Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
negativ scanner
Fra : ___P.Sir

Dato : 10-06-08 18:21

Jeg skal bruge en sådan - bare én gang, til scanning af alle mine gamle
negativer.
Kan jo købe en ny canoscan 8800 el lign - men synes måske det er et overkill
bare for denne engangsoperation.
Jeg har jo en alm,. scanner i forvejen - Brother - så selvom den ikke er
beregnet til scanning af negativer kan man måske få et eller andet udstyr,
så den kan bruges til dette alligevel? Eller andre gode - og billige -
løsninger?
Preben

Fra : Per Tolbøll

Dato : 10-06-08 21:16

> [...]
> negativer.
> Kan jo købe en ny canoscan 8800 el lign - men synes måske det er et overkill

Kan anbefales - evt. brugt via dba eller ebay.de
Min erfaring er, at det ikke kan betale sig at gå på kompromis med
kvaliteten dér.

> [...]
> beregnet til scanning af negativer kan man måske få et eller andet udstyr,
> så den kan bruges til dette alligevel? Eller andre gode - og billige -

Hvis du kan undvære midlerne, så ofr de penge en kvalitets-scanner
koster, scan dine negativer og sælg den igen derefter.
Gå eventuelt sammen med ligesindede.

/Per

Fra : lars

Dato : 10-06-08 21:45

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du kan undvære midlerne, så ofr de penge en kvalitets-scanner koster,
> scan dine negativer og sælg den igen derefter.

Jeg har lige købt en brugt HP Scanjet 4470c med separart negativ scanner. Er
den noget værd i forhold til canoscan 8800.

Hilsen lars

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 10-06-08 21:21

___P.Sir <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> beregnet til scanning af negativer kan man måske få et eller andet udstyr,
> så den kan bruges til dette alligevel? Eller andre gode - og billige -

Hvis du har et rimmelig godt digicam, så kan du affotografere dine gamle
negativer, og opnå et resultat, der er langt bedre end det du kan få med
en scanner, og så går det meget hurtigere...

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-06-08 21:56

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hvis du har et rimmelig godt digicam, så kan du affotografere dine gamle
> negativer, og opnå et resultat, der er langt bedre end det du kan få med
> en scanner, og så går det meget hurtigere...

Hvorfor mener du at et kompaktkamera kan lave "langt bedre" resultater
en en dedikeret filmscanner, der bliver brugt rigtigt ?

Bo //

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 11-06-08 10:48

Bo Bjerre <bo@FJERNESsarek.dk> wrote:

> Hvorfor mener du at et kompaktkamera kan lave "langt bedre" resultater
> en en dedikeret filmscanner, der bliver brugt rigtigt ?

Et billigt kompaktkamera kan ikke bruges, men hvis man vælger et digicam
i den bedre ende, som har en god optik uden fortegningsfejl, og et godt
macroområde, så er det en forholdsvis enkel sag at lave nogle særdeles
gode affotograferinger.

Du skal faktisk helt op i de dyreste proff. scannere, hvis du vil ha'
dynamikområde, som er lige så godt som det du opnår ved affotografering
med et godt digicam.

Og du vil vel ikke anfægte, at et godt digicam koster mindre end det
halve af hvad en god neg/diascanner koster, og at det går meget
hurtigere med at affotografere.

Fra : Thomas Kjær

Dato : 10-06-08 22:16

On 2008-06-10, ___P.Sir <remove_pbs@adslhome.dk> wrote:
> Jeg skal bruge en sådan - bare én gang, til scanning af alle mine gamle
> negativer.
[..]
> så den kan bruges til dette alligevel? Eller andre gode - og billige -
> løsninger?

Gode og billige? Nej. Du må ha' fat i en negativscanner - evt. købe
den brugt og sælge den igen bagefter.

Jeg har for nyligt købt en Nikon Coolscan V ED og kan varmt anbefale
den. God kvalitet og fornuftig scannetid.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Gunnar Laurhammer

Dato : 14-06-08 19:17

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> beregnet til scanning af negativer kan man måske få et eller andet udstyr,
> så den kan bruges til dette alligevel? Eller andre gode - og billige -

Du sier ingenting om hvor mange negativer du skal scanne, men etter min
mening er den billigste løsningen å kjøpe en dedikert filmscanner, gjøre
jobben, og så å selge den etterpå.
En Nikon LS-5000ED (denne bruker jeg), eller den som er et hakk billigere,
er nok noe av det beste du kan skaffe for en fornuftig pris. Det som i
tillegg er greitt, er at når du er ferdig med den og legger den ut for salg,
så er det utrolig mange som gir deg bud på den :=)

Du får fantastisk kvalitet, og en scanner som er enkel i bruk. Eneste som er
litt arbeid, er å sette opp alle settingene i driversoftwaren, da det er
mange settinger og muligheter. I tillegg får du et av verdens beste ICE4
system.

min erfaring er at scanning av negativer er en enkel sak, men negativene har
i mange tilfeller dårligere kvalitet en det du tror, og derfor blir
resultatet varierende. Kvaliteten på negativene er alfa og omega.

Fra : Søren Blom

Dato : 14-06-08 20:43

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev
> [...]
> beregnet til scanning af negativer kan man måske få et eller andet udstyr,
> så den kan bruges til dette alligevel? Eller andre gode - og billige -

Hvis det har interesse, så har jeg en Minolta Dualscan III som jeg ikke selv
får brugt for tiden, den kan du godt låne til dit projekt, er ikke
interesseret i at sælge eller leje ud, så du kan låne den. Maskinen bor i
Århus, og kan vi blive enig om en rimlig aftale, kan du låne din til dit
projekt.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom