MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Fjernskrivebord i Vista
Fra : MooreHojer

Dato : 09-06-08 13:54

Hej NG

Jeg står foran at skulle vælge mellem en vista Home Premium og en Ultimate.
Så vidt jeg kan læse mig frem til på microsoft's sider er der 3 væsentlige
forskelle mellem de to, og det er netværksfunktionalitet, beskyttelse mod
hardwarefejl og fjernskrivebord.

De to første har ikke så meget relevans for mig, men den sidste derimod
betyder en del. Men jeg er lidt i tvivl om hvad præsic det dækker over, og
har ikke rigtigt kunne finde svaret hos microsoft,så jeg håber at i kan
hjælpe mig.

Når de siger at HomePremium ikke har fjernskrivebord, hvilken del(e) er det
så den ikke har?
Med XP havde home f.eks. mulighed for at overtage andre, men kunne ikke selv
overtages, mens Pro kunne begge dele.
Er der den samme forskel her, så en HomePremium "bare" ikke kan overtages,
men godt overtage andr, eller kan den slet ikke nogen af delene?

Håber I kan hjælpe, og på forhånd Tak!

--
MooreHojer

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 09-06-08 15:05

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Er der den samme forskel her, så en HomePremium "bare" ikke kan overtages,
> men godt overtage andr, eller kan den slet ikke nogen af delene?

Premium svare til en XP home ang. fjernskrivebord, og Ultimate/Business til
XP pro ang. fjernskrivebord.

Mogens

Fra : MooreHojer

Dato : 09-06-08 21:22

> Premium svare til en XP home ang. fjernskrivebord, og Ultimate/Business
> til XP pro ang. fjernskrivebord.

Takker

--
MooreHojer

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 09-06-08 19:42

> [...]
> Er der den samme forskel her, så en HomePremium "bare" ikke kan overtages,
> men godt overtage andr, eller kan den slet ikke nogen af delene?

Hvis du bare har brug for at kunne fjernstyre en pc, kan du måske bare bruge
teamviewer i stedet for. Det er et genialt program som er lige til at gå til
og på dansk. Farer lige igennem routere, firewalls osv. uden problemer.

Kurt

Fra : -= JF =-

Dato : 09-06-08 20:16

Kurt B. Andersen skrev:

> Hvis du bare har brug for at kunne fjernstyre en pc, kan du måske bare
> bruge teamviewer i stedet for. Det er et genialt program som er lige til

Teamviewer er genialt - ingen tvivl om det!
Men det kræver at der sidder nogen ved den anden maskine som kan give
koden og acceptere at forbindelsen oprettes.

Fjernskrivebord kræver bare at den anden maskine er tændt og sat til at
acceptere fjernskrivebordet.

--
Mvh. John

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-08 21:43

-= JF =- <null@null.null> wrote in

> Teamviewer er genialt - ingen tvivl om det!
> Men det kræver at der sidder nogen ved den anden maskine som kan
> give koden og acceptere at forbindelsen oprettes.

Det er ikke tilfældet med fjernskrivebordet (Remote Desktop Sharing
3.x) i Netmeeting.

Jeg har RDS kørende på en PC med Windows 2000 Pro uden skærm, tastatur
og mus. Når jeg har tændt den og den er færdig med at boote, kan jeg
forbinde til den, uden at der er nogen der lokalt er logget på
computeren først, over mit LAN fra en anden computer - i dette tilfælde
en XP Pro, der osse kører RDS, med RDS opkaldsprogram og med
fjerncomputerens lokale ip-adresse, men det kunne sikkert lige så godt
være en computer med Windows 95 - mener jeg.

Netmeetings fjernskrivebord bruger en anden protokol end Remote Desktop
Connections (klienten) og Terminal Server (serveren) og det er vist der
MS har trukket proppen på Netmeeting. I øvrigt har netmeeting mange
andre funktioner der specielt retter sig mod folk med hørehandikap. Men
det er en hel anden historie.

> Fjernskrivebord kræver bare at den anden maskine er tændt og sat
> til at acceptere fjernskrivebordet.

He. He. Hvilken "fjernskrivebord" tænker du på?

Det gælder selvfølgelig osse "fjernskrivebordet" i Windows XP Pro. Som
jeg har forstået det, så er der der tale om det samme som Remote
Desktop Connections og Terminal Services.

--
Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets one.

Fra : -= JF =-

Dato : 09-06-08 23:33

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det er ikke tilfældet med fjernskrivebordet (Remote Desktop Sharing
> 3.x) i Netmeeting.
Ikke at jeg har brug for andet end fjernskrivebord og Teamviewer, men
jeg er da nysgerrig nok til at ville kigge nærmere på Netmeeting!

> He. He. Hvilken "fjernskrivebord" tænker du på?
Jeg tænker på fjernskrivebord i f.eks. XP og Vista.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-06-08 12:22

On Mon, 09 Jun 2008 21:15:49 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>koden og acceptere at forbindelsen oprettes.
>
>Fjernskrivebord kræver bare at den anden maskine er tændt og sat til at

Teamviewer kan opsættes til at fungere på tilsvarende måde.
Det kræver blot, at supporter-modulet anvendes i begge ender af
forbindelsen - se

http://www.teamviewer.com/da/products/screenshots.aspx

- sakset fra siden:

Hvis du installerer TeamViewer som systemtjeneste, kan du også
kontakte din pc eller server uden opsyn, f.eks. når du er på farten.
Der kan endda uden problemer er udføres reboots.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : -= JF =-

Dato : 10-06-08 18:24

Gert Søgaard Jensen skrev:

> Teamviewer kan opsættes til at fungere på tilsvarende måde.
> Det kræver blot, at supporter-modulet anvendes i begge ender af
> forbindelsen - se
Det var jeg godt klar over at den skulle kunne - og jeg har for et par
uger siden også forsøgt det, men løb hele tiden ind i at fjerncomputeren
godt nok kunne sættes op til at acceptere gæster - men i praksis skulle
man alligevel læse den pinkode der dukkede op på fjernskærmen.
Jeg kunne simpelthen ikke få det til at spille - derfor skrev jeg som
jeg gjorde.

> - sakset fra siden:
> Hvis du installerer TeamViewer som systemtjeneste, kan du også
> kontakte din pc eller server uden opsyn, f.eks. når du er på farten.
> Der kan endda uden problemer er udføres reboots.
Det kunne godt se ud som om det var værd at prøve igen
Jeg må være gået galt i byen et sted!

--
Mvh. John

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-06-08 21:53

On Tue, 10 Jun 2008 19:23:31 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

> [...]
>man alligevel læse den pinkode der dukkede op på fjernskærmen.
>Jeg kunne simpelthen ikke få det til at spille - derfor skrev jeg som

Ok.

Jeg har testet metoden i dag mellem 2 af mine maskiner (begge med
supporter-modulet):

Supporter-maskinen: HP Pavilion 7545 med Win XP Home SP3

Customer-maskinen: Zitech PIII 866 med Win 2000 SP4

Opkobling og fjerstyring fungerede helt problemfrit.

Der kunne foretages opkobling til customer-maskinen, selv om der ikke
var foretaget login på denne.

Customer-maskinen kunne fjern-bootes, hvorefter der atter kunne
foretages opkobling til den.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du hente en PDF-manual til
Teamviewer 3.5 her:

http://www.teamviewer.com/help/teamviewer_manual.pdf

I afsnit 2.3.1 forklares forskellen mellem drift som Windows
application og som Windows system service.

I afsnit 2.3.2 beskrives opsætningen af Windows system service.

--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 10-06-08 22:39

On Tue, 10 Jun 2008 22:52:40 +0200, Gert Søgaard Jensen
<gert@soegaard.mail.dANMARk> wrote:

> [...]
>
>Customer-maskinen: Zitech PIII 866 med Win 2000 SP4
>
>Opkobling og fjerstyring fungerede helt problemfrit.

En ekstra test viste, at det også fungerer (begge veje) mellem
ovennævnte 2 maskiner, når HP,en kører Win Vista Home Premium SP1.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : -= JF =-

Dato : 10-06-08 22:57

Gert Søgaard Jensen skrev:

> Opkobling og fjerstyring fungerede helt problemfrit.
To sjæle, én tanke

Jeg har også rodet med det tidligere på aftenen, og denne gang spillede
det helt problemfrit... Hvad jeg har gjort galt da jeg testede første
gang ved jeg ikke, for umiddelbart er der jo ikke så meget der reelt kan
gå galt.
Jeg må trække mine små-beske kommentarer tilbage

> Der kunne foretages opkobling til customer-maskinen, selv om der ikke
> var foretaget login på denne.
> Customer-maskinen kunne fjern-bootes, hvorefter der atter kunne
> foretages opkobling til den.
Så langt nåede jeg ikke inden jeg måtte ud i virkeligheden, men bare det
at man kan få hul - så plejer resten at være en formalitet.

> Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du hente en PDF-manual til
> Teamviewer 3.5 her:
Den vil jeg kigge i!

Tak for tippet.

--
Mvh. John

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-08 20:53

"MooreHojer" <simon@moorehojer.dk> wrote in

> [...]
> Er der den samme forskel her, så en HomePremium "bare" ikke kan
> overtages, men godt overtage andr, eller kan den slet ikke nogen

For dem der ikke er klar over det, så har Netmeeting et
fjernskrivebord - og har haft det i version 3.x, der kører på alle
Windows versioner siden Windows 95 (også XP Home). Men altså ikke som
udgangspunkt Vista.

Det har MS nu udsendt en Hotfix til Vista på:

http://support.microsoft.com/kb/927853

You can install NetMeeting 3.02 on 32-bit versions of the following
operating systems:
- Windows Vista Business
- Windows Vista Enterprise
- Windows Vista Ultimate

Men!

Note NetMeeting 3.02 is not supported on any other operating systems.

[Tabel: The following table lists the available technologies that
offer equivalent functionality to the NetMeeting remote desktop
sharing feature that is included with earlier Windows operating
systems.]

Remote desktop sharing

NetMeeting 3.02 does not support remote desktop sharing. Therefore,
the Remote Desktop Sharing option is not available on the Tools menu
in NetMeeting 3.02.

Therefore, you cannot create a remote desktop sharing session from an
earlier version of NetMeeting to an instance of NetMeeting 3.02 that
is running on a Windows Vista-based computer. However, you can create
a remote desktop sharing session from NetMeeting 3.02 on a Windows
Vista-based computer to an earlier version of Windows that is running
an earlier version of NetMeeting.

Så er der henvist til nogle alternativer:

- Windows Meeting Space (%programfiles%\Windows Collaboration
\WinCollab.exe)

This program is available in Windows Vista to connect to another
Windows Vista-based computer. Windows Meeting Space lets you call a
remote computer to view and optionally to control that computer's
shared desktop and programs.

Multiple clients may connect to a host computer at the same time. A
user must be present at the host computer to use Windows Meeting
Space.

- Remote Desktop Connection (%systemroot%\system32\mstsc.exe)

This program is available in Windows 2000 and in later versions of
Windows operating systems. This program works among these systems.

Remote Desktop Connection lets you call a remote computer to view and
to control its shared desktop and programs. A client computer can
connect to a host computer, but only the client computer can see the
desktop. In this scenario, the host computer displays the logon user
interface.

Additionally, only one client may be connected to the host computer
at a time. No user has to be present at the host computer to use
Remote Desktop Connection.

- Windows Remote Assistant (%SystemRoot%\system32\msra.exe)

This program is available in Windows XP and in later versions of
Windows operating systems. This program works among these systems.

Windows Remote Assistant lets you call a remote computer to view and
optionally to control its shared desktop and programs. Only one
client may be connected to a host computer at a time. A user must be
present at the host computer to use Windows Remote Assistant.

Ellers Google med: Vista Netmeeting "remote desktop"

Der kommer masser af "hit".

Men forvirrende, det er det.

Fra : MooreHojer

Dato : 09-06-08 21:50

Jeg skal gerne kunne gå på min Vista udfra, via enten XPpro eller Ubuntu så
jeg ender jp nok med at bruge de ekstra kroner på en ultimate... Takker for
hjælpen...

--
MooreHojer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-06-08 22:44

> Jeg skal gerne kunne gå på min Vista udfra, via enten XPpro eller
> Ubuntu så jeg ender jp nok med at bruge de ekstra kroner på en
> ultimate... Takker for hjælpen...

Men du vil ikke kunne forbinde den anden vej.

You cannot use Remote Desktop Connection to connect to remote computers
running Windows XP.

http://tinyurl.com/2py7c7

Se under "What is Remote Desktop Connection?"

Genialt, ikke?

--
Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets one.

Fra : MooreHojer

Dato : 09-06-08 22:58

> Genialt, ikke?

Simpelt hen... måske jeg alligevel holder mig til Home Premium og så bare
finder en anden løsningen... desuden har jeg lige nærstuderet der hvor PC'en
skal købes (dell) de vil have 850,- EKSTRA for at levere med Ultimate i
stedet for Home Premium.

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 09-06-08 23:13

> You cannot use Remote Desktop Connection to connect to remote computers
> running Windows XP.
>
> http://tinyurl.com/2py7c7

Så vidt jeg kan se er win2003 og win2008 ikke listet som "ikke brugebare"...
kan man så gå ud fra at den godt kan logge på dem (overtage dem) ?

--
MooreHojer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-06-08 14:37

> Så vidt jeg kan se er win2003 og win2008 ikke listet som "ikke
> brugebare"... kan man så gå ud fra at den godt kan logge på dem
> (overtage dem) ?

Jeg mener de begge har Terminal Services - det er server udgaverne - så
du kan logge på med Remote Desktop Connections klienten fra både en Mac
eller Windows PC. Jeg ved ikke om klienten kommer i udgaver til flere
OS.

Bemærk forskellen på Remote Desktop Connection (RDC) og Remote Desktop
Sharing (RDS - den i Netmeeting).

Jeg syntes de Danske betegnelser er forvirrende.

--
Literary prizes are like hemorrhoids. Eventually ever asshole gets one.

Fra : MooreHojer

Dato : 10-06-08 14:50

> Bemærk forskellen på Remote Desktop Connection (RDC) og Remote Desktop
> Sharing (RDS - den i Netmeeting).
>
> Jeg syntes de Danske betegnelser er forvirrende.

Er forskellen ikke om man "overtager" en andens session (RDS) eller om man
opretter sin egen (RDC)?
Så RDS er f.eks. velegnet hvis man skal give support til en der ikke kan
printe fra Word og RDC er velegnet til f.eks. at arbejde på sin computer fra
en anden location...

Please correct me if i'm wrong...

--
MooreHojer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-06-08 00:56

> Er forskellen ikke om man "overtager" en andens session (RDS)
> eller om man opretter sin egen (RDC)?

I begge de to tilfælde låser du fjerncomputerens skærm - det gør du i
hvert fald i Netmeeting,ved at vælge en skærmskåner. Det sker osse i
XP Pro (hvor værten tillader forbindelser fra en fjerncomputer) at
skærmen låser.

> Så RDS er f.eks. velegnet hvis man skal give support til en der
> ikke kan printe fra Word og RDC er velegnet til f.eks. at arbejde
> på sin computer fra en anden location...
>
> Please correct me if i'm wrong...

Remote Desktop Connection (RDC) er en klient, der kun kan forbinde
til en vært der kører Terminal Services. Terminal Services kører på
en computer der bruger Microsofts server OS - og XP Pro.

Remote Desktop Sharing er en service i Netmeeting. RDS virker begge
veje i Netmeeting, i alle Windows versioner siden Windows 95,
undtagen i Vista (Business, Ultimate osv).

De ka' stort set det samme.

Derudover findes der de to

Windows Meeting Space - kun Vista, og

Windows Remote Assistant - XP og Vista (?).

Jeg kender ikke så meget til de to, men du kan læse om dem i det
citerede fra henvisningen i min post i denne tråd:

De sidste to kunne godt se ud som om de tilbyder et skrivebord på een
computer, så både den der sidder ved værten og den der forbinder til
værten kan "gøre noget" på skrivebordet.

Men som sagt, så kender jeg ikke noget særli' til de to udgaver.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 10-06-08 16:26

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> running Windows XP.
>
> http://tinyurl.com/2py7c7
>
> Se under "What is Remote Desktop Connection?"

Hmm, jeg bruger Fjernskrivebord fra en Vista Ultimate og connecter til en
XP Pro.

Mogens

Fra : MooreHojer

Dato : 10-06-08 16:59

> Hmm, jeg bruger Fjernskrivebord fra en Vista Ultimate og connecter til en
> XP Pro.

Det lyder godt

--
MooreHojer

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 11-06-08 00:39

"Mogens Nielsen" <willeFJERNDETTEmoesgade@gmail.com> wrote in

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hmm, jeg bruger Fjernskrivebord fra en Vista Ultimate og
> connecter til en XP Pro.

Fjernskrivebordet i Netmeeting? Det skulle så være muligt - fra Vista
Ultimate med Netmeeting 3.02.

Se i øvrigt min posting i denne tråd her:

Men fjernskrivebordet i Netmeeting (RDS - Remote Desktop Sharing) er
ikke det samme som Remote Desktop Connection (RDC klienten - hvor
"værten" kører Terminal Services).

Jeg mener det er det sidste tilfælde der henvises til.

Men forvirrende, det er det. Og de Danske betegnelser hjælper ikke.

Fra : Mogens Nielsen

Dato : 11-06-08 15:47

> "Mogens Nielsen" <willeFJERNDETTEmoesgade@gmail.com> wrote in

> Fjernskrivebordet i Netmeeting? Det skulle så være muligt - fra Vista
> Ultimate med Netmeeting 3.02.

Jeg har ikke skrevet noget om Netmeeting, jeg bruger ikke Netmeeting. Kun
RDC (mstsc.exe)

Mogens