On Jul 2, 11:28 am, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > > Kunne f.eks være en med en hobby som hunde, windsurfing, gocart eller
> > > noget
> > > 2hjulet motorsport.
> > Trailer.
>
> Tror de færreste herinde ønsker sig flere trailere på vejene ...
Jeg synes bestemt ikke gulpladevarevogne er bedre....
> > Jeg blev overhalet af en Yaris på gule plader i går, det kan kun være
> > for at slippe billigere.
>
> Så ja der er sparet 30000kr i indkøb - eller efter 6år vil hvider plader
> være billigst... Og så tror jeg afskrivningen bliver høj på gulpladebilen
Det kan jeg godt se, men ikke desto mindre ser man en del
minigulpladebiler, som aldeles ikke er anvendelige til varetransport.
> Der hvor der er noget at spare er på "luksus stationcars" hvor de
> 5000/årligt ikke kommer i nærheden af besparelsen ...
Ja, det er vel derfor der er så mange som mener at 4x4 er nødvendigt
foran caféerne og golfklubberne
> > > Sålænge vi har så (urimelig) høj en afgift på almindelige personbiler
> > > kan
> > > man ikke med et nemt greb lave et sæt regler der både mulligør brug af
> > > gulplade biler for de private der har brug for pladsen uden at det
> > > bliver
> > > urimeligt dyrt - eller der er nogle huller .....
> > Det vil jeg mene man kan ved at sige at biler på gule plader må kun
> > købes og ejes af momsreg. eller momsreg. firmaer og kun bruges til
> > erhvervsmæssig kørsel.
>
> Nej du gør det "umuligt" for privat at køre i f.eks en peugeot boxer -
> istedet tvinger du dem til at køre med en stor lukket trailer istedet.
Ja, men når et hul udnyttes som med store 4x4 så er kan det jo være
konsekvensen.
> Men hov den har jo også gule plader - Skal trailere til privat anvendelse også
> pålægge med 105/180% afgift ?
tsk tsk
> Oprindeligt var gul plader biler med lav afgift en hjælp til erhverslivet.
> Men idag har vi vel så godt som akcepteret at en bil også er nødvendig for
> rigtigt mange mennesker... Det er en generation eller to siden at man
> bosatte sig så man kunne "gå på arbejde", sådan helt bogstaveligt.
Det ved jeg. Vi bor (også) på landet og har 2 biler, men da vi begge
skal have mulighed for at hente og bringe børn, er begge på hvide
plader.
> Så hvorfor skal firmaer fortsat have rabat på afgiften - Det ville da være
> mindst lige så retfærdigt at alle køretøjer op til 4ton blev afgiftsbelagt
> ens. Uanset indretning (antal sæder).
Det kunne man, og så kunne man lave det sådan at firmaerne kan trække
afgiften fra io regnskabet til sidst. Så ville hullerne lukeks mere
effektivt.
> Idag er der mange private der har brug for mere end 5/6 sæder der vælger at
> køre i en bus med 10+ sæder fordi en 9 personers er "urimeligt dyr"..
Det ved jeg godt, men det kræver jo så også buskort og det er jo en
ekstra udgift.
> Så kan man jo passende skrue afgiften sammen således at den er mere
> afhængigt af miljøbelastning end af købspris... Ikke nødvendigvis gå helt
> over på en stykafgift men et regnestykke derimellem... De fleste køber trods
> alt bil efter deres behov og hvis de økonomisk blev tilskyndet til at vælge
> en super økomisk bil med lav emission ville mange nok gøre det.. Imho
> tåbelitg at en bil som en prius idag er så dyr i dk at den kun er for
> entusiaster ... Derimod kom lupo'en og a2'en pga afgiftslempelserne så langt
> ned i pris at de blev økonomisk attraktive for mange med et stort
> kørselsbehov ...
>
> Mon ikke en afgift omkring de 100-125% og så med tillæg/fradrag for
> brændstøføonomi/miljåpåvirkning og sikkerhed kunne være et udgangspunkt....
Ja det ville jo nok være mest rimeligt, dog ærgeligt for os pålandet
som har længere afstande end folk i byerne.
> Vores primære bil er ikke A mærket. Det er kun blevet til et B - En C5
> diesel med partikelfilter. Men det er ikke nemt at finde en rummelig
> stationcar der er bedre...
Det ved jeg.
> Ja vi kunne vælge en mindre bil, men ville så blot oftere komme til at køre
> med trailer eller noget på taget og så ryger brændstoføkonomien jo også ....
Jeg er helt enig i det, men som afgiftsystemet er nu er det bare
sådan.
--
Christian......
http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....
Så kan det være vi andre ikke skal holde i kø i evigheder.