Bind så det lort fast! - Part II
Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 15:15

Kørte for en time siden på omfartsvejen omkring viborg. Det er landevej og
jeg ligger ~50-60meter bag en sættevogn med knapt 80km/t.

Lige idet en modkørende bil med trailer passerer lastbilen tager
vinden/turbulenser og vipper en papkasse af traileren. Kassen er ~150meter
lang og 50x50. Den rammer så ned ca midt på vejen ~25-30 meter foran mig og
kurer mod mig og mod min højre side.

Jeg bremser for dernæst at undvige højre om i rabatten - og det lykkes.

Havde jeg været i bil istedet for mc havde der ikke været plads til at
undvige og jeg ville nok kun have været i stand til at bremse det meste fart
af, men ikke til at stoppe. Jeg ser først papkassen da den er bag lastbilen
og den fortsætter også mod mig (med ~20-30km/t). Så fra jeg så papkassen til
jeg passerede den var der vel ~2 sekunder og de første splitsekunder går
med at evaluere hvad vej papkassen er på vej og gribe bremsen... Ved ikke
hvad min reaktionstid var - men langt under det ene sekund man bruger som
tommelfingeregel ...

Bag mig havde jeg bil med campingvogn og han når også at stoppe - men jeg
kunne høre de hårde opbremsninger videre bagud i rækken...

Jeg vender i rundkørslen og kører tilbage hvor jeg stadig har adrenalin'en
oppe og køre. De er begge kommet ud af bilen og ved at få kassen tilbage til
traileren.

Mig: Hvis i kører en meter med det uden at det gjort ordenligt fast ringer
jeg til politiet !
Ham: Det var bundet fast da vi kørte !

Så har vi en kort meningsudveksling indtil hun afbryder ham ... og de
forsøger igen at binde deres havemøbler fast (igen) med et tyndt hvidt reb
.... De er tydeligt irriterede over at jeg stadig holder og observerer dem.
Men da det ser ud til at har lært lektion og gør et hæderligt forsøg på at
sure det vælger jeg at vende igen for at klare mit ærinde i Viborg ....

Og heldigvis havde alle andre at stoppe i tide ... Selvom det lyder
voldsomt når en række biler bremser så dækkene brokker sig.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : John N. H.

Dato : 04-07-08 15:53

"Anders Majland" skrev i en meddelelse:

> [...]
> ~150meter lang og 50x50. Den rammer så ned ca midt på vejen ~25-30
> meter foran mig og kurer mod mig og mod min højre side.

Det var da en enorm stor kasse - den kan få selv de største
vingetransporter til at blegne.
Ja, jeg kan lige så godt begynde de dumme kommentarer, de er vist
uundgåelige.

Men godt nok en grim oplevelse, du har været ude for.

John
; -))

Fra : Johnny Kjeldsen

Dato : 04-07-08 15:56

> Og heldigvis havde alle andre at stoppe i tide ... Selvom det lyder
> voldsomt når en række biler bremser så dækkene brokker sig.

Kan godt forstå dine fustrationer, men hvis det er nødvendigt at bremse
vildt op for rækken af biler bagved tyder det så også på de ikke har holdt
en fornuftig afstand til forankørende.

Personligt er jeg selv begyndt at filme folk der ikke kan finde ud af
overhalinger ikke foregår ud over spærrelinier, og helleanlæg, motorcykler
der mener det er smart at køre 160 hvor man må køre 80 osv. min lokale
betjent syntes det er dejligt med klippene engang i ugen.

ikke alt kan bruges men som han siger en alm. snak med politiet om forholdet
er en god ting.

En lastbil der kørte 500 meter i modsatte side om helle anlæg og
spærrelinier for at overhale 4 lastbiler og en traktor blev der vidst en sag
ud af, der hvor det kniber er fartoverskridelserne.

Hilsen

Johnny

Fra : ShutEye

Dato : 04-07-08 17:09

> Kan godt forstå dine fustrationer, men hvis det er nødvendigt at bremse
> vildt op for rækken af biler bagved tyder det så også på de ikke har holdt
> en fornuftig afstand til forankørende.

Ingen havde ramt noget så det kan du da ikke konkludere.
Når der sker sådan noget foran en sidder man jo ikke og tester, om ikke man
kunne nøjes med en rolig opbremsning.
Pedalen ned - med det samme! Ellers reagerer man da først langsomt.

