Musikdeling...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-07-08 16:05

for nogle måneder siden kørte der en tråd om musikdeling over et
netværk. - Jeg véd ikke, om 'problemet' blev løst eller ikke. - Jeg
synes ikke, der rigtig kom en tilbagemelding om, hvordan eller hvordan
ikke...

Jeg har de sidste par dage eksperimenteret lidt med, hvordan man kan
gøre det. så her er et løsningsforslag...

Hvis almindeligt netværk.
- Del modtagermaskinen med den maskine, hvor musikken ligger på.
Musikfilerne kan fx. ligge i en egen mappe med en henvisning
til enten 'Offentlig' eller 'Duseslag' - afhængig af, hvordan
netværket er åbent for adgang.
- Find et egnet afspilleprogram
Fx. iTunes, Cog, MusicMan eller Audion X*)
- Åbn tilslutningen til delingsmapperne
- Træk musikmapperne over i en playliste i musikprogrammet
- Start afspilning
- Hvis der bruges iTunes, skal fildeling i itunes være slået
til, så får man direkte adgang til iTunes playlists.
Playlists kan aktiveres ved dobbeltklik, så dukker alle
numre i listen op i iTunes på modtagermaskinen.

Hvis på en server.
- Det er en forudsætning iTunes er installeret på serveren,
og musikken ogsligger på samme server - enten på en intern
disk eller tilsluttet ekstern disk.
- Hvis der allerede er oprettet playlists, lægges der
henvisninger til disse i fx. 'Offentlig' eller 'Dueslag'.
- Afspilningen startes ved dobbeltklik på den ønskede playlist,
hvilket starter iTunes på modtagermaskinen.
- Er der 'frit valg' mellem musik, der ikke ligger i playlists,
trækkes fx. en mappeikon over på afspilleprogrammet, som så
åbner en unsaved playlist, og man kan blot starte
afspilningen. På modtagermaskinen kan man så gemme de nye
playlister til senere brug, og et dobbeltklik aktiverer
afspilleprogrammet på modtagermaskinen, og man kan så igen
afspille samme playliste.

For at undgå kopiering af musikken til modtagermaskinen, kan man sætte
fx. 'Offentlig' og 'Dueslag' til 'Read Only'. - Eller hvis musikken
ligger i egne mapper med tilgang fra modtagermaskinerne, kan disse
mapper også skrivebeskyttet til 'Read Only' med en adminkode, som kun
kendes af den, der lægger musik ind

Lige nu spiller min QS lystigt løs inde på 'kontoret', via netværket.
Musikken ligger på en ekstern HD, der er tilsluttet min MacPro her i
stuen. Som afspiller foretrækker jeg Cog. - Begge maskiner kører 10.5.4.

*) Links til programmer
Cog 0.07 (freeware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/26983
Audion X (nu freeware) - Selvom Audion ikke er opdateret siden aug.2002,
kører den forrygende godt på Leopard 10.5.3/10.5.4.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/8907
MusicMan 2.7 (shareware)
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24399

mvh. Erik Richard