MS Windows
briani 27239
Vista opdeling af harddisk
Fra : John

Dato : 26-06-08 23:52

Hej

En kollega har fået en maskine tilbage for nogen tid siden, hvor harddisken
var opdelt i 3 partioner, et C drev på 20Gb et D på omkring 40Gb og et E
drev på 170Gb. Nu er der imidlertid ikke mere end 5Gb tilbage på C drevet,
og jeg har fjernet det virtuelle memory på C, E drevet er tomt, kan man
formindske E drevet og udvide C drevet uden en formattering, Vista giver
nemlig de muligheder - men det med formatteringen fremgår jo ikke nogen
steder? Håber at jeg har forklaret mig tydeligt nok. Der er Vista Home
Premium på maskinen.

--
M.V.H.

John

Fjern "no_spam." ved mail.

Fra : Ole C

Dato : 27-06-08 09:39

John skrev blandt andet:

> [...]
> det med formatteringen fremgår jo ikke nogen steder? Håber at jeg har
> forklaret mig tydeligt nok. Der er Vista Home Premium på maskinen.

Jeg ved ikke om Vista giver mulighed for at ændre systemdrevet, men der
skal i øvrigt ikke formatteres for at ændre partitionernes størrelse.
Men det tyder på at pladsen bliver brugt forkert, for hvorfor
overhovedet ændre på partionernes størrelse, som ser rigtigt fornuftige
ud?
20 Gb er en fin størrelse til styresystemet (Vista) alene. Virtuel
hukommelse bør nok ikke bare slettes, som du skriver - kommer an på hvor
meget RAM der er i maskinen - men kan placeres på et af de andre drev.
Med den aktuelle partionering ville jeg foreslå at programmer
installeres på D-drevet - og at de data der fylder meget - musik,
filmklip, billeder etc. - lægges på E-drevet, hvor jeg også ville
installere eventuelle spil, der jo efterhånden er overordentligt
pladskrævende.

--
vh
Ole C

Fra : Paul8

Dato : 27-06-08 09:39

"John" <koksfyr@no_spam.yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemlig de muligheder - men det med formatteringen fremgår jo ikke nogen
> steder? Håber at jeg har forklaret mig tydeligt nok. Der er Vista Home

Jeg har selv kørt med sådan en opdeling i årevis.
Meningen er at C skal forbeholdes system og software.
Alle data skal flyttes til D eller E. Så den dag systemet kokser til skal man kun slette
C.
Man kan også tage en sikkerhedskopi af C mens den kører som den skal (som en stor pakket
fil på E.

Det kræver lidt disciplin og overblik.
Overblik får du med dette lille program

http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Og forresten:
Når du gennemgår C\windows kan du rolig slette alle linier som begynder med $.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 27-06-08 10:19

"John" <koksfyr@no_spam.yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> nemlig de muligheder - men det med formatteringen fremgår jo ikke nogen
> steder? Håber at jeg har forklaret mig tydeligt nok. Der er Vista Home

Højreklik på Computer og vælg Administrer. Derefter vælger du
Diskhåndtering.
Så vælger du det drev du vil tage plads fra og højreklikker på det. Vælg
Formindsk Diskenhed. Følg anvisninger. Derefter laver du samme nummer med
dit c-drev, men nu vælger du så selvfølgelig Forøg Diskenhed.

Kurt

Fra : John

Dato : 27-06-08 12:34

Hej

Tak til Ole C, ja 20Gb er rigeligt til Vista, men når man installerer øvrige
programpakker, og lader installationen bestemme bliver de default lagt på C
drevet, og så batter 20Gb for lidt når virtuel memory allokerer plads også.
Jeg slettede den virtuelle memory fra C drevet og har lagt den på E drevet.

Tak til Paul8, som du beskriver det er sagen også her, system og programmer
på C, og data, billeder m.m. på D og USB pen, så jeg vil kigge efter linier
i C\windows med $ tegn.

Tak til Kurt, det var som jeg tænkte, blot turde jeg ikke pille før det blev
bekræftet - det er jo trods alt ikke min egen pc

--
M.V.H.

John

Fjern "no_spam." ved mail.

Fra : Ole C

Dato : 27-06-08 13:15

John skrev blandt andet:

> Hej
>
> Tak til Ole C,

Selv tak!

> [...]
> øvrige programpakker, og lader installationen bestemme bliver de
> default lagt på C drevet, og så batter 20Gb for lidt når virtuel

Det er naturligvis også det man skal lade være med. Det virker som om
brugeren bør have lidt undervisning i at bruge sin computer
På den anviste måde, kan man reparere sit systemdrev ved et evt.
nedbrud, uden at risikere at data ryger med i købet.

> Jeg slettede den virtuelle memory fra C
> drevet og har lagt den på E drevet.

Fint.

--