Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billeder fra Canon D30
Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 20-07-01 11:06

Hej NG

Jeg har lagt lidt billeder taget med Canon D30 ud på min hjemmeside:
Http://hjem.get2net.dk/tbp/foto/foto.html

Jeg modtager også gerne kritik

Hilsen

Thomas Bach Piekut

Fra : emj

Dato : 20-07-01 12:53

Thomas Bach Piekut skrev i <1ewueu6.vs3pi41piioj0N%Piekut@xxxmail.dk>:

>Jeg modtager også gerne kritik
Kan du ikke lægge dine billeder op i en større udgave. Det er synd og
skam, at vi skal bedømme noget på de småbilleder.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 20-07-01 13:34

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Kan du ikke lægge dine billeder op i en større udgave. Det er synd og
> skam, at vi skal bedømme noget på de småbilleder.
> Hilsen emj

Du kan klikke på billederne og få dem i 500x343, hvis det er det dem du
mener der er få små, lægger jeg dem gerne op i en større udgave.

Thomas

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 13:49

nu har vi jo lige brokket os over det modsatte, dem med høj opløsning kan
ændre den, det omvendte er ikke altid tilfældet.

Jeg synes de er store nok, de er fine, skarpe, teknisk osv i orden, egentlig
også ret pæne - men ikke noget vi ikke har set før. Postkort! :)

:Pia

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 15:40

On Fri, 20 Jul 2001 14:48:49 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

>Jeg synes de er store nok, de er fine, skarpe, teknisk osv i orden, egentlig
>også ret pæne - men ikke noget vi ikke har set før. Postkort! :)

Postkort ? ja tak så vil jeg nu gerne se nogle af dine postkort

Den første macro med billerne der "boller" er skidegod, har aldrig set
dem på postkort. Og nærbillede af bierne har jeg nu heller aldrig set.

men ellers har du da ret, de er fine, mere kan man vel ikke få for 25
øre ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 16:16

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> wrote in message
> Postkort ? ja tak så vil jeg nu gerne se nogle af dine postkort

det var skam ikke negativt ment! Der er absolut set værre her i gruppen, jeg
manglede blot et interesseområde i nogen af dem. Og ja, jeg ville da være
enormt stolt, hvis nogen af mine billeder blev lavet som postkort.

Da mit kamera jo netop er gået i stykker, som jeg havde tænkt mig at gøre
comeback indenfor denne hobby, må I desværre vente lidt med at se noget...
Jeg gider ikke bruge 7000 på en filmscanner blot for at scanne mine gamle
film.

:Pia

Fra : U. Pedersen

Dato : 20-07-01 16:46

On Fri, 20 Jul 2001 17:16:24 +0200, "Pia" <cantering@yahoo.com> wrote:

> [...]
>Jeg gider ikke bruge 7000 på en filmscanner blot for at scanne mine gamle

Ok Pia, men postkort står for mig som noget negativ i forbindelse med
fotografering .

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 16:56

> Ok Pia, men postkort står for mig som noget negativ i forbindelse med
> fotografering .

ja, pænt men kedeligt?

:Pia

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 20-07-01 16:17

> [...]

> Jeg synes de er store nok, de er fine, skarpe, teknisk osv i orden, egentlig
> også ret pæne - men ikke noget vi ikke har set før. Postkort! :)

Hej Pia

Tak for de pæne ord. Det er helt med vilje at billederne er
postkortagtige, det er dem der sælger bedst!. Jeg skal nok lægge hogle
mere eksperimenterende billeder ud ved lejlighed.

Thomas

Fra : Pia

Dato : 20-07-01 13:50

P.S. min favorit er bierne

:P

Fra : emj

Dato : 20-07-01 14:36

Thomas Bach Piekut skrev i <1ewulin.175jvto965q80N%Piekut@xxxmail.dk>:

>Du kan klikke på billederne og få dem i 500x343, hvis det er det dem du
>mener der er få små, lægger jeg dem gerne op i en større udgave.

Ja, det er dem jeg mener. Jeg tror, at du har haft gang i noget
marcrofotografering og vil gerne se dine insekter ordentligt.
Eksempelvis synes jeg at 800x550 er en rigtig fin størrelse, som jeg
altid selv anvender til den store udgave på min hjemmeside.
Se f.eks. mine klikbare småbilleder på
http://home1.stofanet.dk/emj/lamacam.html

Hilsen emj
--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 20-07-01 15:14

> [...]

> Eksempelvis synes jeg at 800x550 er en rigtig fin størrelse, som jeg
> altid selv anvender til den store udgave på min hjemmeside.

Jeg lægger de to macrobilleder op i en større udgave

Thomas

Fra : emj

Dato : 20-07-01 16:04

Thomas Bach Piekut skrev i <1ewuqcr.ffu1q2k4ghcN%Piekut@xxxmail.dk>:

>Jeg lægger de to macrobilleder op i en større udgave
Mange tak.
Hvor mange pixels ligger originalen i?
Måske der kunne croppes i stedet for at resize.
Se en croppet Macro af en temmelig grisset affære på
http://www.enterpol.dk/foto/images/grissebasse.jpg
Originalbilledet er 1600x1200 pixels.
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Thomas Bach Piekut

Dato : 20-07-01 16:17

> [...]

> Hvor mange pixels ligger originalen i?
> Måske der kunne croppes i stedet for at resize.
> Se en croppet Macro af en temmelig grisset affære på

Originalbilledet er på 2160x1440 pixels i 300dpi.

Thomas

Fra : emj

Dato : 20-07-01 16:41

Thomas Bach Piekut skrev i <1ewut7x.149jc5hhb1vagN%Piekut@xxxmail.dk>:

>Originalbilledet er på 2160x1440 pixels i 300dpi.
DPI er uinteressant her, men med 2160x1440 ville det da være skægt at
se dine insekter croppet ud af originalen
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Thomas Bach

Dato : 20-07-01 16:56

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

> DPI er uinteressant her, men med 2160x1440 ville det da være skægt at
> se dine insekter croppet ud af originalen
> Hilsen emj

Specielt for dig, er de to blødvinger der parrer croppet ud og kan ses i
fuld størrelse.

Thomas

Fra : emj

Dato : 20-07-01 17:26

Thomas Bach skrev i <1ewuv31.nomo321rxk235N%Piekut@xxxmail.dk>:

>Specielt for dig, er de to blødvinger der parrer croppet ud og kan ses i
>fuld størrelse.
Mange tak. Jeg synes det er et fremragende billede og kan godt lide at
man kan se detaljerne, når det nu er muligt. Tak for kikket
Hilsen emj

--
- www.enterpol.dk/foto/
- få prøveabonnement på

Fra : Pia

Dato : 04-08-01 16:05

hvad har du så af linse til dine makrobilleder?

:Pia (som vil ha' det hele!

Fra : lehd

Dato : 20-07-01 15:54

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse > Se f.eks. mine
klikbare småbilleder på
> http://home1.stofanet.dk/emj/lamacam.html
>
> Hilsen emj

Hej emj
Jeg smuttede lige på besøg, og du får lige en rose for den måde man kan
klikke sig tilbage på.
Dejligt nemt )

mvh Lehd
--
Kirsten Lehd
www.slaegt.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-07-01 16:33

"Thomas Bach Piekut" <Piekut@xxxmail.dk> wrote in message

> Jeg har lagt lidt billeder taget med Canon D30 ud på min hjemmeside:
> Http://hjem.get2net.dk/tbp/foto/foto.html
>
> Jeg modtager også gerne kritik

Det første med de kopulerende biller ville nok vinde ved en lidt strammere
beskæring - eller allerhelst at du havde undgået den uskarpe tidselblomst i
højre side. Den skulle enten have været helt skarp eller helt uskarp.

Billede af træerne ved kysten siger mig ikke noget - men horisonten virker
skæv på mig - og så er den placeret lige midt i billedet.

Din rod ved kysten er bedre - blot skulle du måske have trådt et skridt til
højre, så kurven fra vandkanten ikke bliver spoleret af roden. Og måske
havde det været en fordel at synke lidt i knæ.

Bierne er herlige - eneste detalje er et det hvide burde have været mere
usynligt.

Stenene siger mig intet.

Valmuen er god - måske kunne du have fået farven til at være en anelse mere
mættet med et polfilter.

mvh
Jan

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-07-01 17:54

Hej Thomas

Jeg har kigget på dine billeder og har lidt kritik til dem. Først og
fremmest synes jeg mange af billederne minder om testbilleder - det er
svært at se lige hvorfor der lige skulle skydes et billede af f.ek.s
stenene på p5 - hvis det var for at vise vandet der render ind over
stenene skulle lukkertiden have været længere - kompositionen synes jeg
ikke ligefrem viser et færdigt billede - om du evt. kunne have skudt
vertikalt, så du havde undgået en kedelig øvre halvdel...tjaee

P1 er for diffust - motivet - som jeg formoder er de 2 insekter der
forplanter sig - forsvinder i rodet. Derudover er parret ikke særligt
skarpe - hvilket ses tydeligere af p7 - som så til gengæld er meget
bedre beskåret - jeg ville nok tage lidt mere af i bunden.

2p har en rimelig god komposition (vandlinien lidt for tæt på midten),
men desværre en ret kedelig himmel - enten kunne du have ventet på en
bedre himmel (skyer, ingen dis, aften eller morgenlys) eller måske kunne
et polfilter have hjulpet.

3p - der synes jeg motivet har potentiale til mere end du trækker ud af
det. Der kunne være valgt en mere spændende og kreativ vinkel - en
vidvinkel og et lavt optagepunkt kunne have givet et godt billede.

4p er et spændende billede - kompositionen virker og farverne er rigtig
gode. Jeg synes tilgengæld ikke skarpheden er overvældende, som de
ellers ofte er fra digitale kameraer.

6p synes jeg er godt. KAPOW siger den røde bare - mod den flotte
baggrund. Jeg ville nok skære en anelse af begge sider - mest af
venstre, men ellers er kompositionen rigtig flot. Godt billede.

Beklager hvis jeg er lidt hård i min kritik - men hvis du skal kunne
bruge den må den jo være ærlig. Nu er jeg spændt på at læse hvad de
andre har fået ud af billederne - jeg er nemlig begyndt at skrive kritik
før jeg læser andres og så kan der ske spændende ting og sager - men
sådan er det jo - billedsyn er til en vis grad personligt.

Ved ikke om du kan bruge min kritik til noget, men nu er den givet.

Mvh

Kim

Thomas Bach Piekut <Piekut@xxxmail.dk> skrev i en

Fra : Thomas Bach

Dato : 20-07-01 20:36

Tak for de mange pæne ord og den konstruktive kritik. Det er rart når
folk er ærlige.

Jeg mangler stadigvæk et stykke software der kan oversætte min RAW
billeder til Tiff, bedre en det der følger med D30. Det skal kunne køre
på en Macintosh.

Mange hilsner

Thomas

Fra : Roine Karlsson

Dato : 20-07-01 22:21

Hej Thomas

"För att vara lite elak, saknar du inte en PC så du har en användbar dator?"

Det tycks vara få som utvecklar plug-ins för Mac just nu. Yarc och Breeze
tycks vara det som gäller just nu.

Roine

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 21-07-01 07:28

Fri, 20 Jul 2001 12:05:54 +0200, skrev Piekut@xxxmail.dk (Thomas Bach
Piekut) :

>Jeg har lagt lidt billeder taget med Canon D30 ud på min hjemmeside:
>Http://hjem.get2net.dk/tbp/foto/foto.html

Knald-flotte billeder !!
Jeg synes du har en god sans for motiver - der er sådan lidt
"National Geographic" over billederne

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Kim Østrup

Dato : 21-07-01 07:32

Hej Gitte

Godt nok afhænger det af øjnene der ser - men du får lige et link.

http://www.nationalgeographic.com/photography/

Og så kunne du måske fortælle hvoraf din sammenligning med National
Geographic kommer kommer fra. Det er min opfattelse af billederne i NG
som regel er superkomponeret - af sjældne/meget seværdige motiver og i
så klare farver (også S/H i ny og næ) at man tror de bruger andet udstyr
end man selv gør

Der er forresten en udstilling med NG-billeder på Nationalmuseæet for
tiden - nok et besøg værd. Er kommet i anledning af NG nu også udkommer
på dansk.

Mvh

Kim

Gitte Sørensen <gydda@bigfoot.com> skrev i en

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 21-07-01 15:57

Sat, 21 Jul 2001 08:31:31 +0200, skrev "Kim Østrup"
<kojphoto@get2net.dk> :

>Godt nok afhænger det af øjnene der ser -

Bemærk, at jeg skrev "- der er sådan _lidt NG_ over billederne".
Det jeg egentlig mente, var, at _mine_ tanker blev associeret (hedder
det dét ??) i den retning . . . . .

>Og så kunne du måske fortælle hvoraf din sammenligning med National
>Geographic kommer kommer fra.

Det var specielt de klare, skarpe farver, jeg hæftede mig ved , men
jeg synes faktisk også, at kompositionerne er ret flotte - især
billedet med valmuen og billedet med det afbarkede træ på stranden
falder lige i min smag.

Jeg har det selv sådan, at når jeg ser på de billeder, der lægges ud
til diskussion her i gruppen, så er en af mine indgangsvinkler altid:
- er jeg misundelig på fotografen, og ville jeg selv ønske, at jeg
havde taget billedet/billederne ??
Og jeg må da indrømme, at det er sådan jeg har det med Thomas'
billeder

>Der er forresten en udstilling med NG-billeder på Nationalmuseæet for
>tiden - nok et besøg værd. Er kommet i anledning af NG nu også udkommer
>på dansk.

Lyder spændende !!
Kunne være man skulle tage forbi en dag og kigge nærmere på det.