Surprise : 2 antennestik ???
Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-08 19:28

Hejsa NG

Jeg har købt en anden radio til V70'eren og skulle jo så have den org.
dimmer ud.
Jeg blev lidt overrasket da jeg fandt 2 (?) antennekabler koblet i
radioen, det ene stik er et helt normalt antennestik, det andet er sådan
set mage til bare mindre i diameter.
Hvad er det lille stik til ?
Jeg kan ikke finde noget info i rep.håndbog eller instr.bog.
VADIS kan jeg heller ikke få noget ud af.....
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 17-06-08 19:36

Fra
http://64.233.183.104/search?q=cache:tMbnoj93gJcJ:www.mkpitstop.co.uk/forum/computer-forums/car-computers/car-audio/19533-volvo-v70-ipod.html+volvo+v70+radio+two+arial&hl=en&ct=clnk&cd=1&gl=dk

"Sadly this will not work as the V70 (and all the other current larger
volvos) use dual diversity active aerials, one in the rear bumper, one in
the rear glass, so there are two aerial feeds at the HU.
"

Det betyder at den har 2 "tunere" så den kan skifte mellem stationer uden du
kan høre det.

Min bimmer har det samme, den kan dog nøjes med en antenne ledning til det.

Du kan vel godt bare montere det antennestik der passer til den nye radio.

Mvh
Jacob

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-08 20:00

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det.
>
> Du kan vel godt bare montere det antennestik der passer til den nye

Jeg ved med 100% sikkerhed der ikke er en antenne i den bagerste
kofanger, den må være et andet sted....
Det må prøves at bruge det store stik og se om modtagelsen er OK.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Ivar

Dato : 17-06-08 21:52

Jacob Rungwald skrev:

> Det betyder at den har 2 "tunere" så den kan skifte mellem stationer uden du
> kan høre det.

Nej, man kan sagtens have 2 tunere på samme antenne. Prøv at
tænke på hvor mange tunere der er på en fællesantenne.

Hvis man kun har en antenne, kan man risikere, når man holder
ved fx et lyskryds, at det er dårligt et sted, men ok 1 meter
længere fremme. Det problem minimere man ved at have 2 antenner.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-06-08 20:15

"Jacob Rungwald" <jacob@*fjern*rungwald.dk> skrev i en meddelelse
> Fra
> Du kan vel godt bare montere det antennestik der passer til den nye
> radio.

Det har jeg gjort og den fungerer fint ude i indkørslen.
Den tager nogle kanaler jeg ikke kunne fange på den org. radio.
Når fruen kommer hjem fra job imorgen kan hun fortælle hvordan
modtagelsen er når automobilet er i bevægelse.

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : thl

Dato : 17-06-08 13:09

On 17 Jun., 20:28, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> Hvad er det lille stik til ?
> Jeg kan ikke finde noget info i rep.håndbog eller instr.bog.
> VADIS kan jeg heller ikke få noget ud af.....

De to stik er beregnet til diversity modtagning, hvor modtageren hele
tiden
vælger det bedste af signalerne. Du har sikkert prøve at standse et
sted,
hvor modtagelsen er dårlig og støjfyldt, og når bilen flyttes blot et
lillebitte stykke,
bliver signalet klart igen. Ved diversity modtagning er det blot
radioen der skifter antenne.
Citat:
An antenna system, occasionally used in cars, employing two or more
antennas in a system that constantly seeks out the one(s) with the
strongest signal. Advantageous in difficult FM reception areas, like
downtown in cities where multipath problems abound. See: Multipath.

Mvh
Thorbjørn

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-08 20:22

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

lillebitte stykke,
bliver signalet klart igen. Ved diversity modtagning er det blot

Kan jeg evt. *flette" de to antennekabler sammen, eller bliver det til
noget mudder ?
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 17-06-08 20:24

> [...]
> Hvad er det lille stik til ?
> Jeg kan ikke finde noget info i rep.håndbog eller instr.bog.
> VADIS kan jeg heller ikke få noget ud af.....

Her er den Volvo forklaring der står i instruktionsbogen.

Mvh Niels

Diversity antenna (dual antenna system)

Certain models are equipped with the optional Diversity dual antenna system.
Two antennas are

connected to the radio through two separate sockets, allowing for better
reception and reducing the

effects of static or multipath distortion of FM reception.

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-08 20:34

"Niels Bengaard" <bengaard@FJERNDETTE850r.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> better reception and reducing the
>
> effects of static or multipath distortion of FM reception.

Tak for info - underligt jeg ikke selv kunne finde det afsnit i
instr.bogen - sådan kan det gå når man har (for) travlt.....

--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 17-06-08 21:34

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> - sådan kan det gå når man har (for) travlt.....

Man er jo selv skyld i at have travlt.
Havde du nu valgt noget andet end en
svensk skærgårdstraktor, så havde
tiden nok været mere i dit favør *GGG*

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-06-08 21:48

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse

> Man er jo selv skyld i at have travlt.
> Havde du nu valgt noget andet end en
> svensk skærgårdstraktor, så havde
> tiden nok været mere i dit favør *GGG*

hmmm - i betragtning af bilens alder og kilometertal er jeg ret
begejstret for den begrænsede tid der går med vedligehold og reparation
af denne *traktor* - jeg har i de 2 år, 9 måneder og 8 dage vi har haft
bilen endnu ikke oplevet et driftsstop.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : thl

Dato : 17-06-08 15:48

On 17 Jun., 21:22, "Brian Sørup" <camaropower...@hotmail.com> wrote:

> Kan jeg evt. *flette" de to antennekabler sammen, eller bliver det til
> noget mudder ?
> --
> Brian Sørup
> Volvo V70 2,5T Aut.

Nej, ideen er jo netop at der er to forskellige antennepositioner.

Thorbjørn

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 18-06-08 03:26

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg blev lidt overrasket da jeg fandt 2 (?) antennekabler koblet i
> radioen, det ene stik er et helt normalt antennestik, det andet er sådan

Som beskrevet af tidligere skribenter. Blaupunkt har radioer, der kan
udnytte 2 antenner. De bruger så den på taget og en vinduesantenne (som er
med radioen).

Dual diversity kan den bruges til - og til at søge efter stationer, som den
så viser som valgmulighed ved de respektive knapper. Mener min kan tage
mindst 30 stationer.

--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse