7 personers bil? Hvad med ændret lovgivnin~
Fra : Martin Schulz

Dato : 23-06-08 19:59

Vi ønsker at skifte vores nuværende Toyota Avensis Luna 1999 ud med en 7
personers med bredt bagsæde, da vi mangler plads til selepuder, tre børn med
evt. venner.

Krav:

Bredt bagsæde eller tre separate sæder.
7 siddepladser.
Relativ vekørende og billig i drift.

3. sæderække må gerne kunne lægges plant med gulvet.

Budget:

Max. 180.000 kr. Helst omkring 150.000 kr.

Jeg har hørt om nye regler, der gør, at det om et års tid ikke længere er
lovligt at sidde på et bagsæde kun med mavesele. Dette vil jo gøre at en
Zafira vil blive til en 6 personers. Derudover har jeg ladet mig fortælle,
at ekstrasæderne i Partner og Berlingo ikke længere er lovlige i årgangene
før den sidste helt nye model. Hverken de allerede installerede eller nye.

Hvad siger I? Kan det overhovedet lade sig gøre, eller skal vi begynde at
bruge toget?

Jeg ved, at der er andre indlæg, der er inde omkring 7 pers., men der er
vist ikke nogle omkring ændret lovgivning og i vores prisleje.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Martin Schulz

Fra : KASO

Dato : 23-06-08 21:46

"Martin Schulz" <martinschulz@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg ved, at der er andre indlæg, der er inde omkring 7 pers., men der er
> vist ikke nogle omkring ændret lovgivning og i vores prisleje.

Jeg er ikke helt skarp på lovgivningen - men sæderne bagi Berlingo er
ihvertfald forbudt nu (på nye biler). Det er dog ikke håbløst for jer at få
en 7-personers bil m. 7 3-punktsseler i prisklassen:
http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ResultView.aspx?Seller=1&CategoryId=4&Make=Renault&Model="Grand%20Scenic"&YearFrom=1975&YearTo=2009&PriceFrom=0&PriceTo=180000&Distance=0&ZipCode=0000

Bagsæderne foldes plant ned i gulvet, de 3 midtersæder er rimelig brede,
sikkerhed og rustbeskyttelse er i top, og bilen er meget velkørende.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-06-08 22:18

> Jeg har hørt om nye regler, der gør, at det om et års tid ikke længere er
> lovligt at sidde på et bagsæde kun med mavesele. Dette vil jo gøre at en
> Zafira vil blive til en 6 personers.

Øhh hvorfor? BMW (sikkert også andre) havde allerede for flere år siden 3
stk 3-punkts seler på bagsædet af flere modeller... Hvorfor kan Opel og
andre mærker ikke gøre det samme? ;)

> [...]
>
> Jeg ved, at der er andre indlæg, der er inde omkring 7 pers., men der er
> vist ikke nogle omkring ændret lovgivning og i vores prisleje.

Jeg er sikker på at producenterne er kloge nok til bare at sætte en ekstra
3-punkts sele i, istedet for at risikere ikke at sælge biler...

Brian

Fra : mugge

Dato : 23-06-08 22:58

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> Øhh hvorfor? BMW (sikkert også andre) havde allerede for flere år siden 3
> stk 3-punkts seler på bagsædet af flere modeller... Hvorfor kan Opel og
> andre mærker ikke gøre det samme? ;)

Øhhhhh Min Astra G har da tre trepunktsseler som standard på
bagsædet.......... og der er faktisk plads til tre Recaro
autostole...........

VK

Fra : KASO

Dato : 24-06-08 05:25

"mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Øhhhhh Min Astra G har da tre trepunktsseler som standard på
> bagsædet.......... og der er faktisk plads til tre Recaro

Ja - og Renault Scénic havde allerede i 1997 3 3-punktsseler bagi - men nu
spørges der til en 7-personers bil til maks. 180.000kr. - dvs. brugt - og så
er udbudet lidt mindre. Jeg tror ikke, at der er mange fabriksnye biler
(hvis overhovedet nogen) med hoftesele i midten mere - det er bare ikke så
relevant for spørgeren.

Fra : mugge

Dato : 24-06-08 07:29

> [...]
> (hvis overhovedet nogen) med hoftesele i midten mere - det er bare ikke så

Ahhhh troede i min naivitet at hvis de smed 3 stks i Astraen så havde vel
også gjort det i Zafiraen, der jo trods alt er en større udgave af samme
bil..........Det ville have været logisk..............

VK

Fra : KASO

Dato : 24-06-08 21:19

> Ahhhh troede i min naivitet at hvis de smed 3 stks i Astraen så havde vel
> også gjort det i Zafiraen, der jo trods alt er en større udgave af samme
> bil..........Det ville have været logisk..............

De tidlige Zafira'er havde ihvertfald hoftesele i midten - så Opel var ikke
så logiske som vi andre kunne ønske

Fra : Martin Schulz

Dato : 24-06-08 22:21

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> "mugge" <mogenslarsen2003@FJERNyahoo.dk> skrev i meddelelsen

> De tidlige Zafira'er havde ihvertfald hoftesele i midten - så Opel var
> ikke så logiske som vi andre kunne ønske

Det skyldes nok, at sædet bliver skudt frem ved indstigning til 3. række.

Fra : KASO

Dato : 25-06-08 17:59

> Det skyldes nok, at sædet bliver skudt frem ved indstigning til 3. række.

Det kan man også i en Grand Scénic - og de senere Zafira'er - derfor kan man
godt have 3-punktssele.

Fra : Martin Schulz

Dato : 25-06-08 18:53

> [...]
>
> "Martin Schulz" <martinschulz@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan man også i en Grand Scénic - og de senere Zafira'er - derfor kan

I know - Men de skulle nok liiige lære det hos Opel..

Fra : Anders Thorup

Dato : 24-06-08 14:16

> Øhhhhh Min Astra G har da tre trepunktsseler som standard på
> bagsædet.......... og der er faktisk plads til tre Recaro
> autostole...........

Mener det er i 2003 at Zafira får 3-punktsseler på alle pladser!

Mvh
Anders

Fra : Anders Majland

Dato : 24-06-08 07:31

> Bredt bagsæde eller tre separate sæder.
> 7 siddepladser.
> Relativ vekørende og billig i drift.
>
> 3. sæderække må gerne kunne lægges plant med gulvet.

Peugeot 307 SW ? - 3 sæderække kan dog ikke foldes ned

(c4 grand picasso kan ikke holdes indenfor anskaffelsessummen, men ville
ellers være et godt bud på øvrige krav)