råd til kør selv ferie i Kroatien / istrie~
Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 15-06-08 21:01

hej Alle,

jeg skal med Familien på ferie perie i Kroatien / istrien / Porec
vi skal bo på camping på Camping Lanterna,

vi skal køre selv og det er første gang vi skal på bil ferie,

vi har to børn og bord på Loland.

så nu er mit spørgsmål til jer der har noget erfaring med det,

er der noget jeg skal være opmærksom på før sådanne en tur.

og hvordan ville i plænlægge sådanne en køre tur.

vores plan er at køre om eftermiddagen og tage over med færgen til tyskland,
hvor vi så kan spise aftens mad, så kan ungerne begynde at sove nogle timer
senere, så kan vi køre det meste af nattet, sove et eller andet sted, og så
skør det sidste stykke næste dag.

så vores plan er at køre Fredag efter middag den 27 i denne månede og så
ankomme på pladsen lørdag hvor vi kan få vores telt kl 16.

det jeg er mest bange for er sådanne noget med lange bil køer, bedstemdter
steder på ruten man ikke skal krydse på bedstemdte tidspunkter, problemer
med at finde sted at sove osv osv.

så hvis der er nogle der har nogle forslag til hvordan i ville foretage
turen eller bare generalle råd, så kom endelig med dem.

mvh Morten.

Fra : L Samson

Dato : 15-06-08 23:06

> så hvis der er nogle der har nogle forslag til hvordan i ville foretage turen eller bare generalle råd, så kom endelig med dem.
> mvh Morten.

Min mening: Det kan du ikke klare på den tid, en fredag/lørdag i starten af en feriesæson. Teoretisk er det muligt, men ikke i
praksis. Så du må afsætte meget længere tid til køreturen.
/LS

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 16-06-08 00:05

"Morten Dall Darmer" <morten@divedata.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> så hvis der er nogle der har nogle forslag til hvordan i ville foretage
> turen eller bare generalle råd, så kom endelig med dem.

Vi kørte til Pula for et par år siden uden campingvogn. Ca.1,5 time syd for
Porec.
Vi tog færgen fra Gedser kl. 1900 og kørte nonstop (2 chauffører i hver bil)
og var i Pula kl. 1200 næste dag. Det var i slutningen af maj, så der vil
være lidt mere trafik nu, men højsæsonen er ikke indtrådt, så trafikken
burde være OK.
Vi fulgte hastighedsbegrænsningerne og kørte 130 hvor der var fri hastighed.
Som jeg forstår dit spørgsmål vil i tage nogle timer på øjet i bilen (vil
køre det meste af natten) og så skulle det kunne lade sig gøre.
Der er store rastepladser for ca. hver 60 km, hvor man sagtens kan holde ind
og sove. Skal I ind og sove på motel eller lign., er det nogle andre råd du
skal have.
Når nu I er fra "Plutten" lige som en selv, så tag endelig over Gedser og
spar ca. 150 km hver vej, plus at vejene er bedre.
Når I rammer Berlin vil der være noget trafik, eftersom det er fredag, men
det plejer at glide uden problemer, idet de fleste vil væk fra byen.
Vi har kørt den vej adskillige gange, også fredage om eftermiddag/aften og
har ikke kørt i nævneværdig kø.
Når I er kommet syd for Berlin vil trafikken hurtigt begynde at aftage og
med kørsel sent aften/nat vil I normalt glide der nedad med god fart.
Jeg er ikke klar over, om Tauerntunnellen stadig kun er åben i 2 spor, for
kan der godt være noget ventetid, hvis man skal igennem i dagtimerne, hvor
de typisk lukker så der kun kan køres i en retning ad gangen. Om natten kan
der køres i begge retninger. Det kan give 1-2 timers ventetid. Ved
grænseovergangen mellem Slovenien og Kroatien vil der lørdag også typisk
være noget ventetid, da der kun er 2-sporet vej der befinder sig mellem
nogle bjerge.
Vi har været på Lanterna med cv for 3 år siden og var ganske tilfredse. Det
er en kæmpe plads med 2 supermarkeder inde på selve pladsen. Flere
restauranter (også med dans/underholdning) m.m. Så I kan godt glæde Jer til
en god ferie.
Hvis i kører over Trieste, skal I holde øjnene stive. Der er meget dårlig
skiltning, og de gange vi er kørt den vej, har der været store vejarbejder
omkring det område, hvor man skulle dreje mod Slovenien, og skiltningen som
sagt ad h...... til. Hvis man kommer fra Slovenien og kører via Trieste
hjem, er der ingen problemer.
Man kan i stedet køre via Karawanken tunnellen og Ljublana. Det er ca. lige
langt, og fra Ljublana er der forholdsvis ny motorvej næsten til Kroatien.
Vi ville nok vælge sidstnævnte, hvis vi skulle derned igen.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-08 11:24

> er der noget jeg skal være opmærksom på før sådanne en tur.

Husk at tegne en rejseforsikring der dækker hele verden.

Og husk det blå sygesikringskort til turen derned (Tyskland, Østrig,
Italien)

Det gule/blå dækker IKKE i Kroatien.

God tur

Per