> [...]
> der mener det er smart at køre 160 hvor man må køre 80 osv. min lokale
> betjent syntes det er dejligt med klippene engang i ugen.

Se det synes jeg til gengæld er helt ok. Alt for mange slipper fra alt for
meget.

> [...]
> spærrelinier for at overhale 4 lastbiler og en traktor blev der vidst en
> sag ud af, der hvor det kniber er fartoverskridelserne.

Tja. Det er vel svært at bevise en anden bilists fart?

Fra : Ukendt

Dato : 04-07-08 17:02

Anders Majland wrote:
> [...]
> ~150meter lang og 50x50. Den rammer så ned ca midt på vejen ~25-30
> meter foran mig og kurer mod mig og mod min højre side.

150 meter, så har den fandme raget langt bagud
af traileren

Fra : ShutEye

Dato : 04-07-08 17:04

<klip en masse sindsoprivelse
> [...]
> til traileren.
>
> Mig: Hvis i kører en meter med det uden at det gjort ordenligt fast ringer

For f*nden hvor er godt at du kører tilbage!
Man skal ikke lade sådan noget gå upåagtet hen - måske lærer folk bedre hvis
de også får røde ører?

> [...]
> ... De er tydeligt irriterede over at jeg stadig holder og observerer dem.

OG? Man bliver sgu også lettere irriteret over at få havemøbler o.l. i
hovedet :)

Godt der ikke skete mere!

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 04-07-08 17:17

"ShutEye" <no@no.no> wrote:

>For f*nden hvor er godt at du kører tilbage!
>Man skal ikke lade sådan noget gå upåagtet hen - måske lærer folk bedre hvis
>de også får røde ører?

Bare det så ikke går, som sidste nat her i Randers:
http://amtsavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080704/RAM/202927062/1353/AMTSAVISEN

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : ShutEye

Dato : 04-07-08 17:32

> Bare det så ikke går, som sidste nat her i Randers:
> http://amtsavisen.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080704/RAM/202927062/1353/AMTSAVISEN

Jeg NÆGTER at lade mig forskrække af den slags ting!
Hvad skal det blive som et samfund hvis alle bare tænker "Det rager ikke
mig"?

Fra : Anders Majland

Dato : 04-07-08 18:14

> For f*nden hvor er godt at du kører tilbage!
> Man skal ikke lade sådan noget gå upåagtet hen - måske lærer folk bedre
> hvis de også får røde ører?

Det sker ikke ret tit at jeg gider tage en snak med mine medtrafikanter...
Slet ikke dem der bare har overset mig ... Men udviser man tilstrækkelig
stor tankeløshed kan det godt være at jeg mander mig op til det ... Og
grunden til at jeg gider skrive indlægget idag var nok tråde herrunder med
samme titel og så den tabte trailer ved Herning ...

De to seneste som jeg har refereret herinde var en med trailer der tabte
affald som kvarte træpaller osv og en der kørte med en punkteret campingvogn
der slingerede fra side til side - Det er det nemmere på mc end end i bil at
smutte foran og stoppe dem. Det virkede begge gange så måske de var nervøse
for at jeg skulle være civil betjent ... Nå ja og så hende der tog den
indenom da jeg standsede for en lille pige på vej ud i et fodgængerfelt .
Hun fik også er par gode råd vedr, hende kørsel ....

> Jeg NÆGTER at lade mig forskrække af den slags ting!
> Hvad skal det blive som et samfund hvis alle bare tænker "Det rager ikke
> mig"?

Ja der er en risiko ved at blande sig og man må personligt vælge hvornår man
gør det - eller hvornår man bare ringer efter hjælp. På stykket fra
papkassen til rundkørslen overvejede jeg min reaktion ret bevidst om
arenalinet i blodet og ikke at overreagere. Jeg er et relativt roligt gemyt
men alligevel... Jeg kunne blot have holdt ind og ringet til vagthavende der
måske / måske ikke havde en der kunne tage en snak med dem (ved ikke hvad
bøden er for at tabe gods og er også ligeglad) - Men vurdere at det nok
havde lige så stor effekt at jeg henvendte mig direkte og fortalte at jeg
var mildest talt utilfreds med deres skødesløshed .... Men måske de bare
mener jeg var en idiot der skulle blande sig uden om - Sådan virkede han
lidt, mens hund virkede som om hun fattede hvor farlig den papkasse havde
været for mig ...