Stænklapper?
Fra : N. Foldager

Dato : 15-06-08 20:30

En bilforhandler, som jeg muligvis vil handle med, påstår, at det er
godt at få sat stænklapper på. "Det gør de på alle deres" (Toyota).
Det skulle bl.a. reducere pladderet op ad de forreste døre.

Jeg ser nu flertallet af biler uden stænklapper; også Toyotaerne.
Og vi er nogle stykker, der stadig husker "stænklap-sagen", hvor biler
med stænklapper i hvert fald svinede andre bilister mere til; om ikke
dem selv.

Hvad er jeres erfaring med virkningen af stænklapper -- på egen bil?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-06-08 20:42

On Sun, 15 Jun 2008 21:29:46 +0200, N. Foldager
<nfoldager-takethisaway@yahoo.com> wrote:

>Hvad er jeres erfaring med virkningen af stænklapper -- på egen bil?
Det forhindre stenslag og "sandblæsning" af paneler.

Om det ser pænt ud med dem på er en anden sag.

/Hans

Fra : N. Foldager

Dato : 16-06-08 08:08

Hans Kjaergaard:

>Det forhindre stenslag og "sandblæsning" af paneler.

Det er teorien, men gør de virkelig det? Det er jo pudsigt, at de så
ikke er mere almindelige. Jeg synes også den bagre kant af forskærmen
går ret langt ned i sig selv. De forreste stænklapper går kun 5-6 cm
længere ned.

I uden stænklapper: Er jeres paneler sandblæste?

>Om det ser pænt ud med dem på er en anden sag.

Det er jo det. Og stænklapper medfører jo en samling og nogle
monteringshuller, som teoretisk kan holde på fugt og fremme rust dér.
Det ved jeg ikke om de gør i praksis.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 16-06-08 09:02

N. Foldager wrote:

> [...]
> længere ned.
>
> I uden stænklapper: Er jeres paneler sandblæste?

Jeg har ikke selv bil, men så forleden en Fiat Stilo uden stænklapper
foran. Den var sandblæst og der mangler maling i et stykke på 3-4 cm på
panelerne. I stedet for den flotte blå farve, så var der en knap så flot
rød/brun farve på vej. Jeg ville nok selv køre med stænklapper på min bil.

Mvh.
Rasmus Lauritsen

--
Fjern ".spam.com" fra min mailadresse.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-06-08 10:25

On Mon, 16 Jun 2008 09:07:53 +0200, N. Foldager

>Hans Kjaergaard:

>Det er teorien, men gør de virkelig det?
Du spørger til "jeres erfaring med virkningen af stænklapper" og det
er det jeg svare ud fra.

>Det er jo pudsigt, at de så ikke er mere almindelige.
Det skyldes nok at de ikke ser smarte ud ?

> Jeg synes også den bagre kant af forskærmen
>går ret langt ned i sig selv. De forreste stænklapper går kun 5-6 cm
>længere ned.
>
>I uden stænklapper: Er jeres paneler sandblæste?
Da jeg kørte uden (de fladt af og jeg var for doven til at sætte dem
på igen) blev panelerne sandblæste og fik mange stenslag.
Det er ikke noget der sker inden for en uges tid, der går lang tid
inden det er et problem (Ã¥r)

>Det er jo det. Og stænklapper medfører jo en samling og nogle
>monteringshuller, som teoretisk kan holde på fugt og fremme rust dér.
Ja det er korrekt, og svaret på om det er et problem afh. jo bla. af
hvor ofte man vasker snavs væk der.

/Hans

Fra : Søren

Dato : 16-06-08 10:39

N. Foldager skrev:

> Hans Kjaergaard:

> Det er teorien, men gør de virkelig det?

Naturligvis. Jeg glemte at få monteret stænklapper på min Escort cabrio
da jeg satte den istand, med det resultat at jeg skulle have lakeret
undersiden af panelerne igen året efter.

> Det er jo pudsigt, at de så
> ikke er mere almindelige.

Mange biler har plastskjold under panelerne .. og så er stænklapperne
overflødige.

> Jeg synes også den bagre kant af forskærmen
> går ret langt ned i sig selv. De forreste stænklapper går kun 5-6 cm
> længere ned.
>
> I uden stænklapper: Er jeres paneler sandblæste?

