som koster pr. GB.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com