|
| Mystik omkring VW Golf IV styretøj Fra : Palle Bugtrup |
Dato : 04-07-08 19:20 |
|
Golf IV, årg. 2000 m. ESP og servostyring.
Efter hurtig opbremsning og lidt hårdt højresving ind til
Benzinstation opstod der mystiske ændringer i styretøj.
- Rattets stilling havde ændret sig ca. 30 grader til venstre, og
efter nogen tids kørsel lyste lampen for fejl i ESP.
En kontrol viste at sporing var ændret fra neutral til 7 mm Toe In
(spidsning), og at ændringen gjaldt V. forhjul.
Svingarme - som for øvrigt er meget kraftige, styrekugler og
triangelophæng viser ingen tegn på skader. Det er som om,
at tandstangen er blevet strakt.
Efter nogen dages almindelig kørsel meldes der ingen fejl omkring
ESP, men det var nu også kun ved hurtig motorvejskørsel
den meldte fejl.
Mon nogen herinde har oplevet lignende?
For et par uger siden var en VW Vento til eftersyn. Føreren
bemærkede at rattet i denne på tilsvarende vis havde
ændret stilling. - Også her var sporingen helt forkert.
V.H.
Palle
| |
ShutEye (04-07-2008)
| Kommentar Fra : ShutEye |
Dato : 04-07-08 21:00 |
|
> Svingarme - som for øvrigt er meget kraftige, styrekugler og
> triangelophæng viser ingen tegn på skader. Det er som om,
> at tandstangen er blevet strakt.
Må jeg være fri. Der er ikke noget på en golf IV der er kraftigt ...
| |
Ukendt (04-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-07-08 21:13 |
|
"ShutEye" <no@no.no> skrev :
>Må jeg være fri. Der er ikke noget på en golf IV der er kraftigt ...
hmmmmm.... har du kigget på vægten ?
--
Jan_stevns
| |
JBH (04-07-2008)
| Kommentar Fra : JBH |
Dato : 04-07-08 23:08 |
|
<jan_stevns> skrev i en meddelelse
news:i11t64h3dpi8hvre499smp5c0nt7sefk59@news.tele.dk...
> "ShutEye" <no@no.no> skrev :
>
>>Må jeg være fri. Der er ikke noget på en golf IV der er kraftigt ...
>
> hmmmmm.... har du kigget på vægten ?
>
>
LOL..
| |
alexbo (04-07-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 04-07-08 23:21 |
|
"Palle Bugtrup" skrev
> En kontrol viste at sporing var ændret fra neutral til 7 mm Toe In
> (spidsning), og at ændringen gjaldt V. forhjul.
Du skulle nok have valgt teknikgruppen hvis du vil undgå de sjove svar.
Den første tanke er at fjederbenet har givet sig i monteringboltene, så vidt
jeg husker sidder de i lange huller for camberjustering.
Er de ikke helt faste kan benet "knække" ved hård belastning, og bremsning
og højresving samtidig presser venstrehjulet hårdt ind mod bilen.
mvh
Alex Christensen
| |
Ukendt (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-07-08 07:17 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:486ea2f4$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>
> Den første tanke er at fjederbenet har givet sig i monteringboltene, så
> vidt jeg husker sidder de i lange huller for camberjustering.
> Er de ikke helt faste kan benet "knække" ved hård belastning, og bremsning
> og højresving samtidig presser venstrehjulet hårdt ind mod bilen.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Det var på de tidligere modeller - på 4'eren sidder fjederbenet i en
klembøsning ned i "klumpen".
mvh
Torben Madsen
| |
alexbo (05-07-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-07-08 09:55 |
|
"Torben Madsen" skrev
> Det var på de tidligere modeller - på 4'eren sidder fjederbenet i en
> klembøsning ned i "klumpen".
Ja så huskede jeg forkert alligevel, jeg har ellers tit bandet over den
justeringsmetode, men det har så ikke været 4'eren.
mvh
Alex Christensen
| |
Palle Bugtrup (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Palle Bugtrup |
Dato : 05-07-08 12:30 |
|
"Torben Madsen" <tmSNABELAvw-madsen.dk> skrev i en meddelelse
news:486f11da$0$56790$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
> news:486ea2f4$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>
>> Den første tanke er at fjederbenet har givet sig i monteringboltene, så
>> vidt jeg husker sidder de i lange huller for camberjustering.
>> Er de ikke helt faste kan benet "knække" ved hård belastning, og
>> bremsning og højresving samtidig presser venstrehjulet hårdt ind mod
>> bilen.
>>
>> mvh
>> Alex Christensen
>>
> Det var på de tidligere modeller - på 4'eren sidder fjederbenet i en
> klembøsning ned i "klumpen".
>
> mvh
> Torben Madsen
> Tak for svar indtil nu. - Jeg skal nok finde årsagen, og jeg vil så melde
> tilbage.
- Man skulle tro, at andre havde oplevet tilsvarende.
Go' weekend,
Palle
| |
alexbo (05-07-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-07-08 16:26 |
|
"Palle Bugtrup" skrev
>> Tak for svar indtil nu. - Jeg skal nok finde årsagen, og jeg vil så
>> melde tilbage.
Nu har du ikke skrevet noget om de andre styretøjsmål, navnlig camber.
Bliver venstre hjul trykket ind mod bilen, vil det dels give den større
spidsning, men også en større camber.
mvh
Alex Christensen
| |
Palle Bugtrup (05-07-2008)
| Kommentar Fra : Palle Bugtrup |
Dato : 05-07-08 21:04 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:486f9631$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Palle Bugtrup" skrev
>
>>> Tak for svar indtil nu. - Jeg skal nok finde årsagen, og jeg vil så
>>> melde tilbage.
>
> Nu har du ikke skrevet noget om de andre styretøjsmål, navnlig camber.
> Bliver venstre hjul trykket ind mod bilen, vil det dels give den større
> spidsning, men også en større camber.
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>
>
> Sådan en Golf kører med 1/2 grad negativ camber Alex, - et mål som jo
> ikke er justerbart.
Der må være et eller andet som har givet efter for belastningen. Men jeg
vil finde ud af det snarest.
På en Ford har jeg set bærekuglen i bunden af benet bøjet, men denne
havde været involveret i et trafikuheld.
Palle
| |
alexbo (05-07-2008)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 05-07-08 21:25 |
|
"Palle Bugtrup" skrev
> Sådan en Golf kører med 1/2 grad negativ camber Alex, - et mål som jo
> ikke er justerbart.
> Der må være et eller andet som har givet efter for belastningen.
Ja derfor kunne det være af betydning for diagnosen at vide om camberen er
ændret.
Hvis f.eks. den nederste bærearm giver efter vil camber blive større, giver
fjederbenet efter bliver den mindre.
Har camberen ikke ændret sig må det være noget i styretøjet.
Er camberen målt?
mvh
Alex Christensen
| |
Palle Bugtrup (06-07-2008)
| Kommentar Fra : Palle Bugtrup |
Dato : 06-07-08 13:39 |
|
>
> Ja derfor kunne det være af betydning for diagnosen at vide om camberen er
> ændret.
> Hvis f.eks. den nederste bærearm giver efter vil camber blive større,
> giver fjederbenet efter bliver den mindre.
> Har camberen ikke ændret sig må det være noget i styretøjet.
> Er camberen målt?
>
> mvh
> Alex Christensen
>
Jeg vender lige tilbage, når jeg ved noget mere.
Palle
| |
|
|