Ja.. men ikke mere. Ny lak og stænklapper løste problemet.

> Det er jo det. Og stænklapper medfører jo en samling og nogle
> monteringshuller, som teoretisk kan holde på fugt og fremme rust dér.

Jeg lavede mine egne diskrete stænklapper.. at 2 stykker gummi på 30 x
40 cm... som jeg limede og popnittede fast i plast inderskærmen. Meget
enkelt, og meeeeget kønnere et de store plast fætre som Ford havde til
bilen.

mvh Søren

Fra : alexbo

Dato : 15-06-08 21:07

"N. Foldager" skrev

> En bilforhandler, som jeg muligvis vil handle med, påstår, at det er
> godt at få sat stænklapper på. "Det gør de på alle deres" (Toyota).
> Det skulle bl.a. reducere pladderet op ad de forreste døre.

Mange biler buer kraftigt indad under dørene, samtidig med at hjulene er
blevet bredere, så det yderste stykke af dækket nærmest sandblæser
panelerne.

Jeg synes ikke det kan sammenlignes med tidligere tiders bagerste
stænklapper, der ikke hjalp ret meget, men ofte blev kørt af ved bakning,
når bilen var læsset slæbte stænklappen hen af vejen på de bløde øser man
kørte i dengang.
Det var stort set umuligt at montere stænklapperne så de overholdt
lovkravene til højde over vejbanen og ikke slæbte hen af vejen med
passagerer i bilen.
Hele sagen blev dengang blæst helt ud af proportioner, der var en sjov sag
for medierne, og selv nu 40 år efter bliver den hevet frem som en stor
skandale, et tegn på politikernes uduelighed.
Jeg ved godt at det har du ikke givet udtryk for, så det skal bare ses
generelt.

Jeg synes nærmest stænklapsagen kan sammelignes med Nyrups cykelhjelm, sjov
at omtale i tide og utide, men helt uden substans.

Jeg så speedway i går, de har stænklapper på.

Forøvrigt var der lige så meget negativ omtale af sikkerhedsseler, men der
er længe siden jeg har set nogen kalde dem for en politisk tåbelighed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-08 21:52

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev :

>Hele sagen blev dengang blæst helt ud af proportioner, der var en sjov sag
>for medierne, og selv nu 40 år efter bliver den hevet frem som en stor
>skandale, et tegn på politikernes uduelighed.

Vil du da påstå politikerne er blevet bedre ?
--
Jan_stevns

Fra : alexbo

Dato : 15-06-08 22:05

<jan_stevns> skrev

> Vil du da påstå politikerne er blevet bedre ?

Næh det tror jeg ikke, de har ændret sig lige så lidt som alle andre, nogle
er gode og andre er dårlige.

Jeg tror ikke menneskene har ændret sig meget de sidste mange tusind år.
Politikere er dumme og alle kan gøre det meget bedre.
Ungdommen er forfærdelig.
De gamle forstår ikke en skid.
Sådan har det altid været og sådan vil det fortsætte.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-06-08 22:53

> [...]

>Ungdommen er forfærdelig.
>De gamle forstår ikke en skid.
>Sådan har det altid været og sådan vil det fortsætte.

Pyehhh - så er jeg mere rolig ;)

--
Jan_stevns

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-06-08 20:55

<jan_stevns> skrev i en meddelelse
> [...]

Sokrates:
"Vore dages ungdom elsker luksus.
Den har dårlige manerer, foragter autoritet, har ingen respekt for ældre
mennesker og snakker, når den skulle arbejde.
De unge rejser sig ikke længere op, når ældre kommer ind i et værelse.
Den modsiger sine forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved
spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer lærerne."

> Pyehhh - så er jeg mere rolig ;)

Bare rolig, jorden vil nok fortsætte sin rotation mange år efter vi er
stoppet med vores

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : alexbo

Dato : 16-06-08 21:38

"Uffe Bærentsen" skrev

> [...]
> Den modsiger sine forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved
> spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer lærerne."

