Jamme centrallåsen
Fra : Bo

Dato : 21-06-08 05:34

Hørte en politimand udtale at tyvene har fundet et nyt våben at
indbryde i biler, ved at "Jamme" centrallåsen - Kan man gøre noget
selv for at modvirke eller gøre det surt for tyvene. Der vil nok være
et svar sæt centrallåsen ude af funktion hvis du holder et offentligt
sted, her skete det udenfor en kirke hvor bilejer var til begravelse.
vh Bo

Fra : KASO

Dato : 21-06-08 12:59

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvis de skal "jamme" den - må det være, når du sender låsesignalet - så det
bedste du kan gøre er at sikre dig at bilen rent faktisk låser. Bllinker
lyset og du kan høre klikket - så har den modtaget signalet og du skulle
være sikret. Sker der intet - så har den ikke modtaget signalet - og du er
blevet "jammet". I denne situation må du så låse med nøgle (hvis du har en).

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 01:30

Det her var jeg udsat for i sidste weekend , og har spurgt i div forums , og
tro mig jeg blev sku nervøs :(

Og efter man så læser det her hmmmmmm Nu er jeg nervøs

Og det drejer sig om 3 biler og 5 fjernbetjenninger på en stille lukket
villavej i midtjylland

Men læs tråden her

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=85266

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : OZ3BTO

Dato : 21-06-08 12:56

"Bo" <solfranz47@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

---------------------------------------

De jammer den ikke.. Jamme = forstyrre signalet f.x. Jamme en mobil tlf =
sørge for at den ikke kan søge net

Det tyvene gør er at de finder frekvensen din central lås køre på (Oftes
433/466mhz) hvor efter at de optager det ID den fjernbetjening sender ud

Derefter sender de IDet på frekvensen til din bil og vupti er de inde
Kræver en bærbar også lidt radio udstyr

Måden til at undgå det er at lade være med at bruge fjernbetjening

Det er dog ikke ret udbredt endnu men det kommer nok

Fra : Klaus G.

Dato : 21-06-08 13:10

> [...]
> 433/466mhz) hvor efter at de optager det ID den fjernbetjening sender ud
>
> Derefter sender de IDet på frekvensen til din bil og vupti er de inde
Jeg troede at moderne biler havde en "rullende kode" som de brugte, som så
var ens med den bilen har. Og derfor er det ikke muligt at opsnappe koden,
fordi man ikke ved hvad kode der sendes næste gang. Men kan jo være jeg har
opfattet det forkert, ville ikke være første gang :)

> Måden til at undgå det er at lade være med at bruge fjernbetjening
Det kan vi luksus dyr ikke lade være med :)

> Det er dog ikke ret udbredt endnu men det kommer nok
Temlig sikkert! Deværre :(

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : OZ3BTO

Dato : 21-06-08 13:11

> [...]
har
> opfattet det forkert, ville ikke være første gang :)

> Det kan vi luksus dyr ikke lade være med :)

Det er sådan jeg har set det demonsteret af med radioamatør .. Det har også
været vist i TV

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-06-08 13:33

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> (Oftes

> har

> Det er sådan jeg har set det demonsteret af med radioamatør .. Det har
> også
> været vist i TV

Har da også ufrivilligt jammet min egen ved (u)lejlighed

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-06-08 13:19

> [...]
>

> ---------------------------------------
>

> De jammer den ikke.. Jamme = forstyrre signalet f.x. Jamme en mobil tlf =

Det er ellers hvad der bliver påstået her:
http://avisen.dk/tyve-plyndrer-biler-under-begravelser_12661.aspx

> [...]
>
> Måden til at undgå det er at lade være med at bruge fjernbetjening
>
> Det er dog ikke ret udbredt endnu men det kommer nok

Eller holde øje med om bilen rent faktisk også låser og kobler alarmen til.
Den er _meget_ effektiv

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : OZ3BTO

Dato : 21-06-08 13:41

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://avisen.dk/tyve-plyndrer-biler-under-begravelser_12661.aspx

> Eller holde øje med om bilen rent faktisk også låser og kobler alarmen

Hvis de har luret frekvensen samt det ID du sender så er det sku lige
meget om bilen låser eller ej.. Lige så snart du er ude af syne sender de
ID på den bils frekvens også er den låst op igen .. De jam,mer ikke .. de
lytter ID og frekvens

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 21-06-08 13:57

> [...]
> de
> ID på den bils frekvens også er den låst op igen .. De jam,mer ikke .. de

Da jeg jammede havde jeg hverken luret frekvens eller ID.
Jeg havde og har stadig ingen oplysninger om det.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Tom Jensen

Dato : 21-06-08 14:48

> [...]
> de
> ID på den bils frekvens også er den låst op igen .. De jam,mer ikke .. de

det er da sjovt som du er cherlock holmes.

det du skriver om har været fremme i flere år ,så tror du ikke politiet ved
om den metode.

det de mente var denne gang at man var begyndt at jamme signalet og det var
en ny måde at gøre det på .

prøv at lade den "jeg ved bedre " attitude ligge , for du ved da ikke på
hvilken måde det skete .

tsk tsk

mvh tom

Fra : Kim

Dato : 22-06-08 09:59

> [...]
> de
> ID på den bils frekvens også er den låst op igen .. De jam,mer ikke .. de

Det der du nævner foregik får en del år tilbage..
Stort set alle nye biler i dag benytter rullende koder. Så lyt du bare på
alle de ID'er du ønsker, men du skal ikke forvente at du får bilen åbnet af
den grund...

Fra : Ukendt

Dato : 21-06-08 13:44

> [...]
> Kræver en bærbar også lidt radio udstyr
>
> Måden til at undgå det er at lade være med at bruge fjernbetjening

Det kunen man på de meget gamle fjernbetjeninger, men ikke på nyere. De har
en rullende algoritme indlagt, så signalet hver gang er forskellig.

Så det eneste de kan er at jamme signalet, men du vil kunne se at de jammet
signalet, hvis bilen ikke blinker, så hold øje med blink og evt. blip lyd.

Per

Fra : Johannes

Dato : 23-06-08 14:53

De fleste nye biler,
har "rullende" koder, her kan man IKKE bare optage, og så sende igen.
Nogle har endda 2 vejs kommunikation!
Men der er stadig måder at snyde dem med rullende koder på - det vil jeg dog
ikke skrive på et offentligt forum,
det er heller ikke helt nemt.

Man kan også bare gøre det at man jammer bilerne så de ikke låses med
fjernbetjening,
en søgning på nettet gav flere jammere beregnet til formålet.

Det du kan gøre er at tjekke om bilen bliver låst når du trykker,
og ellers låse den med nøglen istedet.

Hvis du åbner din sender, og fortæller nummeret på chippen deri ?,
så skal jeg finde ud af om den er sikker.

En del ældre og billige universal låse er IKKE sikre..

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 15:57

Som jeg har forstået det på de nyerer biler

Det er startspærrene der har rullende koder

Alle moderne biler med fjernbetjenninger kører via radio bølger men om det
er 434 eller 868 hrz kan jeg ikke lige lure af

Men det alså 2 forskellige systemer som er byget ind i samme nøgle , og de
biler der også er monteret med alarm via nøglen bliver den også aktiveret
via Radio bølger , og de signaler er ikke rullende

Jeg er næsten 100 % sikker på at man ikke kan jamme Startspærreren

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Brian Lund

Dato : 23-06-08 21:00

> Som jeg har forstået det på de nyerer biler
>
> Det er startspærrene der har rullende koder
>
> Alle moderne biler med fjernbetjenninger kører via radio bølger men om det
> er 434 eller 868 hrz kan jeg ikke lige lure af

433/434 MHz - sådan var det ihvertfald for 5 år siden da vi nogle stykker
ved et "uheld" kom til at jamme skolens parkeringsplads da vi rodede med
noget kommunikation på netop den frekvens!

Vi opdagede da en af os prøvede at låse sin bil op med fjernbetjeningen og
ingenting skete.

Brian

Fra : Johannes

Dato : 23-06-08 22:02

> 433/434 MHz - sådan var det ihvertfald for 5 år siden da vi nogle stykker
> ved et "uheld" kom til at jamme skolens parkeringsplads da vi rodede med
> noget kommunikation på netop den frekvens!
Haha

Dem jeg har set sender på 433.92MHz og nogle ældre på 27MHz(vistnok),
jeg mener også at nogle nye sender på ca 868MHz
Fælles for disse bånd er at det er ISM bånd dvs beregnet til sådant udstyr.
(Trådløs vejrstation, ringeklokker, alarmener, fjernstyring osv)

Hvor mange mW skulle i sender med for at jamme parkeringspladsen?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 24-06-08 00:13

"Johannes" <loopforever@NOSPAMgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> (Trådløs vejrstation, ringeklokker, alarmener, fjernstyring osv)
>
> Hvor mange mW skulle i sender med for at jamme parkeringspladsen?

En D-radioamatør må sende i området 432MHz -438MHz med 50W.
Mon ikke det er nok til en god 'Jam-session'

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Brian Lund

Dato : 24-06-08 07:03

> [...]
> (Trådløs vejrstation, ringeklokker, alarmener, fjernstyring osv)
>
> Hvor mange mW skulle i sender med for at jamme parkeringspladsen?

Jeg er ikke sikker, tror styrken har været måske et sted mellem 10 og max
25mW? Men rækkevidden i fri luft var ihvertfald over 100 meter, vi prøvede
både at overføre lyd (musik) og data kommunikation.

Det var færdige moduler noget i stil med, måske endda en af, dem her:
http://www.lprs.co.uk/product_info.php?products_id=28
http://www.wireless-products.dk/Radio-Modules/Index-WP-RF-T7G-R7G.htm

Brian