Det lyder som formanden for ældresagen, men det er nok ham med skarntyden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-06-08 22:44

> "Uffe Bærentsen" skrev

> Det lyder som formanden for ældresagen, men det er nok ham med skarntyden.

Fuldstændig korrekt antaget

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : N. Foldager

Dato : 17-06-08 18:14

Uffe Bærentsen:

> [...]
>Den modsiger sine forældre, skryder op i selskaber, sluger desserten ved
>spisebordet, lægger benene overkors og tyranniserer lærerne."

Men hvor har Sokrates skrevet det?

Mvh
Niels Foldager

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-06-08 19:47

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Uffe Bærentsen:

> Men hvor har Sokrates skrevet det?

Hvorfor skal han have skrevet det?
Hvad hvis han bare har sagt det til sekretæren?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henning

Dato : 16-06-08 14:22

> [...]

>En bilforhandler, som jeg muligvis vil handle med, påstår, at det er
>godt at få sat stænklapper på. "Det gør de på alle deres" (Toyota).

Forhandleren tjener mere på stænklapperne end på resten af bilen! Det
er vel naturligligt at forsøge et mersalg?

Fra : KASO

Dato : 16-06-08 19:58

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> dem selv.
>
> Hvad er jeres erfaring med virkningen af stænklapper -- på egen bil?

Jeg har haft "panelbeskyttere"/stænklapper på mine seneste mange biler (på
de fleste dog kun foran - bagi er jeg ikke så nervøs for at plastkofangeren
ruster...). De har tilsyneladende virket efter hensigten - jeg er sluppet
for "sandblæsning" og stenskud på panelerne. Om panelerne havde været lige
så flotte uden disse plastdimser? - Tjah - det er ikke til at vide - men det
er en billig forsikring (det er et af de punkter, der er nemme at få
"pruttet ned" - som minimum slippe for at betale montering.

Fra : Jan Vennike

Dato : 16-06-08 20:09

> [...]
> dem selv.
>
> Hvad er jeres erfaring med virkningen af stænklapper -- på egen bil?

Hmm

Min (konens) Mazda Premacy begyndte at have helt bare pletter ind til
metallet på panelerne da den var 2 år gammel UDEN stænklapper.

Da der er 3 års garanti på (og lakken ikke sådan bare skulle kunne falde af
så ny en bil) fik jeg panelerne i begge sider omlakeret på garantien - og
samtidig satte Mazda stænklapper på foran ganske gratis. DET gjorde de nok
ikke, hvis ikke de mente det var nødvendigt.

Men ok - nu bor jeg også 700 m nede af en grusvej og det har nok en tendens
til at være lidt hård ved køretøjerne.

--
Jan

Remove the cat in the emailaddress to reach me

Fra : N. Foldager

Dato : 17-06-08 18:16

Jan Vennike:

> [...]

>ikke, hvis ikke de mente det var nødvendigt.

>Men ok - nu bor jeg også 700 m nede af en grusvej og det har nok en tendens

Nu troede jeg lige, der kom et ordentligt kontrolleret forsøg, men du
skrev ikke, hvordan det så går med lakken nu?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jan Vennike

Dato : 17-06-08 20:17

> [...]
>
> Nu troede jeg lige, der kom et ordentligt kontrolleret forsøg, men du
> skrev ikke, hvordan det så går med lakken nu?

Tja

Efter 1½ år MED stænklapper, er lakken ikke faldet af endnu

Og jeg tror det er en generel Mazda Premacy ting - en anden i lokal området
har ihvertifald fået lavet det samme på en Premacy og forhandleren, der
forestod garanti sagen, sagde det var en generel svaghed.

Men alligevel ville de jo nok ikke ofre stænklapper, hvis ikke det var
nødvendigt.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 17-06-08 19:36

On Tue, 17 Jun 2008 19:14:16 +0200, N. Foldager wrote:

> Uffe Bærentsen:

> Men hvor har Sokrates skrevet det?
>
> Mvh
> Niels Foldager

Det ved man ikke (der findes intet af ham på skrift). Man ved ikke engang
om det er ham der har sagt det men måske har en græker en gang sagt noget
der mindede om det.

http://answers.google.com/answers/threadview?id=398104

(og lur mig om ikke hr. Foldager vidste alt det i forvejen.)